Gå til innhold

Levetid på hd'er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slenger meg på, og lurer derfor samtidig på hva levetiden til disker som står på hele tiden er.

MTBF på disker som står slik mener jeg typsik rapporteres til 1 000 000 timer eller mer, noe jeg ikke helt får til å stemme... Det er avsindig lang tid, over 100 år. Noe sier meg at det er ett eller annet som ikke rimer her, hvis det skal være gjennomsnittlig levetid for en harddisk.

Lenke til kommentar

Jeg vil anslå (hovedsakelig av erfaring) at disker holder typisk fra 3 til 5/6 år. Det er og mange faktorer som spiller inn:

-Produsent (IBM Desktar 60 anyone holdt typisk i 1 år)

-Temperatur (Disker liker ikke for mye varme)

-Bruksområde (står den bare på uten å gjøre så mye holder de lengre enn ved konstant lesing/skriving)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil påstå ut fra egene erfaringer at temperatur er den største synderen i en vanlig hjemme PC.

 

Har aldri opplevd krasj på en HD. Men har alltid vært påpasselig å ha kjøling på mine disker. Sitter faktisk med en slik IBM "problemdisk" (40 GB) som systemdisk. Den har nå snurret og gått i 4-5 år. Har i tilleg to 120 GB IBM disker (Nyere serie enn denne på 40 GB). Maskinen har stått på kontinuelig i de siste 3-4 årene.

 

Husker at etter jeg kjøpte denne 40 GB disken dukket det opp en del krasj på akkurat denne disken. Det ble vel konkludert med at den blir for varm. Kjøpte derfor 2x 80 mm vifte som blåser over denne disken (og senere de andre).

 

En kjenning kjøpte en Maxtor disk (200-250 GB husker ikke helt). Denne har han byttet to ganger pga. krasj. Han hadde ikke kjøling før etter siste krasjet, og etter da har det vært null problem.

Lenke til kommentar
Noe sier meg at det er ett eller annet som ikke rimer her, hvis det skal være gjennomsnittlig levetid for en harddisk.

Dette regnes ut slik og ergo får du noen merkelige tall:

 

MTBF - Mean Time Between Failures. Hours of use for all units of a specific type (time) divided by the number of confirmed failures for all units of that type (number of failures).

Lenke til kommentar
MTBF -  Mean Time Between Failures. Hours of use for all units of a specific type (time) divided by the number of confirmed failures for all units of that type (number of failures).

Hah, den var latterlig. Altså, om du tester 1000 nye harddisker, lar de stå i ett år og fem disker feiler så konkluderer med at MTBF = 1000*365*24/5 = 1752000 ? At halvparten av diskene kanskje er døde etter ti år har ikke noe å si...

Endret av roac
Lenke til kommentar

På Seagate disker er det forventet 5 års levetid

(de har 5års garanti på diskene sine),

hvis man føger disse "reglene":

 

- 70 timer i uka (eller 14/5 som det står)

- Max 40 grader opperasjonstemperatur

 

Fant denne informasjonen på hjemmesiden til Seagate,

hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Hvis man følger dette skal diskene holde i 5 år lover Seagate.

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar
Har ikke raptoren forvented levetid på 50 000 timer da?

 

1 mill timer hørtes vanvittig høyt ut

Ang Raptor og levetid:

 

MTBF: 1,200,000 time®

Start-/stopp-sykluser: 20,000

 

Mon tro hva som er mest kritisk, kontinuerlig drift eller spindown etter X minutter med inaktivitet.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte en ferdigbygget PC på komplett for 3-4 år siden så åpnet jeg kabinettet mens den kjørte og det var over sydentemp inne der.

Hardisker som blir varme: 1ste bud for å holde levetiden på hardiskene lenge kjøl alltid hardisker med vifter fra de blir kjøpt.

Har en Maxtor 80gb som jeg har satt i 5,25 av grunner så blir den ikke noe varm.

Mens de 2 sata hardiskene må jeg ha kjøling til.

Lenke til kommentar

Har hatt flere disker i 3 år+, de er tatt ut av "aktiv tjeneste" grunnet de ble rett og slett for små. :p Har en vifte som blåser over harddiskene kontinuerlig for å holde fin temp på dem.

 

Har en kompis som har drept 2-3 Seagate disker pga varme. (35 graders romtemp, med 3 harddisker som står klistra inntil hverandre uten noen form for annen kjøling, den midterste konka noen ganger før han kjøpte seg HDD kjøler)

 

Jeg vil si normal driftstid er 3-5 år. Er iallefall det mine disker har holdt. Uten problemer whatsoever (ok, jeg hadde en stk Deathstar som døde, men, det var jo forventet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...