Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Route COM-port over nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan anbefale Moxa NPort. Lar deg koble utstyret til en box som blir en COM port på en PC i nettverk.

http://www.elektronix.no/Produkter/Kommuni...g/NPort_Servere

 

Men hvordan du skal få tilgang til en enhet fra to forskjellige PCer samtidig er jeg ikke sikker på. Det beste er vel å kunne skrive et program som både kommuniserer med enheten på RS-232 og er en nettverks server.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Å skrive et program er en mulighet, men det hadde jo vært mye enklere hvis det fantes fra før. ;)

 

Jeg bruker et måleinstrument som overfører målefiler til PCen via COM-porten. Dette instrumentet er koblet til en PC som står et annet sted enn på kontoret, men denne PCen har internett-tilgang (bredbånd). Av ulike årsaker hadde det vært mest praktisk å kunne koble seg til dette måleinstrumentet direkte fra den lokale PCen via internett.

Lenke til kommentar
Å skrive et program er en mulighet, men det hadde jo vært mye enklere hvis det fantes fra før. ;)

 

Jeg bruker et måleinstrument som overfører målefiler til PCen via COM-porten. Dette instrumentet er koblet til en PC som står et annet sted enn på kontoret, men denne PCen har internett-tilgang (bredbånd). Av ulike årsaker hadde det vært mest praktisk å kunne koble seg til dette måleinstrumentet direkte fra den lokale PCen via internett.

Søk på serial hub og du vil finne masse muligheter.

 

Typisk får du tak i en boks som konverterer RS232 til Ethernet TCP/Ip.

På mottagermaskin innstallerer du en medfølgende softwaresnut som lar deg oprette virtuelle komporter som igjen er koblet mot boksen.

Så kan du innstallere loggeprogrammet til instrumentet som om du var koblet til lokalt med seriel kabel.

 

Hvordan dette skal komme gjennom internet vet jeg ikke. Må jo finnes en routing til IP adressen boksen bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...