Gå til innhold

Nettverkskabel UTE i jorda - ca 70m


Anbefalte innlegg

Trenger noe som har riktig isolasjon rundt kabelen som beskytter mot vann/olje? etc..

Tenkte å grave den ned i "rødt ruglete plastik rør".

 

Er det da de kablene som har PVC rundt som bør benyttes ?

 

Lurer på hva disse kablene heter teknisk ?

 

Tittet på disse;

https://www1.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?shop=ELFA_NO-NO#filter=20212:manu|0|:90383|4|529297,:90382|8|529259,;

(klikk på venstre "signal og datakabel")

 

Har sett litt på denne;

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/05571609.pdf

(koster jo sinnsykt mye, men dette er vel en engangsutgift..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal nok gå fint å legge den i "rødt ruglete plastik rør" ja :) Du skal kunne bruke heilt standard nettverkskabel, kabeltype må du naturlegvis tilpasse hastigheit du skal ha på nettverket (CAT5/CAT6).

 

Berre pass på å unngå å legge den veldig nærme sterkstrømskablar som måtte ligge i jorda frå før, pga. magnetfelt som kan forstyrre nettverkskabelen, og reduserte hastigheiten over nettverket.

 

Edit: ser at det ikkje var direkte billig hos Elfa. Om du skal ha 100 Mbps nettverk, og du brukar litt kabel i ny og ne, kan du alltids kjøpe ein slik, så har du ei stund ;)

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Er redd denne kabelen vil trekke til seg vann (ikke 100% vann tett) og vil etterhvert begynne å tære på kablene.. og for å få best/raskest OG stabil overføring burde jeg vel ha CAT 7 kabel eller bedre.. ?

(jeg vet det er et pris spørsmål også da ;) men greit å lufte spørsmålet med andre som har gjort det samme)

 

Kort kan jeg også nevne at vi kjører 100Mbit med noe tap over tvinna telefonledninger (16-ledere i en tykk kabel som går i bakken) og det fungerer jo... men vil jo ha best mulig overføring. Men Fiber blir alt for dyrt for meg...

Lenke til kommentar

Ja, dette er kabel berekna på innendørs bruk, men forlagt i røyr er den relativt godt beskytta mot fukt.

Men:

Eg kan naturlegvis ikkje garantere det 100%, men eg har sjølv brukt denne typen kabel utendørs, spikra på husvegg i 4-5 år, uten problem (har derimot ikkje sjekka hastigheit). Om du kan forlegge den i røyr er det uansett ingen problem å skifte denne ut om eit par år om det skulle bli problem. Cat7 eller cat7a er svært kostbar kabel per d.d.

 

Hadde eg vore deg, hadde eg lagt Cat5 eller Cat6 i røyr, da har du moglegheit til å skifte denne ut til fiber når dette blir billigare (truleg i løpet av få år).

Lenke til kommentar

Om 100mbit er nok så kan du få til fiber for under tusenlappen på det strekket der.

 

Mediakonvertere får du fra 200,- per stykk på ebay, og 100m ferdig terminert fiberkabel koster 5-600,-. Selvfølgelig må du ha litt større diameter på rørene når du trekker ferdigterminert fiber, men det er en grei mulighet siden det ikke er bare-bare å terminere fiber selv.

 

Gravde grøft til 100m med fiber i går, vi valgte å bruke 30mm drensrør til 5,- meteren siden vi hadde noen til overs fra før.

 

Vi valgte fiber ganske enkelt fordi strekket må være helt fritt for pakketap for å få iptv fra altibox til å fungere over det. At fiber også er immun mot fuktighet og elektromagnetisk interferens er også kjekt.

 

Handlet fra ebayselgerne isellcables og ynlcabin8, sistnevnte er treg på frakt, som de fleste hongkong-selgerne med gratis frakt.

http://cgi.ebay.com/...#ht_1221wt_1113

http://cgi.ebay.com/...#ht_3298wt_1032

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Mediekonverterne går under 200kronersgrensen om de bestilles seperat, men det gikk også greit når de ble bestilt sammen. (Selger oppga litt lav verdi på tolldeklareringen.)

 

Også selve fiberkabelen gikk klar av tollbehandling - igjen hadde selgeren oppgitt litt lav verdi.

 

Landet på rundt 800,- totalt - men det hadde ikke blitt enorme summer om kabelen hadde blitt fortollet heller.

Lenke til kommentar

Nei, slike ferdigterminerte fiberkabler har en tykk og fin beskyttelse rundt seg av plast. Tar ikke inn vann uten at den er skadet, og om så det skjer så klarer ikke vann å påvirke signalet.

 

Vanligvis legges fiber i rør under bakken med enda mindre beskyttelse enn det man får om man trekker ferdigterminert fiber gjennom litt større rør. Det er jo vanlig å blåse relativt ubeskyttet fiber gjennom rørene som ligger i bakken.

Lenke til kommentar

I mine øyne er dette rimeig enkelt, og trenger ikke være dyrt i det hele tatt.

 

Vanlig cat5 eller cat6 (som du kan kjøpe hos så og si alle dataleverandører rimelig kuttet fra rull) vil lett gi full hastighet på 70meter, til og med gigabit skal gå greit da.

 

Disse kablene er selvfølgelig ikke tilstrekkelig beskyttet mot vær og vind (og vann) i det lange løp alene, men hvis du legger disse i passende rør - altså disse "ruglete plastrørene" som vi refererer til så vil de ligge trygt og godt der. Det er tross alt dette de bruke for å grave ned alle andre typer kabler inn til hus osv. der det er beregnet at det skal kunne ligge i flere tiår.

 

Fiber er fine greier, men det er totalt overkill for 70 meter. Fiber har fordeler når du snakker om avstander der du må til med repeatere for at ethernet skal fungere bra nok, men på 70 meter trenger du altså ingenting mer enn:

- Cat5, evt. Cat6

- passende rør (spør etter det på typ byggmester eller tilsvarende butikk)

- spade + masse tid og vondt i ryggen =P

 

Så lenge du ikke lager ubeskyttede skjøter utendørs på røret du legger kablene i så er jo disse både lufttett og vanntett, og disse rørene som er designet for dette bruket vil holde i mange tiår så lenge det ikke skjer skred eller graveuhell (og i sånne tilfeller så ryker jo fiberkabelen like fort som en cat5/6 kabel uansett).

 

I min mening er det neppe så mye å tjene på å bruke høyere kvalitet kabel enn cat5. Fordelene med de høyere standardene er hovedsakelig at de er bedre beskyttet mot eletrisk støy - men slik finner du som regel mye mer av inne i hus enn du gjør utenfor nede i bakken, så ved mindre du skal legge kabelen tett opptil andre strømførende kabler eller forbi en transformer så vil egentlig ikke cat7 gjøre noe særig mer for deg enn cat5. cat6 kan dog vurderes siden det ofte er nesten samme pris som cat5 uansett. Om det koster deg peanuts mer i forhold så kan du like godt gå for det liksom.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...