Gå til innhold

Komplett Notebook S260


Anbefalte innlegg

S270 har integrert grafikk, punktum. Selv om denne er basert på ATI X300, så har den fremdeles delt minne. Uansett så er 3D-ytelsen så svak at dette spiller mindre rolle for brukerne av maskinen, de vil neppe bruke hverken S270 eller S260 til spill.

Joda, men den integrerte grafikken i S270 er den beste man får i dag. Og forskjellen fra ATI Mobility Radeon X300 med HyperMemory og Intel GMA900 med delt minne med tanke på de nyeste spillene er spillbart (S270) og ikke spillbart (S260). Man kan selvsagt ikke sammenligne dette med dedisert grafikk, men den integrerte grafikken i S270 er likevel det råeste man får i en ultraportabel bærbar i dag.

 

Bortsett fra grafikktesten scorer S260 høyere enn S270 i de fleste benchmarks i testen du linket til, og det til tross for at S260 hadde 256 MB RAM mens S270 hadde 512 MB.

Utav de 12 testene til Hardware.info så er S270 best i 8 av dem, mens S260 er best i bare 4 av dem, og dette til tross for at den S270 som de testet bare hadde DDR333-minne. Med DDR400-minne så er jeg rimelig sikker på at S270 hadde gjort reint bord i denne testen :cool:

 

Men integrert bluetooth er helt klart en fordel. Det ser også ut til at S270 har DVD-brenner, mens S260 har CD-brenner.

S270 og S260 kan nok leveres med hvilken optisk enhet man selv ønsker, men S260 kan dessverre ikke leveres med hverken blåtann, SSE3 eller 64-bits støtte. Glem heller ikke at skjermen som leveres med S270 er vesentlig bedre enn den som leveres med S260.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S270 og S260 kan nok leveres med hvilken optisk enhet man selv ønsker, men S260 kan dessverre ikke leveres med hverken blåtann, SSE3 eller 64-bits støtte. Glem heller ikke at skjermen som leveres med S270 er vesentlig bedre enn den som leveres med S260.

Ja, S260-eierne må nok nøye seg med å ha best CPU-ytelse, men kanskje de overlever allikevel ;)

Lenke til kommentar
Ja, S260-eierne må nok nøye seg med å ha best CPU-ytelse, men kanskje de overlever allikevel ;)

Jeg snakket om de beste spesifikasjonene, og når S270 scorer best i 8 av 12 tester (Hardware.info) selv med bare DDR333-minne så ville jeg vært forsiktig med å komme med for bombastiske påstander mhp. CPU-ytelse. Likevel så sier slike benchmarks lite om reell ytelse som tross alt er det som teller i praksis, og der har det vist seg at Turion 64 gjør det bedre sammenlignet med Pentium-M.

Lenke til kommentar
Og har noen erfaring med GNU/Linux på denne?

Jeg skal boote maskinen med Ubuntu LiveCD ikveld, så kan jeg si mer :)

Da er maskinen oppe i Ubuntu 5.04 LiveCD. Måtte starte den med "live noapic nolapic acpi=off", men den finner mesteparten av maskinvare.

 

Ut ifra lspci ser det ut som den fant alt: USB, brikkesett, strømsparing, skjermkort, lydkort, Firewire, PCMCIA, WLAN o.l.

Ah, toppers :D Men hva med minnekortleseren?

 

Var innom Digital Impuls her om dagen, og fikk øye på den lekre ASUS W3N, som er en lignende maskin i samme prisklasse. Har noen erfaringer med denne kontra S260?

Lenke til kommentar
Jeg snakket om de beste spesifikasjonene, og når S270 scorer best i 8 av 12 tester (Hardware.info) selv med bare DDR333-minne så ville jeg vært forsiktig med å komme med for bombastiske påstander mhp. CPU-ytelse.  Likevel så sier slike benchmarks lite om reell ytelse som tross alt er det som teller i praksis, og der har det vist seg at Turion 64 gjør det bedre sammenlignet med Pentium-M.

Ja det er vanskelig å konkludere pga et begrenset antall tilfeldig utplukkede tester, men kvalitativt kan man konstatere at S270 har noe raskere 3D-grafikk (men ikke særlig bra), mens S260 har noe raskere CPU-ytelse (ved lik klokkehastighet). Forskjellen i resultater i MobileMark (batterilevetid) skyldes at S270 var utstyrt med dobbelt så stort batteri som S260 i testen på hardware.info:

 

Dat hogere gewicht wordt veroorzaakt door de grotere accu: in plaats van het 2200 mAh model dat we op de S260 en S250 aantroffen, is de S270 uitgerust met een model met de dubbele capaciteit.

 

Fritt oversatt: "Den høyere vekten er forårsaket av et større batteri: Istedenfor 2200 mAh man finner i S250 og S260, er S270 utrustet med en modell med dobbel kapasitet [4400 mAh]"

 

Batteriet med 4400 mAh får man også til S260, eneste alternativ på Komplett så vidt jeg kan se.

 

Synes både S260 og S270 er interessante objekter siden jeg snart skal ha ny jobb-laptop, men prisene vi får på Dell er såpass bra at jeg er stygt redd for at det blir en eller annen Latitude... igjen...

 

EDIT: Beklager, ser at dette allerede er diskutert opp og ned i en 19-siders S270-fanboy-tråd under Bærbare... ingen grunn til å fortsette her :roll:

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Dersom en skal teste Turion og Pentium-M opp mot hverandre, så er det en selvfølge at begge testsystemene er oppsatt helt likt, utenom chipset, hovedkort og prosessor.

 

Akkurat som GamePC gjorde i sin test.

 

Her bruker GamePC akkurat samme testsystem på begge maskiner. Utenom chipset. nVidia nForce3 250GB Chipset for Turion/AMD64, og Intel 855GME Chipset for Pentium-M.

 

TheInquirer ga tilogmed GamePC lovpris for bra testet.

 

We won't linger too much on the AMD Turion as a CPU. GamePC has written an excellent article comparing it to the Pentium M.

 

Men det kommer vel en viss person snart og sier at vi ikke må ta GamePC sin test seriøst. :whistle:

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Tja, jeg synes faktisk ikke den testen til GamePC er særlig representativ for ytelsesforholdet ettersom oppsettet de brukte ikke er relevant for prosessorer i bærbare. Til forskjell fra Pentium-M så benyttet de f.eks. et hovedkort (DFI LANParty UT NF3250GB) med desktop-brikkesett (NVIDIA nForce3 250Gb) for å teste Turion 64. Se bare på dette:

http://www.xbitlabs.com/news/mobile/displa...0417224556.html

Some stores in Tokyo, Japan, sell AMD Turion 64 processor MT-30 with 35W thermal envelope clocked at 1.60GHz and equipped with 1MB of level-two cache, for about $206, Akiba PC Hotline reports. It is unclear whether the chip is drop-in compatible with desktop mainboards for 754-pin processors, but it is known that such mainboards typically do not support PowerNow! energy saving technology with C3 Deeper Sleep state.

DFI LANParty UT NF3250GB som GamePC brukte i sin test støtter opplagt ikke PowerNow! C3 Deeper Sleep state som Turion 64 krever for å fungere skikkelig:

 

AMD Turion 64 Mobile Technology

Made for mobility
  • AMD PowerNow!™ technology extends battery life by dynamically switching the performance states (processor core voltage and operating frequency) based on processor performance requirements
     
  • Additional C3 Deeper Sleep state reduces power consumption during idle moments

Basert på dette så blir derfor iallefall sammenligningen av strømforbruket til disse prosessorene i denne testen helt missvisende.

 

GamePC testet også Turion 64 mot Pentium-M med DDR400-minne og NVIDIA GeForce 6800 Ultra 256MB (AGP8X) som er lite representativt for hva man faktisk finner i en skikkelig bærbar og gjør testen sånn sett ganske uinteressant etter min mening. Den er kanskje mer representativ for desktop ytelse, men igjen så er ingen av disse prosessorene rettet mot det markedet så det blir isåfall helt meningsløst (?).

 

Denne GamePC-testen ble forøvrig også behørig slaktet her:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=78669

 

Se heller dette for en mer korrekt sammenligning av relativt strømforbruk:

http://notebookforums.com/showthread.php?t=91123

The following is a fair comparison of the total system power consumption for Pentium-M and Turion 64 on the desktop.  The power consumption of Turion 64 has been tested using the DFI LANParty UT NF3250GB motherboard (NF3250GB), while the power consumption of Pentium-M has been tested using the Asus P4P800-SE motherboard (865PE) with the Asus CT-479 adapter - both comparable desktop systems.  Here are the results:

 

Total System Power Consumption - Idle:

 

Pentium-M 2.7GHz O/C (865PE): 118W

Pentium-M 2.13GHz (865PE): 111W

Pentium-M 2.0GHz (865PE): 110W

Turion 64 2.0GHz O/C (NF3250GB): 97W

Turion 64 1.8GHz (NF3250GB): 97W

Turion 64 1.6GHz (NF3250GB): 96W

 

Total System Power Consumption - Full Load:

 

Pentium-M 2.7GHz O/C (865PE): 143W

Pentium-M 2.13GHz (865PE): 127W

Pentium-M 2.0GHz (865PE): 125W

Turion 64 2.0GHz O/C (NF3250GB): 130W

Turion 64 1.8GHz (NF3250GB): 128W

Turion 64 1.6GHz (NF3250GB): 123W

 

Based on these numbers the “idle” power consumption of Turion 64 is lower than that of Pentium-M, whereas the “full” power consumption of Pentium-M is slightly lower than that of Turion 64.  The O/C'd Pentium-M also draws much more power (21/13W idle/full load) than the O/C'd Turion 64. I find this very interesting, don't you think?

 

References:

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...770ct479&page=4

http://www.gamepc.com/labs/view_content.as...turion64&page=4

Når det gjelder ytelse så er denne testen den foreløpig beste som sammenligner relativt like bærbare med Turion 64 (Acer Ferrari 4005) og Pentium-M (Acer Travelmate 8104) som begge kjører på 2.0GHz:

http://www.laptoplogic.com/reviews/acer/117/9/1/

 

Forhåpentligvis kommer det flere skikkelige tester snart som sammenligner bærbare med Turion 64 og Pentium-M som ellers er så like som mulig :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Ja, det kan godt hende, men vi får iallefall se hvordan ytelsen i forhold til Turion og Pentium-M ligger, med samme testsystemer. (Selv om GamePC testet med "desktop" chipset og GPU, så hadde ytelsen vært proporsjonal dersom de hadde testet med samme chipset og GPU som bærbare bruker mer.)

Pentium-M ser ut til å slå både Turion og AMD64 clock for clock. (Til tross for at Pentium-M mangler 64-bit, SSE3 og raskere FSB, noe som jeg ser på det mest negative med Pentium-M.

 

Edit: Prisen på Pentium-M er også meget negativ, da jeg synes den er altfor dyr. Turion vil nok tjene litt på å være mye billigere.

Endret av el_salvad
Lenke til kommentar

Faktisk ikke ifølge denne testen som sammenligner relativt like bærbare (Acer Ferrari 4005 og Acer Travelmate 8104) med mobile brikkesett (ATI Xpress 200PM og Intel 915PM) og GPU (ATI Mobility Radeon X700 128MB), samt Turion 64 ML-37 og Pentium-M 760 som begge kjører på 2.0GHz:

http://www.laptoplogic.com/reviews/acer/117/9/1/

 

Likevel ikke en perfekt test ettersom Acer Ferrari 4005 benytter DDR333-minne, mens Acer Travelmate 8104 benytter DDR2-533-minne. GPU'ene er heller ikke klokket likt som slår ut på grafikk- og batteri-testene. Laptoplogic har heldigvis lovet å komme med en skikkelig test som sammenligner Turion 64 og Pentium-M, som jeg selvsagt gleder meg til å lese :yes:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Faktisk ikke ifølge denne testen som sammenligner relativt like bærbare med mobile brikkesett (ATI Xpress 200PM og Intel 915PM) og GPU (ATI Mobility Radeon X700), samt Turion 64 (Acer Ferrari 4005) og Pentium-M (Acer Travelmate 8104) som begge kjører på 2.0GHz:

http://www.laptoplogic.com/reviews/acer/117/9/1/

Relativt like bærbare? Det blir jo å ta litt i, siden de overklokket skjermkortet på Ferrarien.. :roll:

 

The following game benchmarks shows the Ferrari with the overclocked X700 can provide extra frame rates over the TravelMate 8100 series.

 

 

The Ferrari 4005 WLMi shipped with the latest ATI video driver version 6.14.10.6546 dated 6/13/05 whereas the Acer TravelMate 8100 series' lastest ATI video driver is v6.14.10.6497 dated 4/28/05. Something else we discovered, the X700 shipped with the Ferrari is clocked at 345 MHz / 358 MHz (Memory/Core) and the X700 shipped with the TravelMate 8104 is clocked at 297 MHz / 358 MHz (Memory/Core).
Lenke til kommentar

Skjermkortet på Acer Ferrari 4005 er ikke overklokket, det er vel heller skjermkortet på Acer Travelmate 8104 som er underklokket for å gi bedre batteritid (et kjent triks på Centrino-bærbare forøvrig). Acer Ferrari 4005 leveres forøvrig med treigere minne enn Acer Travelmate 8104 (DDR333 vs. DDR2-533) som selvsagt påvirker de øvrige ytelsestestene:

Interestingly, the Turion-based 4005 wins, even with its substandard DDR333 RAM.

[...]

The Ferrari's single-channel DDR333 couldn't edge the TravelMate 8100 series equipped with DDR2 533 but its faster clocked X700 GPU gave it a big lead in the graphics test.

Men som sagt så er denne testen langt ifra perfekt, men likevel vesentlig bedre enn den GamePC-testen synes jeg.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Laptop Logic har nå foretatt en svært grundig test av Turion 64 opp mot Pentium M her:

 

Clash of the Titans: Dothan vs Turion

In terms of features, Turion offers x86-64 (64 bit) support, which will increase both performance and offer "future-proofing" when Microsoft Vista is released in 2006. In terms of price, a Turion-based laptop can be hundreds of dollars cheaper compared to a similar Dothan-based laptop. In terms of performance, Turion wins a majority of the non-synthetic benchmarks in all categories, although the Pentium M is no pushover. In the third category, battery life, Dothan wins when both processors are performing CPU-intensive tasks. However, when doing light tasks such as word processing and internet browsing, Turion is yet again the victor. The area where the Pentium M really shines is during heavy load while running from the battery. In most categories, the Turion meets or exceeds Pentium M’s performance at a lower price point.
Lenke til kommentar
Laptop Logic har nå foretatt en svært grundig test av Turion 64 opp mot Pentium M her:

Clash of the Titans: Dothan vs Turion

Imponerende bra resultater for en Turion ML. Jeg skulle gjerne sett batteritestene gjennomført med Turion MT også.

 

Kombinert med det lavere prisnivået, generellt litt høyere ytelse, mulighet for 64bit OS, og potensielt lengre batteritid med MT-utgavene av Turion så virker det som et svært enkelt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...