Gå til innhold

Er dette bildet ekte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette bildet er nok defintivt manipulert.

 

Har søkt litt rundt etter lokal dekning av hendelsen, og interessant nok er det ingen av de Sør-Afrikanske avisene som har noe i nærheten av et slikt blilde til å illustrerer hendelsen.

 

Se feks

 

Nettsted 1

 

Nettsted 2

 

Nettsted 3

 

Jeg tipper at journalistene i VG eller Dagbladet har kommet over storyen, manglet en illustrasjon, og søkt i Scanpix' database. Der har de funnet dette (manipulerte) stockfotoet, og smelt det opp i stor størrelse.

 

Så får man si hva man vil om det journalistiske håndverket... ;-)

Lenke til kommentar
Har søkt litt rundt etter lokal dekning av hendelsen, og interessant nok er det ingen av de Sør-Afrikanske avisene som har noe i nærheten av et slikt blilde til å illustrerer hendelsen.

Hvis du ser litt etter selv finner du raskt ut at mangel av bilder faktisk ikke er så uvanlig i de avisene...

Lenke til kommentar
Dette bildet er nok defintivt manipulert.

Er vel litt drøyt å slå fast at det 'definitivt' er manipulert... forsåvidt enig i at det er litt rart at et slikt 'blinkskudd' ikke er mer publisert, men ut over det så høres det ikke unaturlig ut at det er blitt tatt et slikt bilde. I følge beskrivelsen så hadde folk samlet seg for å se en flokk hvaler, og da er det langt fra utrolig at det skulle være folk der med kameraer også.

 

Om fotografen har gått gjennom prosessen med å selge rettighetene til Reuters først, så er det vel heller ikke rart at det tar noen dager før det dukker opp i avisene - oppslaget fra aftonbladet (med samme bildet) er vel forøvrig fra i går.

Lenke til kommentar

Setter en femmer på at det er ekte.

 

1. Hvis man sammenligner med det andre fotografiet fra samme sted men annene vinkel og uten menneskene, ser man at bildet i seg selv er fullt mulig å ta. Så hvis det var en fotograf på stedet da de to fyrene var der ute (ikke usannsynig under så ekstreme og fotogene værforhold) har det neppe vært særlig teknisk vanskelig å ta det.

 

2. For ca to år siden var det en fotograf som fikk sparken fra en amerikansk avis (husker ikke hvilken), i tillegg til å skape ramaskrik ang. avisens troverdighet, da han serverte et manipulert bilde fra Irak og utga det for å være ekte. Manipuleringen var visst mer estetisk enn innholdsmessig, men han han fikk sparken fordi avisen og en samlet amerikansk presse mente det var nødvendig at publikum skulle vite at bildene de så ikke var tuklet med. Nå er både VG og Dagbladet kjent for å være mer opptatt av det spektakulære enn av kildekritikk, og de har bæsja på leggen flere ganger tidligere. Men utfra måten Dagbladet skrev om den amerikanske saken vil jeg allikevel tro at de i det minste PRØVER å ha litt selvkustus, og at de i det minste ville skrevet at det var manipulert hvis de visste om det. Får holde utkikk etter dementier i dagene som kommer.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Sjekk

http://photos.reuters.com/news/newsPhotoPr...9-Aug-2005+RTRS

Giant waves crash over onlookers, washing them off the sea wall of Cape Town's Kalk Bay harbour August 27, 2005. Storms created waves of about nine metres. The two men were later rescued. Picture taken August 27, 2005. NO ARCHIVES NO SALES REUTERS/Philip Massie

 

http://www.thestar.co.za/index.php?fSectio...ticleId=2855163

medi8nor nevner lite bruk av bilder, og det er dyrt å bruke der nede. Og artikkelen sier:

Philip Massie, who photographed the dramatic events, said that once the surfer had helped with the rescue, he braved the waves again to get his board."

 

Faktisk er Philip en annerkjent maritim-fotograf.

http://www.coraldivers.co.za/html/photos_vids/photos_uw.asp

 

Så bruk heller tiden på å jakte på gode motiver, enn å rakke ned på et godt actionfoto.

 

PS. Det var så mange her som også var 110% sikker på at infoen om D5 var falsk, men den er her om 1 mnd. slik den den framsto på den spanske siten

Lenke til kommentar
Men det er bare et eller annet med han fyren i rødt. Han virker så rolig, så laydback, når har løper fra en bølge som er i ferd med å slå han ned.  :hmm: Personlig tror jeg ikke jeg hadde klart å se så avslappa ut, selv om jeg viste at bildet skulle jorda rundt...

Laidback? Han springer jo.

Kva i alle dager dei gjorde der ute når dei veit at det er ein enorm orkan i området er vel heller eit betre spørsmål, og såg dei ikkje bølga før den var 2 meter i frå dei?

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Laidback? Han springer jo.

Kva i alle dager dei gjorde der ute når dei veit at det er ein enorm orkan i området er vel heller eit betre spørsmål, og såg dei ikkje bølga før den var 2 meter i frå dei?

Litt off-topic, men greit: (edit: tross alt jeg som tok det opp) :roll: Ser for meg ut som om han er på en søndagsjogg. Og når bølgen er bak han synes jeg dette ser litt rart ut. Men tror ikke det er noen manipulasjon av den grunn. Han er nok heller bare av den rolige typen :yes:

Endret av Superbra
Lenke til kommentar

Ok, prøver igjen (kanskje siste gang i denne tråden...)

 

Nei, jeg tror ikke han lener seg, men se da mann. Du mener vel ikke at det ser ut som om han langer ut eller hva? Nei, jeg ser at det er en mann i bevegelse, men du dæ*** så lugn han er. (Han i rødt assa) Men igjen, greit nok, han klarer jo ikke akkurat løpe fra bølgen uansett. :whistle:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Har søkt litt rundt etter lokal dekning av hendelsen, og interessant nok er det ingen av de Sør-Afrikanske avisene som har noe i nærheten av et slikt  blilde til å illustrerer hendelsen.

Hvis du ser litt etter selv finner du raskt ut at mangel av bilder faktisk ikke er så uvanlig i de avisene...

4764487[/snapback]

Har selv mitt andre hjem i Uganda, og leser daglig 2-3 aviser der nede. Det gjør alle andre også, til og med de fattigste. Mangel på bilder i avisene har jeg aldri merket noe til. Flere av avisene har også week-end bilag a-la Magasinet. Noen aviser har faktisk en mer Se og Hør-lignende stil, inspirert av britiske tabloider.

På "annenhvert gatehjørne" finnes et fotostudio, flere av dem digitale.

 

Godt utvalg i fett kamerautstyr i butikkene har de dog ikke, men pressen var over alt. Når jeg er på byen med mine venner, dukker det ofte opp paparazzier.

 

Åpner denne halvgamle tråden for å ta livet av gamle, etnosentriske myter om Afrika som et primitivt kontinent. Sør-Afrika er rikere enn de andre landene, så jeg tror ikke situasjonen er stort annerledes der.

 

Gir meg med denne uttalelsen. Det er ikke en diskusjon som hører hjemme på dette forumet.

Lenke til kommentar
Har søkt litt rundt etter lokal dekning av hendelsen, og interessant nok er det ingen av de Sør-Afrikanske avisene som har noe i nærheten av et slikt  blilde til å illustrerer hendelsen.

Hvis du ser litt etter selv finner du raskt ut at mangel av bilder faktisk ikke er så uvanlig i de avisene...

4764487[/snapback]

Har selv mitt andre hjem i Uganda, og leser daglig 2-3 aviser der nede. Det gjør alle andre også, til og med de fattigste. Mangel på bilder i avisene har jeg aldri merket noe til. Flere av avisene har også week-end bilag a-la Magasinet. Noen aviser har faktisk en mer Se og Hør-lignende stil, inspirert av britiske tabloider.

På "annenhvert gatehjørne" finnes et fotostudio, flere av dem digitale.

 

Godt utvalg i fett kamerautstyr i butikkene har de dog ikke, men pressen var over alt. Når jeg er på byen med mine venner, dukker det ofte opp paparazzier.

 

Åpner denne halvgamle tråden for å ta livet av gamle, etnosentriske myter om Afrika som et primitivt kontinent. Sør-Afrika er rikere enn de andre landene, så jeg tror ikke situasjonen er stort annerledes der.

 

Gir meg med denne uttalelsen. Det er ikke en diskusjon som hører hjemme på dette forumet.

5341793[/snapback]

Jeg er litt nyskjerrig på hvordan du leser myter og meninger om Afrika ut av den ene setningen min, men hvis du leser de foregående innlegg en gang til ser du at Djengis linker til nettutgaven av flere aviser. I de nettutgavene var det veldig lite bilder, faktisk ingen bilder i artiklene jeg så på. Hva papirutgaven av de samme avisene har av bilder er likegyldig i denne sammenheng.

 

For øvrig er det nevnte bildet flere steder listet opp som et av "årets bilder", men jeg har ikke sett det som "årets fotomanipulasjon"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...