Gå til innhold

Forskjell mellom telenor og netcom?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lenge hørt om forskjellen mellom telenor og netcoms dekning, men sett bortifra det, finnes det andre forskjeller? Når netcoms nett falt ut for noen kunder så fikk jeg høre at noe slikt ikke kunne ha skjedd med telenors nett fordi de har bedre backup rutiner eller noe slikt. Nå vet jeg ikke hvor sant dette er da. Nå har det seg slik at jeg husker fra gammelt av når jeg og en venn hadde samme mobil, men jeg hadde telenor og han hadde netcom. Da kunne jeg velge om jeg ville skjule nummeret eller ikke (var en menyen på mobilen), men min venn, når han satte på skjult nummer så fikk han ikke ringe i det hele tatt. Han ringte netcom og de sa at han må ringe inn til netcom og si at han vil ha skjult nummer og da ville alle han ringte til få skjult nummer (uansett av hva han har på menyen i mobilen). Om han ville få slutt på dette måtte han ringe til netcom igjen for å få det tilbake til normalt. Nå lurer jeg på om det forsatt er slik?

Og hvilke andre forskjeller det er mellom telenor og netcoms nett?

Og til sist når det gjelder dekning mellom telenor og netcom, er det virkelig så stor forskjell mellom dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen liker mora, andre liker dattera. Forskjellene er mange steder kun subtile, mens de andre steder kan bikke i den ene eller andres favør. Du kan jo se dekningskart på web for selv å sammenligne de områdene hvor du ferdes.

 

Jeg vil egentlig ikke spekulere i om den nevnte kræsjen kunne skjedd hos Telenor, men er det ikke litt påfallende at NetComs nett alltid streiker på f.eks. Nyttårsaften?

 

Anekdoter fra folk må du uansett ta med en klype salt, det kan også være forskjeller i vind, vær og utstyr hos bruker.

Lenke til kommentar

Tror nok at Telenor sitt har større kapasitet hvis mange brukere prøver å ringe samtidig (eks. nyttårsaften, større arrangement o.l.). Ellers er det nok bare å ta en titt på dekningskartene for de områdene du selv ferdes mest for å få et inntrykk av hvem som ser ut til å levere best dekning.

 

For min egen del er Telenor overlegen, og det kan jeg hevde etter å ha vært Netcom-kunde i 5-6 år tidligere. Nå som jeg har Tele2 så mister jeg signalet tilnærmet aldri der jeg ferdes daglig, hvor jeg med Netcom visste om flere steder der dekningen ble svært dårlig/forsvant, noe som er svært plagsomt når man er i midt i en samtale..

Lenke til kommentar

Både med Telenor og NetCom kan du ringe skjult med, så lenge du har #31# foran nummeret eller velger dette i menyen på din telefon.

NetCom hadde ikke denne muligheten før, men etter mange henvendelser så valgte de også å gi denne tjenesten til sine kunder, uavhenging av hvilke abonnement kundene hadde.

Lenke til kommentar
Er du ute etter stabilt nett med best mulig dekning så er telenor best. Netcom har for dårlige backupløsninger.

 

Greit nok, Netcom var nede over lengre tid tidligere i år. Men Telenor sine kontantkunder opplevde å ikke kunne ringe ut + rot med saldoen for kort tid siden.. syntes ikke backup-løsningen til Telenor var så overlegen Netcom her, det ble jo til nedetid uansett!

Lenke til kommentar
Er du ute etter stabilt nett med best mulig dekning så er telenor best. Netcom har for dårlige backupløsninger.

Vet ikke helt jeg, mulig dette varierer ut i fra hvor i landet du bor.

 

Jeg har hatt Netcom siden de startet opp i Norge (10++ år siden) og har kun opplevd å ikke ha tilgang til nettet en gang, og det var når de hadde den krisen sin for en stund siden. Telenor kuttet jeg ut den dagen et alternativ ble tilgjengelig, så hvordan de ligger an idag kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

NetCom burde kanskje hatt bedre backup på den feilen de hadd for en stund siden. Men å påstå at Telenor er så mye bedre stabilt en NetCom er jeg ikke enig i.

 

En del av det utfallet NetCom har, skyldes også feil hos Telenor. Det trenger ikke å være Telenor som har skylden selv en gang, men Telenor er en av de største på utleie av linjer som også NetCom er avhengig av. Det kan da sies at hva med backup her. Noen ganger finnes det også bacup på dette, men i de fleste tilfeller, så legger også andre leverandører av linjer sine kabler sammen med Telenor. Det hjelper da lite når det kommer noen og graver over alle kablene i samme gropa.

 

Bildet er derfor noe mer nyansert enn hva enkelt her på forumet tror.

Lenke til kommentar
NetCom burde kanskje hatt bedre backup på den feilen de hadd for en stund siden. Men å påstå at Telenor er så mye bedre stabilt en NetCom er jeg ikke enig i.

 

En del av det utfallet NetCom har, skyldes også feil hos Telenor. Det trenger ikke å være Telenor som har skylden selv en gang, men Telenor er en av de største på utleie av linjer som også NetCom er avhengig av. Det kan da sies at hva med backup her. Noen ganger finnes det også bacup på dette, men i de fleste tilfeller, så legger også andre leverandører av linjer sine kabler sammen med Telenor. Det hjelper da lite når det kommer noen og graver over alle kablene i samme gropa.

 

Bildet er derfor noe mer nyansert enn hva enkelt her på forumet tror.

 

Tror ikke at de egentlig burde hatt bedre backup, men derimot tatt feilen mer seriøst da den oppstod/var i ferd med å oppstå. For det har vel kommet frem at de var klar over hva som var i ferd med å skje mye tidligere enn først antatt, og at de var sene ute med å sette i gang tiltak for å løse det!?

Lenke til kommentar
Greit nok, Netcom var nede over lengre tid tidligere i år. Men Telenor sine kontantkunder opplevde å ikke kunne ringe ut + rot med saldoen for kort tid siden.. syntes ikke backup-løsningen til Telenor var så overlegen Netcom her, det ble jo til nedetid uansett!

Greit nok at Telenors kontantkunder hadde problemer, men dette problemet varte i under en time, mens Netcom hadde problemer i flere dager.. kan ikke sammenlignes helt

Lenke til kommentar
Greit nok, Netcom var nede over lengre tid tidligere i år. Men Telenor sine kontantkunder opplevde å ikke kunne ringe ut + rot med saldoen for kort tid siden.. syntes ikke backup-løsningen til Telenor var så overlegen Netcom her, det ble jo til nedetid uansett!

Greit nok at Telenors kontantkunder hadde problemer, men dette problemet varte i under en time, mens Netcom hadde problemer i flere dager.. kan ikke sammenlignes helt

 

Poenget mitt var ganske enkelt at begge operatørene er sårbare for tekniske problemer, og at jeg ikke vil si at den ene sine backup-løsninger er overlegne den andres..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...