Gå til innhold

Fjernstyre pcen fra hybel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helst hadde jeg sett for meg en løsning der hun kunne jobbet på maskinen mens jeg var pålogget fra min hybel.

Er ikke dette mulig, så holder det sikkert i massevis ved at jeg styrer pcen når ikke hun bruker den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åååååååååååja, det var det du tenkte på ja. Det kan nok bli litt verre ja desverre. Iallefall har ikke jeg hørt noe om en sånn løsning. Det er jo slik at når du styrer den maskina som samboeren din jobber med så vil du jo vanligvis komme direkte til skrivebordet, eller det vinduet som er oppe da. Og hvis du prøver å bytte bruker så vil jo hun uannsett bli logga av regner jeg med.

Skrevet

Hvis du skulle kunne fjernstyre samtidig som en annen er pålogget der maskinen er, må Windows støtte flere brukere pålogget samtidig. Det er et generelt tema som ikke har noeo med fjernstyring å gjøre.

Tips ellers: Stiller du inn WakeOnLan i bios på maskinen du skal styre, kan du faktisk fjernstyre at den skal starte opp også, såvidt jeg vet. Men det er jo muligens ikke noen god ide - det får andre svare på.

Skrevet
Stemmer, og kun én kan bruke PC-en om gangen i motsetning til eksempelvis Linux eller Windows Server 2003. Derfor blir skjermen svart. Men jeg går ut fra at Windows XP Pro sin innebygde Remote Desktop skal dekke behovene til trådstarer likevel?

Jeg siterer ;)

Skrevet

Med VNC-programmene vil du dele konsollsessjonen med den som bruker PC-en Med andre ord vil de som sitter og ser på skjermen ser hva du gjør, og kan aktivt gå inn og flytte på musa eller skrive ting selv også.

Med Remote desktop vil du ta over konsollsessjonen og kaste ut andre aktive brukere. Er de logget inn med administratorrettigheter vil de kunne avvise din tilkobling. Dette er en begrensings lagt inn av MS for å ikke gjøre XP for attraktiv som lettvektsserver for små bedrifter. Det skulle ikke forrundre meg om det finnes en uoffisiell hotfix for å åpne dette.

Jeg er enig i at Remote desktop er den enkleste løsningen. Har kunder hvor 10-20 stykker sitter på 2mbit-linjer og bruker terminalserverklienten mot terminalservere og jobber uten å ha noen problemer. De er ikke klar over at de er opå en annen PC engang :p Mener å huske at en liten uoffisiell måling viste at det kostet ca 100kbit å starte en sessjon og deretter betraktelig mindre å bruke den.

For å få tilgang til å kjøre flere brukersessjoner samtidig i windows har jeg ikke sett noen andre løsninger enn terminalserver, men det er litt far fetched når du kjører XP i dag.

Skrevet

Tror jeg kommer til å prøve remote desktop eller pcanywere. VNC virker for meg lite brukervennlig, men når en først har lært det er det sikkert helt supert.

Pcanywere har jeg gått gratis via jobbsamenheng, så jeg vil teste dette og remote desktop i løpet av kvelden/morgen dagen.

Om jeg bruker remote desktop, må en bruker være innlogget da, eller kan jeg da starte maskinen via wake on lan, så logge inn på riktig bruker med passord og brukernavn og styre dette fra hybel?

Skrevet (endret)

Testet remote desktop nå, og dette er jo latterlig enkelt. Utrolig brukervennlig.

Er der noen enkel måte for filoverføring via remote desktop?

Noen som kan si meg noe om sikkerheten ved bruk av remote desktop?

Virker det sammen med feks no-ip slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for at pcen skal få ny ip.

Noen som kan si hvordan wake on lan virker, og om det er noen ulemper ved å bruke dette?

En siste ting. Når jeg sitter via lan fungerer remote desktop helt fint, men når jeg går utenom mitt lan så får jeg ikke kontakt? Hva som skal skrives inn under datamaskin navn da, og hva skal skrive inn under domene? Regner med at ett eller annet sted skal ip skrives inn.

Beklager alle spørsmålene her.

Endret av svortevik
Skrevet
Ser ut til at jeg må skaffe et av programmene som blir nevnt.

Min samboer her hjemme må kunne bruke pcen på sin brukerkonto selv om jeg er pålogget mi brukerkonto via fjernstyring, er dette mulig?

Hei!

JEg mener selv at REmote Desktop er veldig greit. Noen her sa at du kunne logge på en account, og dama di ein annen. Mulig det virker, men dataen må da gå evig treigt?

Ellers er vel VNC det mest kjente og mest brukte av filmaer ol. for fjernhjelp av it-folk og liknendes.

Skrevet
Om du kjører GNU/Linux er jo ssh helt genialt. Da kan man gjøre _alt_ via nettet.

Kan jeg styre en Win-maskin med en linux-maskin med ssh?

Kjører selv Ubuntu med Xfce.

Skrevet

Vel, dette er en veldig enkel en: Skaff deg en til e-mail. Logg inn med en e-mail på msn på den ene dataen, og en på den du sitter på. SÅ sender du fila til deg selv, og så går du ut av remote desktop og godtar filoverføringen. Ta-da!

Skrevet

Vel, dette er en veldig enkel en: Skaff deg en til e-mail. Logg inn med en e-mail på msn på den ene dataen, og en på den du sitter på. SÅ sender du fila til deg selv, og så går du ut av remote desktop og godtar filoverføringen. Ta-da!

msn går tregt til filoverføring, og om dette er den beste måten så holder jeg meg heller til fpt for overføring av filer.

Ser at noen av fjernstyringsprogramene har innebygget filoverføring, så kunne jo være at dette også var med i remote desktop.

Skrevet

Du kan enkelt mounte dine lokale disker i filsystemet til maskinen du fjernstyrer. Dette gjør du under lokale ressurser i klienten.

Overføringen skal være kryptert, så litt sikkerhet har du. Som med alt annet så får man vel tak i dataene fra overføringen hvis man virkelig vil. Jeg har ikke hørt om noen reelle sikkerhetshull i terminalserverprogramvaren, men de finnes sikkert. Er du keen på bedre sikkerhet så sett opp en VPN-forbindelse i tillegg.

Det er ikke noe problem å bruke en no-ip greie for å få tilgang. Det eneste denne gjør er å oversette din virtuelle adresse til den reelle IP-adressen slik at du slipper å huske denne. Har selv koblet et reelt domene mot hjemmenettet mitt.

Grunnen til at det ikke funker utenfor nettet ditt er mest sannsynlig fordi du har et filter eller ikke har åpnet portene i brannmuren/routeren din. Porten som må åpnes er 3389, og denne må peke mot IP-en til maskinen sm skal kobles til.

Skrevet
Om du kjører GNU/Linux er jo ssh helt genialt. Da kan man gjøre _alt_ via nettet.

Kan jeg styre en Win-maskin med en linux-maskin med ssh?

Kjører selv Ubuntu med Xfce.

Windows har ikke samme kommandolinjemuligheter som GNU/Linux.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...