Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kutte plass i hallehylla, ulovlig om 2md?


Anbefalte innlegg

Da de flste her inn skal ha anlegg i bilen, hører det nesten med å sette noen bedre høytalere inn i hattehylla... som oftest 6x9. En må da på noen biler kutte i metallet slik at det blir plass...

 

Hørte fra en kammerat at om ca 2 måneder blir det ulovlig og blir det oppdaget blir bilen kondemnert... Eller du må sveise igjen hullet...!

 

Noen som har hørt dette? Har mine tvil....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

uansett hvem ser det idet hele tatt, onkel? nei dem klarer det ihvertfall ikke og se om hattehylla er i metal. hvis du klarer og finne ut om det ikke er bærende konstruksjon, så er vel det, det beste.

 

ellers så er det jo bare og ikke sette inn hattehøytallere før bilen skal vises på biltilsynet

Lenke til kommentar
De fleste hattehyllene i en sedan er av metall ja, med ett "deksel" over.

 

Om du tenker på en kombi bil med hattehylle av metall har jeg ikke sett det.

 

Men her snakker vi selvfølgelig om sedaner.

riktig nok. Son noen nevner her så er noen hatthyller av tre eller en form for sammenpresset materieale med trekk oppå.

 

Må si jeg stusset også på det da jeg hørte det...

 

Om det er bærende konstruskjon tviler jeg på, men det kan ha litt med avstvning i karosseriet bak...? Hvis det er så ille at det er en bærende konstruskjon kan jo sveise inn noen stålstenger for å forsterke litt...

Lenke til kommentar

Stålet under hattehyllen bak er avstivere. Forrige bil, en sedan hadde stål her og bak seteryggen. Har en kombi nå og den har det ikke. Om du kun skal øke omkretsen rundt et høytalerhull tror jeg ikke dette gjør noe, bare du ikke kutter vekk hele dritten.

Lenke til kommentar

Grunnen til at man ikke skal kappe i metallet under hattehylla er enkel.

Det er konstruert på en slik måte, at det føyes, ved f.eks. påkjørsel bakfra.

Samtidig har det en viss motstandskraft i en kollisjon.

Dette kan ikke være en lov som kommer. Det er ikke lov til å forandre på bilens bærende konstruksjon, uten godkjenning vel å merke.

Lenke til kommentar
Grunnen til at man ikke skal kappe i metallet under hattehylla er enkel.

Det er konstruert på en slik måte, at det føyes, ved f.eks. påkjørsel bakfra.

Samtidig har det en viss motstandskraft i en kollisjon.

Dette kan ikke være en lov som kommer. Det er ikke lov til å forandre på bilens bærende konstruksjon, uten godkjenning vel å merke.

At hatthylla skal gi minder kolisjonsskader ved påkjørsel bakfra?

 

Det må være spekulativt tror jeg. Flesteparten av tilfellene er det bare en blekkplate med små pressede profiler og de holder ikke all verden.

Lenke til kommentar

Hadde det vært en stiv plate, hadde hodene til baksetepassasjerer blitt kappet av ved kollisjon.

I stedet er det plassert oppstivere der. De er der for å stive opp.

Jeg gidder ikke poste spekulasjoner.

 

Edit: Kan sammenlignes med et panser. De spretter opp/ krøller seg.

De blir ikke trykket inn gjennom frontruta.

Endret av gauters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...