Gå til innhold

Antec P180


Anbefalte innlegg

Enig med de som sier at denne reviewen mangler dybde, blant annet ved uttalelser som "Det er vanskelig å skulle si noe objektivt om hvordan støynivået på dette kabinettet er, da det alltid er mange ulike parametre man må ta hensyn til." Det er faktisk ikke særlig vanskelig å si noe objektivt om dette. Man må bare lage et system for testingen av det, og bruke det hver gang man tester kabinetter.

F.eks noe sånt som:

- alltid omgivelsesstøy < 18dBA

- mikrofon 1m fra kanten med øverste vifta, 45 grader ut for å unngå direkte luft og støy

- kalibrer utstyret, og kjør i gang test...

 

Og for de som ikke vil kjøpe dette kabinettet fordi de har lest denne ene testen, vil jeg på det sterkeste anbefale å lese flere uavhengige tester før dere gjør dere opp med en bestemt mening. Det gjelder det meste av PC-utstyr. SPCR som var nevnt over er en veldig informativ kilde på området som har med lyd og termiske egenskaper (les SPCR review av P180 her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med de som sier at denne reviewen mangler dybde, blant annet ved uttalelser som "Det er vanskelig å skulle si noe objektivt om hvordan støynivået på dette kabinettet er, da det alltid er mange ulike parametre man må ta hensyn til." Det er faktisk ikke særlig vanskelig å si noe objektivt om dette. Man må bare lage et system for testingen av det, og bruke det hver gang man tester kabinetter.

F.eks noe sånt som:

- alltid omgivelsesstøy < 18dBA

- mikrofon 1m fra kanten med øverste vifta, 45 grader ut for å unngå direkte luft og støy

- kalibrer utstyret, og kjør i gang test...

 

Og for de som ikke vil kjøpe dette kabinettet fordi de har lest denne ene testen, vil jeg på det sterkeste anbefale å lese flere uavhengige tester før dere gjør dere opp med en bestemt mening. Det gjelder det meste av PC-utstyr. SPCR som var nevnt over er en veldig informativ kilde på området som har med lyd og termiske egenskaper (les SPCR review av P180 her).

Det er ikke bare lett å finne et sted med omgivelsesstøy som er konsekvent under 18 dba, antaklig er det ganske vansklig, i tillegg bør man ha liknende refleksjonsegenskaper de stedene man tester slikt. Helst bør man ha et ekkofritt rom slik at det blir helt objektivt, men om man ikke har det, s kan man ihvertfall sammenlikne tester mellom forskjellige kabinetter på hw.no på en grei måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Enig med de som sier at denne reviewen mangler dybde, blant annet ved uttalelser som "Det er vanskelig å skulle si noe objektivt om hvordan støynivået på dette kabinettet er, da det alltid er mange ulike parametre man må ta hensyn til." Det er faktisk ikke særlig vanskelig å si noe objektivt om dette. Man må bare lage et system for testingen av det, og bruke det hver gang man tester kabinetter.

F.eks noe sånt som:

- alltid omgivelsesstøy < 18dBA

- mikrofon 1m fra kanten med øverste vifta, 45 grader ut for å unngå direkte luft og støy

- kalibrer utstyret, og kjør i gang test...

 

Og for de som ikke vil kjøpe dette kabinettet fordi de har lest denne ene testen, vil jeg på det sterkeste anbefale å lese flere uavhengige tester før dere gjør dere opp med en bestemt mening. Det gjelder det meste av PC-utstyr. SPCR som var nevnt over er en veldig informativ kilde på området som har med lyd og termiske egenskaper (les SPCR review av P180 her).

Det er ikke bare lett å finne et sted med omgivelsesstøy som er konsekvent under 18 dba, antaklig er det ganske vansklig, i tillegg bør man ha liknende refleksjonsegenskaper de stedene man tester slikt. Helst bør man ha et ekkofritt rom slik at det blir helt objektivt, men om man ikke har det, s kan man ihvertfall sammenlikne tester mellom forskjellige kabinetter på hw.no på en grei måte.

 

AtW

Det krever litt mer fasiliteter enn en "vanlig stue" eller et PC-rom, helt klart. At man har ordnet seg et eget rom i en kjeller til formålet er selvsagt det beste. Men det er mye man lett og billig kan gjøre, f.eks. teppe på gulvet og noen tykke gardiner på veggene. Og ikke minst gjøre opptak etter midnatt.

Lenke til kommentar
hvor godt henger døra fast hvis man bare skrur i én av tommelskruene?

Sidedøren holdes utmerket på plass selv med bare én tommelskrue grunnet disse mystiske plasthakene som anmelderen ikke helt skjønte vitsen med ;)

 

Ellers virker det som om kabinettet er laget for å ivareta mange konfigurasjoner. 38mm viften i det nedre kammeret ser helst ut på å være beregnet på vifteløse strømforsyninger. PSU viften vil i de fleste tilfeller kjøle harddiskene, spesielt hvis man taper over åpningene rundt PSU'en slik at luftstrømmen kun kommer forfra over hd'ene.

 

VGA dukten ser også helst ut til å være beregnet på vifteløse VGA-ribber, med en aktiv VGA kjøler ser ikke denne ut til å ha noen særlig funksjon.

 

Hvis man bruker aktiv kjøling på CPU ser de to kabinett-viftene bak og over denne ut til å være overkill. Det man kan gjøre er å koble fra toppviften og kun bruke den ene bak. Luften vil da bli trukket inn fra åpningen til toppviften over CPU og ut bak. Man får da en meget bra CPU kjøling som kanskje også egner seg til passiv CPU kjøling. Problemet er da bare at ikke noe særlig luft blir trukket inn forfra kabinettet og over GPU og hovedkort. Det beste er kanskje å ta toppviften og sette denne foran slik at man får en luftstrøm over hovedkort, GPU og CPU og ut bak. Hvis man i tillegg bruker det nederste hd-buret kan man fjerne det øverste for bedre gjennomstrømming.

 

Ellers ser kabinettet ut til å være idéelt for systemer med mange harddisker da det demper hd støy meget effektivt i tillegg til å mange muligheter til å kjøle disse.

Lenke til kommentar

Da var kabinettet på plass her også :love:

 

Ble litt skremt av alt det negative som kom frem i testen, men må ærlig innrømme at jeg knapt kjenner meg igjen i noe av det som nevnes.

 

Først og fremst er kassa like nydelig som først antatt. Bildene i testen yter ikke kabinettet rettferdighet, det tar seg rett og slett veldig bra ut! I tillegg er det flere smarte løsninger, både med tanke på støyreduksjon, termiske egenskaper og kabelsamling. PSU nederst bak, fungerer veldig bra og viftene som følger med har tre justerbare hastigheter, hvor "high" og "medium" støyer for mye, mens "low" mener jeg har et akseptabelt støynivå. Den VGA-viftesaken ble raskt demontert, ser ikke helt behovet for den.

 

Hurragutt: Har du gjort endringer med vifteplasseringene og hvor har du festet harddiskene?

Lenke til kommentar
Hurragutt: Har du gjort endringer med vifteplasseringene og hvor har du festet harddiskene?

Har ikke begynt installasjon ennå, kun vurdert forskjellige oppsett for det meste basert på den meget informative anmeldelsen på Silentpcreview.

 

Det jeg tenker å gjøre er å bruke det nederste hd kammeret og muligens fjerne 38mm viften eller prøve den på low for å høre støynivået. Å tape rundt PSU'en skal hjelpe på hd temperaturen da luften trekkes inn fra front og ikke rundt PSU.

 

Deretter prøve med kun den ene viften bak, men da bør muligens toppvifteåpningen dekkes til slik at ikke luften trekkes inn derfra. Hvis man i tillegg flytter toppviften til foran kan montering av hd være et alternativ her. Å bruke begge viftene bak og ingen for innsug burde jo gi for mye undertrykk i kabinettet. Litt rart at dette er standard oppsett for kabinettet.

 

Sitter ennå og funderer på hvilken PSU jeg skal kjøpe, men ut fra den kabelsalaten jeg har sett på bilder fra forskjellige anmeldelser frister det mest med en av den modulære typen med avtagbare kabler alá Hiper sine.

Lenke til kommentar

Jeg skal være enig med dere som snakker om hvordan støynivå er nevnt i testen.

De kunne heller sagt at "i forhold til Antec Sonata er P180....

Da hadde man hvertfall hatt noe å forholde seg til.

 

Jeg har selv Antec Sonata. Jeg kan ikke annet enn å si meg missfornøyd med det.

Kabinettet suger inn støv alle andre plasser enn i støvfilteret,rundt døra,rundt drevene og inn gjennom Antec Logoen. Den medfølgende viften er også bråkete. Hvis P180 bråker mer enn Sonata,så er P180 et støyende kabinett (etter min mening).

Til dere som vil ha et stillegående,pent,lett og stilrent kabinett for en billig penge så anbefaler jeg Lian-Li PC7. Det kabinettet er mye mer stille enn et orginalt Sonata bortsett fra at det ikke har hardiskdemping. Demping til harddiskene fikser man lett med noen gummi biter,eller at man kjøper en støydempende harddisk silencer.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Dere som har P180: Hvilke strømforsyninger har dere brukt, og har det blitt noen problemer med at strøm-ledningene ikke har rukket frem til dit de skal? (Siden strømforsyningen er i bunnen kan det visst bli et problem ifølge SPCR-omtalen. Så hvilke strømforsyninger er OK?)

Bruker en Fortron/Source 350W.

Var litt redd for at den gule og sorte 12V ledningen (er det det den heter?) skulle bli for kort, men det holdt i masssevis. Tror ikke for korte strømkabler blir et like stort problem med P180 som med f.eks. Silverstone SST-TJ06.

 

Ellers har jeg nå lavere temperaturer på alle komponenter, samt et lavere i støynivå enn jeg hadde med P160, som var det gamle kabinettet. De tre medfølgende viftene kjører foreløpig på low på sine originale plasseringer.

Lenke til kommentar

Har også Antec Sonata, enig i at std. oppsettet der ikke er så stillegående som jeg ønsket. Har fikset litt på det og synes nå det nesten er bra nok. Eneste problemet er at min Mist500 gir ut for mye luft støy. Tenkte derfor at ved å separere PSU fra resten av varmekildene vil Mist'en min gå mer stille, kan evt. sette inn en egen 120mm vifte for å hjelpe Mist'en litt. Sover nesten i samme rom som pc'en og dama synes det bråker litt mye, så jeg tror jeg må finne på noe lurt snart...

 

Noen som har noen erfaring med at PSU roer seg ned i P180? Som Morten K. nevner kunne en sammenligning mellom støy i Sonata vs. 180 være veldig spennede.

 

Så også at det var en del prat om papst og nexus vifter her, jeg har noen papst vifter og er ganske fornøyd med disse. Eneste er at de ikke registrer rpm, det tror jeg man kan på nexus viftene. Kommer nok til å kjøpe noen jeg kan se rpm på neste gang, det er utrolig praktisk når man skal bedømme hvilket oppsett som er mest stille.

Lenke til kommentar
Har også Antec Sonata, enig i at std. oppsettet der ikke er så stillegående som jeg ønsket. Har fikset litt på det og synes nå det nesten er bra nok. Eneste problemet er at min Mist500 gir ut for mye luft støy. Tenkte derfor at ved å separere PSU fra resten av varmekildene vil Mist'en min gå mer stille, kan evt. sette inn en egen 120mm vifte for å hjelpe Mist'en litt. Sover nesten i samme rom som pc'en og dama synes det bråker litt mye, så jeg tror jeg må finne på noe lurt snart...

 

Noen som har noen erfaring med at PSU roer seg ned i P180? Som Morten K. nevner kunne en sammenligning mellom støy i Sonata vs. 180 være veldig spennede.

 

Så også at det var en del prat om papst og nexus vifter her, jeg har noen papst vifter og er ganske fornøyd med disse. Eneste er at de ikke registrer rpm, det tror jeg man kan på nexus viftene. Kommer nok til å kjøpe noen jeg kan se rpm på neste gang, det er utrolig praktisk når man skal bedømme hvilket oppsett som er mest stille.

Har ikke prøvd det selv, men grundige tester jeg har sett tyder på at PSU har det litt mindre hett i en p180, så antaklig vil dette hjelpe på viftestøy, forutsatt at viften er temperaturregulert.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg i alle fall bestilt meg P180, fra komplett, og gleder meg stort til det kommer på mitt lokale postkontor.

 

Kommer muligens tilbake med mine meninger om kabinettet og om jeg klarer å få det til å bli mer stille enn mitt Antec Sonata kabinett.

Lenke til kommentar

Etter å ha fått min nye p180 i hus og brukt 5-6 timer på å flytte over komponentene fra min gamle Sonata, vil jeg konstatere at jeg er meget fornøyd. Under har jeg satt opp en liste over fordeler/ulemper (mye av det er i forhold til sonata):

 

+ ingen problemer med å få det mer stille enn min gamle sonata, dette er mest pga at psu er plassert i et kjøligere miljø.

+ bedre (tykkere og mykere) gummifester til hd'ene, enn det sonata har, gir mer vibrasjonsdemping.

+ psu i separat kammer med ekstra vifte gir økt mulighet for at psu viften ikke går på høygir. Hadde litt problemer med å få den ene kabelen, den med fire punkter som går til hoverkortet, til å rekke frem, men den rakk akkurat bort tilslutt. Forøvrig må jeg legge til at man kan velge hvilken vei man vil ha psu'en. Min MIST500 ble betydelig stillere etter å ha byttet kabinett, selv om jeg har samme antall 120mm vifter gående i kabinettet.

+ masse muligheter for ulike oppsett av vifter og kjøleløsninger.

+ kan velge hvilket kammer hd'ene skal stå i, dette gir bedre muligheter for fordeling av temp/støy i de ulike kammerne.

+ kabinettet er vakkert og gir mer følelsen av kvalitet enn sonata

 

- kabinettet er ca. 10 cm høyere enn sonata.

- front døren er litt vinglete, men dette skaper ikke noe støy

- kabler fra psu til hoverkort kan være for korte

- viftene, som følger med, er i likhet med sonata for bråkete. Klarte å få dem veldig stille med min sunbeam rheobus, men siden de har ganske høy terskel for å starte blir dette et problem med mindre du har viftene koblet til en vifte kontroller som kan ta høyde for dette. Jeg kommer derfor til å bytte dem ut.

 

For å summere litt vil jeg si at jeg er veldig fornøyd med kabinettet. Jeg har ennå ikke begynt å teste ut ulike kombinasjonsmulighetene av vifter, hd'er osv., men selv med de få endringene jeg har gjort (koblet fra topp viften, byttet ut viften bak med en papst vifte og koblet alle viftene på rheobus'en) har jeg fått et kabinett som er mer stille enn min gamle sonata. Nå er det faktisk så stille at min kjæreste og jeg sover i samme rom som pc'en, kun atskilt av en vegg som halvveis deler rommet i to. Da har jeg bare en hd tilkoblet, har ikke rukket å teste med alle tre. Det skal sies at det gjorde vi til tider med sonataen også, men da var jeg mer upopulær hos min bedre halvdel. Nå klager hun ikke på vifte/luft støy, men på hd støy når min seagate barracuda skriver/leser. For å løse dette skal jeg prøve å omdirigere skriving/lesing av data til en annen pc i nettverket, en som ikke står på vårt soverom.

 

Nå skal det legges til at dette er mine meninger og at derfor andre kan oppleve det annerledes...

Lenke til kommentar
Har også Antec Sonata, enig i at std. oppsettet der ikke er så stillegående som jeg ønsket. Har fikset litt på det og synes nå det nesten er bra nok. Eneste problemet er at min Mist500 gir ut for mye luft støy. Tenkte derfor at ved å separere PSU fra resten av varmekildene vil Mist'en min gå mer stille, kan evt. sette inn en egen 120mm vifte for å hjelpe Mist'en litt. Sover nesten i samme rom som pc'en og dama synes det bråker litt mye, så jeg tror jeg må finne på noe lurt snart...

Jeg har Mist 500W i et Antec Sonata, og den er faktisk så godt som lydløs, og jeg er ganske kresen... Er kablene til Mist`en lange nok for P180?

Lenke til kommentar
Jeg har Mist 500W i et Antec Sonata, og den er faktisk så godt som lydløs, og jeg er ganske kresen... Er kablene til Mist`en lange nok for P180?

Som nevnt tidligere så var alle kablene til MIST500 lange nok for meg, men bare så vidt.

 

MIST'en lagde ikke mye lyd i min gamle sonata, men det var noe luft støy. Dette ble redusert med p180. Ikke så rart, jeg har jo psu'en plasert i et eget kammer med en egen 120 mm som hjelper den litt. Luften som går gjennom psu'en er jo da kald luft utenfra kabinettet i motsetning til luften i sonata som jo kom rett fra cpu'en...

 

Noen som vet hvor stort hovedkort man kan putte i den? Har et hovedkort på 30x25cm. Går det?

Aner ikke om du har plass til et hoverkort med de målene, men jeg tror ikke du har plass til noe større hovedkort i p180 enn du har i et vanlig midi kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...