Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtallsperre Opel Omega


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Har en 1987 opel omega 2.0i (Motorkode 20SE altså uten kat og 122HK)

 

Er det turtallsperre på den?

 

Har ikke turteller og jeg har dratt den så langt jeg tør uten at noe sperre har slått inn.. (Har hatt 105 kmh på andre gir og da hørtes det nesten ut som at motoren skulle fly ut av bilen, men ingen sperre slo inn..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flere måter å lage en turtallsperre på, på min

så trer den inn på 6200rpm, og da begynner motoren å

"pulsere" (kutte drivstoffet) dette er med vilje gjort merkbart

slik at en skal legge inn neste gir eller slippe gassen, på andre

biler så blir bensintilførselen bare redusert, dette merkes ved

at motoren mister kraften når den når feks 6500rpm

Skrevet

på min vectra når jeg 100 på 2giret og da går den godt på turtallet.

 

Alternativet er å montere en turteller fra biltema og sjekke, eller sette den i fri og ruse den litt etter litt. Føler du at det ikke er noen turtallsperre på den så hør med opelverksted, evnt monter turteller og sett den røde pila på der det er røde merke skal være...

  • 2 uker senere...
Skrevet

Sorry, men hvordan i allverden klarer du 102 km/t? vi har en vento Cl, og vi klarer ca 70 ved 4200 av 6300.

 

Men er det så lurt å dra den så langt ut? og vi har satt inn Golf 3 girkasse.

Skrevet

Det er vel et av livets mysterier.. Den første bilen jeg hadde klarte 55 i 1.gir, ca 110 i andre og 160 i tredje.. Den jeg har nå klarer såvidt 45 i 1.gir, ca 80 i 2.gir før den gir opp

Skrevet

Unskyld at jeg spør så dumt men er det slik at folk kjøre i så lave gir o.l når de kjører til vanlig eller er det bare for å teste dette ut? :hmm: I så fall burde dette så i instruksjonsboka.

Skrevet

Dette er ikke noe man gjør til vanlig men å tyne motoren på turtall under kappkjøring er svært effektivt.

 

Får selv 60 på revers 70 på første 125 på andre og 175 på tredje osv.

Gjett hvilken girkasse jeg har. :tease:

Skrevet

Her er det snakk om kraftige motorer tenker jeg. Får ihvertfall ikke 100km/t med min bil (2gir), på den andre siden har jeg aldri prøvd heller. :p

Skrevet

Hehe, har en Vectra jeg. Klarer 60 på første, 100 på andre, 160 på tredje, på fjerde vet jeg ikke siden bare har kjørt maks 180. La den i 5gir og durte på 3000rpm så jeg har min tro på at den kan når godt over 220. Spørs bare om bilen er sterk nok da... ;)

Skrevet

Synes denne aktiviteten her høres ut som en trigger til rådebank hvis den utføres på 15-20 år gamle familiebiler med minst to runder på telleren. (Kan for eksempel tenke meg at du føler deg truffet, Erik Braseth?) :!:

Skrevet (endret)

*Kremt* Min bil har gått 3 runder og klarer rødstreken utmerket bra enda.

Og glem ikke at små motorer klarer denne manøveren mye bedre en store.

Endret av perpyro
Skrevet

Prøvde ordentlig her i forrige uke. Dro den i overkant av 100 og da slutta den plutselig å dra så enten er det turtallsperre eller så fikk jeg ventilflyt... ikke vet jeg men da gikk det ikke høyere.. hadde nok vært på grensa før og da.. :cool:

 

(Bilen har nå gått 237 000)

Skrevet

Hvordan merker man turtall sperre, noen spesielle kjennetegn? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg inrømmer det jeg har nesten ikke peiling på bil.

 

Har en Opel vectra a 1,8i 91 mod... den greier ikke mange km/t på første giret... jeg vil tippe maks 10 før motoren durer noe jævlig hehe

Skrevet

Tortalssperren kutter motoren på et gitt turtall.

På bensinbiler kjennes den ved at motoren begynner å lugge markant når sperra legger inn.

Lugginga er noe bilprodusentene legger inn slik at sjåføren skal lettere forstå at det er en spærre som legger inn.

På dieselmotorer trer denne inn ved at motorturtallet går til et gitt turtall og holder seg der uten noe form for lugging når gassen er i bånn.

Vet ikke om dette er tilfelle på nyere biler men det var i alefal slik på midten av 90 tallet.

Skrevet
Prøvde ordentlig her i forrige uke. Dro den i overkant av 100 og da slutta den plutselig å dra så enten er det turtallsperre eller så fikk jeg ventilflyt... ikke vet jeg men da gikk det ikke høyere.. hadde nok vært på grensa før og da.. :cool:

 

(Bilen har nå gått 237 000)

Tja, alle biler har forskellige steder på turtellren når de oppnår maksimalt dreiemoment. Det er sånn på familiebilen vår, dro den i 2 og helt ut, ved 6000rpm mistet den kraften men turtallet var der fremdeles...

 

Har enda ikke dratt den på tutallssperra, men girer rett før...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...