Gå til innhold

Kan piratkopiering være gunstig?


Anbefalte innlegg

Hmm. Har noen egentlig tenkt over at piratkopiering til tider også kan være gunstig/ha en positiv effekt. Microsoft har vell en god del store inntekter pga piratkopiering.

 

Da tenker jeg på følgende:

Mange brukere bruker piratkopierte microsoft programmer hjemme. Noen av disse programmene er jo grisedyre. (Visual studio, Office pro, etc).

Dette medfører at bedriftene gjerne kjøper feite lisenspakker (la oss si 20 stk) fordi det er disse programmene de ansatte er vant med og trives med. Hadde ingen av de ansatte prøvd disse programmene så hadde man kanskje valgt andre (og gjerne billigere) løsninger. Bedrifter har jo også gjerne en tendens til å kjøpe alle nye oppdatteringene, noe som private brukere ofte ikke gjør.

 

Da kan man jo oppsummere:

Valg a)

2 ansatte kjøper lisens, resten bruker billigere alternativer. Bedriften kjøper et annet produkt.

 

Valg B)

2 ansatte kjøper lisens, 18 ansatte bruker piratkopier. Bedriften kjøper 20 lisenser, og bruker gjerne mye penger på nye versjoner.

 

Det er jo veldig lett å se hvilket valg som er mest gunstig for microsoft. Dette ble i grunn veldig teoretisk. Men det er noe jeg har tenkt på i flere år, og snakket med utallige personer om. Og jeg er ganske så overbevist om at det stemmer.

 

Dette gjelder jo absolutt ikke for spill selvfølgelig.

 

Selv gjør jeg akkurat det når jeg sitter hjemme og jobber. Når jeg skal løse en oppgave finner jeg et shareware/og eller cracket versjon av et program. Tester det. Dersom det ikke er bra nok blir jeg kvitt det. Dersom det er bra nok og jeg liker det gir jeg da beskjed til jobben om at vi må skaffe en lisens på programmet. Selv om jeg da har gjort noe ulovlig, så er det vell ikke så ille siden det resulterte i kjøp av et program som sannsynligvis aldri hadde blitt kjøpt hvis ikke.

 

Dette er bare en masse tanker jeg har. Men det kunne vært veldig interessant å fått høre litt synspunkter om dette.

 

[Edit: La til spørsmålstegn i tittel :smile: og skriveleifs be gone]

_________________

webmaster http://www.tequila.org

 

Yesterday upon the stair

I met a man who wasn't there

He wasn't there again today

I think he's from the CIA

 

[ Denne Melding var redigert av: cyclo på 2002-08-10 03:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piratkopiering av Microsoftprodukter går også på bekostning av andre. F.eks Linux. Dersom det ikke var noe piratkopiering kunne Linux vært mer utbredt enn Windows. Finnes sikkert mange eksempel der piratkopiering reduserer mangfoldet. DVS at folk ville prøvd andre alternativer.

 

Microsoft sitt værste mareritt er skolelinux. Dvs at de mister fremtidige potensielle "slaver", noe som reduserer Microsoft sin (fremtidige) makt.

 

 

 

Edit: Leif

 

[ Denne Melding var redigert av: Kafarsken på 2002-08-10 03:32 ]

Lenke til kommentar

Nå hadde vel Microsoft tjent mer om f.eks alle hjemmebrukere hadde kjøpt lisens da. er det liksom noen her som har lisens på den de kjører? jeg kjøpte win98opg da :wink:

 

De dyreste prorgammene kan de jo tjene endel på at folk har prøvd, også kjøpt da. vi kan jo spørre Ms ? :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: akee på 2002-08-10 03:59 ]

Lenke til kommentar

Well...... ja dere har jo et poeng, men tenk f.eks. på dette: "Microsoft godtar Xbox-hacking"

 

Sjekk denne

 

Microsoft driver veldedighet? Tull! Gratis PR er det de takker JA til når de sier nei til å rettsforfølge en slik knøttliten sak, for de vet at DE ALLER FLESTE av brukerne deres ikke har mye til overs for Copyright i hytt og pine, og benytter seg da av en INDIREKTE, APPELLATIV PR.

 

Hvorfor tror du f.eks. at Aheads Nero Burning Rom er manges favoritt-brenneprogram??? Kan det ha en sammenheng med at den gir blaffen i (det meste) som heter Copyright?

 

Hvorfor er mange glad i Linux? Kan det (delvis) ha med at det ligger en lovlig frihet gjennom Open Source å gjøre?

 

Her er et annet eksempel: The Gathering. Bedre kjent som TG. Den årlige samlingen av data-og spille-gale fjortiser/sjeler i Vikingeskipet på Hamar. Det er ingen hemmelighet at der foregår det masse hacking, misbruk av copyright, kopiering (brenning) og andre ulovlige aktiviteter. Så ser man plutselig at det hele faktisk er sponset av bla. MICROSOFT. Med stor skrift og nærmest selvlysende farger, rager logoen over veggen. MS vet godt at det er mye folk der som ikke direkte gir dem penger, men det gir dem UTROLIG mye PR ved å APPELLERE til brukerne sine på deres egen måte.

 

Dessuten: Hva om du hadde vært IT-ansvarlig i en stor bedrift. Du haddde prøvd en ulovelig utgave av Windows XP på TG, og derfor bestemt deg for å kjøpe akkurat det operativsystemet til alle i bedriften din. Tenk på det!

 

Begynner du å se en sammenheng? Du lurer kanskje på hva appellere betyr? Jeg APPELLERER nå til deg ved å si "DU" for at du skal bli mer interessert i å lese videre.

 

Veldedighet? Bah!

 

Både Windows og Linux er bra på hver sin måte, men jeg liker ikke at selskaper som Red Hat og Mandrake skal tjene penger på Open Source! Det virker litt imot sin hensikt!

 

PS! Vet at jeg stjal TG - ideen fra tidligere her på forumet, men det er bare et kompliment til den som skrev det :razz:

 

Redigert; moderator Vegard la til BBCode på linken. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: kilogram på 2002-08-10 16:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 04:00, akee skrev:

Vis ALLE hadde kjøpt windows, hadde det kanskje blitt billigere også? Linux er jo dritt. og ikke noe for den enkle bruker


 

Nei... kanskje ikke for standard - kontoristen, men jeg får vel ha mercy med deg da...... :grin:

 

Men jeg må jo få lov til å si: prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver......... Try It! :razz:

Lenke til kommentar

Jeg var inne på samme tanker da jeg så en graf på forskning.no som viser at salget av musikk og film på CD og DVD har holdt seg stabilt de siste fem årene til tross for en markant økning i salget av blanke CD'er (som grafen viser), for ikke å snakke om den forbedrede tilgangen til nedlastbare filmer og musikk. Bra tråd!

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamikaze1 på 2002-08-10 04:48 ]

Lenke til kommentar

Selvsagt skal MS ha penger for programmene sine.

Men de kunne solgt de til en mye lavere pris,slik

at de hadde fått bort kopieringene og solgt flere.

Det er jo en kjensgjerning at det er i Asia det er

mest piratvare.

 

En vanlig ansatt kan vel bruke Kword,Evolution.

Men en hjemmebruker vil vel bruke Win ettersom

spill er mere utbredt på dette OS`et.

 

Linux blir bare bedre og bedre.Og i fremtiden vil

nok Linux skape redsel hos MS.Da det kommer heftige spill også til linux.Og da er MS FUCKED!!!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 06:44, nre1458 skrev:

Selvsagt skal MS ha penger for programmene sine.

Men de kunne solgt de til en mye lavere pris,slik

at de hadde fått bort kopieringene og solgt flere.

Det er jo en kjensgjerning at det er i Asia det er

mest piratvare.


En vanlig ansatt kan vel bruke Kword,Evolution.

Men en hjemmebruker vil vel bruke Win ettersom

spill er mere utbredt på dette OS`et.


Linux blir bare bedre og bedre.Og i fremtiden vil

nok Linux skape redsel hos MS.Da det kommer heftige spill også til linux.Og da er MS FUCKED!!!!


 

Jepp .. Fremtiden tilhører open source .. om 10 år vil nok de fleste hjemmebrukerne bruke opensource.. hvertfall hvis microsoft gjør flere stygge tabber som XP og aktiveringsPISSET dems :smile: FOrbanna stygt det der ..

Lenke til kommentar

Kafarsken skrev:

 

Piratkopiering av Microsoftprodukter går også på bekostning av andre. F.eks Linux. Dersom det ikke var noe piratkopiering kunne Linux vært mer utbredt enn Windows. Finnes sikkert mange eksempel der piratkopiering reduserer mangfoldet. DVS at folk ville prøvd andre alternativer.

 

:: Tror jeg også. Hadde man ikke hatt noe valg, enten kjøpte man - eller så brukte man "gratis" alternativer så hadde nok flere gjort det siste.

 

Microsoft sitt værste mareritt er skolelinux. Dvs at de mister fremtidige potensielle "slaver", noe som reduserer Microsoft sin (fremtidige) makt.

 

:: Ikke helt riktig. Poenget med Skolelinux er å være et alternativ til norske brukere. For det meste ellers av verden er det engelsk som gjelder.

 

 

Akee skrev:

 

er det liksom noen her som har lisens på den de kjører?

 

:: Ja faktisk. Har vel lisenser for godt over 100 000,- nå.

 

 

The.Arison.One skrev:

 

Hva om du hadde vært IT-ansvarlig i en stor bedrift. Du haddde prøvd en ulovelig utgave av Windows XP på TG, og derfor bestemt deg for å kjøpe akkurat det operativsystemet til alle i bedriften din. Tenk på det!

 

:: Hehe, du har et poeng, men jeg tror nok de fleste IT-ansvarlige i større bedrifter bruker andre kilder enn TG for vurdering av programvare. Hvis en slik person henvender seg til meg og vil vurdere et nytt operativsystem til 100 eller flere brukere skal han lynkjapt få en prøvelisens av meg.

 

Men jeg må jo få lov til å si: prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver......... Try It!

 

:: Feil. Ingen!, jeg gjentar ingen! av mine NT eller W2K servere har noensinne gått ned bortsett fra ved strømbrudd eller direkte fysiske feil i maskinvare. Riktignok rebootes de ved oppdateringer ol. men dette er ikke noe problem for bedriftene de står hos.

 

Både Windows og Linux er bra på hver sin måte, men jeg liker ikke at selskaper som Red Hat og Mandrake skal tjene penger på Open Source! Det virker litt imot sin hensikt!

 

:: Helt enig i denne påstanden. De dekker hvert sine behov. Dessverre viser trenden at enkelte firmaer som produserer/leverer varianter av Linux vil begynne å ta betalt for det. Fordelen er jo at det er samme programmør som utvikler over tid. Slik det er pr. idag er mye av Linux laget på "dugnadsbasis" og bærer litt preg av det. Dette behøver ikke å være en negativ ting - tvert imot - men hvis noen gjør en kjempeinnsats for en distro - og mange bruker den - og så plutselig slutter de som lager den å gjøre det. Hva da? Å ha bedrifter som konsentrerer seg om èn ting er bra for produktet, men dessverre kan ikke bedrifter operere på ren innsatsvilje.

 

 

nre1458 skrev:

 

Selvsagt skal MS ha penger for programmene sine. Men de kunne solgt de til en mye lavere pris,slik at de hadde fått bort kopieringene og solgt flere. Det er jo en kjensgjerning at det er i Asia det er mest piratvare.

 

:: Enig. En mer fornuftig prispolitikk kunne nok gjort en del. I kina har staten nedsatt en kommisjon for å utvikle et eget operativsystem tilrettelagt de asiatiske landene.

 

En vanlig ansatt kan vel bruke Kword,Evolution. Men en hjemmebruker vil vel bruke Win ettersom

spill er mere utbredt på dette OS`et.

 

:: Også veldig enig. Og det er her Skolelinux (misvisende navn egentlig) kommer inn. Siden denne versjonen innehar de mest brukte Officeversjonene til Linux på norsk vil den være høyst aktuell.

 

Linux blir bare bedre og bedre.Og i fremtiden vil nok Linux skape redsel hos MS.Da det kommer heftige spill også til linux.Og da er MS FUCKED!!!!

 

:: Linux skaper allerede en del bekymringer hos Microsoft. Ellers viser deg seg jo at de fleste som bruker Microsoftprodukter til ren spilling ol. betaler ikke for programvaren uansett.

 

 

Dikky skrev:

 

Jepp .. Fremtiden tilhører open source .. om 10 år vil nok de fleste hjemmebrukerne bruke opensource..

 

:: Hmmm... synes jeg hørte dette for ca 10 år siden også :razz:

 

[edit:skrifeleiv]

 

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-08-10 07:32 ]

Lenke til kommentar

Men jeg må jo få lov til å si: prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver......... Try It!

 

:: Feil. Ingen!, jeg gjentar ingen! av mine NT eller W2K servere har noensinne gått ned bortsett fra ved strømbrudd eller direkte fysiske feil i maskinvare. Riktignok rebootes de ved oppdateringer ol. men dette er ikke noe problem for bedriftene de står hos.

 

Feil? På hvilket grunnlag kan du si det? Feil i forhold til DINE erfaringer, OK. Men selv om ingen av DINE NT eller W2K servere har "noensinne gått ned bortsett fra ved strømbrudd eller direkte fysiske feil i maskinvare" (..) , så betyr jo selvsagt ikke det at ikke andre kan ha problemer med den samme programvaren.

 

Jeg vet om folk som nå sverger til Linux fordi de ikke orker mer av Windows-klusset...... så den kommentaren må du nok ha litt mer begrunnelse for å stå fast på, er jeg redd. :wink:

 

Dette er forresten et eksempel på det vi kaller en "paradigme-fordom": "jeg har sett en PC med W2K og NT funke slik, altså funker alle PC-er med W2K og NT slik" :razz:

 

Men nok om det:

 

Faktum var at jeg helt fra starten av snakket om litt mindre omfattende nettverk da.... som underavdelinger med lokale mail-servere osv.

Og mange mener dessuten at det der ikke er lønnsomt å investere i W2K og NT når de kan kjøre Open Source (helt/delvis) gratis OG laste ned updater/upgrader

til dem :smile:

 

Men det er et faktum at Linux i bunn og grunn er mer stabilt som server - OS, selv om det iblandt kan være marginale forskjeller. Det har med (den kaotiske og delvis ugjennomtenkte?) måten Windows er programmert på. ^^ Til gjengjeld er Windows myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye mer brukervennlig.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 04:47, Kamikaze1 skrev:

[...] som viser at salget av musikk og film på CD og DVD har holdt seg stabilt de siste fem årene til tross for en markant økning i salget av blanke CD'er (som grafen viser), for ikke å snakke om den forbedrede tilgangen til nedlastbare filmer og musikk. Bra tråd!


 

Jeg tror det er noe i det der. Jeg har skaffet meg adsl for å laste ned filmer på samlebånd. Men(det jeg sier til meg selv for å rettferdig gjøre det) samidig har jeg kjøpt over 200 DVD'er på 1 og 1/2 år! Det er mye, sett fra lommebokens synspunkt! For jeg, og sikkert mange andre, liker å se bra filmer om igjen, og om igjen. Men ikke på et 17 tommer format, og med sikkelig lyd og ekstra masse ekstra dill-dall. For meg er divx en preview funksjon, hvis filmen er bra så er det løp og kjøp hos http://www.bn.com!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-10 08:12, Leeson skrev:

Quote:


Den 2002-08-10 04:47, Kamikaze1 skrev:

[...] som viser at salget av musikk og film på CD og DVD har holdt seg stabilt de siste fem årene til tross for en markant økning i salget av blanke CD'er (som grafen viser), for ikke å snakke om den forbedrede tilgangen til nedlastbare filmer og musikk. Bra tråd!


 

Jeg tror det er noe i det der. Jeg har skaffet meg adsl for å laste ned filmer på samlebånd. Men(det jeg sier til meg selv for å rettferdig gjøre det) samidig har jeg kjøpt over 200 DVD'er på 1 og 1/2 år! Det er mye, sett fra lommebokens synspunkt! For jeg, og sikkert mange andre, liker å se bra filmer om igjen, og om igjen. Men ikke på et 17 tommer format, og med sikkelig lyd og masse ekstra dill-dall. For meg er divx en preview funksjon, hvis filmen er bra så er det løp og kjøp hos

 

Lenke til kommentar

Til The.Arisen.One

 

Jeg benekter ikke at Linux er mer stabilt enn Microsoft på servere. Men jeg må presisere at jeg har sålangt ikke sett noen dokumentasjon som bekrefter hverken det ene eller det andre.

 

I ditt innlegg skrev du:

 

"prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver"

 

Dette tolker jeg som at man er heldig hvis maskinen med Windows fortsatt fungerer etter en måneds bruk - og det mener jeg er feil.

 

Jeg har jobbet ganske lenge med dette og har vel en to-tre hundre NT og W2K installasjoner bak meg og de fungerer faktisk veldig bra.

 

Problemet tror jeg faktisk heller ligger i brukerne, f.eks slik at en som har bygget sin egen datamaskin med alskens ruskrask og high-end lyd/grafikk etc bestemmer seg for å installere Windows Serverprogramvare så får de problemer. Det er jo ikke dermed sagt at det er selve os'et det er noe iveien med.

 

Min påstand er at på en server (dvs en maskin med arkitektur for å utføre denne tjenesten) er Linux og Microsoft Windows tilnærmet likestilte.

 

Nå er det ikke meningen å kverulere eller noe, men en del mennesker (sikter da ikke til deg) her inne tror at sålenge W2K DataCenter Serveren de lastet ned fra en eller annen warez-side ikke fungerer 100% på deres "spillemaskin" så er alt noe d****.

 

Ellers skjønner jeg hva du mener :smile:

Lenke til kommentar

Det er vel ikke uten grunn at MS ikke gjør særlig for og stoppe piratkopiering. Det er akkurat som med doppushere, Gi litt "gratis" lag slaver og så SELG! Men det som kansje lager mest MS slaver er vel maskiner fra El kjøp o.l med med medfølgende MS programmvare "gratis". Men uten tvil, piratkopiering gir MS masse mer gryn i lomma på BG.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske innlysende at Microsoft og mange andre selskaper vil at programmene deres piratkopieres.

 

1. Windows XP hadde aldri vært så utbredt som det er i dag, hvis alle som benyttet seg av det måtte betale ca 4000,- for å bruke det på EN (1) maskin.

 

2. Hvorfor tror du at det er mulig å piratkopiere programvare?

Jeg er sikker på software-selskaper lager programmene sine slik at det er mulig å piratkopiere dem, hvis de derimot prøver så godt de kan å hindre piratkopiering så havner de på punkt 1. (se ovenfor).

Windows XP for eksempel, bare et par dager etter at det kom i butikkene så var det fullt av cracker på internett, jeg tror ikke at dette var fordi crackerne var veldig flinke, men derimot så ville nok microsoft at det skulle være mulig å lage en crack. Produktaktiveringen i windows XP og Office XP var kanskje bevisst lagt inn så flere crackere ville prøve seg pga. utfordringen den gir til en cracker. Flere crackere som bruker XP = flere vanlige brukere som bruker XP = flere bedrifter som bruker XP = mer penger i lomma til Microsoft.

 

Konklusjon: Selvfølgelig er piratkopiering gunstig for software-selskaper, og det er gunstig for oss forbrukere også. Microsoft f.eks. hadde nok aldri vært der de er i dag hvis Bill Gates ikke visste om piratkopieringens fordeler for et software-selskap.

 

(Dette gjelder mest for software som selges til bedrifter. Dataspill, musikk og film-industrien er ikke like begeistret over piratkopiering, og med god grunn)

Lenke til kommentar

Til Dan Hansen

 

I ditt innlegg skrev du:

 

"prøv å sammenligne f.eks. Linux og Windows en måned med de samme progz-ene som SERVER. Ikke noe prob å ha Linux oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win er du heldig dersom det fortsatt driver"

 

Dette tolker jeg som at man er heldig hvis maskinen med Windows fortsatt fungerer etter en måneds bruk - og det mener jeg er feil.

 

>Sukk< la oss si det på en annen måte da.

 

Prøv å sammenligne f.eks. Linux Red Hat 7.3 og Windows 98 en måned med de samme progz-ene som en lokal mail - server. Ikke noe problem å ha Red-Hat-en oppe 24/7 sju dager i uka, mens med Win9x er du heldig dersom det fortsatt driver.....

 

----------------------------------------------------

 

"Dette tolker jeg som at man er heldig hvis maskinen med Windows fortsatt fungerer etter en måneds bruk - og det mener jeg er feil."

 

Ja, jeg mener DET er feil jeg og, og det var heller ikke det jeg mente å si, men nå prøvde jeg å formulere det på en litt mer tydelig måte.

 

Hvordan skal man ellers forklare at man er uenig med påstanden til en som sier "linux er no d****" uten noen begrunnelse? Da hadde vel jeg bare fått replier som:

"hva f*** er Red Hat????????? ny underavdeling til Hennes & Mauritz eller no' ?"

 

Nå orker jeg ikke mer. Tro hva enn dere vil.... :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...