Gå til innhold

X2 4400+ på lager hos Komplett!


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en 4200+ for noen uker siden, like etter at 4200+ ble tilgjengelig, og før 4400+ kom (jeg er ikke av den mest tålmodige typen, så derfor var jeg ikke interessert i å vente) Hvis jeg hadde kjøpt en dobbelkjerne prosessor idag ville jeg nok satset på en 4400+.

 

Når det er sagt så tyder ting på at 4200+ lar seg overklokke bra, ifølge AnandTech, som testet overklokkingspotensialet til prosessoren. 4400+ var antakeligvis også overklokkbar, men dette fikk de ikke testet i praksis. Her er et lite sitat:

 

The point of this article though is OVERCLOCKING the 4200+, and there is more good news there. ... This kind of overclocking performance makes the 4200+ a much more attractive option at the $500 you will pay for it - since it will likely reach higher performance levels that a stock 4800+.

 

... It appears an easy task to reach the highest levels of Dual-Core performance with the cheapest 4200+ if you are willing to overclock a little - and the 4200+ is up to the task.

 

The 4200+ running OC at 2.4GHz is equivalent to a 4600+, which brings us back to the question of which x2 Athlon 64 we would buy for ourselves. With the 4400+ sporting 1MB cache on each core, and only a few dollars more than the 512KB 4200+, we would suspect the 4400+ may well be the Dual-Core to buy - IF it overclocks as well as the 4200+. We don't have a 4400+ to test for ourselves, but given the performance of the 1MB cache 4800+ we have seen, we expect the 4400+ will likely overclock just as well.

 

Ellers er jeg svært fornøyd med prosessoren. Jeg bruker maskinen til en del tunge 2D/3D-applikasjoner som jeg kjører samtidig, og da gjør dobbelkjerne langt mer susen enn min tidligere enkelkjerne prosessor. I spillsammenheng vil jeg anslå at ytelsen stort sett ligger mellom en 3500+ og en 3800+, men her er det ikke så mye å tjene hvis spillet ikke utnytter de doble kjernene (ikke mange spill av denne typen idag).

 

Et lite tips: Viften som følger med boxed-utgaven støyer svært mye (det er også den største boxed AMD-viften jeg har sett). Tok ikke lange tiden før støyen ble uholdbar, og jeg skaffet meg derfor en Zalman 7700b (kopper) kjøler som reduserte støynivået betraktelig.

Lenke til kommentar

bare et raskt spm ang- 4400+/4200+ x2;

(bygger en maskin fra scratch)

etter hva jeg har fått med meg, må man oppdatere bios før de blir gjenkjent av HK? er dette noe stort problem? cpu'en funker vel slik at man får boota, installert windows og oppdatert bios (eller kanskje oppdatere bios via diskett før man får installert OS)? må vel ikke bruke en annen cpu bare for å gjøre det?

Endret av TWA
Lenke til kommentar

mpx har en god del av de, samt de er en smule billigere hos mpx. :)

 

Edit: Ja, om du har et hovedkort som krever oppgradering for å bruke to kjerner i en prosessor vil hovedkortet finne og bruke den ene kjernen før oppgraderingen, da vil den finne og bruke begge kjernene. :)

Endret av Blackthorne
Lenke til kommentar

Har så sinnsykt lyst på en slik en selv, men har en 3400+ nå så det er vel ikke så veldig nødvendig å skaffe seg en X2 4400+. Driver å pakker/pakker ut, video redigering og spill så jeg kunne godt ha kjøpt den, men er jo litt mye penger med tanke på at jeg må bytte ut grafikkort og hovedkort i tillegg.

 

x2 4400+ :love:

Lenke til kommentar
Et lite tips: Viften som følger med boxed-utgaven støyer svært mye (det er også den største boxed AMD-viften jeg har sett). Tok ikke lange tiden før støyen ble uholdbar, og jeg skaffet meg derfor en Zalman 7700b (kopper) kjøler som reduserte støynivået betraktelig.

Antar denne festes vha skruer ettersom den veier nesten 1Kg (i flg. komplett.no)? Greit å se komplett har både prosessor og kjøleren du anbefalte inne...

Lenke til kommentar

Først en liten oppklaring: Jeg har en 7000B (kobber-versjonen, som har litt bedre kjøleegenskaper enn aluminium/kobber-varianten). Hukommelsen min spilte meg et puss når jeg skrev 7700B. Men modellene er ellers helt like, bortsett fra størrelsen (kobber-utgavene koster det samme).

 

Det følger med kit for en rekke ulike CPU-slotter. På mitt 939-hovedkort byttet jeg ut sokkel-anordningen med bunnplaten som fulgte med (festes under hovedkortet) og skrudde fast kjøleelementet til denne. Skruene skal skrus helt ned, som gir et godt press (og kontakt) mot CPU'en. Viften og kjøleelementet veier ca. 750 g, som er mer enn de 450 g som er anbefalt for 939-sokler. Derfor er det viktig at man er litt forsiktig når man flytter kabinettet.

 

Her kan du se noen bilder og en animert film som tydelig viser hva som følger med:

 

Zalman 7000B

 

Det følger forresten med en kjekk Fan Mate 2-vifteregulator (som kan styres utenfor kabinettet via en lengre ledning). Chipset-viften på mitt A8N-SLI Deluxe hovedkort bråkte ganske mye (8-9K omdreininger...), så jeg koblet regulatoren til den istedet (mitt problem var at jeg ikke fikk plass til en passiv Zalman-kjøler på grunn av den store GPU-viften). Det hjalp betraktelig og på laveste omdreiningstakt ble jeg kvitt den høyst irriterende høyfrekvente viftestøyen.

 

(NB: Har lest en rekke steder at man skal være litt forsiktig med å bare kjøre passiv kjøling dersom man overklokker. Selv med et Zalman-element blir chipsettet visstnok ganske varmt. Derfor anbefales det luftavkjøling i tillegg. På mitt oppsett kommer det dessuten en luftstrøm fra Arctic Cooling NV5 GPU-viften som bidrar til å kjøle ned kjøleelementet på chipsettet.)

 

Selv i normal modus er 7000B viften ganske støysvak. Den har også en silent-mode som er nærmest lydløs. Har skaffet meg enda en Fan Mate-regulator, slik at jeg kan kjøre silent-modus (anbefales dog ikke for overklokking).

 

[Edit: Glemte en liten ting: Sjekk for all del at hovedkortet ditt er kompatibelt med kjøleren! Den er nemlig litt større enn de fleste kjølere, så du bør sjekke om hovedkortet ditt står på kompatibilitetslisten. Du finner den via linken ovenfor.

 

Her er forøvrig en test av 7700-modellen hos Tom's Hardware:

 

Zalman CNPS7700: The New Giant of Coolers ]

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Har så sinnsykt lyst på en slik en selv, men har en 3400+ nå så det er vel ikke så veldig nødvendig å skaffe seg en X2 4400+. Driver å pakker/pakker ut, video redigering og spill så jeg kunne godt ha kjøpt den, men er jo litt mye penger med tanke på at jeg må bytte ut grafikkort og hovedkort i tillegg.

 

x2 4400+ :love:

En 4400+ vil gi deg et lite ytelsesløft i spillsammenheng i forhold til en 3400+ (for spill som IKKE er dobbelkjerne-optimalisert: For optimaliserte spill vil forbedringspotensialet være enda større, naturligvis). En 4200+ gir litt svakere spillytelse i forhold til en 4000+ (ifølge tester hos Anandtech, se linken jeg postet tidligere), så en 4400+ vil nok gi tilsvarende ytelse som en 4000+ enkelkjerne-prosessor. Det er ikke så verst med tanke på at den koster bare tusenlappen mere enn en 4000+ :) Dersom du velger/klarer å overklokke prosessoren til 2.6 Ghz, så vil spillytelsen overgå en 4800+, og havne på omtrent samme nivå som en FX-55 (som koster omtrent det samme som en 4600+).

 

Er du forresten sikker på at hovedkortet ditt ikke støtter X2 via en BIOS-oppgradering?

Lenke til kommentar

Socket 754 =)

 

Edit. Angrer nå litt for at jeg gikk for s754, men jeg pleier jo å kjøpe nytt hovedkort, cpu, ram og skjermkort hver gang jeg skal bytte ut ting så det er jo gøy også. Regner vel med at jeg kaster meg over et 7800 kort også om ikke ATI har kommet ut med noe innen den tid jeg skal kjøpe meg x2 4400+ eller hva enn som er det "beste" kjøpet når tiden er inne.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Socket 754 =)

 

Edit. Angrer nå litt for at jeg gikk for s754, men jeg pleier jo å kjøpe nytt hovedkort, cpu, ram og skjermkort hver gang jeg skal bytte ut ting så det er jo gøy også. Regner vel med at jeg kaster meg over et 7800 kort også om ikke ATI har kommet ut med noe innen den tid jeg skal kjøpe meg x2 4400+ eller hva enn som er det "beste" kjøpet når tiden er inne.

Bare tull å bytte ut den der. Har en selv også. Hadde BigWater vannavkjøling på den og greide vel da å presse den opp i 2800MHz. BigWater greia var dessverre av dårlig kvalitet. har nå bestilt WaterChill med Dual Rad. Og regner da med å få enda bedre kjøling enn før. Så da blir det vel 2800MHz+. Det skal dog nevnes at min 3400+ var av den "nye" revisjonen. På 2700MHz så vil den vel være en god del kjappere enn en 4000+. Omtrent like kjapp som en sokkel 939 Winchester eller Venice på 2600MHz. Og på 2800MHz vil den vel overgå det meste. Skulle dog likt å hatt en 3700+ med 1mb cache. Vurderer å kjøpe meg en før den går ut av salg. Men det spørs om det er noen vits. Like greit å bytte plattform istedet for å betale mye for en sånn en

 

Edit: på den annen side så har jeg jo et forholdsvis "nytt" AGP skjermkort. Og skal man bytte plattform så vil man jo gjerne ha PCI express. Gidder ikke kjøpe et AGP sokkel 939 nForce3 kort. Så da kan det bli lenge til jeg bytter plattform. Er ikke akkurat noe tregt system jeg har.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...