Gå til innhold

Spesialbehandling for innvandrere på sykehjem etc


Anbefalte innlegg

Huff, er lei av å høre sånne at gruppen muslimer krever og krever, jeg tror de ønsker. Jeg tror det er bedre å integreres bedre! Jeg har opplevd en venninne nektet å integrere seg helt og forstå norsk kultur, resultat? det går ikke så bra med henne og sier mye negativt om norge og prøver å holde tradisjon lengst mulig, går ikke å holde ut. Det må forklaring til og sånt, da går det mye bedre tror jeg. Hvis norske eldre forstår de muslimer har lyst på en bønnerom, så kanskje de sier ja de låne deres rom i noen minutter.

 

En annen muslim venninne, hun og familien klarer integrere seg helt fint, og omgås med norske folk helt fint, for moren deres er flyktningguide og vet en del og forklarer nye flyktninger hvordan norge er og sånt, det er veldig positivt.

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående egne innvandreravdelinger så vil jeg tro det ikke er noe som vil være aktuelt for alle. Men av helsemessige og etiske årsaker kan det være påkrevd. Bl.a. senile og demente glemmer fort de 30 siste åra, og da glemmer de gjerne norsk språk, norsk kultur, at de i det hele tatt har flyttet til Norge. Da synes jeg det bare skulle mangle at man tilrettelegger for egne innvandreravdelinger så lenge det er praktisk mulig å gjennomføre.

 

Resten av punktene fatter jeg ikke problemet med.

Lenke til kommentar
Angående egne innvandreravdelinger så vil jeg tro det ikke er noe som vil være aktuelt for alle. Men av helsemessige og etiske årsaker kan det være påkrevd. Bl.a. senile og demente glemmer fort de 30 siste åra, og da glemmer de gjerne norsk språk, norsk kultur, at de i det hele tatt har flyttet til Norge. Da synes jeg det bare skulle mangle at man tilrettelegger for egne innvandreravdelinger så lenge det er praktisk mulig å gjennomføre.

 

Resten av punktene fatter jeg ikke problemet med.

så alle etniske grupper skal få sine egne pleiehjem? eller delt etter relgion? dette vil bli fryktelig dyrt, og etterhvert vil alle fra sibi ha et gamlehjem med sibirsk mat, sibirske pleiere, ja you name it. Dette vil bli for dumt. Hvis folk har lyst på spesielle gamlehjem så kan de betale for det. For tiden har vi nok med å tenke på at alle gamle skal ha det relativt fint, enn å passe på at alle muslimske gamlinger skal ha det fortreffelig.

Uklokt utspill av sarah kaan (eller hvordan det skrives)

Lenke til kommentar
Bønnerom på sykehjem: Jeg er usikker på hva et bønnerom krever, men hva er galt med å bruke de ledige rom som allerede er tilgjengelig? Eller bare be på rommet sitt? Igjen, dette er ikke noe jeg synes myndighetene bør imøtekomme. Sykehjem har andreansvarsområder som er viktigere, og som krever mer oppmerksomhet.

Med pasienter/eldre som i enkelte tilfeller må tilbringe sin tid i korridorer har jeg ikke akkurat fått inntrykk av at det eksisterer et overskudd av ledige rom på pleie/sykehjem.

 

Ellers er jeg i prinsippet enig med Hagens uttalelse:

Muslimer kan ikke forvente at det offentlige bruker skattepenger på å omforme eldreomsorgen bare fordi de selv nekter å la seg integrere og tilpasse seg det norske levesettet.
Endret av Vice
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om integrering og integrering handler ikke om at alle innvandrere skal begynne å gå på ski i påska, bli protestanter, spise grovbrød med brunost og drikke sats. Det er snakk om eldre mennesker som pga sin religion ikke ønsker å bli vasket i rassen/matet av noen med motsatt kjønn, som ønsker å følge med på hva som skjer i fødelandet de siste årene av livet sitt, som ønsker å kunne be på slutten av livet. Egentlig burde det ikke være nødvendig med noe stortingsvedtak, eldreomsorgen burde bli tilpasset den enkelte, og om den enkelte har sammenfallende behov med en stor gruppe andre individer så burde det bli tilrettelagt i større grad for denne gruppen.

 

Jeg har store problemer med å se hva som er problemet. I stor grad så gjelder dette forslaget mennesker som kom hit som arbeidsinnvandrere og som har arbeidet i Norge i en årrekke, som er integrert i samfunnet (les: De deltar i samfunnet og har tilpasset seg). Kan tenke meg at en stor del av disse menneskene også er norske statsborgere, altså per definisjon så er de norske.

Lenke til kommentar

Med pasienter/eldre som i enkelte tilfeller må tilbringe sin tid i korridorer har jeg ikke akkurat fått inntrykk av at det eksisterer et overskudd av ledige rom på pleie/sykehjem.

 

Ellers er jeg i prinsippet enig med Hagens uttalelse:

Muslimer kan ikke forvente at det offentlige bruker skattepenger på å omforme eldreomsorgen bare fordi de selv nekter å la seg integrere og tilpasse seg det norske levesettet.

Enig der!! Er de sååå norske når de vil ikke integrere og PRØVE å forstå hvordan norge er?? De kan godt gjøre hva de vil så lenge de følger etter loven!! De trenger ikke å spise poteter, fisk, brunost og sånt, så lenge de følger loven!! dvs..ikke slå barn, æresdrap og sånt. Det er deres problem å klarer ikke å godta norge!! så hvorfor i all verden kom de hit!!

Endret av Qwseyvnd
Lenke til kommentar
Enig der!! Er de sååå norske når de vil ikke integrere og PRØVE å forstå hvordan norge er?? De kan godt gjøre hva de vil så lenge de følger etter loven!! De trenger ikke å spise poteter, fisk, brunost og sånt, så lenge de følger loven!! dvs..ikke slå barn, æresdrap og sånt. Det er deres problem å klarer ikke å godta norge!! så hvorfor i all verden kom de hit!!

Unnskyld meg, men hva har dette med topic å gjøre? De brunflekkede holdningene dine kan du spre i ørten andre tråder.

Lenke til kommentar
Snip

 

Du setter det altfor mye på spissen med ski i påsken osv. - integrering handler også om at det er de som burde tilpasse seg, ikke oss. Om religionen står i veien, så får de vel ta i bruk en privat praksis da, ser ikke at skattepenger skal brukes fordi noen personers tro koster. 2-3 TV-kanaler? Altså omtrent like mange som de nåværende norske (nrk, tv2 og delvis tvnorge)? Det blir for dumt, man får alltids inn kanaler på eget språk via parabol, om dette er så viktig.

 

Skattepenger burde gå til noe som alle har nytte av, ikke til grupper.

Endret av George Bush
Lenke til kommentar

Integrering går begge veier. Vi må respektere at folk er forskjellige og har forskjellige behov. 2-3 tv-kanaler koster lite, men kan bety mye for gamlinger som har frokost og middag som de to høydepunktene gjennom dagen. Samme gjelder ei avis eller to på urdu eller hvilket språk folk nå enn ønsker/klarer å lese aviser på.

 

Den siste setninga di henger ikke på greip. Skal man følge logikken din så bør man ikke bruke penger på medisin til folk med kreft iom at ikke alle har nytte av det ....

 

Det er små tiltak som skal til for at gamle innvandrere skal få en bedre avslutning på livet. Men det er du imot fordi du mener skattepengene ikke skal brukes på innvandrerting. Eller?

Lenke til kommentar

Når innvandrere skal integreres i Norge - så går det jammen meg ikke begge veier. De skal integreres, ikke oss.

 

Olsen, jeg er per def. innvandrer selv. "Morsmålet" mitt kan jeg ikke engang - her snakker vi velykket integrering. Jeg ville aldri kalle meg tysk, selvom jeg i prinsippet er halvt tysk. Hjemme er vi norske, vi snakker norsk og ser norsk TV. Vi har en tysk TV-kanal for tiden...

 

Tenk om det var sånn i alle pakistaner-familiene...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...