Gå til innhold

Hvordan ha flere oppstarts-alternativ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å ha flere alternativ når jeg starter opp maskin.

Jeg vil ha et for Windows XP, og et for Windows Vista.

Takker på forhånd av alle svar. Hvis det kommer noen da :p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke være noe problem at om du har installert på en anne disk, er faktsik lurt det så blir det mindre rot. Installerte du XP først, og så Vista? Da skulle Vista automatisk ha laget en boot-meny.

Skrevet

selv har jeg for det meste Dualboot. Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og Windows XP Pro Eng+Sp2, men nå er ikke XP installert. Lenge siden den var installert.

jeg går ut i fra at hvis du har Windows XP på harddisk 1 og Windows Vista harddisk 2 så blir boot.ini fila noe slik som dette:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP Professional" fastdetect

og linje 2:

multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows Vista"

(er ikke helt sikker på om fastdetect trenger og være også der, du må bare prøve deg fram.

var det meninga at du skulle ha den på samme harddisk, men forskjellige partisjoner eller forskjellige harddisker?

hvis du skal ha de på samme harddisk men på forskjellige partisjoner blir linje 2 sånn:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\Windows="Microsoft Windows Vista"

jeg mener det blir noe sånn. har ikke dualboot akkurat nå så har det ikke i hodet for øyeblikket.

Skrevet (endret)

Slik ser Boot.ini fila ut i Vista>

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows Longhorn" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT /USENEWLOADER

Endret av BigJackW
Skrevet

sånn som Boot.ini fila di ser ut nå går ikke dette, pga at du har installert Windows Vista på C: utifra det jeg kan se. for å kjøre dualboot nå så må du installere Windows XP på en annen partisjon/harddisk.

MEN, om du vil ha XP som hovedos så må du nok formatere en gang til og installere XP på C: og Vista på en annen partisjon/harddisk.

Skrevet

Du kan jo prøve å legge til

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptOut

uten at jeg på noen som helst måte garanetere at du vil beholde data, eller at det fungerer på noen som helst måte...

Skrevet
Jeg ønsker å ha flere alternativ når jeg starter opp maskin.

Jeg vil ha et for Windows XP, og et for Windows Vista.

Takker på forhånd av alle svar. Hvis det kommer noen da :p

dette her mener du-

GAG

Graphical Boot Manager

Noen av funksjonene til GAG:

Lar deg starte 9 forskjellige OS-er.

Du kan boote opperativsystemer installert på primary og extended partisjoner på alle harddisker.

Kan installeres fra så si alle opperativsystemer.

GAG trenger ikke en egen partisjon. Programmet blir installert på det forste sporet i harddisken, som er reservert for slike programmer. Du kan også installere programmet på en floppy disk i stedet for harddisken.

Konfigurasjonsmenyen til GAG kan passordbeskyttes.

Programmet bruker "graphic mode" (Du må ha VGA skjermkort eller bedre.) GAG menyen har også en del ikoner.

Gjemmer primær partisjonen, slik at du kan installere mer enn et opperativsystem på den samme harddisken.

Du kan passordbeskytte hver opperativsystem.

Har SafeBoot system, som tillater deg å boote selv om GAG skulle bli overskrevet.

Support for a QWERTY, AZERTY, QWERTZ og DVORAK tastatur.

Full support for harddisks opp til 4 terabytes (4096 gigabytes).

Full versjon og gratis software (distribuert under GPL lisens, med source koden)

http://win-xp.no/index.php?name=Downloads&...ddetails&lid=39

Skrevet
Men jeg har IKKE tenkt å formatere disken som Windows XP på.

Ja kan formatere Winodws Vista, for der har jeg ikke ferdifulle filer!!!!

Har du prøvd det programmet som kvase nevner?

Jeg har forresten ett lignende problem, bare at jeg har to dual-boot :no:

Først er det den Vista har lagt til hvor jeg kan velge mellom Vista og XP. Når jeg klikker på XP kommer jeg til XP sin dual-boot, hvr jeg igjen kan velge mellom XP og Vista. Noen forslag til å få en av de vekk?

Og, hvis jeg installerer det programmet kvase nevner, får jeg tre(!) dual-boot'er da?

Skrevet

har du mange partisjoner på harddisken din da? hvis du har Windws XP på C: kan du godt ta Windows Vista på D: jeg bruker å gjøre det slik når jeg kjører Windows 2000 og XP i dualboot. Når jeg har installert Windows 2000 så blir alt som vanlig at jeg starter opp rett i Windows 2000, men når jeg så installerer Windows XP på D: så kommer jo Dualbooten inni bilde. Da vil du få opp f. eks 2 valg. Windows 2000 eller Windows XP.

Har ikke noe tro på sånn Bootprogram jeg. Erfaringsmessig så er disse fæle. tilslutt får man ikke boota noen av Os`ene hvis man krøller for mye. Husker at jeg hadde et partisjoneringsprogram som var noe i den duren som kvase sitt program var. Fucka hele maskina mi den.

Men som sagt. det enkleste er å ha Windows XP som den er på C: og installere Windows Vista på D: da vil du garantert få opp en bootmeny der du kan velge mellom Windows XP eller Vista.

Lykke til.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Men jeg har 1 harddisk med xp på og 1 med Vista på.

Hva skal jeg gjøre da

Jeg har ikke tenkt å legge inn xp og vista på samme harddisk. Jeg synes det blir så mye rot da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...