Gå til innhold

Guide til modding av GTA:SA *Oppdatert: 1/8*


Anbefalte innlegg

Ser det er en del folk som lurer på hvordan man skal få mods man har lastet ned til å fungere, så jeg tenkte jeg kunne lage en liten veiledning.

 

"Moddingen min gikk til h*, og spillet fungerer ikke lenger. Hva gjør jeg?

 

Først og fremst vil jeg si at jeg ikke tar noe ansvar for hva du gjør når du modifiserer. Denne guiden er ment som en veiledning, og om noe som står i guiden er feil, er det ikke mitt problem.

 

Hvis moddingen blir feil, er det to ting du kan gjøre:

 

Ta i bruk backupen som du (selvfølgelig) har tatt.

 

Installere spillet på nytt.

 

"Hvor finner jeg modifikasjoner?"

 

Det finnes en rekke sider som tilbyr nedlastning av modifikasjoner. Et enkelt søk på google vil gi deg en rekke sider, eller du kan bruke noen av disse:

 

http://www.gtagaming.com/

http://www.thegtaplace.com

 

"Hva kan man modifisere i GTA?"

 

Man kan modifisere det meste, men alt er ikke like enkelt å modifisere. Biler, bygninger, motorsykler, klær o.l. er relativt enkle å modifisere, mens kjøreegenskaper o.l. ofte er vanskeligere.

 

"Fungerer modifikasjonene på mine savegames, eller må jeg starte på nytt?"

 

De aller fleste modifikasjonene fungerer på savegames. Eneste unntaket er "Hot Coffee Mod".

 

Hvor finner jeg bilene jeg har moddet?

 

Bilene du har modifisert kan du finne hvor som helst. De havner ikke på noe spesielt sted kun fordi de er moddet. Du kan evt. bruke en car-list til å finne plasseringen til en bil. (man går da etter navnet på bilen man har byttet ut.)

 

Del 1: Hvordan bytte "skin" på biler.

 

Jeg har nå forandret denne delen litt, på oppfordring av Zed-smeltelim. Det vil nå være lettere å ta backup dersom noe skulle gå galt.

 

Ting man trenger:

 

- De nedlastede filene som skal moddes

- IMG-tool

- GTA installert på maskinen

 

"Greit, jeg har alt i listen ovenfor. Hva gjør jeg nå?"

 

Pakk ut filene du har lastet ned.

 

Start IMG-tool. Dette programmet er i stand til å lese av filene som GTA bruker. Etter at du har startet programmet, trykker du Ctrl + L , og velger filen som heter gta3.img . Den finner du i "\models\gta3.img ".

 

1.JPG

 

 

 

"Greit, jeg har nå åpnet filen, og fått opp en liste".

 

Flotters! Da er du på riktig vei! I denne listen vil du finne 2 filer med samme navn som de du har lastet ned, og pakket ut. Høyreklikk på denne filen, og velg "Rename".

 

6.JPG

 

Gjør om navnet til f.eks. Previon_old.dff. Dette vil gjøre det lettere å fikse opp evt. feil som kan skje ved modding. Gjør også det samme med TXD-filen.

 

Når du har gjort dette, velger du "Commands", og "Add". Velg de filene du har lastet ned.

 

5.JPG

 

Etter at du har fullført dette, lukker du IMG-tool. Gratulerer, du har nå fullført første del av modifikasjonen!

 

I de aller fleste tilfeller, følger det med en readme-fil med modifikasjonen du har lastet ned. Der står det ofte en del informasjon, som du skal forandre i andre GTA-filer. Eksempel på en slik readme:

 

*****************************************************

            Honda S2000 The Fast and Furious

*****************************************************

            Converted By Shaun Alvarez

 

    Orginal by Venom2K3 &  Woofi

 

            ***EXCLUSIVE COOL CAR***

 

INSTAL:

previon.txd & previon.dff replaced to the ...\models\gta3.img

 

...data/VEHICLES.IDE

436,  previon,  previon,  car,  PREVION,  PREVION,  null, poorfamily, 7, 0, 0,  0, 0.7,  0.7,  0

 

..data/handlinch.cfg

PREVION      1400.0    3000.0  2.0    0.0 0.3 -0.1  70  0.79 0.87 0.45  4 198.0 32.0 7.0  F P  8.0  0.65 0 35.0  1.1  0.08  2.0  0.31 -0.18 0.55 0.3  0.21 0.50 9000  0  0  0  0 0

 

..data/CARCOLS.DAT

previon, 15,15,

 

 

------ irc.lunatics.ws - http://www.lunatics.ws/ ------ (coming soon!)

 

Jeg har markert med fet skrift det som er viktig. Den øverste install-delen har vi allerede gjort.

 

Det vi skal gjøre nå, er å forandre på fargen, kjøreegenskapene og o.l. til bilen vi har moddet. Det kan også være ting som f.eks. hjulstørrelse som skal forandres. Filene man skal redigere i dette tilfellet, er Carcols.dat, handling.cfg og vehicles.ide, og alle befinner seg i data-mappen til GTA-spillet ditt. Det man gjør her er ganske enkelt; man bytter rett og slett ut en linje med kode, mot denne nye modifiserte.

 

3.JPG

 

Etter du har gjort dette, har du modifisert ditt GTA-spill! Gratulerer!

 

Del 2: Hvordan legge til nye klær

 

I denne delen av guiden tar vi for oss modifisering av garderoben. Dette foregår kort sagt på samme måte som modifisering av biler, og man trenger de samme tingene:

 

- De nedlastede filene som skal moddes

- IMG-tool

- GTA installert på maskinen

 

 

Det første man gjør er å pakke ut filene man har lastet ned. Når det er klær man snakker om, er det oftest bare èn TXD-fil pr. plagg, og ingen readme. Dette er fordi en t-shirt ikke har kjøreegenskaper, og derfor ikke trenger å modifiseres.

 

Start så opp IMG-tool, og åpne filen "Player.img", som befinner seg i "../models/player.img". Du vil nå få opp en liste, slik som når du modifiserte en bil. Finn det klesplagget du skal modifisere i listen, høyreklikk, og velg "replace".

 

t2.JPG

 

Finn så frem til den filen du har lastet ned.

 

Lukk deretter IMG-tool, start spillet, og kos deg med ditt nye klesplagg :)

 

t1.jpg

 

Del 3: Hvordan skifte "skin" på spilleren?

 

Dette trenger du for å skifte skin på spilleren:

 

- IMG-tool

- Nedlastede filer (Eksempel)

- GTA installert

 

Start IMG-tool, og bytt ut alle tilsvarende filer i "player.img" fra ...\GTA San Andreas\models.

 

Eksempel:

Bytt "head" med "head".

s1.JPG

 

Etter at du har gjort dette med alle filene, lukker du IMG-tool. Har du gjort det riktig, vil du nå kunne spille med din nye skin.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg komme med et tips? Når du legger til nye filer i gta3.img fila vil jeg anbefale og ikke velge replace, men heller legge til "old_" eller lignende foran navnet på de orginale filene og så legge til de moddede filene etterpå ved å klikke på Command > Add. Dette gjør det mye enklere å få fiksa det igjen om noe går galt, da man bare trenger å slette de filene man la til og fjerne "old_" på de orginale filene :)

 

Også lurer jeg på en ting helt til slutt, funker det og bare lukke IMG Tool etter du har gjort noen endringer i gta3.img fila? trodde man måtte ta "rebuild archive" først jeg, har ikke prøvd å bare lukke den før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisan ;) ......... jeg er ny hær som dere kansje ser :thumbup: . For en flått Manual du har laget Jarbra!!! ;) . jeg har fårstått den men får bare opp denne feilmeldinga når jeg ska legge til kjøretøyet mitt :( --------------------------->

 

FEILMELDING.jpg

 

 

 

 

Håper en/noen kan forklare meg hva som har gått galt :w00t: .

 

 

 

Morty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...