Gå til innhold

Bør ikke ekstra arbeid regnes som overtid?


Gef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, etter 4 1/2 time har du rett til en halvtimes ubetalt pause!

Om pausen er betalt eller ikke kommer an på om en fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen. I mitt tilfelle, som gulvarbeider på Rema 1000, vil jeg nok få betalt pause, da jeg vanligvis er alene på gulvet, med unntak av Torsdager og Lørdager. Men det varierer jo på hvor mange andre som er på jobb. Jeg vil jo helst få betalt for så mange timer som mulig. :shrug:

 

Siterer arbeidsmiljøloven;

 

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden.
Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

For det første...du har ikke krav på en halvtimes sammenhengende ubetalt spisepause hvis du jobber i et serviceyrke hvor det kreves at du er tilstede...ikke om du jobber ni timer en gang... Hva skal helsepersonell gjøre da hvis en stakkar holder på å krepere i lunsjen deres...???

 

Samme gjelder hvis du jobber f.eks. alene på en bensinstasjon, evt. at det er såpass pågang der at det ikke er tid til lunsj... Kan ikke kreve at du får stenge slik at du får pausen din.

 

Selv om det er normalt at en vanlig arbeidsdag er 7,5timer, så kan arbeidsgiver ha normalarbeidsdag opp til 9 timer...får regjeringa det som de vil, så snakker vi 13 timer...

 

Har du dagsbetalt, så må du nok finne deg i å gjøre litt etter stengetid hvis dette inngår i dagsoppgavene, har du derimot timesbetalt, så skal du ha betalt for hele tiden du er på arbeid. Bruker du 4 timer etter stengetid fordi du ikke jobber så raskt, så skal faktisk arbeidsgiver betale deg 4 timer, men han kan gi deg en advarsel på dette...og gjentar det seg, så har han oppsigelsesgrunn.

Får du ikke dette skal du ta dette opp med sjefen, du har også krav på etterbetaling. Går ikke dette inn, så ser jeg ikke at du gjør noe galt ved å bare stenge igjen kassa, låse og gå hjem. Har du arbeidskontrakt så kan han ikke bare si deg opp...så enkelt er det ikke.

Evt. du kan ta det opp med advokat først.

Endret av ToLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...