Gå til innhold

Ny server, den gamle døde.....


Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny server, da den gamle er døden nær. (Må lufte rambikken en gang i uka for å holde den i gang..... Brikken er troligt ok, så jeg tror hovedkortet er synderen....)

 

Så istedenfor å kjøpe et nytt soket A hovedkort tenker jeg meg nytt hovedkort + prosesor. Muligens også ny ram. Men så kommer spørsmålet. Hvilken CPU er grei i dag? og hvilket hovedkort er greit til en server. (Da gjerne et med mulighet for mange hardisker. (Og som er støttet i linux))

 

Noen forslag? :hmm:

 

[EDIT]Ny tittel da serveren døde nå..... :cry:

Endret av Big_JJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, der døde serveren, får ikke inn BIOS, og luftetur med rambrikken hjelper heller ikke lengere.... :cry:

 

AMD X2? Ikke helt med jeg nå.... :blush: God stund siden jeg var oppdatert på prosesorer og HK.

 

Lurer på om jeg skal gå for et ASUS hovedkort. De to siste jeg har kjøpt fra MSI har det bare vært trøbbel med. Noen anbefalinger her?

Lenke til kommentar

Til din gamle server R.I.P :p

 

Når det kommer til X2 så er det dual core, som burde passe bra til server oppgaver!

 

Hovedkort... ville jeg gått for et ASUS, hvilket blir jo opp til deg egentlig..

Bare ha i bakhode at de fleste hovedkort i dag trenger en BIOS oppgradering for å takle X2!

 

Alternativt:(viss BIOS oppgradering hørtes skremmende ut) :tease:

 

Gå for en Intel prosessor med Hyper treading!...

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal man sette et grafikkkort i en server? Ingen vits i å tilføre mer varme og ustabilitet enn nødvendig.

Av den enkle grunn at pc`n kanskje ikke hele tiden brukes som server men kanskje noen bestemmer seg for å spille på den og då går det ann og ha noe som et ok til det!

 

Ikke akkurat mye varme fra det korte då!

Endret av chills
Lenke til kommentar

Vel, serveren står uten skjerm eller tastatur ca 99% av tiden. Så trenger ikke noe heftigt skjermkort. Har et gammelt Matrox Mystixe PCI som har fungert helt fint frem til nå, så jeg kommer nok til å bruke dette videre. Evt. så skal jeg snart bytte ut mitt ATI 9200 fra arbeidsmaskinen. Denne kan jo få et videre liv i serveren. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skal man sette et grafikkkort i en server? Ingen vits i å tilføre mer varme og ustabilitet enn nødvendig.

Av den enkle grunn at pc`n kanskje ikke hele tiden brukes som server men kanskje noen bestemmer seg for å spille på den og då går det ann og ha noe som et ok til det!

 

Ikke akkurat mye varme fra det korte då!

Hvis noen bestemte seg for å spille på en server der jeg hadde noe liggende, så ville de få bank (eller i det minste alvorlig med kjeft).

Lenke til kommentar
Vel, serveren står uten skjerm eller tastatur ca 99% av tiden. Så trenger ikke noe heftigt skjermkort. Har et gammelt Matrox Mystixe PCI som har fungert helt fint frem til nå, så jeg kommer nok til å bruke dette videre. Evt. så skal jeg snart bytte ut mitt ATI 9200 fra arbeidsmaskinen. Denne kan jo få et videre liv i serveren. :)

Hehe... Har også et Matrox Mystique i serverer min hjemme :)

 

Uansett. Når jeg bytta min hjemmeserver for snart et år siden valgte jeg å kjøpe det billigste AMD64 systemet jeg kunne oppdrive. Valget falt da på en AMD64 3000+ på et socket 754 kort fra Gigabyte(se profil). Funker knall. Regner med du kan kjøpe noe tilsvarende du også.

Lenke til kommentar

Min krasja eller rettere sakt var ustabil jeg kjøpte et demobrukt kort med 6 ide og 4 sata og slangte i den gamle tbird 1400mhz'en og så 2x512mb crucial brikker.

 

Funker som en drøm, har du en ok cpu og ram er det bedre og kjøpe et nytt socket a kort til ca 300 spenn med masse ide og sata kontrollere onboard.

 

Syns jeg fant et bra socket a kort med plass til 6 ide disker og 4 sata, oppgradere bare med sata raid kort.

 

Vil sterkt anbefale

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=WIN7500B

til og ha diskene i om kabinettet blir fullt, da de har støv filter og vifte.

Endret av Morpheus-
Lenke til kommentar
Hvis noen bestemte seg for å spille på en server der jeg hadde noe liggende, så ville de få bank (eller i det minste alvorlig med kjeft).

Nettopp. Samme her. Har ikke en gang et grafisk grensesnitt instalert engang... (Hvorfor bruke plass på det? :p )

 

Tror jeg kommer til å gå for et billigt AMDx64 system. Noen preferanser mellom ASUS eller ABIT? Lenge siden jeg har hatt HK fra noen av dem nå.

Lenke til kommentar

med socket 939 er du jo sikret reserve deler litt lengre enn socket 754, og stort mye billigere enn https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34119 dette får du ikkje kort til socket 939. 4 x sata, 2 x ide. integrert vga og gblan.

 

funker rammen din kan du bruke den, og slenger du med en https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=30189 så er du i mål rett under 2 store lapper. Mye likt Spirograf sitt forslag i grunn ser eg..

 

mer enn kraftig nok til det aller meste innen hjemmebruk vil eg tro :)

Lenke til kommentar

Serveren brukes til blantannet: Web, MySQL, mail, fildeling/lagring, ruting, kompilering, cd brenning mm.

Kunne sikkert klart meg lenge med den gamle 1600+ prosesoren jeg har nå, men gidder ikke en ustabil server. Kjipt når jeg skal sjekke webmailen min og får beskjed om at nettstedet har tekniske problemer. :thumbdown:

 

Lager Sapphire gode HK? Aldri hørt om dem før jeg. :hmm:

Lenke til kommentar

Aner ikkje, men har bestillt et slikt og en Athlon64 3000+ cpu som skal monteres over helgen. Ati chipsettet har forsåvidt kommt greit ut av tester akkuratt i underkant av nforce4 mener eg å huske.

 

kommer tilbake til saken viss det viser seg å by på problemer :)

Lenke til kommentar
Serveren brukes til blantannet: Web, MySQL, mail, fildeling/lagring, ruting, kompilering, cd brenning mm.

Kunne sikkert klart meg lenge med den gamle 1600+ prosesoren jeg har nå, men gidder ikke en ustabil server. Kjipt når jeg skal sjekke webmailen min og får beskjed om at nettstedet har tekniske problemer. :thumbdown:

 

Lager Sapphire gode HK? Aldri hørt om dem før jeg. :hmm:

Jeg la opp til et billig kort med ATi chipset, siden Via sine har erfaringsmessig har hatt dårlig harddiskytelse (noen som vet om dette er forbedret forresten?) og nForce koster noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...