Gå til innhold

Hvor ofte kjøper DERE harddisk??????


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Nå er jeg drit lei av å bytte harddisk (ca.1 i året), hadde en 40 gb ibm disk for ca. 1.5 år siden, denne gikk til ******* etter 3-4 måneder, men den er "unnskyldt", for det var jo tross alt en IBM.

 

Deretter kjøpte jeg en 40 gb Western Digital har hatt den i ca. 1 år nå, men nå må den byttes ut fordi den er full av skadede områder og ugyldige sektorgrupper osv. osv.

 

Da dette er sagt så har jeg en gammel Seagate (5-6 år gammel) Medalist på 8 GB som jeg har stående i en annen maskin. Denne harddisken har vært i gjennom 10 x mer enn IBM'n og WD'n tilsammen, men den er fortsatt som om den var ny.

 

Det jeg lurer på er:

 

- Hvor ofte bytter dere harddisk?

- Lages det mindre holdbare disker idag enn det

ble gjort før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg tor de gamle var bedre.Jeg har til å med enn HD fra 1994,den funker ennå.Og kameraten min har også en gammel pc fra 1994.og harddisken funker bra den.Mens jeg kjøpte IBM 45GB hd,den røk etter 1år.Nå har jeg WD120GB HD.Den er veldig ny,men der lager ulyder noen ganger.Clik lyder.Så jeg tror de nye Harddiskene er veldig dårlig i qulitet,forhold til de gamle.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 21:50, msh skrev:

Ja jeg tor de gamle var bedre.Jeg har til å med enn HD fra 1994,den funker ennå.Og kameraten min har også en gammel pc fra 1994.og harddisken funker bra den.Mens jeg kjøpte IBM 45GB hd,den røk etter 1år.Nå har jeg WD120GB HD.Den er veldig ny,men der lager ulyder noen ganger.Clik lyder.Så jeg tror de nye Harddiskene er veldig dårlig i qulitet,forhold til de gamle.


 

Ja, de nye er så mye mer kompakte og blir såpass mye varmere enn de gamle at de er dømt til å ha en større feilprosent. Jo bedre og mer avansert utstyr man får, jo større feilprosent er jeg redd vi får også. Mer som kan gå feil, og mer VIL gå feil.

Lenke til kommentar

Det store trikset når det gjelder store 7200 rpm-disker er _kjøling_.

 

Problemene med disse diskene (i alle fall IBM-sine) skyldes i stor grad problemer knytta til temperatur, bl.a. termisk ekspansjon av hd-platene.

 

Gitt feilprosenten på nyere IBM-disker bør man ikke være så veldig glad i dataene sine hvis man har slike disker i et trangt lite kabinett uten nevneverdige ekstratiltak.

 

Et enkelt tiltak kan være å montere ei vifte som ikke bråker så mye mellom to harddisker med strikk slik at den suger fra den ene og blåser mot den andre. På grunn av "vinden" eller turbulensen vil harddiskene ha mye bedre kontakt mot luft og bli bedre kjølt, uten at kabinettemperaturen endres.

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Jeg bytter harddisker ettersom jeg trenger mer plass, så enkelt :smile:

 

Jeg har noen gamle IDE disker liggende, bla :

 

To 2.1 GB Quantum Fireball

En 1.7 GB Quantum Scirocco

 

Virker som bare fy ennå de (kjøpte alle tre i 95/96), men de er alt for små til at jeg kan bruke de for øyeblikket (for trege også, til en arbeidsmaskin). Jeg planlegger å slenge opp et par servere, der vil de passe bra som bootdisker :smile:

Lenke til kommentar

Hadde en IBM-disk på 8 gig i 3 år, før jeg erstattet den med en WD 60GB pga plassmangel.

Nå, et halvt år etter har jeg også kjøpt en IBM Deskstar 120GB (120GXP-serien skal, etter det jeg har hørt, være helt i orden.. i motsetning til 60GXP og 75GXP, som var helt bugga :razz:)

Begge diskene går flott. Har også sørga for litt kjøling: en 92mm vifte som suger luft inn fra 3,5"-åpningene i kabinettfronten og blåser mellom diskene. Har IBM'en nederst, mellomrom i midten og WD'en øverst.

På denne måten holder diskene seg forholdsvis kjølige. Overflaten ligger på rundt kroppstemp., i forhold til uten vifte, da jeg nesten brenner meg på dem :grin:

Lenke til kommentar

long gone past :razz:

Hatt en 40GB WD i ca 1.5 år

og nett kjøpt 2 nye 80GB Seagate (raid)

 

sa du hadde problemer hmm hvet ikke om det er det samme men jeg hadde også problemer med min WD 40GB div stuff skader ol. husker ikke helt, klarte hvertfall ikke fikse det så jeg formaterte hele disken å feilene virker til å ha forsvunnet.

Lenke til kommentar

Harddisker holder nesten uendelig lenge, så lenge du ikke flytter rundt på pc'n. De harddiskene jeg har i serveren min (som står helt stille på en plass hele tiden) Har aldri gått til *******, mens derimot harddisker i Spille-maskinen min, de går ca etter et år. Flytting av pc'n er stort sett det som tar livet av HDer

Lenke til kommentar

de som klarer å få skadete sektorer ol. som gjøre disken "ubrukelig" (merk, high level format skal vistnok rette slike sektorer) er ganske smarte....

 

enten er temp. i kabinettet for høyt, vibrasjoner, uforsiktig bruk ol... kjøling er viktig, vedlikehold også...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 21:29, schwenkis skrev:

Det jeg lurer på er:

- Hvor ofte bytter dere harddisk?


...ofte nok til at mora di sier: 'det ska du gi **** i': bytter ikke, men legger til ( siden 1993 ).

Quote:


- Lages det mindre holdbare disker idag enn det

ble gjort før?


...neida, de èr bedre - hvis materialene holder tritt ( og det gjør de ) med RPM og stress pr. søkerarm.

 

Linker missing...

Lenke til kommentar

Har ein IBM 45Gigg HD som er rundt 2 år gammal.Denne har gått døgnet rundt omtrent sidan eg fekk den, og fungerar fint endå. Og den maskina har vore flytta en del på, og fått noken kraftige "spark i baken" av og til. =)Disken har i tillegg fore frakta litt rundt i ei HD-skuff. Hadde bittelitt "problem" med noken få skada sektorar for ei god stund sidan, men etter dette har alt fungert fint.

Disken er ganske varm, og har i tillegg 4 stk 36Gigg SCSI3 diskar på 10000 o/min i miditårnet mitt, uten noke anna kjøling enn vifte på prosessor og i strømforsyning, og ei som blåser rett på 2 eller 3 av SCSI diskane og kjøler litt. Så det er i grunnen ganske bakarovn inni der, men likevel ikkje problem i det heile tatt. Så ut frå mine erfaringar kan eg ikkje sei at IBM er så dårlig, men eg kan jo ha vore veldig heldig med min disk =)

Det skal og seiast at denne disken erstatta ein 9Gigg IBM disk som tok kvelden etter ca. 1,5 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...