Jump to content
Sign in to follow this  
Moskus

Route COM-port over nettet

Recommended Posts

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt tilgang til en enhet koblet til en COM-port på en maskin på andre siden av byen (var det en veldig "krøkkete" setning?). Er det mulig å få til?

Naturligvis er det mulig å få til - det er jo data :-)

Spesifiser hva slags utstyr du har på hver side, og hvordan linje du har mellom utstyret først...

Wintel

Kan anbefale Moxa NPort. Lar deg koble utstyret til en box som blir en COM port på en PC i nettverk.

http://www.elektronix.no/Produkter/Kommuni...g/NPort_Servere

Men hvordan du skal få tilgang til en enhet fra to forskjellige PCer samtidig er jeg ikke sikker på. Det beste er vel å kunne skrive et program som både kommuniserer med enheten på RS-232 og er en nettverks server.

Edited by hårek

Å skrive et program er en mulighet, men det hadde jo vært mye enklere hvis det fantes fra før. ;)

Jeg bruker et måleinstrument som overfører målefiler til PCen via COM-porten. Dette instrumentet er koblet til en PC som står et annet sted enn på kontoret, men denne PCen har internett-tilgang (bredbånd). Av ulike årsaker hadde det vært mest praktisk å kunne koble seg til dette måleinstrumentet direkte fra den lokale PCen via internett.

Å skrive et program er en mulighet, men det hadde jo vært mye enklere hvis det fantes fra før. ;)

Jeg bruker et måleinstrument som overfører målefiler til PCen via COM-porten. Dette instrumentet er koblet til en PC som står et annet sted enn på kontoret, men denne PCen har internett-tilgang (bredbånd). Av ulike årsaker hadde det vært mest praktisk å kunne koble seg til dette måleinstrumentet direkte fra den lokale PCen via internett.

Søk på serial hub og du vil finne masse muligheter.

Typisk får du tak i en boks som konverterer RS232 til Ethernet TCP/Ip.

På mottagermaskin innstallerer du en medfølgende softwaresnut som lar deg oprette virtuelle komporter som igjen er koblet mot boksen.

Så kan du innstallere loggeprogrammet til instrumentet som om du var koblet til lokalt med seriel kabel.

Hvordan dette skal komme gjennom internet vet jeg ikke. Må jo finnes en routing til IP adressen boksen bruker.

... Av ulike årsaker hadde det vært mest praktisk å kunne koble seg til dette måleinstrumentet direkte fra den lokale PCen via internett.

Da bør du vurdere en slik Moxa som jeg linket til. Det er akkurat dette som 'Babelfisken' snakker om.