Gå til innhold

Min nye (brukte) Compaq ProLiant ML370 G2


Anbefalte innlegg

Forord: Denne tråden brukes til hjelp angående drifting og bruk av min nye server.

 

Den har Xeon P3 1.266/133 512kb CPU, med mulighet for å bruke to prosessorer i den.

 

Ellers er det 2 x 18.2GB SCSI (Ultra3)@15000rpm hardisker og 1800MB RAM.

 

Foreløig er det innstallert Windows Xp Pro SP2.

 

Det er kun en partisjon.

 

Jeg har nettopp testet linux og ubuntu og likte det.

 

Kan tenke meg å bruke linux til serveren. Men lurer på om det kan være greit med xp til jeg er god nok på linux til å sikre den. Eller kanskje sette opp dualboot?

 

Jeg tenker debian. Men er det noen som kan argumentere mot debian, så fyr løs.

 

Vil bruke serveren til mye. Men skal si litt mer om det seinere.

 

Først ville jeg likt å fått til å videresende en stream fra nettet gjerne med vlc-player videre til mine klienter.

 

Av klientene er det 2 xpmaskiner så og si i bruk hver dag og en med ubuntu linux for for som var mitt første inntrykk av linux.

 

Og fortell gjerne om tjenester som kan være smarte å kjøre på en annen maskin.

 

Den er for tiden satt opp i raid 0. Har en trådløs dlink Di-624 ruter. Som kan være ustabil iallfall på den kablete siden. Hvis jeg kjører brannmur og ruter fra serveren har jeg fra brukeren serivset hørt at jeg sikkerheten minimeres.

 

Har planner å bruke den til backup og streaming av filer videre til andre pc'er. Dermed er vel samba kjekt for klienter med xp og vlc for maskiner som skal motta stream?

 

Udp burde gjerne streamen være i. Er ikke det best? Hva er forskjellen på multi og unicast?

 

Ellers er ftp, wepserver og gjerne mailserver aktuelt. Kan jeg bruke valgfri mail da eller?

 

Er det forresten noen som har den samme maskinen?

 

(Jeg vil troligens endre dette innlegget etterhvert.)

 

 

Jeg setter pris på innlegg :)

 

Ps. Enige i at denne kategorien passer best? Bedre enn f.eks. Linux-kategorien? Satser på det..

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med dualboot på ein servar ser eg ikkje, så den stort sett skal stå å gjere det den skal. Betre å installere den linux-disktroen du vil ha, og knote med det.

 

Ikkje sett diskene i RAID0 om du skal bruke maskina som backup eller nettverkslagring. Ryk ein disk, ryk begge. Brukar du RAID1 så har du dataene dine om ein disk ryk.

Lenke til kommentar
Poenget med dualboot på ein servar ser eg ikkje, så den stort sett skal stå å gjere det den skal. Betre å installere den linux-disktroen du vil ha, og knote med det.

 

Ikkje sett diskene i RAID0 om du skal bruke maskina som backup eller nettverkslagring. Ryk ein disk, ryk begge. Brukar du RAID1 så har du dataene dine om ein disk ryk.

Ja. Er liksom det. Men det går ut over hastigheten da. Men hvor stor hastighet trenge r man liksom.

 

Er det å kun kjøre raid 0 eller 1 på systemdiskene.

 

Og la vanlige sata-disker hvis jeg finner ut om det er mulgi å bruke det i den til backup.

 

Da lurer jeg på om jeg kan ha dem i en annet raidkonfigurasjon. Hvis sata lar seg gjøre, blir det vel et eget kontrollerkort og da kan satadiskene som ikke er laget til å stå på 24/7 brukes til backup som ikke trenger å nås i alle sammenhenger.

 

Jeg tenker å skru av diskene akkruat som du dekativerer dem i windows. Da sparer du dem litt.

 

Nå vet ikke jeg om jeg kan skru dem på igjen via fjernstyring hvis jeg plutselig skulle fått et behov av å få tak i noe på ftp f.eks.

 

Men jeg vet jo ikke om en kan ha flere raidkonfiguarasjoner hvis en har flere disker på en maskin. Og flere hardiskkontrollere.

Lenke til kommentar

Du kan bruke kva som helst raidtype på os-disken(e), men RAID1 er fin-fint, då du har redundans på diskene. Dvs. at om ein ryk, så ligg det identiske innhaldet på den andre. Ved RAID0 ligg det spredt over begge, og om den eine ryk, så er informasjonene på den andre ubrukeleg.

 

Sidan du har 2x 18GB SCSI-disker, så set du dei opp i RAID1, og bruker den/dei til os/applikasjonar. Å gjere noko anna ser eg på som ei dårlegare løysing (unntatt å kjøpe inn fleire diskar, og auke RAID-levelet, men det kostar)..

 

 

Deretter kjøper du deg eit 8p SATA PCI-X kontrollerkort, som du koblar diskar til, og set dei opp i RAID5, og brukar dei som lagringsdiskar.. Meinar WDC har nokre 160 el. 200GB diskar som er merka RAID-edition, som (visstnok) er betre egna for RAID og 24/7-bruk enn "normale" diskar..

 

Eg har forresten ein kontrollerkort med 8 seagate barracuda-disker som står på 24/7, og det er ikkje noko problem i det heiletatt. Pass på å ha nok kjøling, så går det fint. Er dei satt opp i RAID5, så har du litt redundans på dei også. Ryk ein disk, så kan du erstatte den, og alt fungerer som før etter litt gjennoppbygging (noko maskina gjer automatisk)..

Lenke til kommentar
Du kan bruke kva som helst raidtype på os-disken(e), men RAID1 er fin-fint, då du har redundans på diskene. Dvs. at om ein ryk, så ligg det identiske innhaldet på den andre. Ved RAID0 ligg det spredt over begge, og om den eine ryk, så er informasjonene på den andre ubrukeleg.

 

Sidan du har 2x 18GB SCSI-disker, så set du dei opp i RAID1, og bruker den/dei til os/applikasjonar. Å gjere noko anna ser eg på som ei dårlegare løysing (unntatt å kjøpe inn fleire diskar, og auke RAID-levelet, men det kostar)..

 

 

Deretter kjøper du deg eit 8p SATA PCI-X kontrollerkort, som du koblar diskar til, og set dei opp i RAID5, og brukar dei som lagringsdiskar.. Meinar WDC har nokre 160 el. 200GB diskar som er merka RAID-edition, som (visstnok) er betre egna for RAID og 24/7-bruk enn "normale" diskar..

 

Eg har forresten ein kontrollerkort med 8 seagate barracuda-disker som står på 24/7, og det er ikkje noko problem i det heiletatt. Pass på å ha nok kjøling, så går det fint. Er dei satt opp i RAID5, så har du litt redundans på dei også. Ryk ein disk, så kan du erstatte den, og alt fungerer som før etter litt gjennoppbygging (noko maskina gjer automatisk)..

Raidleevel? Vil det si oddsen på sikkerheten?

 

Vi helst ikke satsa på flere scsi da de er dyre og 18*2 holder til operativsystem og os.

 

Jeg ser at på http://h18004.www1.hp.com/products/servers...0/index-g2.html finnes det sata-hostswaper, men vet ikke om de funker til min modell.

 

Og de var veldig dyre når det kommer til gb pr. krone.

 

Det beste og det jeg håper på er om jeg kan sette inn vanlige sata'er i den hvis jeg kjøper et satakort.

 

Noen som har erfaringer eller har noen sysnpunkter på dette?

 

Er står det støttete operativsystem: http://h18004.www1.hp.com/support/files/se...model/1341.html

 

Vil debian fungere for det om?

 

Sjekken hotsapholderen. Men diskplassen er ikke lang nok og bittelitt for bred for å passe en 3.5 disk.

 

De tomme holderene virker litt anderledes enn med disker i. Tror jeg leste noe om at de måtte stå i for å starte maskinen. De tomme holderene altså.

 

Det burde jo gå an å kjøpe holdere til satadisker hvis jeg skaffer et kontrollerkort. Hvor ellers tenker du jeg skal ha de "vanlige diskene?"

 

 

Ingen som vet om det lar seg gjøre å kjøpe satadisker i slike holdere eller sette det sammen i en holder selv hvis det går an å kjøpe holdere separat?

 

De større lagringsdiskene trenger jo ikke å stå på 24/7, kommer litt an på om det er disker med materiale som skal nås fra lan/wan eller bare ting som skal backes up og oppbevares.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Dei ulike raid-levela seier noko om korleis dataen vert lagra på diskane. Ofte vert (alltid?) vil auka raidlevel sei betre redundans.

 

Les meir om RAID på http://hardware.no/guider/raid. Står greit forklart om dei mest brukte raid-oppsetta. Set du 2x18GB i RAID1 får du utnytta den eine disken. Den andre vert ein identisk kopi av den. Du merkar forskjellen på RAID0 og 1 _svært_ godt når ein av diskane ryk.

 

PATA/SATA-diskane tar ikkje spesiell skade av å stå på 24/7, om dei har nokolunde kjøling. Dessutan.. Korleis skal du skal dei av mens maskina står på? Går det an?

 

Dei seks "slot'ene" i front meinar eg er identiske. Alle støttar hotswap, med samme type disk. Grunnen til at du skal ha "blindgjengarane" i når du ikkje har diskar der har med kjøling aå gjere. Om du ikkje har dei i vert all lufta trekt igjennom dei store hola, og svært lite av den passerar dei diskane som står i, og dei kan verte svært varme.

 

Ang. det å skru dei av/deaktivere dei. Diskane spinn på full guffe så lenge det er straum på dei. Trur det kun er SCSI-diskar du kan slå av og på mens maskina går..

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar

Okey. Nei med men at med hotswap så tror jeg at det er sånn jeg kan sette en hotswap stcidisk inni mens maskinen såtår på (forutsatt at operativsystemet ikke ligger på disken).

 

Hva er eller spoenget med hotswap? Trodde det var slika t jeg bare kunne sette den inn også også funker ? Mulig jeg har misfortått og må gjøre det da den er avskrudd...

 

Hva er poenget med hotswap da? Evt. sata/patadisker husker jeg å bruke med tanke på lagring/backup av ting som skal streames, deles, ta vare på.

 

Sånn jeg har det nå så er det i raid 0. Det er visst mye raskere. MEn kan godt være jeg tar raid 1 med tanke på sikkerhet.

 

Men jeg ønsker jo å unngå å betale dyre dommer for hardisker på min. 200-25 gb pr. stykk.

 

Vil kasnkje ekspandere med disker til jeg kommer opp i 1 TB med tiden.

Men hvis jeg skaffer meg satakontrollerkort og disker, hvor skal jeg legge dem i serveren? Tror ikke de tomme holdererne passer til 3.5" satadisker.

 

De holderne med scsi-disker ser litt annerledes ut enn uten noe. Mulig jeg får med holder når jeg bestiller disker fra hp/compaq... Og disse holderne er der bare for varmestyringen sin skyld...?

 

Uansett vil jeg jo helst betale rundt 1000 kr for en satadisk eller flere som jeg kan ha i serveren, men når hotswap-holderne ikke er store nok til satadiske rog satadiskene i med 200 gb på hp sine sider koster flesk, lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å få satt i satadisker.

 

Kan jeg ikke bruke vanlige? Hvor skal jeg i tilfelle plassere dem? Er jo en stor vifte som sikkert er årsaken til bråket på den, men det er kun en cpu i for tiden.

 

Vil ikke den holde til vanlige satadisker? Eller trenger jeg egen kjøling til dette?

 

Vet du svare på det med satadisker? Blir nok ikke aktuelt for meg å kjøpe dyre scsi-disker. Blir for dyrt+at jeg ikke får nok diskplass. Er jo 6 hotswapplasser i den. To er i bruk. Av scsi-disker. Hadde vært fint hvis jeg kan sette satadisker lediege plassene. Hvor ellers skal jeg sette satadisker hvis jeg skaffer et kontrollerkort?

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar
Noen som kan forklare konseptet med hotwap for meg? Vil hotswap scsi disker fra et annet merke passe i denne serveren min? Er det en standard?

Det betyr at du kan koble disken fra eller til mens Servern er på.

Diskene legges gjerne i en skuff lignende sak som gjør at du kan ta ut disken og bytte den mens servern er oppe å går. Dette er egentlig en feature relatert mot oppetid for servern.

Så lenge du bestiller riktig type SCSI disker til servern din så spiller det ingen rolle hvilket merke du kjøper.

Lenke til kommentar
Vil hotswap scsi disker fra et annet merke passe i denne serveren min? Er det en standard?
Hotswap disker er normalt 80pin, vanlige SCSI disker er 68 pin.

 

RAID0:

Men det går ut over hastigheten da.
Om du ikke kjører gigabit vil du nok ikke merke noe til det uansett.
Lenke til kommentar

Da så. Var det jeg trodde var konseptet med hotswap. Men fikk inntrykk av at jeg ikke kunne kunne sette hardisker rett inn når maskinen allerede er påskrudd tidligere i et annet innlegg. Det står de tomme holderne ikke må tas ut når maskinen er på. Men de må jo tas ut hvis jeg skal sette inn en holder med harddisk i når den er påskrudd.

 

Noen som har noen bra råd til hvordan jeg kan fjernstyre serveren hvis den kjører debian og klienten som den skal fjernstyres fra kjører xp?

Lenke til kommentar
Det står de tomme holderne ikke må tas ut når maskinen er på. Men de må jo tas ut hvis jeg skal sette inn en holder med harddisk i når den er påskrudd.

Dette med at du ikke kan ta ut de tomme holderene er pga kjølingen til diskene, så lenge det bare er ut med en og inn med en ny har det ikke noe å si.

 

Om du derimot kjører med dem åpne så tar det ikke så alt for lang tid før maskinen mest trolig skrur seg av pga overoppheting av diskene.

Lenke til kommentar
Vi helst ikke satsa på flere scsi da de er dyre og 18*2 holder til operativsystem og os.

 

Jeg ser at på http://h18004.www1.hp.com/products/servers...0/index-g2.html finnes det sata-hostswaper, men vet ikke om de funker til min modell.

 

Og de var veldig dyre når det kommer til gb pr. krone.

 

Det beste og det jeg håper på er om jeg kan sette inn vanlige sata'er i den hvis jeg kjøper et satakort.

 

De SATA diskene som står nevnt på HP sine sider er nye 2.5" Hot-swap SATA disker.

For å kunne bruke dem i din server vil du trenge ei ny diskhylle for den nye 2.5" SATA/SAS standarden til HP...

(Du vil trolig også trenge en ny kontroller)

 

SATA veit vel alle kva betyr,

SAS = Serially Attached SCSI

 

Diskhyllene vil kunne ta begge deler men det er ikkje akkurat anbefalt å blande dem...

Etter det eg har fått høre så har SAS diskene lengre levetid enn SATA(men det var en HP drone som fortalte om dem så....)

SATA diskene er beregna på kunder som ønsker store RAID5 system men med lite aktivitet.

 

Disse diskene vil etter hvert bli standard i alle nye servere ifra HP fordi de trekker mindre strøm(trenger mindre kjøling) og tar mindre plass(du kan få plass til en haug av dem i en 1U eller 2U server.)

Støynivået, i forhold til de gamle diskene, er eg ikkje sikker på da vi ikkje har satt opp noen slike servere enda...

(Blir trolig ikkje noen nye servere på kontoret før neste år)

Lenke til kommentar
Vil hotswap scsi disker fra et annet merke passe i denne serveren min? Er det en standard?
Hotswap disker er normalt 80pin, vanlige SCSI disker er 68 pin.

 

RAID0:

Men det går ut over hastigheten da.
Om du ikke kjører gigabit vil du nok ikke merke noe til det uansett.

Ok. MEn disse holderene da, er det også en standard? For de tomme holderne ser annerledes ut en de med scsidisker i.

 

Kan jeg barew skaffe en 80 pins scsidisk og sette de inni de tomme holderne? Eller må jeg kjøpe disker ferdig satt inn i en slik holder?

 

Eller en holder som passer utenom?

 

Eller selges slike disker innsatt i holderne? Bruktmarked er en aktuell plass hvis jeg skal ha flere scsi-disker.

Lenke til kommentar

Bør jeg ha den trådløse ruteren med brannmur (dlink di-624) mellom wan (internett) og alle maskinene i lanet (serveren også) eller burde jeg koble internett direkte gjennom serveren og koble ruteren til et annet nettverkskort i serveren?

 

Hvilke tjenester bør jeg unngå å kjøre på serveren? F.eks. brannmur sammen med ftp ol. ? Hvis jeg finner ut at jeg ønsker å bruke serveren til brannmur i tillegg til den på ruteren og software-brannmurene på klientene.

Lenke til kommentar
Vil hotswap scsi disker fra et annet merke passe i denne serveren min? Er det en standard?
Hotswap disker er normalt 80pin, vanlige SCSI disker er 68 pin.

 

RAID0:

Men det går ut over hastigheten da.
Om du ikke kjører gigabit vil du nok ikke merke noe til det uansett.

Ok. MEn disse holderene da, er det også en standard? For de tomme holderne ser annerledes ut en de med scsidisker i.

Det er ikke noen standard utenom hp sin egen, men så lenge du får tak i noen defekte gamle hp (av serien med svarte skuffer) så vil du kunne sette inn nye disker i dem.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg tenker på å kjøpe meg en slik

eller slik til å sette inn i to eller tre av 5 1/4" bayene på serveren. Slik at jeg kan bruke SATA-disker som er mye billigere pr. GB til lagring på serveren. Slik serveren er nå, så er det en 5 1/4" bay ledig, men de to andre okkuperes av en tape-stasjon og en cd-stasjon.

 

Jeg tenker at jeg ihvertfall kan ta ut cd-rom stasjonen da ikke kommer til å ha så mye bruk for den. Tenker å kjøre linux på den og der innstalleres jo det meste over nettet uansett. Jeg er mer skeptisk til å ta ut tape-stasjonen for å frigjør plass til den SATA-stasjonen som har plass til fire disker på grunn av at en tape-stasjon kan komme til nytte i en server. Dessuten vet jeg ikke om det er nødvendig med mulugheten til å ha fire SATA-disker i den. Vil fire disker gi så stor fordel i forhold til 3 disker i et RAID 5 oppsett slik at dere vil anbefale meg å satse på den SATA-Stasjonen med plass til 4 disker fremfor 3 disker? Selv om det går på bekostning av tape-stasjonen?

 

Og hvis jeg skal ha en slik stasjon må jeg også kjøpe meg et SATA kontollerkort. Serveren har to PCI-plasser som kjører på 66 Mhz. Er det dette som kalles PCI-X?

Så vil det vel kanskje være lurt å gå for et kort som kjører på denne bussen?

 

Noen som kan anbefale noen kort som gir god ytelse for pengene? Hvor mye burde jeg bruke på en slik kontroller? Ser at prisen varier fra 500 kr til flere tusen.

 

Det kan jo gjerne være greit å ha ha et kor tsom støtter raid 5 i tillegg til raid 1 og 0 i tilfelle jeg finner det lurt å gå for raid 5. Og siden det er SATA-disker det er snakk om, vil dere da anbefale å kjøpe et kontrollerkort som støtter SATA 300? Vil jeg med et slik kort og SATA 300 Disker kunne oppnå slik hastighet eller raskere hastighet en det pc'er med kontroller i hovedkortet klarer? Siden jeg da bruker eget kontrollerkort? Eller vil brikkesettet, hovedkortet eller noe annet bli en flaskehals slik at jeg bare har SATA 300 i teorien?

 

Som dere ser på bildet over så er PCI-portene der de lange "kortholderene" står mens 5 1/4" bayene er midterst på andre siden, altså forsiden. Vil jeg kunne bruke en slik satastasjon med kontrollerkort med tanke på avstanden? Vil det gå greit å skaffe så lange SATA-kabler uten kvalitetstap?

 

(Serveren er ca. 60 cm i lengden).

 

Setter pris på hjelp og innspill i denne tråden :) Jeg er forstatt veldig ny på linux, serveroppsett og serverdrift. Men ønsker å lære mer om dette med å bruke denne serveren. Samt å benytte tjeneren til flere mer eller mindre nyttige ting. :yes:

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...