Gå til innhold

Feil ved datamaskiner fra multicom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En venn hadde kjøpt en brukt bærbar av multicom, og skrytte av at den hadde Intel Centrino prosessor.

 

Når jeg forklarte ham at Centrino ikke er en cpu type, men cpu+chipset+nettverkskort fra Intel, påstår han at det stod Intel Centrino prosessor under produktspesifikasjoner.

(Finner ikke igjen spesifikasjonene siden maskinen ikke står på lagersalglisten lengre)

 

Uansett, maskinen har påklistret Centrino merket, men har ikke intel nettverkskort. Er vel litt for dårlig av en seriøs forhandler?

 

Edit: Har kjørt Intel Centrino test utility, og det feiler på nettverkskortet.

Får vel anta at dette er en enkelt glipp, og ikke gjelder en drøss maskiner :D

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Mine erfaringer med ECS maskiner:

 

:D Ros:

Billige, lekkert design, standardiserte komponenter, ingen tulle-løsninger som f.eks. delt grafikk-minne med hoved minne, støtter 7200RPM HDD.

 

:mad: Ris

Lite robuste. De kalles bærbare, men disse maskinene tror jeg er ment for å ikke bli flyttet. Mistenker at de er skrudd sammen av barnearbeidere som ikke tør å si fra når de gjør feil, i frykt for å miste en ukes lønn. Adapter-inngangen ser ut til å løsne etter to uker ( dette har skjedd med TO ECS maskiner jeg har hatt). Touchpad'en har en tendens til å flytte markøren "tilbake til start" når jeg løfter fingeren fra den.

 

Historien om min G551

Kjøpte først en G551 maskin. Denne maskinen hadde en ganske så irriterende feil, en voldsom ulyd som kom, etter min oppfatning, når harddisken jobbet ( Forestill deg en gravemaskin med belter som snur 360 grader på asfalt). Sendte maskinen inn til service, og den kom tilbake i verre stand enn hva den var når jeg sendte den. Joda, ulyden var borte. De hadde også oppgradert tastaturmatten og viften. Ros for det. Så begynte problemene......

 

Jeg mistenker at der var skjedd noe med grafikk-chipen. Hver gang jeg skulle spille spill eller kjøre grafikk-krevende programmer ( billedbehandling / 3d studio max) ble skjermen fylt med såkalte "artifacts" ( er ikke sikker på om dette er rette betegnelsen, skjermbildet ble uansett til en pen grøt). Multicom mente at det kunne skyldes en dårlig montert kjøleribbe. Jeg sende maskinen inn til service. Fikk den i retur med beskjeden "Byttet hovedkort. Testet OK". Problemet var bare at maskinen ikke var OK. Multicom hadde aldeles ikke reparert feilen. Så jeg sende maskinen inn til service igjen, og fikk den tilbake med samme resultat.

Selv om Multicom tok dette på garantien, så hadde maskinen nå kostet meg hundrevis av kroner i porto i tillegg til at jeg hadde vært uten maskin i minst 6-7 uker av skoleåret ( Går dataingeniør, tenk deg en vanlig skole-elev, om han skulle vært uten muligheter til å gjøre hjemmearbeid i en så lang periode).

 

Jeg sendte så en mail til Multicom og forklarte hvor drit lei jeg var av dette. Det de tilbød da var å oppgradere hovedkortet til en nyere modell. Jaha ? Hovedkortet hadde jo allerede blitt byttet tre ganger så dette aksepterte jeg ikke, selv om Multicom sa at det var det beste de hadde å tilby. Jeg henvendte med da til forbrukerombudet sine hjemmesider, og sende Multicom en ny mail der jeg siterte utdrag fra kjøpsloven ved siden av mine argumenter. I utgangspunktet ville jeg heve kjøpet, slik at jeg kunne bytte til en ny modell. Dette ville Multicom ikke gå med på, og jeg fikk omtrent inntrykket av at det var opptil meg å bevise at jeg ikke hadde mishandlet maskinen fysisk. Multicom tilbød meg å bytte til en nyere modell, G556, og siden både prosessor og grafikk-kort var bedre på denne modellen takket jeg ja til denne løsningen og var rimelig fornøyd....... så lenge det varte

 

Historien om min G556

 

Etter å ha sendt G551-maskinen min i retur ( nye hundre kroner i porto, nye 2-3 uker med ventetid) fikk jeg min G556. Joda, inngangen til strømadapter ble løs etter to-tre uker ( nei, jeg har IKKE flyttet på maskinen mens strømadapter er tilkoblet). Viften høres ut som et jagerfly i take-off når prosessoren er hardt belastet. Sitter i skrivende stund på en Acer-maskin, da min G556 er inne til service ( nei har du sett ?) . Kjører de nyeste spillene på den og viftestøyen er ikke på langt nær så ille ( riktignok er denne maskinen en 1.5ghz prosessor, mens min 556 har en 1.6ghz . Hvis så er tilfelle at de ekstra 100mhz utgjør så mye større kjølebehov, så får en av dere lesere vær-så-god korrigere meg, min oppfatning er i alle fall at 7% raskere prosessor ikke skal forårsake en støy-økning på 200-300%).

Uansett, jeg var fornøyd med denne maskinen helt til skjermen sluttet å lyse opp fullstendig. For alle dere med bærbare, dere vet sikkert at skjermen blir litt mørkere når man kjører på batteri. Problemet mitt var nå at skjermen var like mørk hele tiden, uansett om jeg jobbet med eller uten strøm-tilknytning. Den var også mørkere enn hva som er standard når maskinen kjører på batteri. Det hjalp heller ikke å justere lysstyrken med hurtigknappene etter oppstart. Dette problemet forverret seg, slik at til slutt var skjermen svart når maskinen gikk på batteri, og halv-mørk når den gikk på strøm. Prøvde jeg å koble fra strøm-adapter ble skjermen helt svart igjen. For å legge litt krydder på alt dette, begynte skjermen å flimre i tillegg. Sto til slutt igjen med følgende scenarioer som jeg videreformidlet til Multicom:

 

1: Det ender av og til at skjermen flimrer

2: Det hender veldig ofte at bakgrunnsbelysningen forblir halv-mørk (den samme lysstyrken som er standard når den kjører på batteri). Det hjelper ikke å koble til strømadapter. Det hjelper ikke å prøve å justere skjermbelysningen ved hjelp av hurtigknappene som er lokalisert på ”F7” og ”F8” knappene.

3:Det hender veldig ofte ved oppstart uten tilkoblet strømadapter at skjermen er helt svart. Skjermbildet kan så vidt vises i bakgrunnen. Når jeg plugger i strømadapteren kommer skjermbildet, men skjermen forblir halvmørk. Bare unntaksvis får jeg den lysstyrken det skal være når maskinen er tilkoblet strømadapter. Det hjelper ikke å prøve å justere skjermbelysningen ved hjelp av nevnte hurtigknapper.

 

 

I skrivede stund sitter jeg fortsatt og venter på maskinen min. Ifølge Multicom skulle det ta halvannen uke å reparere dette. Vel, ifølge Posten ble maskinen min hentet den 3.November. Den 17. begynte jeg å bli utålmodig, så jeg ringte til Multicom, dette medførte at på den 18. fikk jeg mail om at maskinen min var til behandlig, men ikke fullført ( En kamerat av meg opplevde det samme. Han måtte ringe Multicom for å høre hvordan det gikk, etter det skjedde ting plutselig veldig raskt). I og med at det nå har vært helg, betyr dette at det blir tidligst mandag ( 21.) før den er ferdig igjen. For de interresserte innebærer det at min maskin kommer til å tilbringe minst 2,5 uke hos Multicom. Er jeg så heldig at den blir sendt fra Multicom på mandag, og Posten er rask, så har jeg vært uten arbeids-redskap i "bare" 3,5 uker nå midt i eksamens-sluttspurten. Selv om hun sikkert ikke leser dette, vil jeg sende en stor takk til min mor som har vært så raus at jeg har fått låne hennes maskin ( nevnte Acer-maskin) disse ukene slik at jeg har sluppet å velge mellom 15-timers skoledager eller strykkarakterer i alle fag.

 

Hvor jeg vil hen med alt dette ? Vel, bortsett fra at jeg ville understreke at jeg aldri mer kommer til å kjøpe en ECS-maskin (!!) ville jeg egentlig bare fortelle min historie. Må også nevne at jeg har kjøpt mange andre ting fra Multicom og de fortjener ros for rask levering og lave priser. Service avdelingen har jeg ikke så mye tiltro til lengre, men jeg tviler på at jeg hadde fått en reparasjon utført av meg selv som garantisak, så hvilke andre valg har man da ?

Lenke til kommentar
Noen ganger så kan det hjelpe å oppdatere firmware på routeren, eller drivere til trådløse kortet.

4752651[/snapback]

 

Pass samtidig på at ingen mikrobølgeovner er på, at ingen automatiske garasjeportåpnere kjører eller at ingen andre fancy trådløse ting du har kjøpt er sender signal samtidig. 2,4Ghz er nemlig en åpen frekvens, følgelig er det mange produkter som benytter seg av denne frekvensen. Kjipt, men det er prisen man må betale, alternativet er at de forskjellige produsenters nettverkskort ikke hadde virket sammen med andre produsenters routere. ( Lurer på om 3com kjører noe eget der ? mitt gamle wireless kort, Realtek, fikk i alle fall ikke kontakt med 3com routere)

Lenke til kommentar
Ikke glem at du har krav på å få tilbakebetalt porto.

5185041[/snapback]

 

:hmm: Fant det ikke nå lenger, men mener bestemt på at der sto noe sånt som "Ved innsending til service dekkes frakt av kunden" på multicom sine hjemmesider før, derfor har jeg heller ikke giddet å bråke med det. Hadde heller ingen aning om at maskinen skulle komme tilbake to ganger uten at de har giddet å rette feilen, derfor har jeg heller ikke tatt vare på kvitteringer.

Lenke til kommentar
En venn hadde kjøpt en brukt bærbar av multicom, og skrytte av at den hadde Intel Centrino prosessor.

 

Når jeg forklarte ham at Centrino ikke er en cpu type, men cpu+chipset+nettverkskort fra Intel, påstår han at det stod Intel Centrino prosessor under produktspesifikasjoner.

(Finner ikke igjen spesifikasjonene siden maskinen ikke står på lagersalglisten lengre)

 

Uansett, maskinen har påklistret Centrino merket, men har ikke intel nettverkskort. Er vel litt for dårlig av en seriøs forhandler?

 

Edit: Har kjørt Intel Centrino test utility, og det feiler på nettverkskortet.

Får vel anta at dette er en enkelt glipp, og ikke gjelder en drøss maskiner  :D

5179891[/snapback]

 

 

Manglet der nettverkskort eller var ikke nettverkskortet produsser tav Intel ? "Centrino" er en plattform som inneholder PM-prosessor, et bestemt chipset og trådløs nettverkskort. Kravene til plattoformen nevner derimot ingenting om produsent av trådløskort. Min første Centrino maskin hadde Realtek wifi kort ( anbefales ikke ). Tror Dell og kjører sine egne løsninger på noen modeller

Lenke til kommentar
Ikke glem at du har krav på å få tilbakebetalt porto.

:hmm: Fant det ikke nå lenger, men mener bestemt på at der sto noe sånt som "Ved innsending til service dekkes frakt av kunden" på multicom sine hjemmesider før, derfor har jeg heller ikke giddet å bråke med det. Hadde heller ingen aning om at maskinen skulle komme tilbake to ganger uten at de har giddet å rette feilen, derfor har jeg heller ikke tatt vare på kvitteringer.

Uansett hva det står der, så sier forbrukerkjøpsloven:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Det er også verdt å merke seg at mye kan skjules av formuleringer, så "service" er ikke nødvendigvis det samme som "reparasjon ved garanti".

Lenke til kommentar

Ja, hvis jeg også denne gangen får maskinen tilbake med beskjeden "Byttet hovedkort. Testet OK" kommer jeg til å samle sammen en gjeng med misfornøyde multicom kunder og reise nedover på visitt til åmli. alle som bor på ruta nedover er velkommen til å sitte på. Ingenting slår det å få sagt si hjertens mening ansikt til ansikt. :realmad:

Lenke til kommentar

Jeg har en Elitegroupe ECS 566 og har følgende problem(som jeg ser mange andre har også):

 

- Tuchpad klikker innimellom og lukker mange programer og hekter seg på start-knappen.

 

- Noen ganger går strømmen nedover mens jeg er tilkoblet og noen ganger rebooter pc'n, selv om dette ikke trenger å ha noen sammenheng.

 

- Sprekker i sjermen-rammen har kommet ved festene til selve maskinen.

 

Skal nå sette inn ekstra minne og lurer på hvordan den vil bli da. :S

Lenke til kommentar
Mine erfaringer med ECS maskiner:

 

1: Det ender av og til at skjermen flimrer

2: Det hender veldig ofte at bakgrunnsbelysningen forblir halv-mørk (den samme lysstyrken som er standard når den kjører på batteri). Det hjelper ikke å koble til strømadapter. Det hjelper ikke å prøve å justere skjermbelysningen ved hjelp av hurtigknappene som er lokalisert på ”F7” og ”F8” knappene.

3:Det hender veldig ofte ved oppstart uten tilkoblet strømadapter at skjermen er helt svart. Skjermbildet kan så vidt vises i bakgrunnen. Når jeg plugger i strømadapteren kommer skjermbildet, men skjermen forblir halvmørk. Bare unntaksvis får jeg den lysstyrken det skal være når maskinen er tilkoblet strømadapter. Det hjelper ikke å prøve å justere skjermbelysningen ved hjelp av nevnte hurtigknapper.

 

5184012[/snapback]

 

Min kone har en G556, og har hatt/har en del av de samme problemene som du har nevnt:

1. Brudd i strømadapterkontakt.

2. Skjermen blir svart ved oppstart (Man kan så vidt skimte Windows i bakgrunnen).

3. Skruer som løsner til stadighet.

4. Blåskjerm/Minnedump

5. Touchpad som går amokk, pekeren fyker hit og dit, åpner og lukker programmer vilkårlig.

+Sikkert mer som jeg ikke kommer på i farten.

 

Pga eksamensforberedelser har vi valgt å ikke sende inn maskinen, samt det at de siste ukene har maskinen oppført seg bra (kryss i taket og knock on wood!!) Får håpe at den fungerer bra til midten av desember! Man blir litt fortvilt når det dukker opp såpass mye på en maskin som man har behandlet såpass bra som denne. Men det er godt å se at andre plages med det samme (ikke missforstå meg!, jeg mener bare at dette viser at Elitegroupmaskinene har en/flere produsksjonsfeil.)

Håper du poster en beskrivelse hva som har blitt rettet på din maskin når du får den tilbake fra Multicom.

 

Hilsen Geir

Lenke til kommentar

Har en G551 som som iløpet av 2 år har vært inne 2 gang til reparasjon pga problemer med skjermkortet og at pc'n slo seg på under frakt.

Begge problemene ble løst.

 

MEN, nå har jeg et nytt problem. Pc'n slår seg ikke på! Den veksler mellom å slå seg av etter bare 1 sekund og å ikke slå seg av. I begge tilfellene er skjermen helt svart. Det er null respons fra skjermen.

 

Noen som har vært borti samme problemet, eventuelt vet hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Utrolig, men nå er det samme jævla strømkontakt problemet i gang igjen.

Er ikke mange måneder siden den kom tilbake fra service med det problemet.

Da gikk det ikke på garanti fordi Multicom mente det var "slitasje"..

 

Nå har maskinen stått på ett sted hele tiden, kontakten har aldri blitt tatt ut.

Far min bruker den så å si aldri, så jeg som fant det ut en dag jeg var på besøk.

 

 

Men men Multicom... I dag kom en dame på jobben å spurte meg

om jeg viste noe om bærbare maskiner.. hun skulle kjøpe en til sønnen sin.

Hun viste meg så baksiden på VG der det var avbildet en Elitegroup fra Multicom.

 

Koste meg da jeg nevte at hun ikke måtte finne på å kjøpe den! :)

Fortalte om alle problene jeg hadde hatt med min.. med service tider på 4-5 uker.

Hun sa takk, jeg sa sjekk ut dell.no ;)

Lenke til kommentar
Ja, hvis jeg også denne gangen får maskinen tilbake med beskjeden "Byttet hovedkort. Testet OK" kommer jeg til å samle sammen en gjeng med misfornøyde multicom kunder og reise nedover på visitt til åmli. alle som bor på ruta nedover er velkommen til å sitte på. Ingenting slår det å få sagt si hjertens mening ansikt til ansikt. :realmad:

5186958[/snapback]

Jeg skal vedde på at om vi hadde kommet innom vi ville ha fått beskjed om at herrene Tangen & Tangen er på ferie i Papa Ny Guinea på ubestemt tid, og er således ikke tilgjengelige.

 

Jfr da digi.no skrev om Multisvindel: "Det var ikke mulig for digi.no å få kommentar fra verken daglig leder Tobias Tangen eller teknisk ansvarlig ettersom begge er på ferie, får vi beskjed om fra Multicom."

Lenke til kommentar
Jeg har også g556e fra Multicom..

Har hatt den i ett år og en mnd ca.

 

Pcen funker bra bortsett fra kontakter..

Strømkontakten ble løs etter et halvt år ca.. pcen må stå på kanten av et bord slik at strømkontakten henger fritt rett nedover.. da funker den.

 

Og nå idag oppdagen jeg og også internett/nettverkskontakten er blitt løs. Må dytte og vri på den for å få kontakt med pcen.

 

Håpløst..  Multicom vil vel ha et halvt nasjonalbudsjett for å fixe dette, og jeg er lite lysten på mange uker uten pcen.

4615548[/snapback]

 

 

Strømkontakten på 556e'en min slutta helt å fungere, pcen bar inn på reprasjon. Ca en ukes tid fikk jeg beskjed om at det ville ta.. men....

Hold deg fast, 4, ja du leste riktig, 4 UKER tok det før jeg fikk pcen tilbake. Håpløst.

 

Men da jeg skulle hente og betale for reprasjonen, betalte jeg kun for porto. De 600,- Mulitcom opprinnelig krevde for jobben slapp jeg å betale. Det var bra! Manglende skruer i skjermen var også satt inn.

 

Nå fungerer pcen meget bra.. er alt i alt veldig fornøyd egentlig. Totalt stillegående ved surfing, word og slike ting. Yter bra på spill.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...