Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

toyota starlet; motoren kakler ved pådrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

min starlet fra '97 har nå rundet 220000. bilen har aldri vært på verksted uten at jeg har villet det. nå har det kommet kakling fra motoren i motbakker..og på flatt land når jeg trykker gassen i bånn. sånn var det ikke før i verden. jeg bruker 95 blyfri bensin.. kan det hjelpe å bruke 98 blyfri? i manualen står det 95 oktan eller høyere..

noen som har ide?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som tenningsbank.

Skjer når tenningspunktet har forskjøvet seg for langt fram slik at bensinen antenner mens stempelet er på vei opp.

Få et verksted til å sjekke dette.

Skrevet

Om det er det er vel "chip'n" gåen. Den skal jo forsinke tenningstidspunktet automatisk hvis den registrerer banking. Prøv å kjør med 98 oktan til du får den på verksted. I beste fall sparer du motoren for noe slitasje den stunda.

Skrevet

beklager.. jeg glemte å si at kaklinga kun skjer med varm motor. Når jeg starter å kjøre merker jeg ingen ting til ulyden..

Skrevet

Jeg fikk det på mopeden en gang. Da den (endelig) stoppa kunne jeg stappe en blyant gjennom toppen av stempelet. Måtte bytte stempel, stempellager, råde, rådelager, rådebolt og veivlagre. Skjer det på en bil blir det DYYYRT!

Skrevet

Du får som regel ikke tenningsbank når motoren er kald, det er fordi motoren får mer bensin pga. choken og dermed banker den ikke så lett.

Det vil hjelpe å gå over til 98 til du får kontrollert tenningen. Men det kan også være andre ting, som bankesensor osv. som har røket. Da vil motoren kjøre nødprogram med faste verdier på tenningen og dermed kan den banke litt ved belastning. Bare å få sjekket den på et verksted, og eventuelt få byttet defekte deler.

Skrevet (endret)

Vært flink med oljeskift?? 97 mod med defekt bankesensor eller lingnede vil varsle fra med feilkode evt. lambda feil... Ryker det svart fra eksosen?? Ikke just. av ventiler på den bilen (tror jeg) Vil tippe rådebank... vært borti det før!

Endret av Mekker`n

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...