Gå til innhold

Ekstern kjøling av cpu/kabinnet

Daytona*

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kunne tenke meg å bygge en luftkjøler med en større radialvifte som er på 220v

og har regulerbar hastighet.

Jeg har sett dette i bruk hos en venn og det fungerte strålende ,stor luft mengde og lite støy pga viften står montert inne i en kasse med lydfelle kassen står plassert inni et skap med en luftslange ca Ø100mm som føres frem til kabinettet.

med så stor luftmende som denne viften gir er andre kabinett/cpu vifter overflødige.

Hans kabinett temperatur lå på ca 23 grader ,og cpu temp ca 28-37 grader-

p4 3.2ghz.

Han boret hull bak i kabinettet for slangen ,og den er montert inn på ett bøyd rør som peker mot cpu kjøler.

Det jeg lurer på er om det i tillegg til en slik løsning er mulig å kjøle ned luften, er det noen som har noen gode tips.

Endret av Daytona*
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Skrevet

det går vel fint an å kjøle luften også på et eller annet vis, men vil ikke dette bli meget upraktisk på LAN?

Skrevet
det går vel fint an å kjøle luften også på et eller annet vis, men vil ikke dette bli meget upraktisk på LAN?

Hva tenker på som er upraktisk med en slik løsning,

En løsning jeg kunne tenke meg var,muligens noen peltier element som kjøler ned luften før den kommer inn i kabinettet.

Om dette går ann å lage til ,uten at det ser for hjemmelaget ut ,og om det i det helle tatt fungerer vet jeg ikke.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Her er prosjektet jeg vil prøve meg på

jeg bruker en kanalvifte med turtalsregulering 220v kapasitet 150m3/time max

setter denne inni en kasse med støydemping.

setter på ett filter på sugeside så det ikke kommer skitt/støv inn i pcèn

jeg bruker et 1meter langt lydisolert rør 100mm diameter .

Jeg kan komme tilbake med temperaturer/støy

post-12-1124370410_thumb.jpg

Endret av Daytona*
Skrevet (endret)

Ser at det er på tide å ta frem bilder fra mitt prosjekt i vinter som har en kapasitet på 500m3/t.

DSC00263.JPG

For å si det slik så slipper jeg ikke unna med CPU vifte men den vifta jeg har går på miminun hele tiden.

At en stor vifte på lavt turtall karer å levere mere en 500m3/t med en 100mm slange tviler jeg sterkt på, i såfall blir det ganske så mye kanalsus fra riggen.

Er spent på resultatene fra dette prosjektet.:thumbup:

Worklogg: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=overkill&st=0

Endret av perpyro
Skrevet (endret)

Det er det sykeste jeg har sett :D

spørs om du har nok luftgjennomstrømning med alle de viftene,kansje noen luftehull i toppen av kabinettet hadde gjort seg :hmm:

Har du satt opp warning skilt utenfor pc rommet ditt DU KAN OG VIL FÅ HØRSELSKADER DERSOM DU GÅR INN I DETTE ROMET

[bRUK HØRSELVÆRN] :D

Endret av Daytona*
Skrevet

Det er åpninger både i forkant og bakkant slik at lufta slipper ut igjen.

Var det noen som sa bråkete? ja det var det.

Til de vil jeg si at hele maskina ikke bråker mere en en Q-tec PSU, altså 32db.

Skrevet (endret)

Nå er jeg nesten ferdig med kassen,skal isolere viften litt bedre og lage luftfilte på sugesiden av viften ,jeg har fått testet kjøle effekten av cpu etc og resultattet var dårligere en forventet ,viften støyer litt mer en pcèn gjorde tidligere og kjøleeffekten var noe svakere en det jeg hadde håpet på ,litt overaskende var det at hovedkort temp ligger på 36 grader ,da det er ganske så mye luft som blåses inn i kabinettet , jeg tror også en annen cpu kjøler ville resultert i lavere temperatur ,kjøleribbene står feil vei i forhold til luft inntaket bak

post-12-1124538805_thumb.jpg

Endret av Daytona*
Skrevet

For å forbedre kjølingen, ville det kanskje vært lurt med en CPU kjøler, med en vifte som blåser rett mot denne lufttrakten du har lagd.

En perfekt kjøler tror jeg ville vært Vapochill Micro. Den koster ca. 270,- og skal kjøle VELDIG bra! ;)

Skrevet (endret)

Med den kjøleløsningen burde CPUtempen bli pen ettersom CPU vifta får kald luft hele tida.

Hvordan er det med åpningene i kabinettet til utlufta?

Du burde ha ganske store åpninger o fronten slik at lufta slipper ut, samt at lufta går gjennom hele kabinettet før den slipper ut.

Filter på innlufta er et must, noe jeg selv har erfart.

Kjørte viftene mine uten filter til å begynne men men nå har jeg montert et dobbelt lag tynt gardinstoff over alle viftene så nå er dte bare finstøvet som slipper igjennom, men det legger seg ikke som et tykt lag oppå kjøleribba til CPU kjøleren.

Vifta di vil bli stillere om den monteres i en lydisolert kasse med lydfelle før og etter.

Av ren nysjerrighet: hvor mange cubikk pr. time leverer vifta som du bruker?

EDIT: Skrev dette innlegget før du posta siste bildet.

De kjøleresultatene er selvsagt med lukket kabinett!

Endret av perpyro
Skrevet
Med den kjøleløsningen burde CPUtempen bli pen ettersom CPU vifta får kald luft hele tida.

Hvordan er det med åpningene i kabinettet til utlufta?

Du burde ha ganske store åpninger o fronten slik at lufta slipper ut, samt at lufta går gjennom hele kabinettet før den slipper ut.

Filter på innlufta er et must, noe jeg selv har erfart.

Kjørte viftene mine uten filter til å begynne men men nå har jeg montert et dobbelt lag tynt gardinstoff over alle viftene så nå er dte bare finstøvet som slipper igjennom, men det legger seg ikke som et tykt lag oppå kjøleribba til CPU kjøleren.

Vifta di vil bli stillere om den monteres i en lydisolert kasse med lydfelle før og etter.

Av ren nysjerrighet: hvor mange cubikk pr. time leverer vifta som du bruker?

EDIT: Skrev dette innlegget før du posta siste bildet.

De kjøleresultatene er selvsagt med lukket kabinett!

Kabinettet er ett lian li v1000 ,kabibinett dette har ganske god lufting i front ,samtidig som jeg har fjærnet stålplaten bak pci porten over skjemkortet , det som er hyggelig er at skjemkort temperaturen har falt vesentlig nå ette jeg monterte denne kjøleren ,jeg kjørte 3d mark 05 og når den var ferdig viste skjermkort temperaturen 64grader ,det er ganske varmt her i rommet ,og i sommer når jeg har spilt BF2 har spillet blitt brutt pga høy temperatur på skjermkortet..

Skrevet (endret)
For å forbedre kjølingen, ville det kanskje vært lurt med en CPU kjøler, med en vifte som blåser rett mot denne lufttrakten du har lagd.

En perfekt kjøler tror jeg ville vært Vapochill Micro. Den koster ca. 270,- og skal kjøle VELDIG bra! ;)

Jeg lurte på det samme ,jeg vurderer også Thermaltake Tower 102

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305842&cks=PRL

,dette er en svær kjøler som sikkert hadde egnet seg godt med denne kjøleløsningen , siden viften plåser inn i kabinettet ,mener du vel at en monterer en vifte på cpu kjøler som trekker luft gjennom kjøleren, ut mot front av kabinettet.

Endret av Daytona*
Skrevet (endret)
Det er åpninger både i forkant og bakkant slik at lufta slipper ut igjen.

Var det noen som sa bråkete? ja det var det.

Til de vil jeg si at hele maskina ikke bråker mere en en Q-tec PSU, altså 32db.

Det var overaskende lite støy ,det så litt volsomt ut ,hadde trodd det ville støyet mer.

Endret av Daytona*
Skrevet (endret)

Først for å svare på støynivået på kjøleløsninga mi.

Viftene mine er 120mm mist vifter som går på 1000rpm og har et støynivå på 22.8db hver som til sammen blir ~32db.

Inni står et TT Volcano 12 CPU kjøler som går på minsta turtall som er 2200 rpm.

GPU kjøleren er en AC NV5 kjøler som også er tilnærmet lydløs.

Zalman vifteløs chipsettkjøler og en 500W Bzerk PSU + 3 disker.

Mulig det blir litt mere en 32db men ikke mye.

Når det kommer til luftgjennomstrømninga i kabinettet ditt så burde du ikke ha hull i bakkant ettersom du da slipper ut kald luft før den har fått kjølt ned de komponentene du skal ha kjølt.

Altså den lufta som slipper ut i bakkant tar turen rett fra slangen inn og går direkte ut igjen bak uten å ha gjort noe nytte for seg.

Du kan jo teste om det blir bedre ved å tape igjen hullene i bakkant, hjelper dette så vet du hva du har å gjøre.

Endret av perpyro
Skrevet
Først for å svare på støynivået på kjøleløsninga mi.

Viftene mine er 120mm mist vifter som går på 1000rpm og har et støynivå på 22.8db hver som til sammen blir ~32db.

Inni står et TT Volcano 12 CPU kjøler som går på minsta turtall som er 2200 rpm.

GPU kjøleren er en AC NV5 kjøler som også er tilnærmet lydløs.

Zalman vifteløs chipsettkjøler og en 500W Bzerk PSU + 3 disker.

Mulig det blir litt mere en 32db men ikke mye.

Når det kommer til luftgjennomstrømninga i kabinettet ditt så burde du ikke ha hull i bakkant ettersom du da slipper ut kald luft før den har fått kjølt ned de komponentene du skal ha kjølt.

Altså den lufta som slipper ut i bakkant tar turen rett fra slangen inn og går direkte ut igjen bak uten å ha gjort noe nytte for seg.

Du kan jo teste om det blir bedre ved å tape igjen hullene i bakkant, hjelper dette så vet du hva du har å gjøre.

Jeg skal teste forskjellige løsninger ,årsaken til at jeg tok vekk denne platen over skjermkortet var for få sirkulasjon forbi skjermkotet ,men jeg skal prøve det du fåreslår ,jeg kan ta vekk ene dekselet for cd-rom og se om det blir bedre sirkulasjon da.

Skrevet (endret)

Nå har jeg skiftet cpu kjøler og max cpu temp nå etter 25 min 100% load er nå 37-38 grader hovedkort temp 36 grader ,så denne kjøleren passer klart bedre med min eksterne kanalvifte kjøler

cpu temp idle er 31 grader ,noe høyt pga romtemperaturen.

post-12-1124659432_thumb.jpg

Endret av Daytona*
Skrevet

Det var straks noe annet!

Hva er det som gjør at HK tempen er 36 grader?

Forhåpentligvis er det en feilkalibrert avlesning noe som er veldig vanlig.

Ut fra manualen til hovedkortet ditt kan du finne hvor denne føleren står på HK og sjekke dette litt nærmere selv.

På mitt kort står denne føleren rett ved siden av prosessoren og varmlufta fra CPU kjøleren blåser rett på den og jeg får derfor en noe kunstig høy systemtemp.

Skrevet (endret)
Det var straks noe annet!

Hva er det som gjør at HK tempen er 36 grader?

Forhåpentligvis er det en feilkalibrert avlesning noe som er veldig vanlig.

Ut fra manualen til hovedkortet ditt kan du finne hvor denne føleren står på HK og sjekke dette litt nærmere selv.

På mitt kort står denne føleren rett ved siden av prosessoren og varmlufta fra CPU kjøleren blåser rett på den og jeg får derfor en noe kunstig høy systemtemp.

Det er nok fordi føleren står ved siden av cpu ,med den andre kjøleren falt hoverdkort temperatur en god del da jeg snudde viften slik at den sugde luften ut av kjøleren ,men da gikk cpu temperaturen yterliger opp ,jeg er uansett god fornøyd med resultatet av denne kjøleløsningen, jeg startet opp maskinen på 2.7ghz

minne 225fsb 2.5-3-2-6 og kjørte en 3d mark 05 test uten at jeg merket noe problemer med stabilitet , at minne brikkene ikke klarer mer en dette skyldes at de er på 2 x 1024 mb ,slike brikker er vanligvis ikke så veldig overklokks vennlige

Asus sli deluxe ,er heller ikke av de bedre for overklokking.

Endret av Daytona*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...