Gå til innhold

Musikal Anbefalinger - En vei inn i muskalverden


SimDaDim

Anbefalte innlegg

Skrev et langt innlegg på et annet forum om de musikalene jeg har sett/hørt i det siste. Tenkte jeg kunne poste det her siden det er en veldig god guide til å finne gullkornene blandt musikalene og sangene :) (skal forøvrig nevnes at jeg er hardbarket Which Witch fans, så er ikke helt objektiv når det gjelder den :) )

 

Gode Musikaler:

:idea: Jesus christ superstar ***

:idea: Chess ******

:idea: Phantom of the Opera *****

:idea: Which Witch ****

:idea: Les Miserable ***

:idea: Miss Saigon **

 

Veldig mye bra blant disse musikalene. For å få full glede av en musikal må man se den. Helst live, men går også å se den som filmet sceneversjon eller til nød i filmversjon. Må noen ganger sees flere ganger da det ofte er vanskelig å få med alle trådene og all teksten første gang man ser den.

 

Fra hver musikal kan spiesielt disse sporene nevnes: (med ranking)

 

JCS:

Husker ikke titteler, men mye bra!

 

Chess:

Chess (instrumental) ****

Opening Cermony ***

Anthem (Tommy EIER på den :) ) ****

One Night In bankok ****

The Deal ***

Endgame (instrumental/kor) **

 

Phantom Of The Opera:

Think of me ****

Music of the night *****

Phantom of the opera *****

All i ask of you **

Poin of no return ***

 

Which Witch:

Overture **

The blessing **

Scandal **

Bad Omens II ***

Eternally ***

How do you feel ****

Posessed ***

The Executioner (må sees live med Jan Teigen!!!) Live, ****, på CD, ***

Little Witch **

Little Devils **

She devil *****

The end (sjekk den 3.strøkene f-en!) *

Shes guilty **

 

Les Miserable:

Work song **

I dreamed a dream ***

Master of the house (Litt utenom det vanlige) *****

Do you hear the people sing ***

A heart full of love ***

On my own ****

Bring him home ***** (Ekstremt bra tekst. Handler om en ung gutt som er død)

 

Miss Saigon:

Er ikke så kjent med denne, men har noen gullspor jeg kom på i farten:

The heat is on in saigon ****

Sun And Moon ****

Bui-Doi ****

 

Det var de jeg kom på i farta ;) har satt en rating på de i stjerner.

 

Skal man høre på en musikal som er mest pop musikk lik, hør på Chess. Mye bra der. Kanskje den enkleste inngangen til musikalverdnen?

 

Liker man litt rolig musikk og vil ha sanger som fenger og setter seg på hjernen med en gang, hør på Phantom Of The Opera. Alle sangene derfra er veldig kjente, og veldig enkle å nynne på.

 

Er man glad i norsk musikk, hør på Which Witch. Egentelig ikke så veldig bra iforrhold til de andre musikalene, men veldig sjarmerende. Var min inngang til musikal musikk. Sangen "Possesses" er det fart i, og sangen "How do you feel" er ganske fengende og orginal

 

Liker man 80-talls skrike rock, hør på Jesus Christ Superstar. Mange frekke guttehyl og trøkk. Veldig sjarmerende og spennende sanger og historie. Har bare sett -70 talls film versjonen, men skal få sett den nye innspillingen nå snart :) gleder meg :)

 

Les Miserable og Miss Saigon er skrevet av samme folka og er egentelig ganske like musikalsk sett. De som har skrevet dem er veldig musikalsk avanserte, og har mange frekke vendinger på ting. Til tider veldig slitsomt.

 

Miss Saigon er litt mer poppa en Les Miss. Sangen "Master Of The House" må høres. Helst burte man sett opptaket fra "The 10th Anniversary Concert" i England, da de som spiller disse som synger er vanvittig morsome. Bring him home er en fantastisk ballade om en ung gutt som dør. Fantastisk tekst!!

 

Ellers så kan musikaler som Cats og Hair anbefales.

 

Jeg har ikke så mye tilovers for Fame og Saterday Night Feever. (Særlig ikke Fame, den sugde! :p )

 

Håper det er noen som prøver å høre litt på musikal musikk :) Finnes mye bra i den verdenen også. Jeg elsker å sovne til musikal ballader. Eks. Think og me, Music of the night, All i ask of you, Bring him home, osv. Mange gode sanger å velge imellom.

 

Men som sagt, få med historien i musikalen. Den gjør sangene mye bedere.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, noe tvilsomt. Derfor må en snarest mulig få denne mannen på rett kjøl.

Ja, har hørt sanger fra Tommy også, men kan ikke si at det falt helt i smak...

 

Stemmer som du sier, er litt i Lloyd Webber modus :) Han har en genial måte å skrive enkle, fengende, men dog avanserte sanger. Liker også når det er masse strykere og helst et stort kor :)

 

Er forøvrig musikkstudent, så liker også de litt mer avanserte musikalene som eks Claude-Michel Schönberg og Alain Boublil har skrevet. Mye musikteoretisk avansert der :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei!

 

Veldig allright innlegg om kule musikaler, jeg tenkte bare jeg skulle komme med litt tilleggsopplysninger, for det var mange(!) musikaler jeg savnet. :D Noen av de du har skrevet om står også på lista, men det er bare fordi jeg har et par sanger i tillegg..

 

Annie

Annie get your gun

Cats

Chicago

Coyote ugly

De-Lovely

Dirty dancing

Fame

Flashdance

Footloose

Funny girl/Funny lady

Grease 1&2

Guys and dolls

Hey Mr. Producer!

Jesus Christ Superstar

Kristina från Duvemåla

Les Miserables

Mamma mia!

Martine

Miss Saigon

Moulin Rouge

My fair lady

Oklahoma!

Phantom of the opera

Seven brides for seven brothers

Singin' in the rain

Sound of music

Walk the line

Which witch

 

 

Annie

Søt musikal om ei lita rødhåra jente som bor på barnehjem.

 

- The sun will come out tomorrow

- It the hard'knock life

- I don't need anything but you

- We got Annie.

 

 

Annie get your gun

En helt annen Annie fra 1950. Annie utfordrer verdens beste skytter og vinner! Dette faller selvflgelig ikke helt i god jord. Produsentene ville egentlig ha en annen dame i hovedrollen, men hun kunne ikke. Veldig morsomt å se Betty Hutton i denne rollen, for hun overspiller så innmari! Og det syntes! :) Her spiller hun sammen med Howard Keel, en god gammel musikaltraver.

 

- Doin' what comes naturally

- You can't get a man with a gun

- Anything you can do

- There's no business like showbusiness

 

 

Cats

Andrew Lloyd Webber musikal om katter som synger og danser. :)

 

- Memory

- Mr. Mistoffelees

- Naming og cats

 

 

Chicago

Roxie skyter elskeren sin som har ført henne bak lyset, og havner i fengsel. her møter hun sitt store idol som har tatt livet av mannen og søsteren sin.

 

- Roxie

- When you're good to mama

- Cell block tango

 

 

 

Coyote Ugly

egentlig ikke en musikal, men fortjener en plass allikevel. Mer en festlig film med litt kul musikk, og ikke minst dans!

 

- Can't fight the moonlight

- Right kind of wrong

- The power (Snap)

 

 

De-Lovely

Nyere musikal med bl.a. Robbie Williams, Sheryl Crow, Diana Krall og Kevin Kline. Handler om legendariske Cole Porters liv.

 

- Love for sale

- Begin the beguine

- Let's do it.

 

 

Dirty dancing

Filmen med hunken Patrickk Swayze og Jennifer Grey er nok mer kjent enn musikaloppsettingen.

 

- Time of my life

- Hungry eyes

- She's like the wind

 

 

Fame

I motsetning til deg, liker jeg Fame godt. Jeg syntes det er en sjarmerende historie om ungdomstiden, med mye kul musikk. Ble nominert til 6 oscar! :) Irene Cara som spilte i filmen har hatt stor suksess.

 

- Fame, I'm gonna live forever.

- I sing the body electric

- Out here on my own

 

 

Flashdance

Sveiserjente har en danserdrøm. Denne er morsom. Irene Cara synger tittelmelodien.

 

- What a feeling

- Maniac

- Romeo

 

 

Footloose

Danser som flytter til en by der dansing ikke er lov. Tror du han klerer å la være?

 

- Footloose

- Dancing in the streets

- holding out for a hero

 

 

Funny girl/Funny lady

To musikaler (den første er nok mest kjent) med Barbra Streisand.

 

- You are woman, I am man

- Don't rain on my parade

- My man

 

 

Grease 1&2

Oppfølgeren blei ikke like stor som den første, som jo er en av de største filmmusikalsuksessene verden har sett. :)

 

- Summer nights

- We go together

- You're the one that I want

- There are worse things I could do

- Hopelessly devoted to you

 

 

Guys and dolls

Eneste musikalen hvor legendene Marlon Brando og Frank Sinatra er sammen. Fra 1955.

 

- I've never been in love before

- Luck be a lady

- Guys and dolls

 

 

Hey Mr. Producer

Jubileumsforestilling til Cameron Mackintosh som har produsert noen av de største musikalene vi har som Oliver Twist, Les Miserables, Miss Saigon, My fair lady. Masse bra høydepunkter! :)

 

- You've got to pick a pocket or two

- Flere sanger som jeg kommer tilbake til.

 

 

Jesus Christ Superstar

Om Jesus' 7 siste dager på jord. Slutter med korsfestelsen.

 

- I don't know how to love him.

- Superstar

- Cricufixion

 

 

Kristina från Duvemåla

Svensk musikal fra de Chess-fyrene. Om et bondefolk som møter harde tider. Peter Jöback er med!

 

- Du måste finnast (Nydelig sang!!)

- Duvemåla hage

- Hemma

- En sång om oss

 

 

Les Miserables

En av mine personlige favoritter (blant MANGE!) Lea Salonga er med i denne også. Mange gode sanger er skrevet tidligere i forrige innlegg, men jeg vil legge til noen:

 

- A little fall of rain

- Castle on a cloud (sang av liten unge, veldig søt!)

- One day more

- At the end of the day

- Do you hear the people sing (Vet den er sagt før, men den er så fantastisk at den ikke kan bli skrevet nok. Skikkelig gåsehudsang, hvor man virkelig føler vreden! :))

 

 

Mamma mia!

ABBA-musikal. Masse lettfengende musikk som blir sittende i hodet i flere dager (i likhet med masse annen bra musikalmusikk...)

 

- Money, money, money

- Dancing queen

- The winner takes it all

- Thank you for the music

- Gimme, gimme, gimme

- S.O.S.

 

 

Martine

Kjempesøt og flink britisk sangerinne som synger sine favoritter fra musikalverdenen.

 

 

Miss Saigon

Virkelig en av mine favoritter! Er veldig glad i Mackintosh, og Lea Salonga er min favorittmusikalskuespiller. Denne musikalen handler om en amerikansk soldat og en vietnamesisk jente som forelsker seg under vietnamkrigen og får et kjærlighetsbarn. Dette var dessverre ikke veldig akseptert.

 

- Bui doi (Fantastisk nydelig sang. Bui doi var kallenavnet på barn med amerikansk og vietnamesisk mor eller far. Sangen handler om disse barna, og er helt sinnsyk! Teksten er fantastisk!)

- I still believe

- I'd give my life for you

- Movie in my mind

- The last night of the world

- The fall of Saigon

 

 

Moulin Rouge

Ganske ny musikal som har brukt mye gammel musikk i ny drakt. Tåredryppende tragisk kjærlighetshistorie.

 

- Lady marmelade

- Come what may

- Sparkling diamonds

- Your song

- The show must go on

- One day I'll fly away

- Elephant love medley

 

 

My fair lady

Veldig sjarmerende musikal med Audrey Hepburn.

 

- Wouldn't it be loverly

- The rain in spain

- I've grown accustomed to her face

 

 

Oklahoma

Musikal med Howard Keel. Veldig søt, med mye bra musikk.

 

- Oh, what a beautiful morning

- Surrey with a fringe on the top

- People will say we're in love

- Kansas city

- Many a new day

 

Phantom of the opera

Legger bare til en sang jeg liker som ikke stod på lista. :)

 

- Whishing you were somehow here again.

 

 

Seven brides for seven brothers

Nok en musikal med Howard Keel. Fra 1954. Fin historie om syv brødre som gifter seg. Masse kul dansing. Husker ikke tittelen på noen sanger, men er mye bra..

 

 

Singin' in the rain

Kjempetøff musikal fra 1951.

 

- Singin' in the rain

- Fit as a fiddle and ready for love

- All I do is dream of you

 

 

Sound of music

Skikkelig klassiker. Ordentlig fin. Nonne Maria flytter inn til en kaptein med 7 unger for å være nanny.

 

- Sound of music

- Do, re, mi

- My favourite things

- Maria

- Edelweiss

- The lonely goatherd

 

 

Walk the line

Helt ny film med masse kul musikk uten å egentlig være en musikal. Handler om livet til Johnny Cash. Kjempefin historie.

 

- Cry, cry, cry

- I walk the line

- Ring of fire

- Time's a wastin'

- Folsom prison blues

 

 

Which witch

En av mine favoritter også, og hadde faktisk gleden av å se dem i Stavern for mange år siden da jeg var liten jente. Ble laget i 1987, og gikk sin seiersgang i Europa. Men da den ble satt opp i London i 1992 gikk det desverre ikke så bra. Legger til noen sanger, alle de som allerede er skrevet er veldig bra. :)

 

- Mark my words

- Burn the witches

- Nel cor piu non mi sento

- Love duet

- Spectral evidence

 

Dett var dett.. Er MANGE flere som også fortjener en plass, men jeg har ikke tenkt å sitte her til langt utpå kvelden.

 

Som du sier har Mackintosh-musikalene (de Claude-Michel Schönberg og Alain Boublil har skrevet) har noen musikalske krumspring som utfordrer øret, men jeg tror absolutt ikke at man trenger å være musikkstudent for å like disse. Da må i tillfelle en stor andel av folket være musikkstudenter, for det jo nettopp disse musikalene som er de største suksessene i verden!

 

Håper kanskje jeg har inspirert en eller to til å begynne å høre på musikaler, for det er virkelig noe! Men jeg er enig med SimDaDim; hvis du kjenner til historien blir musikken også bedre. Selv om de absolutt er bra nok i seg selv. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...