Gå til innhold

Ny pc(ca6000)mest ytelse for minst penger(Student)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal sette sammen ein pc - med tanken mest mulig for minst pengar.

Budsjett: 5000/6000

 

Skjerm : Dell 20" widescreen (bestilt utanfor budsjett)

 

Kabinett:Q-tec 6024MD 369,-

 

Hovudkort:ASUS A8V-E Deluxe 1434,-

 

CPU: AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' (boxed) 1561,-

 

Minne: TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512) 930,-

 

Skjermkort:Club3D GeForce 6600GT 128MB 1295,-

eller Gigabyte GeForce 6600 GT 128MB PCIe (tilbud Netshop) 1250,-

 

Harddisk: har fra før.

DVD: Nec ND-3540A 349,-

-----------------------

SUM: ~ 5938,-/5893,-

 

Skjerm: Blir levert 30.08 =) for seint å angre nå...

 

Kabinett: har hatt samme kabinett på min forrige maskin, det var endel bråk, så skulle helst hatt eit litt meir stillegåande..men eg må tenke økonomisk, fekk 5K for forrige maskin..og tenkte å ikkje overstige 5K særlig.

 

Hovudkort: har sett at folk er fornøgde med dette...men om nokon har andre forslag i samme prisklasse så er eg takknemlig!:)

 

CPU: Til mitt bruk mener jeg dette bør være tilstrekkelig...for det meste word, internett, fifa, Rainbow six og liknandes. (tips?) Fortrinnsvis AMD - ingen overklokking.

 

Minne: Hadde 512 før, må opp noe nå føler jeg. Tok billigste alternativ...er ikkje hardcore-gamer...så veit ikkje om eg vil merke forskjell i forhold til dyrare minne.

 

Skjermkort: Hadde eit Radeon 9800 Pro før, var heilt ok til min bruk, men tenkte å gå litt oppover no - er netshop sitt tilbod denne veka betre enn Clud3d's kort? Andre forslag?

 

DVD: helst ein i svart (pga kabinett) men kan alltids spraylakke :whistle:

 

 

Så nokre spm:

1. Nokon som veit om eit pakketilbud til ca. samme pris som gir meir ytelse?

2. I boxed version av CPU så medfølger "alt" til montering?

3. S-ATA kabel...følger det med hovudkort som støtter S-ATA?

4. Noe annet jeg bør vere oppmerksom på?

 

Håper på nokre svar:)

Thanks anyways:)

Endret av Camilio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt så vil jeg si at det ikke alltid lønner seg å shoppe rundt. Selv om prisene på enkelte komponenter varierer fra nettbutikk til nettbutikk, så vil frakt/behandlings gebyr ofte oppveie det du "sparer". Sjekk hvor mye varen faktisk kommer på etter disse gebyra!

 

Kabinett: Q-tec'n er både støyende og har en ustabil PSU. Jeg vil anbefale deg investere i noe bedre, feks en Arctic Cooling Silentium.

Hovedkort: Kortet er bra, men vifta bråker! Kjøp Zalman chipset kjøler og bytt ut vifta.

Lenke til kommentar

Takktakk:)

Jepp: det er meiniga å handle alt frå ein butikk, derfor er prisen oppgitt til ca.

Prisguiden på HW gav derimot feil pris, fordi cpu boxed ikkje blir skild frå vanlig cpu:(

 

Når det gjeld kabinett så har du sikkert rett i at eg må vurdere andre alternativ...

Aspire X-Plorer 539,- ?

AOpen H600B ca 700,-?

 

Angåande vifter og kjøling til hovudkort....kvar får eg kjøpt desse? Og kva vifte treng eg?

Lenke til kommentar

Av de to ville jeg ha gått for AOpen kabinettet. Forstår kabinett design ikke er høyt prioritert, men personlig ville jeg ha anstrengt meg litt for å finne en likeverdig partner til din flotte skjerm!

 

Lian Li PC31 er på salg hos microplex for 795,-. Kombinert med en NorthQ 400W strømforsyning for ca 450,- vil du ha et vakkert kabinett som kan overleve flere oppgraderinger. Desverre så sprenger vel dette budsjettet ditt!

 

Anbefaler at du sjekker shg.no ettersom de virker være den desidert billigste webshoppen for tiden. De har rask og effektiv service, men er ikke plassen for "små handel" (pga gebyr/frakt). Sjekk shg Computers DeZen Case. Her får du et stilrent og støysvakt kabinett til en billig penge!

 

Kjøler til hovedkort får du kjøpt under vifter/kjølere og chipset. Du vil slippe å bruke vifte til det hovedkortet, det skal holde med en passiv, og helt lydløs løsning her. En ting mange syntes er viktig er STØY (da helst så lite som mulig). De fleste vifter som følger komponentene er av billig kvalitet og støyende, det kan derfor lønne seg å etterhvert gå for mere støysvake løsninger.

 

Angående pakke løsninger kan du sjekke feks komplett. Er skeptisk til slike løsninger, men finner du en som passer deg. More power to you!

Lenke til kommentar

=)

 

Da blir det nok Aopen:)

Kabinettet står inni eit skap, så det vil ikkje vere synleg.

 

Ang. Shg.no så må dei ha eit problem...kjem ikkje inn på sida:( Får prøve seinare:) Takk igjen:)

 

Blir nok byggpc ja...alltids eit eller anna som ikkje er heilt etter min smak på dei ferdigpakkane:p

 

Men du..ang dei skjermkorta...har du nokon tankar om kva som er best?

Lenke til kommentar

Vel. . . hvis du ikke allerede har bestillt, så har de noen ganske så fine pakkeløsninger på komplett. . .

 

Hjem>Pakkeløsninger>PC i deler

 

 

gå dit og se! De har en til 2.250,- som slett ikke er dårlig! også en til 4.490,- som jeg ville ha gått for hvis jeg ikke hadde hatt et PC-budsjett på 18 000 ;)

Lenke til kommentar

Sånn; då trur eg at eg har kome fram til noko brukbart:)

 

Ser dette greit utkanskje?

 

AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' 1 1434,- shg.no 1434,-

AOpen H600B 1 718,- Stretto.no 718,-

ASUS A8V-E Deluxe 1 799,- shg.no 799,-

Nec ND-3540A 1 349,- vaagenconsulting.no 349,-

Sapphire Radeon X800 GT 256 MB 1 1385,- Stretto.no 1385,-

TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 1024 MB (2x512)

Endret av Camilio
Lenke til kommentar

Asus Asus A8N-E evt. DFI LanParty UT NF4 Ultra-D for henholdsvis 773,- og 1157,- fra shg.no burde være bra alternativ. Epox EP-9NPA+ Ultra er et annet bra og rimelig alternativ som du får for 975,- fra komplett.no.

 

Ang. minne, så er vel Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) for 849,- et bedre og billigere alternativ til TwinMOS'ene.

Lenke til kommentar

Ok, min anbefaling:

 

In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power - 595,-

EPoX EP-9NPA+ Ultra - 975,-

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939 - 1.750,-

Sapphire Radeon X800GT 256MB - 1.499,-

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) - 849,-

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black - 395,-

 

Pris 6.063,- alt fra komplett.no (spar frakt/gebyrer)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Då er det sendt...hadde tenkt å bestille alt frå ein butikk...men skjermkortet var ute av lager hos alle så nær som ein, så delte bestillinga i to.

 

Pcutstyr:

AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' 1743,-

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) 894,-

Epox EP-9NPA+ Ultra 936,-

In-Win C720T 558,-

Nec ND-3540A 390,-

Sum: 4521,-

 

Amentio

Sapphire Radeon X800 GT 256 MB - 1380,-

 

Med frakt blei det nok eindel i overkant av 6000...men trur det blir bra=)

Takk for alle innspel og særskilt takk til atleau :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...