Jump to content
Sign in to follow this  
svarteF

Hvordan kan jeg koble en ide disk sammen med Sata

Recommended Posts

Hei godtfolk

Hvordan kan jeg få til å bruke en ide disk sammen med sata disker på hovedkortet ? Har XP som oppsys, sist jeg prøvde å sette disken inn, så ville ikke maskinen starte opp igjen og måtte resettes. Er det noen plass i Bios som skal disables for å kunne kjøre en ide disk sammen med sata diskene ?

Håper på et svar

Den vil nok forsøke å boote på ide disken når du først plugger den i, du må inn i bios å endre hvilken hdd den skal boote på. Skal kunne velge hvilken hdd i bios. Skal fungere helt fint sata og ide.

Edited by dudsi

IDE og SATA er som regel en veldig plagsom kombinasjon hvis du har MBR på SATA-disken.

Du har to valg:

a. Få hovedkortet til å først forsøke å boote fra SATA-disken (kan være et problem)

b. "Flytte" MBR over til IDE-disken. Recovery-modus på XP CDen og fixmbr er stikkordet i såfall. (Bare for å ha sagt det på forhånd. Fdisk /mbr vil IKKE fikse problemet.)

Edited by Ernie

Tror jeg skiper hele greia :) da det er en heller liten ide disk som jeg hadde i tankene, får heller kjøpe meg en ny sata disk så slipper jeg å trøbble med det. Takk til dere alle som har svart på mitt innlegg.

Hmmm ... faktisk mulig jeg var litt kjapp her nå. Prøv å sett SCSI i bootlisten hvis du har det valget. Ellers er det verdt å prøve HDD1 (såfremt du har HDD0 tilgjengelig) eller HDD2 (hvis du ikke har HDD0 tilgjengelig). Fungerer ikke dette, så er det ikke så mye annet å gjøre enn å flytte på MBR tror jeg.