Gå til innhold

Prosjekt "PSU nr.2 i kabinettet" | upd. 2.


Anbefalte innlegg

Forhistorie: Er på vei til å bestille meg noen nye disker+++, og har funnet ut at antagelig vil systemet mitt bli ustabilt pga. for lite strøm..

 

Så tanken streifet meg med: Hvorfor ikke montere en PSU til? Har hatt det før, men da har det bare vært en som har ligget utafor pcen.

 

Har holdt på litt fra før, litt sleeving, litt kabelklipping, litt pussing+++ Men i dag har jeg kamera! :D

 

Rett på bildene:

 

PSU før jeg begynnte i dag:

DSCN2262_thumb.jpg

 

 

 

 

Bildet fra en annen vinkel. Her også emd en ekte dremel ved siden av seg:

DSCN2265_thumb.jpg

 

 

 

Her er etter litt kutting. Fjernet viftegrillen for å få bedre luftgjennomstrømning.:

DSCN2266_thumb.jpg

 

 

 

Bilde av sponplata med oppmerking:

DSCN2267_thumb.jpg

 

 

 

Biten jeg kappet av for å bruke:

DSCN2269_thumb.jpg

 

 

 

Etter litt borring og saging begynner det å bli et hull!:

DSCN2271_thumb.jpg

 

 

 

Hullet er ferdig skåret ut, men ikke pusset.. Det er drittjobb..:

DSCN2272_thumb.jpg

 

 

 

Vifte montert og greier <3 (Ja, jeg har en fettish for gule sleevede kabler hvis noen begynnte å lure):

DSCN2274_thumb.jpg

 

 

 

Sånn, da begynner dere kanskje å forstå hva denne modden egentlig er til :) hovedgreia er vel å lage sponplata mellom 120mm vifta bak i kabinettet og psu'en som skal være festet til vifta. Dette er da på en måte et adepter.. Måtte også 'senke' hullene til skruene sånna at det ikke koliderte!:

DSCN2275_thumb.jpg

 

 

 

Sånn, da begynner dere kanskje å forstå hva denne modden egentlig er til :) hovedgreia er vel å lage sponplata mellom 120mm vifta bak i kabinettet og psu'en som skal være festet til vifta. Dette er da på en måte et adepter.. Måtte også 'senke' hullene til skruene sånna at det ikke koliderte!:

DSCN2276_thumb.jpg

 

Desverre er bildene tatt i veldig dårlig lys, med sterk blits, og et vanlig digitaltkamera.. Så det er begrenset hvor bra resultatet kan bli!

 

Sånn, det var så langt jeg har kommet hittil!

 

Hva mer som er planlagt:

-Spraye over adepteret en gang til fra andre siden, sånn at det skal se pent ut!

-Lage hull på Lian Li kabinettet mitt der jeg lager et strømmintak til 230V (Grue seg..)

-Sleeve ferdig 12V railen på PSU'en

-Lodde til strømkontakten (til inntakskabelen) på ledningsstumpene på pcb'en i psu'en.

-Måle meg frem med et multimeter for å se om jeg har ødelagt noe.

-Skru sammen "modulten" (vifta, psu'en og adepteret)

 

Jaaa.....

Noen kommentarer?

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemeldinger, alle sammen! :)

@complexity: Den som sitter i pcen nå er en 400W NorthQ med SilentX vifte i. Den jeg modder på er en liten ATX 250W "Seven ... somethingsomething"

 

-----

 

Ble usikker på hvilken 2 ledere som skal kortsluttes for å jumpstarte PSU'en..

Er det grønn(powergood) kabel mot sort(jord)?

rød eller grønn?

 

(PS: Kommer liten guide til sleeving etterpå i dag, MongoMan)

post-132-1124625360_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oppdatering 1: Kabelsleeving

 

Bilde av det verktøyet jeg regnet meg jeg ville få bruk for:

DSCN2277_thumb.jpg

 

 

Verktøy for å ta løs molexkontakten fra ledningene:

DSCN2278_thumb.jpg

 

 

Molexkontakten fjernet fra ledningene:

DSCN2279_thumb.jpg

 

 

Nå driver jeg og tar på kabelstrømpe på kabelen. For å få den til å flise seg opp mindre burde jeg ha svid bittelitt på tuppen av kabelen. Da smelter de litt sammen, og sklir ikke fra hverandre.. Bilde:

DSCN2280_thumb.jpg

 

 

Der er kabelstrømpa på kabelen. Som dere ser bruker jeg tape forran på kontaktpunktene for at ikke mothakene skal ødelegge og flise opp kabelstrømpa. Kabelstrømpa raknet litt når jeg måtte ta frem floppykontakten. Jeg tenkte at det ikke spilte så stor rolle fordi det skjules uansett under eltapen :) Bilde:

DSCN2281_thumb.jpg

 

 

Jeg stripser alltid kabelstrømpen fast for at ikke ting skal forskyve seg. Strammer alt jeg kan :) Viktig å gjøre på begge sider av kabelstrømpa.

DSCN2283_thumb.jpg

 

 

Sånn blir det seende ut etter en runde med <3 eltape <3

DSCN2284_thumb.jpg

 

 

Strips på den andre siden, samt fjernet tapen over kontaktpunktene.

DSCN2285_thumb.jpg

 

 

Voilà, Klipte like gjerne av floppykabelen, skiftet til en "bedre" molexplugg, tapet ferdig. resultatet på den ble bra! (Viktig: Sjekk nøye at du setter på molexkabelen riktig vei igjen. Komponenter som f.eks ASUS Cdbrennere liker ikke 12V og 5V på fei plass :( )

DSCN2286_thumb.jpg

 

-----

 

Komforresten til å klippe av den 12V til den ene railen, men fikk loddet den godt på, samt isolert den..

 

 

Hva mer som er planlagt:

V-Spraye over adepteret en gang til fra andre siden, sånn at det skal se pent ut!

-Lage hull på Lian Li kabinettet mitt der jeg lager et strømmintak til 230V (Grue seg..)

V-Sleeve ferdig 12V railen på PSU'en

-Lodde til strømkontakten (til inntakskabelen) på ledningsstumpene på pcb'en i psu'en.

-Måle meg frem med et multimeter for å se om jeg har ødelagt noe.

-Skru sammen "modulten" (vifta, psu'en og adepteret)

 

Ble vist bare en liten update dette, men jeg tror kanskje det kommer mer i kveld :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...