Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva trengs til den komplette pakke?


ovvan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle ha meg et bra anlegg i bilen, men problemet er at jeg ikke vet hva som er bra eller dårlig.

 

Jeg har en peugeot 205, ganske liten bil.

 

Noen som har noen tips??

 

Jeg må ha en spiller med mp3 og mulighet for ipod tilkobling.

Foran i døren må jeg ha noen 4".

Bak i hattehyllen trenger jeg 6*9.

Så trenger jeg en sub. Hvor mange watt trenger en bra sub å ha?

Noen sier jeg trenger forsterker også, mens noen andre sier jeg klarer meg uten, hva sier dere?

 

Pris: Ikke over 8000kr

 

Håper på noen svar:D

Endret av ovvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg ha kuttet ut 6*9" i hattehylla. Jeg ville heller brukt pengene på et greit frontsett med 5" el. 6,5" og diskant, og montert det foran i dørene.

 

4" kan du bruke i hattehylla. Koble de i mono og noe avdempet i forhold til frontsettet. Da vil de ikke rote til lydbildet foran.

 

Når det gjelder bass kan du greie deg med en 10" el 12" evt 2X10". Her finnes mange alternativer. Forsterker bør du ha på alt sammen. en 4-kanaler til mellomtone/diskant foran og bak, og en 1 el 2-kanaler til bass.

 

Hvor mange watt en sub må ha er det ingenting som heter. Det som er viktig er at forsterkeren din er strømsterk. Se i spesifikasjonene etter dempingsfaktor eller damp factor. Dempingsfaktor kan sammenlignes med dreimoment i en motor.

Hjelper ikke med mange hestekrefter hvis du ikke har dreimoment.

Hjelper ikke med mange watt hvis dempingsfaktoren er lav.

Er den høy(300 - +) betyr det at forsterkeren har kapasitet til a dra lave impedanser og dytte på med mye strøm. Selvfølgelig andre ting som er viktige også. Ant utg.transistorer, internt power osv.

 

Har gode erfaringer med Pioneer på spillerfronten. De har brukbare forsterkere også.

Lenke til kommentar

For å komme med et annet forslag; sats på få og gode komponenter:

 

1: Drit i 6*9", fokuser på å få god lyd foran!

2: Sjekk ut Hertz, focal og Morel høyttalermessig.

3 Forsterkere som Audison, ARC, Sinfoni, Zapco TRu osv er habile saker.

 

En Audison Srx 3 sammen med et 4" komponentsett og sub fra de merkene jeg nevnte i pkt. 2 vil gjøre susen.

Kabler må du også ha og da kan jeg nevne at det er 30% på kabler og annet her om dagen.

 

Spillere ja, Pioneers 5700 er knallsaker, ellers har du jo også Alpine's CDA-9847.

Begge er fine spillere som vil passe deg utmerket.

"Problemet" er at du da vil komme over de 8k du nevner så det jeg ville gjort er følgende:

 

1: Kjøpt bra spiller og komponentsett.

2: Forsterker og kabler.

3: Sub og kasse/kassemateriale for selvbygg.

 

Det vil ta litt mer tid og koste litt mer, men totalt sett vil du få noe som er mye bedre :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Her var det noen gode svar, men Jalla sier jeg skal velge Hertz, focal og Morel høyttalermessig. Da har jeg et problem igjen, jeg vet jo ikke hvilken model av Hertz, focal og Morel jeg skal velge, Jeg tviler på de har kun et høyttaler par i 4" på på vært merke. Det samme gjelder forsterkerene, jeg er desverre helt blank på dette emne.

 

Men god lyd i så små høytalere? Det er ikke plass til større enn 4" foran, jeg kan vel ikke bare ha lyd dr?

 

En liste på de diverse tingene hadde vært kjempe.

Endret av ovvan
Lenke til kommentar

Kjørte lenge rundt med bare 4" foran og en 12" bak og det funka jo, men det er klart det ble forandring da jeg monterte nye dørlommer og fikk inn etpar 6" midbasser. Dette er jo også noe du kan ta sikte på eterhvert, som jeg nevner lenger opp kan det lønne seg å ta ting stegvis fordi både bygging og montering gjerne tar litt tid og man kan da få en fortløpende vurdering på hva en trenger utfra egne behov.

Og joda, du bør absolutt prioritere lyd foran! Det er der du sitter og det er der lyden bør komme fra, det er bedre med få og bra komponenter en flere dårligere.

 

Ser du deg mål på å støpe litt i glassfiber/modde dørene så du får plass til et 6.5" element er det absolutt en fordel. Om du i tillegg er villig til å skjære litt i dashen for å få ned mellomtoner der så har du økt mulighetene for å få skikkelig godlyd betraktelig :)

 

Det første en må etablere er hvor store elementer du trenger om du er villig til å modde litt, deretter kan en komme med mer matnyttige forslag.

Skjønner du har lyst på lyd i bilen, men det lønner seg ofte å ta seg litt tid, planlegge og gjøre grundig forarbeide :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

ser det er mange som sier at lyd baki bilen ikke er nødvendig. men hva me oss som faktisk bruker bilen, spesielt i helgen når det er fest da, på runder hvor det sitter folk baki. de kan jo ikke sitte å høre på bare bassen. vil si at lyd baki er også greit. blir jo et helt annet lydbilde men det blir mer lyd. skal jo ikke sitte frami hele tiden heller da ;)

Lenke til kommentar

Joda, ser poenget ditt, men som jeg skriver over bør en prioritere lyd foran først. Har en montert dette riktig så er det fint mulig å høre annet enn bass bak også

Nevner i forbifarten det faktum at folk ofte guffer på altfor mye bass så den drukner det meste uansett hvor en sitter :p

Etpar coaxer til partybruk som kan fades bort når godlyden skal nytes er jo noe å vurdere, men ikke før en har fått montert det en skal ha foran skikkelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå sitt meg litt om kring, å fått mange oppsett hos forskjellige leverandører.

 

Dette er et av de:

 

Radio, sub og forsterker er av merket blaupunkt

Radio acapulco MP54 = 3.299

Subkasse me 2*12" Gtb 300 dual = 1499

Gta 1300 forsterker = 1899

VDO 5" 2 veis HSP 1321 = 645

Kabler og sikringsholder = 700

 

Sum = 8042,-

 

http://www.blaupunkt.co.uk/ der kan dokr se de forskjellige komponentene.

 

Noen invendinger om dette?? Er det bra anlegg?

Endret av ovvan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...