Gå til innhold

Periodisk strømførende kabinett


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet PC'en min til min nye leilighet, men har nå et problem med at kabinettet på PC'en periodisk gir meg støt når jeg berører det. Har sjekket alle ledninger, både innvendig og utvendig, ingen som er løse eller skadet.

 

Har ikke brukt PC'en noe særlig enda pga faren for å ødelegge noe, men den ser ut som den virker normalt bortsett fra støtene jeg får. Der er ikke veldig ubehagelig, men noe må vel være galt. Noen som har noen tips?

 

Jeg har testet litt med å ha de forskjellige kablene koblet til, og merket at jeg faktisk opplevde å få støt fra kabinettet når kun skjermkabelen var tilkoblet.

 

Hjelp meg.. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntetisk teppe på gulvet kanskje, eller laminatgulv?

Begge deler kan under visse omstendigheter gi deg en kraftig ladning av statisk elektrisitet, som kan utlades mot kabinettet.

Elektronikkens verste fiende!

 

Kan høres ut som det er noe sånt, ettersom trådstarter sier "PC´n periodisk gir meg støt".

Lenke til kommentar

Har testet litt forskjellig nå.. Har prøvd å koble PC'en til jordet og ujordet kontakt uten at det gir noen forskjell. Når kabinettet først er strømførende, så får jeg støt hele tiden hvis jeg berører det. Det er ikke mye spenning, det gjør ikke vondt eller noe slikt. Kobler jeg maskinen fra og til igjen, så kan det gå en liten stund før det skjer igjen, det kan også komme med en gang.

 

Jeg er temmelig sikker på at det ikke skyldes statisk elektrisitet, for da ville jeg vel ikke fått støt ved gjentattet berøringer.

 

Takker for svar sålangt..

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd noe av dette. Til meg har det skjedd når jeg har holdt på å koble til skjermen. Har jeg vært i kontakt med metallet på skjermledningen og kommet borti kabinettet har jeg fått meg små kavringer. Ikke store greiene og ikke akkurat vondt, bare litt ubehagelig. Aner ikke hvorfor dette skjer, men jeg også mistenker noe med jordingsfeil. Det er skremmende hvor mange hus som har feil på jordingen.

Lenke til kommentar

Jan_Roger, du kan pröva att vända på 230 V kontakten till monitorn och/eller PC'n.

Eller koppla hela rasket till jordat uttag, vilket är bäst.

 

Med en voltmeter kan du kolla spänningen mellan chassiet och jorden i ett jordat uttag.

Testa med monitorn inkopplat samt när den är frånkopplad från datorn.

 

Eller det kan vara som så att du blir uppladdad när du rör dig hemma, och du laddas ur genom PC chassiet.

Vad du inte skall göra är att mixtra inuti datorn när du är uppladdad.

Diskbänken är jordad via vattenrörena så där är bästa stället att hålla på med hårdvaran.

 

Jag ger dej här en länk till min ESD skyddsanvising.

Endret av Esso_H2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...