Gå til innhold

Hvilken Harddisk Merke er det Beste?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei, jeg lurer på hvilket harddisk merke som er best på kvalitet og ytelse?

EDIT: tenker da på 3,5" SATA

EDIT 2: Bruksområde: spill, musikk, film

Kvalitet: Levetid, minst støy, laveste pris. det er vel det jeg prioriterer mest

Endret av alex91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanskelig å si hvilken harddisk som er "best".

Personlig liker jeg Samsung og seagate, ikke de "kraftigste" men er stille og fungerer glimrende.

Hvis du vil ha litt raskere hardisker (rpm), så kan du gå for western digital raptor disker, men da må du også ofre søndagsroen :roll:

Når disse gutta begynner å spinne så er støynivået litt høyere enn førstnevnte.

Men vil ikke tro at de vil være plagsomme. :thumbup:

Skrevet

Jeg har en Seagate barracuda IDE, og en Samsung spinpoint IDE.

Veldig fornøyd med begge to, men Seagaten lager en høy raklelyd når den jobber.

Har og en ekstern Hitatchi IDE. Den er overraskende stille den og.

Kan ikke uttale meg så veldig mye om kvaliteten på dem, siden den eldste (Seagaten) er litt over et år bare.

Har litt lyst på en 80gig Raptor S-ata, så lenge den ikke bråker mer enn Seagaten.

Skrevet

Har to samsung 200GB de er det umulig å høre, menst min WD er ikke noe problem å høre.

Når det gjelder stablitet har jeg ikke hatt problem med noen av dem.

Skrevet (endret)
er denne harddisken bra? Seagate 250GB Barracuda 7200.8 SATA HDD

7200RPM, 8.0ms, 8MB cache, Serial ATA150

Hvis du leser anbefalinger fra komplett.no sine brukere, tror jeg nok du vil se på denne som et godt kjøp.

Lurer litt på å bestille en slik selv. Fem års garanti sier jo sitt.

Edit: Mulig denne rakler litt som min, men det kommer jo an på hvor mye resten av maskinen bråker, og hvordan disken er festet.

Endret av gauters
Skrevet

Seagate og Maxtor er mine favoritter. Har 3 Maxtor disker og 2 seagate. 2 av Maxtordiskene står i filserveren min og kjører hele døgnet, problemfritt :cool:

Skrevet

Det er nok mange som lurer på det samme, inkludert meg. Men det er vanskelig å få noe klart svar på det. Virker som det er mange forskjellige erfaringer.

Jeg pleide å bruke kun WD disker for noen år siden, men så begynte de å dø på seg. Gikk derfor over til Maxtor, og har ikke hatt et eneste problem med de 10-15 diskene jeg har hatt de siste 4-5 åra. Men jeg byttet HK også, så hvem vet, kanskje var det trøbbel med kontrolleren. Uflaks for WD i såfall.

Uansett, if it ain't broke, don't fix it. Så jeg holder meg til Maxtor.

Jeg har likevel inntrykk av at det er færrest klager på Seagate.

Mye avhenger av kjøling, kontroller og hvordan disken har blitt behandlet før den kom frem til deg.

Skrevet

Bra:

Hitachi ( 0 av 4 disker feilet så langt)

Seagate (0 av ca 10 disker feilet så langt)

Dritt:

WD (5 av 7 disker feilet så langt)

Maxtor (2 av 4 disker feilet så langt)

Gamle IBM deskstar 75GXP serien ( 3 av 7 feilet så langt)

Bare mine erfaringer...

Skrevet

Jeg byttet ut en Seagate Barracuda IDE med Samsung Spinpoint SATA disk på hovedmakinen og angrer. Seagate disken er stillere og opplevdes også raskere.

Skrevet (endret)

Selv så foretrekker jeg Samsung. Hovedsaklig for at jeg alldri har opplevd noen kræsj med de, og at de er meget stille.

Har derimot hatt to stk WD som har tatt kvelden. Var garanti på dem, men det hjelper ikke så mye, for dataene er tapt. WD disker må du også sende til Tyskland for garantisaker, det tok i mine tilfeller 5 og 6 uker før ny disk kom tilbake. Da hadde jeg allerede kjøpt ny disk.

I jobben min, som er på en IT-avd som drifter ca 600 pc'er, så har vi hatt mest prob. med de diskene som har et navn som starter på M og slutter på TOR.

Uansett hvilken disk du velger, så ikke heng deg opp i at noen merker har 3 år garanti og noen har 5 år. Disker er så billige, at det kan du kjøpe nytt. Tenk heller på driftsikkerheten, for det er kjedelig å miste data.

a

Endret av askare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...