Gå til innhold

IKKE kjøp gold eller andre tinger her..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

7. Selling of Items. Remember, at the outset of these Terms of Use, where we discussed how you were “licensed” the right to use World of Warcraft, and that your license was “limited”? Well, here is one of the more important areas where these license limitations come into effect. Note that Blizzard Entertainment either owns, or has been granted an exclusive license on, all of the content which appears in World of Warcraft. Therefore, no one has the right to “sell” Blizzard Entertainment’s content, except Blizzard Entertainment! So Blizzard Entertainment does not recognize any property claims outside of World of Warcraft or the purported “sale” in the “real world” of anything related to World of Warcraft. Accordingly, you may not sell items for “real” money or trade items for things of value outside of World of Warcraft.

Ta-da! Ulovlig.

Edit:

http://wow-europe.com/en/policy/scam.html <= Litt meir, les under Out of game-scam.

Endret av Arve Systad
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Greit nok at det er ulovlig, men å strekke det så langt som å si at det er straffbart holder ikke i denne sammenhengen. Norsk lovgivning går utenpå dette og noen straffereaksjon fra onkel blå kan du ikke forvente deg at de som blir tatt får.

Tråden illustrerer på mange måter gode eksempler på at folk legger forskjellige ting i samme skrift.

Tror folk flest her begynner å diskutere for diskusjonens skyld snarere enn at de egentlig er uenige i måten ting skal håndteres.

Endret av Netforce
Skrevet

Jeg er 100% imot kjøp/salg av gull i WoW. Her er hvorfor:

1. Det er ikke lov. Og det som ble sagt om at "man betaler jo ikke for gullet, man betaler for tiden det tok å samle det inn", blir for dumt. Det blir omtrent det samme som om du kjøper et nytt skjermkort, og så sier du at du betaler for tiden det tok å lage det, du betaler ikke for selve skjermkortet. Du betaler for GULLET, selv om "selgeren" sier noe annet! End of discussion.

2. Jeg mener at den virtuelle og den virkelige verden bør holdes separert. Synes det blir for dumt at de med mest penger kan kjøpe seg rike, mens resten må slite for å få gull/items. Gull og items bør du gjøre deg fortjent til ved ferdigheter/investert tid, ikke størrelsen på bankkontoen.

3. Når gullfarmere farmer masse gull, blir det mer gull i omløp. Dermed går verdien på gullet ned, og plutselig får f.eks. folk som akkurat har starta å spille (som ikke har vært flere måneder på level 60 ennå) ikke råd til å kjøpe noe som helst på auction house, fordi prisene skyter i været. Jeg overdriver sikkert litt her nå, men ting blir dyrere, og det ødelegger for andre.

Roberticus:

Alt du nevner der er en del av spillet. Selv om jeg er imot farming av instances ved hjelp av highlevel kamerater/guild mates (også her mener jeg at man bør gjøre seg fortjent til items), så mener jeg det absolutt ikke er samme sak som kjøp/salg av gull, da det går mer på å gi folk med mye penger fordeler fremfor andre spillere.

Kanskje Blizzard bør sette en sperre så et party med f.eks. en level 15 og en level 60 ikke får lov til å entre samme instance når de er i party? Sette en limit på levelforskjellen rett og slett på partyet. Kunne vært en løsning ihvertfall (sikkert mange som blir sure på meg når jeg foreslår noe sånt, men det får så være :p).

Kjøpe billig og selge dyrt: Det er da kun å utnytte mulighetene man har ved AH for å tjene penger. Har da ingenting med juks å gjøre.

PS: Tror det hadde blitt en bedre diskusjon om dere kunne diskutere dette saklig fremfor drittkasting.

Og til trådstarter: Ettersom kameraten din gikk inn på en heller tvilsom side for å kjøpe gull (som er ulovlig ifølge blizzard), så kan jeg ikke si jeg føler noe særlig sympati for han. :p

Men det er bra du advarer mot siden så evt. andre som leser i dette forumet går i samme fella.

Skrevet

Til trådstarter, prøv å sjekke i %Systemroot%\Windows\Temp mappen etter denne e-posten, kanskje søppelbøtta?

I XP så er det en fin mappe med masse temp internett files:

%Systemroot%\Documents and Settings\<Brukernavn>\Lokale innstillinger\Temporary Internet Files

Om dette foregikk på nett, dvs. Hotmail eller lignende, så kan det være verre å finne det igjen. I verste tilfelle så kan det hjelpe å ta kontakt med leverandøren.

Skrevet

men herregud da folkens.. jeg har SELV sakt 2 ganger vist ikke mer at jeg er imot dette, så ikke kall meg patetisk ChrchBrnr. som en anna persjon sa her så er dette en Advarsels post, det er ikke et spm om hva dere tenker om dette. kan vi prøve å diskutere vidre som våksene mennesker før denne blir låst?

Skrevet
Greit nok at det er ulovlig, men å strekke det så langt som å si at det er straffbart holder ikke i denne sammenhengen. Norsk lovgivning går utenpå dette og noen straffereaksjon fra onkel blå kan du ikke forvente deg at de som blir tatt får.

Tråden illustrerer på mange måter gode eksempler på at folk legger forskjellige ting i samme skrift.

Tror folk flest her begynner å diskutere for diskusjonens skyld snarere enn at de egentlig er uenige i måten ting skal håndteres.

Kva slags type straffbarhet snakkar du om her?

Blizzard skriv sjølv i sine "Legal Documents" at om du bryt reglane dei sjølv har satt opp, så har dei full rett til å fryse eller kansellere/slette kontoen din. Det er på den måten du vil bli straffa, ikkje fengsel eller bot.

Det at Blizzard kan ta frå deg kontoen din på den måten meiner eg er heilt rett, sida det er dei som eig alt innhaldet i spelet, dei som eig spelet i seg sjølv, og dei som har laga eigne reglar for bruk av eige produkt.

Skrevet

Folk bare begynte å blande inn narkotika som er forbudt i forhold til norsk lovgivning og kan gi deg alvorlige konsekvenser.

Synes bare at folk her begynte å blande sammen hva som er virkelig og hva som ikke er virkelig. Er forøvrig helt enig med deg at slikt bør bannes fra Blizzards servere, men noen annen konsekvens enn at de stenger deg ute skjer jo ikke. Så å kalle det ulovlig er nok litt strengt kontekstmessigt.

Skrevet (endret)

Kan enkelt og greit si at dere burde lese om igjen hva jeg har skrevet.

og igjen må jeg poengtere at jeg ikke er tenåring, ble kalt det av en eller annen... tydeligvis ikke av >>Roberticus.

Driter en lang en i hva dere mener om at gold farming for å selge på ebay etc ikke er ødeleggende, vis dere ikke skjønner det så er det ikke vits å diskutere med dere.

angående at jeg er en hykler.. vel er nok du som er hykler for jeg skrev da tydelig at jeg syns begge deler er umoralsk uansett om det gjelder klær eller farming.

Kan repetere meg selv:

Større etterspørsel etter Gold/Items på nettsteder gir større behov for effektiv arbeidskraft av farmere, når mennesker ikke er nok blir det utviklet boter (noe dere selv har insett). Disse botene blir etterhvert tilgjengelige for alle og da har vi et ødelagt spill, ta counterstrike som ikke er et mmorpg, dette eksisterer enda men miljøet utenom klanene er helt ødelagt, om dette skulle hende i et mmorpg så blir det enda mer ødeleggende.

Igjen må jeg repetere at salg av gull på nettsteder er ulovlig og blir du oppdaget som kjøper er du også skyldig i å bidra til denne ulovlige handelen.

Edit: Og som et par andre har understreket så mener jeg ulovlig i forhold til Blizzard sin policy på Blizzard sin eigendom ikke som ulovlig i forhold til de forskjellige lands lovverk. Blizzard straffer på sin måte og på den eneste måten de kan. Close/Delete/Freeze account. Og jeg tror nok at den som får stengt sin account med en level 60 og noen alts.. pluss at han har brukt en haug med penger på Gull får straff som fortjent om alt dette forsvinner på et blunk.

Endret av ChrchBrnr
Skrevet (endret)

ZiggWarth: Hva er egentlig definisjonen på "cheats" slik som ChrchBrnr forsøker å framstille det? Hvor setter man grensen for hva som skal oppfattes som "cheats"? Om jeg får 1000 gull av en kompis eller om jeg kjøper 1000 gull av IGE...hva er forskjellen rent spill-teknisk? Om jeg kjøper "powerlevling" av et firma, eller om jeg får en kompis til å hjelpe meg, hva er forskjellen på det rent teknisk? Det er mange nyanser i dette som blandes sammen til en stor illeluktende lapskaus av moralisering og hykleri.

Ja, Blizzard har helt klart forbeholdt seg retten til å stenge kontoer som har gjort seg skyldig i brudd på EULA/ToS, men ordet ulovlig blir nok i drøyeste laget. Som jeg også poengterte tidligere så tviler jeg på at Blizzard's sak ville holdt vann om feks jeg overførte kontoen min til min bror og at kontoen derfor ble permabanned. Hvis jeg skulle gå til søksmål mot Blizzard på bakgrunn av dette så tror jeg faktisk jeg hadde hatt en god sak basert på norsk lov. Se dette litt i sammenheng med den nye loven vedrørende kopiering av digitale medier. Her dreier det seg om råderett over et kjøpt produkt og hvor strengt produsentene kan sette rammen for hvordan du bruker et produkt du har kjøpt og betalt.

Det jeg er 100% i mot er regelrett hacking/exploiting av bugs til fordel for seg selv eller for å duplisere ting/gull for videresalg. Slikt ville jeg rapportert til spillprodusenten asap. Om en kompis jobber i en uke for å skrape sammen 500 gull som han videresolgte til noen andre for 100 dollar? Ville fått meg en god latter og gratulert ham med en ræva betalt jobb.

EDIT:

ChrchBrnr skrev;

"og igjen må jeg poengtere at jeg ikke er tenåring, ble kalt det av Roberticus."

Kanskje du bør slutte å røyke hasj, drikke rødsprit eller hva det enn er som har gjort hjernen din til en sveitserost og heller ta noen nye år på skole. Lese-evnen og hukommelsen din er tydeligvis litt dårlig.

Endret av Roberticus
Skrevet

Folk bare begynte å blande inn narkotika som er forbudt i forhold til norsk lovgivning og kan gi deg alvorlige konsekvenser.

Synes bare at folk her begynte å blande sammen hva som er virkelig og hva som ikke er virkelig. Er forøvrig helt enig med deg at slikt bør bannes fra Blizzards servere, men noen annen konsekvens enn at de stenger deg ute skjer jo ikke. Så å kalle det ulovlig er nok litt strengt kontekstmessigt.

Kanskje ordet "ulovlig" er eigentleg riktig brukt i denne samanhengen; Du bryt eit lovverk (Blizzard sin TOU) ved å kjøpe/selge items, pengar eller kontoar/karakterar.

Til alle som direkte snakkar nedlatande om folk bør slutte opp. La oss halde denne diskusjonen på eit sakleg plan, vær så snill.

Skrevet (endret)
ZiggWarth: Hva er egentlig definisjonen på "cheats" slik som ChrchrBrnr forsøker å framstille det? Hvor setter man grensen for hva som skal oppfattes som "cheats"? Om jeg får 1000 gull av en kompis eller om jeg kjøper 1000 gull av IGE...hva er forskjellen rent spill-teknisk? Om jeg kjøper "powerlevling" av et firma, eller om jeg får en kompis til å hjelpe meg, hva er forskjellen på det rent teknisk? Det er mange nyanser i dette som blandes sammen til en stor illeluktende lapskaus av moralisering og hykleri.

Rent teknisk er det liten forskjell.. men du har akseptert et lovverk når du installerte spillet og også når du tegnet din account. Alt det du nevner over er ikke lov i følge de "lovene" du har akseptert.

Din account er din, men ikke din til å overlate til noen andre, sånn er det bare, du kan spille spillet, gi vekk gull og items til kamerater, men med engang du begynner å tjene penger på en annen manns eiendom så blir det en annen sak. Uansett hva du måtte mene om dette så er det faktisk ikke lov og det har du akseptert med å tegne en account og installere spillet. Så saken er enkel og grei.

Igjen så vil jeg repetere at desto større etterspørselen blir desto mer "cheats" "bots" blir utviklet for å tjene mest mulig penger. Så lenge det er ekte penger inne i bildet så gjør noen mennesker alt for å utnytte dette. Det er her forskjellen til spill som CS og lignende spill ligger, de som lager cheats der gjør det for morro og for å få et godt rykte i cheat miljøet. Mens i mmorpg blir disse utviklet for å tjene penger penger penger. Etterhvert blir disse botene/cheats tilgjengelige på nettsteder og man får en hærskare av cheater som ødelegger hele gameplayet i spillet.

Vi har allerede sett at spillere har brukt cheats i wow, disse har blitt eliminert av Blizzard men tro meg det eksisterer sikkert cheats enda og de blir mer og mer avanserte... Som sagt der det er penger å tjene så står dem ikke tilbake for noe når det gjelder å utvikle programvare som kan gjøre fortjenesten enda større.

Det er konsekvensene av salg og kjøp av gull på nettet som man må se på. Og uansett så ser jeg på kjøp av gull som en form for cheating (men dette er min mening).

TIL OP: Jeg kalte ikke deg patetisk men dem som kjøper gull på nettet og dem som prøver å hjelpe dem til å kjøpe gull trygt på nettet. Du burde si til ham at de kronene er tapt og råde han fra å prøve igjen. Be han bruke pengene på å oppgradere pc'en eller noe istedenfor..

Edit: Roberticus er tydeligvis en av de wannabee 1337 CS cheaterne som nå prøver seg på WoW.. lykke til!

Endret av ChrchBrnr
Skrevet

Sjølvsagt er det juks å kjøpe spel-pengar for ekte pengar!

Blizzard har faktisk lagt det opp til at dei som spelar masse og blir dyktige skal få belønning ut i frå det i form av mykje pengar, gode items osv.

Då øydelegg det jo spelbalansen i eit spel som WoW. Det er meininga at der alltid vil vere dei som ikkje når til toppen, ein del midt i mellom, og dei få som når heilt til topps.

Dessuten, det blir inflasjon i spelet ved slik pengekjøping. Dersom mange nok kjøper gull på den måten vil selskapa jobbe hardare for å farme meir pengar => Meir pengar i omløp alt i alt. Kanskje blir Blizzard nødt til å sette ned vendor-prisar og/eller auke reparasjonskostnader på diverse items for å halde følge med den minkande verdien til pengane i spelet.

Skrevet

Det er mye her i verden som er ulovlig. Jeg bryter opptil flere lover om dagen, men sover likegodt fordet.

Farming og selging av gull skjer i alle mmo's. Tror likevel de fleste tjener pengene sine på ærlig vis. Er ikke alle som har tid til å spille like mye, og da er det ofte fristende og kjøpe gull, slik at gapet mellom deg og de som spiller mye ikke er så stort!

Se på EQ2! Der har dem åpnet for lovlig salg av penger og items, nettop pga av at det er så og si umulig og stoppe, så hvorfor heller ikke være med på leken!

Skrevet
Hvor setter man grensen for hva som skal oppfattes som "cheats"? Om jeg får 1000 gull av en kompis eller om jeg kjøper 1000 gull av IGE...hva er forskjellen rent spill-teknisk? Om jeg kjøper "powerlevling" av et firma, eller om jeg får en kompis til å hjelpe meg, hva er forskjellen på det rent teknisk? Det er mange nyanser i dette som blandes sammen til en stor illeluktende lapskaus av moralisering og hykleri.

Hva er forskjellen på å trene hver dag i flere år for å være med i et maraton eller bruke doping for å få samme resultat?

Svar : Det er blodig urettferdig for de "ærlige" og disse "ærlige" er i flertall... Derfor kicker rettferdighetsfølelsen min inn når jeg leser om folk som kjøper gull.

Det er selvfølgelig ikke ulovlig å selge gjenstander, men Blizzard har gjennom EULA'en sin gjort det klart for alle at de vil slå ned på kontoer som bevisst brukes for å tjene virkelige penger.

Men dette er en komplett fruktløs diskusjon som har vært diskutert siden online spillenes morgen, og som aldri vil få en løsning mens WoW fortsatt eksisterer, men for all del...

Skrevet
ZiggWarth: Hva er egentlig definisjonen på "cheats" slik som ChrchBrnr forsøker å framstille det? Hvor setter man grensen for hva som skal oppfattes som "cheats"? Om jeg får 1000 gull av en kompis eller om jeg kjøper 1000 gull av IGE...hva er forskjellen rent spill-teknisk? Om jeg kjøper "powerlevling" av et firma, eller om jeg får en kompis til å hjelpe meg, hva er forskjellen på det rent teknisk? Det er mange nyanser i dette som blandes sammen til en stor illeluktende lapskaus av moralisering og hykleri.

Spillteknisk er det ingen forskjell, det er helt rett. Du får pengene i posten og ferdig med det.

MEN. Når du kjøper gull, så bruker du ekte penger for å oppnå fordeler fremfor andre spillere. Kanskje en eller annen som spiller WoW er millionær. Er det da rettferdig at han skal ha tusenvis med gull på level 20 fordi han har kjøpt gull på e-bay?

Jeg vil si det er litt forskjell på at en kamerat av deg vil være ekstra grei og sende deg 1000g, og at du kjøper deg fordeler på nettet. Men det er no min mening. Sikkert forskjellige syn på dette. :p

ChrchBrnr: Hvis du virkelig vil forsvare saken din så tror jeg det er bedre om du holder opp med å kalle folk "mr. patetisk" o.l.

Eneste du oppnår er å ikke bli tatt seriøst.

Skrevet
Det er mye her i verden som er ulovlig. Jeg bryter opptil flere lover om dagen, men sover likegodt fordet.

Farming og selging av gull skjer i alle mmo's. Tror likevel de fleste tjener pengene sine på ærlig vis. Er ikke alle som har tid til å spille like mye, og da er det ofte fristende og kjøpe gull, slik at gapet mellom deg og de som spiller mye ikke er så stort!

Se på EQ2! Der har dem åpnet for lovlig salg av penger og items, nettop pga av at det er så og si umulig og stoppe, så hvorfor heller ikke være med på leken!

Blizzard er sterkt imot juks/uærleg spel - og dei gjer svært mykje for å få det vekk. Eg synest dette er blant dei tinga som gjer Blizzard til gjennomført kvalitet.

Det å opne for fritt kjøpe/salg av spel-ting for ekte pengar blir for dumt når Blizzard har desse "reglane". Og som påpeikt fleire gangar før - skjer det for mykje vil det ruinere økonomi og spelbalanse på serverane. Dei som er rike i utgangspunktet vil bli rikare, dei andre vil slite meir fordi dei aldri får råd til å handle på AH der "rikingane" held til.

Skrevet
ChrchBrnr: Hvis du virkelig vil forsvare saken din så tror jeg det er bedre om du holder opp med å kalle folk "mr. patetisk" o.l.

Eneste du oppnår er å ikke bli tatt seriøst.

Er enig i det, skulle ikke latt meg provosere til å synke ned på hans nivå.. editert det vekk nå..

Skrevet

Det er ulovlig I WOW å drive med gullsalg osv, så det er ikke noe å diskutere en gang.

Men siden hele tråden kun blir en diskusjon om det kan tråden like godt stenges først som sist.

Forøvirg vil ALLE som driver med salg av varer til WOW for ekte valuta, både her og på bruktmarkedet vårt bli rapportert til Blizzard.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...