Gå til innhold

Portabel EasyNote anbefales! Kun 8000,-


nesjon

Anbefalte innlegg

Fjernet fra Lefdal også. :-( Prisen er jo hinsides sammenlignet med de andre (dårligere) modellene i samme serie.

5099617[/snapback]

 

Ja, diverre. No er vi tilbake til Celeron, med mindre minne/disk, til samme pris (A5560)

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=58589

 

Eller tilsvarande pc (512 RAM og ikkje 1024), A7735, til 10990,-

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=59151

 

512MB mindre minne og 2000 kroner dyrare er nokså trist, for det betyr at den ikkje er eit reelt alternativ å kjøpe lenger. OK, iallefall mange hakk dårlegare deal.

 

Kan rapportere at min A8840 førebels berre delvis har levd opp til forventningane når det gjeld batteritid. Har så langt berre hatt to opplading og brukt den til den stupte første gongen, veit ikkje om den treng litt "kondistrening". Brukte den svært variert, lot den stå på til den gjekk i dvale sjølv, generel surfing, noko 3d, etc. Vil tippe at den klokka inn på vel eit par timar. Andre gong brukte eg den til 50% batteritid gjenstod, då hadde eg brukt den i 1,5 time, altså berekner eg 3 timar batteritid ved normal "surfing". Eg har ikkje gjort noko med standardinnstillingar for straumsparing etc. (voltstyrke i BIOS?) Er vel også litt å hente på å skru ned lysstyrken på skjermen, har heller ikkje gjort det. Klarer eg då å nå 3,5-4 timar tru?

 

Har også brukt den noko på nettstraum, ved tung 3d bråkte pc-en nokså mykje samt vart varm. Men er vel ikkje anna å forvente ved slikt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såpass dårlig, ja? Man får jo ikke akkurat en bra ultraportabel til under 9 tusinger heller da..

5122692[/snapback]

A 8840 kster faktisk 12 000....

5122740[/snapback]

 

Vel, kosta iallefall nettopp 8990,- på Elkjøp/Lefdal sine nettsider. Billegare sub 2kg med såpass kraft og minne til den prisen har eg endå ikkje funne.

 

Er likevel framleis usikker på om eg skal levere tilbake. På den eine sida er eg særs fornøgd med såpass mykje kraft og minne på så lite vekt. Men eg er usikker på kor mykje vekt og sørrelse betyr for _meg_. Eg er ikkje plaga med at tastaturet bøyes, då må eg hamre ganske hardt. Det er avstiva på midten, på sidene er det mindre avstiva, merker ingen forskjell på høgre og venstre side.

 

Støy, det er mykje når eg speler spel. Ved nettsurfing slår vifta seg sjeldan på.

 

Har prøvd 3dmark03, oppnår ca 900 poeng i 1024x768. Speler Enemy Territory utan problem, Battlefield 1942 går også bra. Ikkje full guffe med detaljar, men dog fullt spelbart. Ikkje langt frå min gamle stasjonære Athlon 2500+ med Geforce 3.

 

CS / Warcraft har eg ikkje. Sjekk

 

Intel si kompatibilitetsliste for spel.

Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med min (kjøpt på elkjop "tilbud")

 

Har brukt den en uke nå og her er hva jeg har funnet:

 

Batteri ved trådløs surfing og word + musikkavspilling har jeg sålangt klokket inn på ca. 3,5 timer med middels lys på skjerm. Kan presse ut over 4 timer med min. lysstyrke på skjerm og ingen trådløs.

 

Maskinen min bråker ikke (punktum). viften kjører etter en tid med max cpu, men selv det er stille og er ikke noe problem på en forelesning eller lesesal.

 

Tastaturet er behagelig å skrive på og jeg har ikke merket noe til at det gir etter.

 

Maskinen kan bli ganske varm under og på oversiden på sidene av pekeflaten. Uten at det har vært plagsomt. har ikke opplevd særlig høye temperaturer på cpu, hd eller system.

 

Skjermen har ganske begrenset innsynsvinkel, men er fin og "fargerik" så lenge du holder den riktig.

 

Har undervoltet cpu en del ved 800Mhz, det er nok litt av grunnen til at den stort sett kjører uten vifte på batteri.

 

En bekjent måtte bytte ut sin pga. dårlig montert kjøling, så vær obs på det.

Lenke til kommentar

Har no lasta ned og installert notebook hardware control, undervolta prosessoren. Køyrer no stort sett på 0,748 volt ved 800 mhz. Skulle gjerne køyrt endå lågare, fart betyr lite, men fantes kkje mulighet for mindre multiplier enn 6. Merker iallefall at vifta har lært seg å halde kjeft, samt at temp ligg på omlag 48 grader ved normal surfing/openoffice/mp3-avspeling.

 

Føler meg framleis litt newbie innanfor bærbarsjangeren, men det kjem seg sakte med sikkert. Er usikker på kva 14% wear level på batteriet vil seie? Når nemlig berre 3 timar brukstid på batteriet, sjølv etter nevnt undervolting. Og då er lysstyrken sett nokså lågt. Er batteriet mit crap eller er det andre faktorar som speler inn her??

 

PS: Expert selger no easynote a5560 til 7990 igjen.

Lenke til kommentar

ved samme cpu-volt og 40% lys får jeg 4h med wlan og 20min extra uten wlan.

 

mitt wear-level er nå på 6%.

 

det er lurt å renske opp i hvilke prosesser du kjører i bakgrunnen.

 

jeg formaterte hele maskina og innstalerte xp, ligger en del dritt på maskina fra fabrikk.

 

gøy at elkjøp oppererer med 90min batteritid på denne ;)

Lenke til kommentar

Hmm. Køyrer no fast på 0,7V og 800 MHz på batteri, samt lysstyrke 0. Wear level har på magisk vis blitt 11% i staden for 14%. Har ca 3,5 timar batteritid no.

 

Men det er nok eit poeng som du seier, må reinstallere XP samt bruke noko tweak-verktøy for å fjerne diverse unødvendig.... spesielt oppstart tar svært mykje lenger tid enn noko anna "nyinstallert" pc eg har prøvd. Gler meg også til å bli kvitt Norton-greiene eg er blitt påtvunge. Fann ingen uninstall til det...

 

Er uansett svært fornøgd med temperaturen, ligg på 38-39 grader no etter ein halvtimes bruk. Kjem gjerne opp i 40-42 grader etter ei stund om eg har den på fanget, alt i følgje notebook hardware control.

 

Saknar noko fan control greier som kan styre når vifta skal skru seg på, og kor mykje. No skrur den seg på rundt 55 grader har eg registrert. Det skjer heldigvis berre når eg speler og kopla til straum.

Lenke til kommentar

Ja brenn ut en backup av windows fra programvaren på maskina. Formater hele disken så får du noen ekstra gb diskplass også.

 

Min maskin blir i enkelte tilfeller ustabil ved rundt 0,75 volt. En annen litt merkelig ting er at trådløs tilkobling drar mindre strøm enn om jeg plugger inn lan.

 

Har ikke funnet noe viftestyring enda jeg heller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei

 

Noen av dere som har sett A8500?

Har fine specs, 1gb minne, 100gb hd, pentium m 1,7ghz.

 

Har veldig lyst på en, er det fornøyd med deres easynote?

 

b-ill

5417352[/snapback]

 

Særs nøgd, ja. Er framleis usikker på om det var riktig valg å satse på 2kg versus litt meir for pengane og 3kg, men det er ein anna sak.

 

Tilrår PB, men reinstaller Windows før du begynner å bruke den, PB har alt for mykje rart installert frå fabrikk. Må også legge til at eg ikkje har erfaring med support/garanti, det er vel då ein merker kven ein har med å gjere....

 

Kvar får du tak i A8500, og til kva pris? (Ser at det er tomt for A8840 på elkjop.no sitt lager)

Lenke til kommentar
Hei

 

Noen av dere som har sett A8500?

Har fine specs, 1gb minne, 100gb hd, pentium m 1,7ghz.

 

Har veldig lyst på en, er det fornøyd med deres easynote?

 

b-ill

5417352[/snapback]

 

Særs nøgd, ja. Er framleis usikker på om det var riktig valg å satse på 2kg versus litt meir for pengane og 3kg, men det er ein anna sak.

 

Tilrår PB, men reinstaller Windows før du begynner å bruke den, PB har alt for mykje rart installert frå fabrikk. Må også legge til at eg ikkje har erfaring med support/garanti, det er vel då ein merker kven ein har med å gjere....

 

Kvar får du tak i A8500, og til kva pris? (Ser at det er tomt for A8840 på elkjop.no sitt lager)

5436725[/snapback]

 

mulig det er noen elkjøp butikker som enda har den igjen, jeg har kontakter så jeg får nice price på den. men tror utsalgs prisen var rundt 10-11k. syntes ikke det er galt for en så liten pc med de specsene. er det mulig å utvide minne på dem til 2gb? kunne ikke se noe om det på hjemme sidene packard bell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har også samme maskinen (A5560).

 

Kan legge fram mine synspunkter på den. Har hatt min i ca. 2 uker nå.

 

Pluss:

 

- Liten, lett og tynn (veide den inn til 1,84 kg på vekta)

- Veldig skarp skjerm med god lysstyrke

- Godt (om enn LITT bråkete) tastatur

- Dual layer DVD-brenner og 512 MB ram

- Standard med 5400 RPM harddisk!

- Forholdsvis solid bygget

- Firewire, 3x USB, TV-ut og trådløst nettverkskort

 

Minus:

 

- Dårlig batteritid (ca. 2-2,5 timer)

- Vifta går nesten hele tiden, merkbart men ikke ubehagelig støynivå

- Billig følelse på museknappene

- Skjermkort med delt minne.

- Dårlig lyd i høyttalerene

 

 

På min har jeg skiftet ut prosessoren til en Pentium-M 1,7 Ghz. Etter at jeg gjorde dette har batteritiden økt til 3,5 til 4 timer (har også undervoltet prosessoren) og vifta går kun en sjelden gang ved "surfebruk". Dette gjør jo litt med prisen også da, totalprisen på maskinen har kommet opp i 9400,- men jeg syns fremdeles den er verdt det... Den er jo så forbannet søt! Til mitt bruk (student) syns jeg den er helt perfekt!

 

Anbefales på det varmeste så lenge du ikke skal spille nye spill. Husk også at man har muligheten til å bytte prosessoren for å bedre batteri/støy vesentlig!

4735649[/snapback]

 

Finnes det flere 'embalasjer' på Celeron prosessorene i denne A5560. Ved spørsmål om mer nøye info om min fikk jeg dette til svar:

 

"Det er en Socket 478 PPGA på maskinen, men det står kun oppført at den

støtter Intel Celeron M CPU".

 

Hvordan vil det da være å sette inn en Pentium-M? Vil det egentlig fungere? Evt. hvilken Pentium?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...