Gå til innhold

Hvordan starte krasjet (?) disk?


jsta

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Compaq DPENS P500 som jeg har brukt til mail, scanning m.m. Plutselig en dag bare blinket lyset ved av/på knapp da jeg skulle slå den på.

 

Jeg trodde det var power eller hovedkort som var gått.

 

Jeg har en tilsvarende PC som jeg hadde fått igjen etter utlån, og da jeg byttet over både disk og scannerkort til den, fikk jeg akkurat samme problem. Bare ett blink på powerlampa og ellers helt dødt.

 

Så prøvde jeg med den andre disken, og da kom maskina opp. Men altså med en annen disk. Jeg prøvde å bytte disk igjen for å "gjenskape feilen". Det stemte. Lampen blinket med "min" disk. Så prøvde jeg å sette opp disken som en "ekstern" disk. Samme problem.

 

Jeg konkluderer derfor med at disken har krasjet og at et eller annet gjør at når den står i eller er tilkoblet maskinen på et eller annet vis, så kortslutter den power eller et eller annet, slik at maskinen ikke starter, men bare gir et blink på "powerlampa".

 

Men jeg skulle gjerne hatt tak i data på denne disken . Noen som har en ide om hvordan det kan la seg gjøre? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis med krasja disk. Han hadde betalt en "Windows-ekspert" 3800kr

for å få beskjed om å hive hele PCn.

Jeg koblet disken på en LINUX-boks og leste ut hele disken.

Let opp en kompis med LINUX.

Klarer ikke LINUX å lese disken er det bare IBAS som kan hjelpe deg.

Det koster maaaange lapper...................

Lenke til kommentar
Klarer ikke LINUX å lese disken er det bare IBAS som kan hjelpe deg.

Det koster maaaange lapper...................

Det er feil. Klarer ikke *nix å lese den så ligger feilen et annet sted enn i filsystemet. Det er ikke dermed sagt at den ikke kan fikses, eller at man må ty til IBAS. Det kan være noe så "trivielt" som at kontrollerkortet har røket, og da kan dette byttes.

 

Det finnes en rekke datafirmaer som er såkalte IBAS partnere. Disse kan gjøre mye av det IBAS kan, men bl.a. ikke åpne en disk fysisk. Prisen er som regel en helt annen og enkelte tar tilogmed ikke betalt hvis de etter analyse finner ut at de ikke kan rekonstruere data.

Lenke til kommentar

Det er nok kontrollerkortet ja. På en eller annen måte kortslutter det poweringangen slik at strømforsyningen går i kne. Dette har du jo opplevd på 2 maskiner!

En slik massiv kortslutning uten at du kan se noen ødelagte komponenter på kortet, er det som regel kun RF-skjermingskomponenter som forårsaker

Såvidt jeg kan se på bildet står det en kondensator i parallell over enten 5 eller 12-volten (C208 - en lys firkant like ved poweringangen) Den står der kun for å ikke slippe høyfrekvent støy ut i "luften" (for å følge lover og regler) og kan fjernes uten videre. Hvis det er der kortslutningen ligger vil nå disken virke. Bare ta et flatt skrujern og vipp den løs.

 

Husk at også strømforsyningen din kan ha blitt ødelagt av disken.

 

Du kan også se inni strømkontakten på disken om en av pinnene har blitt bøyd slik at den tar borti en annen.

Lenke til kommentar

Det er et godt forslag fra Ozone. Hvordan han klarte å se det på bildet skjønner ikke jeg, men.... Kanskje prøve å få et bilde hvor man kan se banene på kortet rundt kondensatoren han snakker om, for å være sikker på at det er den rette?

 

Hva er grunlaget for å tro at det er C208, og ikke C207 som er problemet?

 

Noen trikse målemetoder som ikke krever mer avansert utstyr enn et multimeter, og gir mulighet til å se om kondensatorene virker, uten å ta dem av først?

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg faller av nå, men uansett ville jeg blitt kjempeglad om noen kunne hjelpe meg å få fart på disken igjen.

 

Legger ved et bilde til som kanskje viser flere detaljer.

 

Som jeg nevnte gnistret og røk det da jeg satte den i en annen maskin. Det var chip U503. Der ser dere at kretskortet er brent. Jeg trodde kanskje at det var der kortslutningen var ... Men jeg vet ikke...

 

 

Håper fortsatt...

post-62-1125304580_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når tidligere sa at det "gnistret og røk" når du satte disken inn i en annen maskin, trodde jeg at det var den andre maskinen (strømforsyningen) som "gnistret og røk".

 

Hvis det var disken din som "gnistret og røk", må jeg dessverre meddele deg at som et MINIMUM er kontrollerkortet ødelagt. Er du heldig, vil det hjelpe å bytte det i et kort fra en annen identisk disk, men det KAN være ødelagt komponenter inni disken også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva er grunlaget for å tro at det er C208, og ikke C207 som er problemet?

 

Fordi den svarte firkanten til venstre er en spole, som naturlig står i SERIE med 5V eller 12V, og derfor ikke ville kunnet kortslutte noe som helst. Kondensatorer derimot står alltid i PARALLELL med likestrømsinnganger for å begrense støy.

 

Jeg går ut ifra at disse to komponentene står koblet slik jeg mener, da jeg jo har sett endel disker på nært hold før, og det er ingen grunn til at de skulle stå der de står uten en slik funksjon.

Lenke til kommentar

Fordi den svarte firkanten til venstre er en spole, som naturlig står i SERIE med 5V eller 12V, og derfor ikke ville kunnet kortslutte noe som helst. Kondensatorer derimot står alltid i PARALLELL med likestrømsinnganger for å begrense støy.

 

Jeg går ut ifra at disse to komponentene står koblet slik jeg mener, da jeg jo har sett endel disker på nært hold før, og det er ingen grunn til at de skulle stå der de står uten en slik funksjon.

 

 

 

 

Både C207, og C208 er overflatemonterte el.lytt-kondensatorer, med polaritet !!!!

C er ALTID betegnelsen for kondensatorer !!!!, eventuellt med unntak av billig kinesisk utstyr med trykkfeil på printkortet...... :-)

Den ene ligger som glatting på 5V, og den andre på 12V tenker jeg. Det er LITE sannsynlig at feilen ligger i disse, når svimerkene ligger så mye lengre inn på kontrollerkortet.

....og fjerning av komponenter skal man kun gjøre dersom man vet hva man holder på med, og forstår konsekvensen.

Fjerning av disse glattekondensatorene vil neppe ha mye å si dersom disken ikke havner sammen med ei dårlig strømforsyning eller annet utstyr som støyer.....(les: rippel i spenningstilførselen), da ville eventuellt disken feile p.g.a. støy. Derav navnet <glattekondensatorer>......den ene ser ut for meg som en med verdien 33uF/16V, og dette er feil verdi med tanke på høyfrekvent støy, de er ikke egnet for å ta seg av HF....

....og spoler vil gjerne ha betegnelsen <L> i silketrykket på printen....... ;-)

 

Derimot hva som er årsaken til at den lille kretsen som ligner en op-amp (men som sannsynligvis er en eller annen motorkontroller....) er brent ville bare bli spekulasjoner.....

Hvis du skriver ned det som står skrevet på IC'en og trykker dett inn i søkefeltet på Google vil du mest sannsynlig få opp noen treff som indikerer hva slags krets dette er.....

Er det mulig du har kommet borti noe (kabinettet e.l.) med printkortet når du startet opp disken !?.

 

Det eneste jeg kan tenke meg muligens kan hjelpe for å lese ut dataene på disken ville være å få fatt i en tilsvarende disk/ kontrollerkort......å bare håpe at det ikke begynner å gnistre fra dette "nye" kortet også. Det kan det fort gjøre dersom kotslutningen ligger inne i disken i en motor e.l......

Det er også mulig å bytte den brente kretsen, men feilen kan fort ha forplantet seg til omkringliggende komponenter.....

Skulle det ikke løse seg på andre måter, samt at denne kretsen kan skaffes kan jeg eventuellt hjelpe deg med å bytte den....

 

Lyra

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg er blind, men hvor er det omtalte svimerket? (Har stirret på bildet i fler minutter, men ser det ikke)

 

Alle kompnenter merket med C er kondensatorer, så resonementet til Ozone falt på steingrunn. Spoler ville vært merket Lxxx, og er lite brukt på denne typen elektronikk pga høye frekvenser og spolens unøyaktige natur. (Man erstatter spoler i serie med motsander og kondensator i paralell.

Hvis det hadde vært problem med noen av de nevnte kondensatorer ville sansynligvis forbrenningen kommet fra en av dem eller fra PSU.

 

Appropo røyk i pc: Jeg flytta akkurat innholdet i et kabinett til et annet kabinett. De eneste elektroniske komponenter som ble byttet var en hd, og jeg gadd ikke å flytte diskettstasjonen.

Trykket på power, og det kom en bios checksum feil på skjermen. Maskina hang uten mulighet til å komme inn i bios. Prøvde omstart, men skjerme forble i hvilemodus. Tok ut alle komponenter untatt psu,hk,cpu,ram,skjermkort - fortsatt svart. Tok ut cpu og ram - burde gi pipelyd, men nei. Jaja, kanskje den savner floppy tenkte jeg, og koblet til alt sammen igjen. Skjermen var fortsatt svart, og det begynte å ryke fra diskettstasjonen. Nappa ut ledningen i panikk. Ved neste oppstartsforsøk fungerte alt som det skulle!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...