Gå til innhold

Gjenopplive død harddisk ?


aaandy

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Sitter her med en Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ATA / 133 HDD, som kun har "levd" ca 1/2 år før den uten lyder eller forvarsel bare døde etter en restart på maskina, etter restarten finner jeg den ikke i "My Computer", heller ikke i BIOS og dermed ikke i "Disk Manager"......

 

Noen som har vært borti det samme, eller som har tips som kan prøves ?

 

aaandy

Endret av aaandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først bør du sjekke at kabler sitter ordentlig i.

 

Starter harddisken opp? (Gir den noe lyd fra seg?) Eller er den helt død?

Dersom du hører at den starter opp, og du er ute etter å redde ut data så kan jeg anbefalle deg et program som heter SpinRite. Dette kan du lese mer om , samt laste ned en video som viser hvordan programmet fungerer, på www.grc.com.

Programmet koster 89$, da vil du også alltid få de nyeste versionene gratis; Dette er altså en engangs-sum du betaler.

 

Har hatt problemer med at harddisk ikke engang kommer opp i bios, men spinrite har alikevel i noen tilfeller klart å finne harddisken, og reparere den slik at jeg kan starte den opp, og hente ut data fra den.

 

Dersom dette fungerer, så anbefalles det alikevel å få en ny på garanti.

Lenke til kommentar
Disken er et halvt år gammel, ergo så har du fortsatt garanti på den. Ta kontakt med butikken du kjøpte den fra og få ett returnummer så du kan sende den inn og få en ny.

Ehhh....., har hatt flere slike tilfeller og har nå fått komplett ny Pc, siden jeg ikke var villig til å la de reparere samme feil gang på gang, men har fremdeles "mandagsmaskinen" stående, og tenkte at hvis jeg fikk liv i disken så kan jeg bruke maskinen til den kneler/eller produsent gjør krav på den..

 

aaandy

Lenke til kommentar
Aller først bør du sjekke at kabler sitter ordentlig i.

 

Starter harddisken opp? (Gir den noe lyd fra seg?) Eller er den helt død?

Dersom du hører at den starter opp, og du er ute etter å redde ut data så kan jeg anbefalle deg et program som heter SpinRite. Dette kan du lese mer om , samt laste ned en video som viser hvordan programmet fungerer, på www.grc.com.

Programmet koster 89$, da vil du også alltid få de nyeste versionene gratis; Dette er altså en engangs-sum du betaler.

 

Har hatt problemer med at harddisk ikke engang kommer opp i bios, men spinrite har alikevel i noen tilfeller klart å finne harddisken, og reparere den slik at jeg kan starte den opp, og hente ut data fra den.

 

Dersom dette fungerer, så anbefalles det alikevel å få en ny på garanti.

Disken surrer å går ja.., fra et av de andre tilfellene så har jeg Getdataback liggende, kan det klare å finne disken ?, og går det i det hele tatt å få den "på bena" igjen ?

 

Har ingenting liggende på disken som jeg er redd for å miste (Har etterhvert lært å ta backup)

:dribble:

aaandy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...