Gå til innhold

Spesialbehandling for innvandrere på sykehjem etc


Anbefalte innlegg

Hva er vår kultur og vaner?

 

Ærlig talt. Mener dere at alle innvandrere skal konvertere til protestantismen, spise lutafisk på julaften, drikke sats i helgene og arrangere smalahovudfester?

Olsen, jeg er innvandrer, men norsk til tusen. Ribbe har vi på julebordet før jul - det går mest i kalkun til jul. Vi drikker merkevarer, men det har ingenting med at mama er deutsch å gjøre.

 

Vi har dessuten hatt smalahovud-fest.

 

Hvorfor kan ikke alle pakistanerne gjøre sånt også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra en artikkel/kommentar som sto på trykk i Aftenposten 04.08.2001

 

Tittel: "Typisk innvandrere!"

 

Sagt om innvandrere i Norge:

De bor i ghettoer og holder seg for seg selv

 

"Lapskaus Avenue" ble 8th Avenue kalt den gangen. Snakker du med norskamerikanere som har opplevd 1950-årene, vil de huske at de kunne gå ned hele denne streeten uten å høre annet tungemål enn norsk. Overalt var det norske barer og butikker. På 1930-tallet ble det talt 63 000 første- og annengenerasjons nordmenn i Bay Ridge, 60 prosent av dem var født i Norge. Innvandringen fortsatte opp gjennom 50-tallet. Brooklyn, med senter i Bay Ridge, hadde den største urbane norskamerikanske befolkningen i USA. De var sjømenn og snekkere. De kom til Bay Ridge, tok kontakt med venner eller slektninger og fikk jobb på arbeidsplasser med bare nordmenn. Ungene gikk på skoler med stort overtall av norske elever, de hadde norske venner og lærere som snakket norsk. De stiftet sine egne organisasjoner. Det var danselag, kulturelle grupper, kirkegrupper, sportsklubber og kor. Sons of Norway arrangerte fester to ganger i uken, hvor unge nordmenn traff hverandre og giftet seg. Og de giftet seg i sine egne kirker bygget av norske snekkere.

http://tux1.aftenposten.no/kul_und/kultur/d225821.htm

 

Det er helt normalt at førstegenerasjons innvandrere beholder sine skikker, sin kultur og ønsker være sammen med sine "egne". At man har et noe differansiert tilbud i forhold til de pleietrengendes bakgrunn finner jeg ganske naturlig, innenfor rimelighetens grenser. Mange av tiltakene her er små men kan bety mye, som avis, tv-kanaler osv.

Lenke til kommentar
Hva er vår kultur og vaner?

 

Ærlig talt. Mener dere at alle innvandrere skal konvertere til protestantismen, spise lutafisk på julaften, drikke sats i helgene og arrangere smalahovudfester?

det jeg mener, er at de ikke behøver å komme å kreve. den sykehjemslista er helt på jordet.

Men herre min hatt. Det er ingen som har "kommet hit og krevd" noe som helst. Det er mennesker som har bodd og arbeidet i Norge i en årrekke, mange er sikkert norske statsborgere også. Hvorfor kan ikke disse menneskene foreslå noen små tiltak som kan bety mye i likhet med at etniske nordmenn krever bedre eldreomsorg? Det er snakk om tiltak som vil heve eldreomsorgen for disse menneskene, hva er problemet?

 

@Joachim: Du spiller innvandringskortet ser jeg. Du er født i Norge av ei mor som har bodd mesteparten av livet sitt i Norge og den andre delen i et land som har en relativt lik kultur som Norge, din far er meg bekjennt norsk. Det kan ikke sammenlignes med Pakistanere som har en helt annen kultur og religion.

Lenke til kommentar

Min mors far var faktisk katolikk fra Bayeren da han kom til Norge. Det var nok annerledes nok på femtitallet i Norge og være katolikk. Og i tillegg ha deltatt under annen verdenskrig - du ble neppe særlig populær på tidlig femtitall som både tysker, og katolikk... Mormor, som morfar møtte her i Norge, var en kvinne på flukt. Mormor har bodd i FN-Flyktningleire hvis det sier noe. Det var faktisk ikke frydd og gammen og komme fra Tyskland heller. Mormor, oppvokst i Pommeren, var jo faktisk i fronten. Akkurat som somalierne som kommer fra krig og elendighet til Norge. Men mormor hadde ikke behov for hverken å stjele eller organisere seg i noen gjeng...

 

Mormor brukte to uker i Norge, før hun fant seg en jobb, hun jobbet som en slags hjelpepleier for en syk mann, hjemme hos denne mannen. Her lærte mormor alt om norsk kultur, norsk matlaging etc.

 

Så kom ikke her å si at det var lett å komme fra Tyskland heller...

Lenke til kommentar

Mustafa Unsal mener muslimske miljøer må lære å klare seg selv

Jeg er forholdsvis enig med Unsal her, men synes han har en uheldig måte å presentere dette på. Jeg kan godt ha feiloppfattet artikkelen, men det virker på meg som om han vil ha private sykehjem kun for innvandrere. Jeg mener at det er tilrettelagt for innvandrere må være en del av tilbudet, men ikke sette kravet for kundegruppa. Jeg kunne godt tenke meg å bo på et gamlehjem som er drevet på denne måten, for bønnerommet behøver jeg ikke ta ibruk, innvandrere lager mye mat som jeg liker, osv. Det kan godt hende at dette sykehjemmet klarer seg bedre enn de offentlige, og da gjør det meg ikke noe å bo der selv om de har en del andre tilbud som gjør det mer muslim-vennlig. Om man lager private muslim-sykehjem splitter man befolkningen, noe som kan bidra til å øke rasismen.

Lenke til kommentar
Ærlig talt. Mener dere at alle innvandrere skal konvertere til protestantismen, spise lutafisk på julaften, drikke sats i helgene og arrangere smalahovudfester?

Nå finnes det jo som regel alltid alternativ til akkurat ribbe og svinekjøtt på Juleaften. Hva er så veldig galt med å velge det andre alternativet? Alt man spiser og gjør trenger ikke være religiøst betinget. Er da ikke snakk om å konvertere noen til protestantismen det her?? :no:

Er man selv fleksibel finner man alltids løsninger uten å bare kreve at andre skal tilrettelegge alt for seg.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å se hvilken relevanse historien om mormora di har med pakistanske 1. generasjons innvandrere som ønsker sykehjem tilpasset deres behov.

Hvis du ikke ser det så bør du kanskje tenke på det neste gang du skal fokusere på JoachimR fremfor saken som diskuteres.

 

Han forsvarer sin erfaring med integrering og det å være innvandrer, noe han i aller høyeste grad ser ut til å ha og må få lov til å gjøre når du gikk til det skritt å trekke det i tvil.

 

Fremfor å bare avfeie det han sier og den erfaringen han forteller om så kunne du jo lytte til gutten. Du trenger ikke være enig med han, men det gir jo intet grunnlag til å avfeie han slik du gjorde.

Lenke til kommentar

Mamma forteller at som skoleelev på seksitallet var det ikke særlig gøy å være tysk (mamma hadde opprinnelig tre fornavn, hvorav det første var temmelig tysk og vansklig og uttale (dog fjernet nå, navnet var "Ursula"). Mamma kan fortelle om lærere som kunne spore av helt etter å ha strevd med navnet, og spurt hvor hun kom fra, før de begynte å fortelle om Krigen med stor K og de slemme tyskerne. I tillegg var det visst blandt medelevene også vanlig å få høre om bestefedre etc.

 

Men mamma er jo født og oppvokst i Norge, likevel snakket de i starten tysk hjemme. Da mammas søster ble født gikk de visst over til norsk. Mamma snakker like godt norsk som en nordmann, og jobbet seg frem for å ikke bli en sånn "innvandrer"-underklasse. Husk på at i 1965 (antar mamma startet på skolen da) var det ikke særlig mange innvandere i Norge, i følge mamma var svensker spesielle, og tyskere var temmelig eksotiske i starten...

 

Jeg tror faktisk det har temmelig mange likheter jeg. Men mamma og hennes familie gikk fort over til å snakke norsk med hverandre - og det tror jeg er nøkkelen til integrering. Du blir ikke leder i UH eller RU for den saks skyld, hvis du ikke snakker norsk. Norsk er nøkkelen inn i samfunnet. En jobb hvis du snakker gebrokkent? Tror vi velger han som er etnisk norsk jeg.

 

Mamma og hennes families erfaringer har nettopp gjort at jeg aldri har snakket tysk med mamma eller andre i familien i Norge. Og jeg er blitt norsk som ingen annen, vil jeg påstå. Jeg har vært langt mer i USA og Canada enn i Tyskland, og har aldri bodd i Tyskland. Likevel er jeg halvt tysk.

 

Olsen, jeg forteller dette for å synliggjøre det, at det finnes innvandrere som ikke krever egne sykehjem eller barnehaver. Innvandrere som går inn for, og lærer seg norsk, som snakker norsk hjemme. Som spiser kjøttkaker og fårikål.

 

Og det fungerer til tusen.

Lenke til kommentar
Men hva med de som mener at norge er noe dritt, dårlig folk, kalde og vil ikke ha hjelp av norge..

Jeg forstår ikke poenget. Om man mener det, så drar man vel ikke hit uansett?

Hva f.eks flyktninger ??

Så du mener at vi skal tilrettelegge for utallige andre kulturer, fordi noen flykter hit og synes at det er litt skummelt i dette nye hjemlandet deres i nord? Om vi hadde hatt en uendelig strøm av ressurser hadde det kanskje vært mulig, men det hadde allikevel bare hindret integreringen og ført til mer ved på bålet for rasistene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...