kadaver Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Har fått meg hybel rett ved NTNU Gløshaugen i Trondheim, og iflg. huseigar så har ein tilgang til det trådlause NTNU-nettet ved å f.eks. sete i vindauget med ei bærbar maskin. Eg har ei stasjonær- og ei bærbarmaskin, og lurer på om nokon veit om det går an å forlenge rekkevidda til NTNU-nettet, f.eks. ved hjelp av router og ekstern antenne, slik at alle eg bur med også får tilgang? Kva utstyr må eg isåfall kjøpe? Kan opplyse om at NTNU nyttar VPN, vil dette vere eit problem i denne sammenhengen? Hvis det ikkje går med router så regnar eg med at eg kan sette inn trådlaust kort i min stasjonære PC med ekstern antenne, korleis blir det å vidareføre dette til mi bærbare maskin? På forhånd takk for svar.
claus erik Skrevet 20. august 2005 Skrevet 20. august 2005 Du kan bruke en linksys wrt54g router som mottaker (med sveasoft firmware). Med den får du trådløse signalet over i kabel. (4 porter). Derfra kan du evt bruke en ny trådløs router eller bare kabel. Dette funker veldig fint for meg. Vet ikke hva slags VPN løsning de bruker, men det er vanlig da at det trådløs nettverket er usikret, men at man må koble seg til en av NTNUs VPN server (med brukernavn og passord) for å få internettilgang.
kadaver Skrevet 21. august 2005 Forfatter Skrevet 21. august 2005 Takk for svar. Har søkt litt rundt på nettet etter sveasoft firmware, veit du eksakt kva slags eg skal bruke? Er det moglegheiter for eksterne antenner på den routeren?
la7dfa Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Søk etter 'freeman firmware'. Det er 2 antennekontakter på routeren
Gromit Skrevet 22. august 2005 Skrevet 22. august 2005 Så i nye datakatalogen til clasern at det kommer retningsantenner med 6dB forsterkning til en grei pris med reverse male SMA kontakt. 498 var prisen.
kadaver Skrevet 22. august 2005 Forfatter Skrevet 22. august 2005 Takk for alle svar! Dersom det også er nokon som har en guide som spesifikt viser korleis en skal sette opp dette så hadde eg blitt utrolig takknemlig. Evt. hvis dette ikkje finns kan gi meg nokon ord eg kan søke etter for å finne det ut.
claus erik Skrevet 23. august 2005 Skrevet 23. august 2005 Hvis du har linksys wrt54g http://wrt54g.thermoman.de/ og freeman 1.0.4 for din ruterversjon Så oppgraderer du firmwaren på vanlig måte. Så under Wirelessmenyen, kan du nå velge Wireless Mode - Client. Så skriver du inn SSID (navnet på det trådløse nettverket), og så tror jeg alt skal funke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå