Gå til innhold

Oppgradering av Athlon XP


ksp1

Anbefalte innlegg

Har en PC som er et par år gammel, med en CPU som Linux sier er en "AMD Athlon XP 1800+".

Siden det er 1 GB med RAM og maskinen ellers fungerer greit, har jeg lyst til å bytte ut CPU'en med noe kjappere. Dessverre begynner tydeligvis denne familien å bli utdatert og jeg har mistet oversikten over AMDs familietre.

 

Hvilken CPU kan jeg putte på mitt MSI KT3V hovedkort? Manualen sier at det er laget for AMD Athlon / XP / Duron. "Socket A (462), 2800+ or higher speed."

Det er et VIA chipset - KT333 North Bridge (200/266/333 front side bus) og VT8235 South Bridge.

 

Vil gjerne ha tips om hvor jeg finner kjappest mulig CPU billigst! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp nytt hk også, kan sikkert bruke minnet du har uten problemer. Gjerne s939 HK med nf3 chipset så kan du bruke AGP kort du har også. Forskjellen mellom XP og Athlon64 er ganske enorm, feks Athlon64 3000+ har 50-60% høyere ytelse enn XP3200+ i noen benchmarks.

Lenke til kommentar

Ta en titt på handlekurven fra netshop.

Her kan du bruke det gamle minnet og skjermkortet du har.

 

Vil du fortsatt gå for socket A så er dette hovedkortet å anbefale da det egner seg bra til overklokking.

 

Det kortet du ha bruker VIA chipset og er ikke viden kjent for at det er bra til overklokking så det skal du droppe til en eventuell oppgradering.

 

OT men men!

 

Athlon64 3000+ har 50-60% høyere ytelse enn XP3200+ i noen benchmarks.

 

Lillebroren min har en Athlon 64 3000+ @ 2Ghz (3200) og kjører superpi på 46 sekunderi mens jeg med en Athlon XP2500+ @2,21Ghz (3200) kjører samme testen på 47 sekunder.

Begge maskinene har 1GB ram.

Forskjellen her var i allefal ikke enorm.

post-222-1121761137_thumb.jpg

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Hva var så dårlig med det?

Forskjellen var mellom 3700 og 3800 prosessoren som hadde en prisforskjell på 200.- pluss at det er kjekt med noe bedre en boxed kjøleren.

Jeg vil si at 3700+ er bedre enn 3800+. 512 Kb cache utgjør endel i ytelsen.

 

Disse CPU'ene blir heller ikke så varme, så boxed kjøleren holder lenge, hvis du ikke skal drive på med ekstrem overklokking.

Lenke til kommentar

Enkel oppgradering fra usæl der, men over 1100 inkl porto for å øke fra Elendig til Dårlig ville føles litt bortkastet. Nytt HK og AMD64, du kan bruke ram'en og AGP-kort du har fra før.

 

Netshop:

16501 AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED

- Socket 939 512KB cache "Venice" Fjernlager 1-3 dager

18 kr 1 290,00 kr 1 290,00

14478 Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250

- ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B/ 18 kr 950,00 kr 950,00

 

Totalt: kr 2 240,00

+ porto ca 80

= 2.320,-

 

1200 kr mer for såpass mye bedre ytelse.

 

Perpyro, gidder du poste hvilken super-pi test og versjon dere brukte? Kanskje noen andre med AMD64 3000+/3200+ kan teste samme, for det hørtes mistenkelig ut med PC'en til lillebror der. Er ikke noen super-pi ekspert, mulig athlon XP er bra på den, men det jeg har hatt av XP'er selv har iallfall ikke vært mye å juble for mht prosessorkraft, videokoding osv gikk på celeron-nivå.

 

Edit: mht 3700+/3800+ så ville iallfall jeg helt klart tatt 3800+ med mindre man går med skumle tanker om overklokking.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Vi brukte Superpi 1,4 så det er noen desimaler med i bildet men forskjellen er ikke på mere en maks 1,5 sekunder på 1M testen.

 

Er ikke noen super-pi ekspert, mulig athlon XP er bra på den, men det jeg har hatt av XP'er selv har iallfall ikke vært mye å juble for mht prosessorkraft, videokoding osv gikk på celeron-nivå.

 

Selvsagt kan ikke de gamle XP prosessorene måle seg med dagens A64 serie og i noen tester er forskjellen så stor som du sier, noe jeg har lest selv, men det var litt morsomt at min gamle XP prosessor henger såpass med i superpi.

 

Det med cachen såg jeg ikke på så mulig 3700 er bedre en 3800.

Hvilken av disse klokker lengst på luftkjøling?

 

EDIT:

Du har rett du bør henges!

Snekker`n besvarer det veldig godt i denne tråden.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Å blande inn overklokking er bare tåpelig.

En A64 vil alltid kunne overklokkes tilsvarende som en XP2500+ osv.

 

Det at jeg har en XP-m som ligger på 38s i superpi (http://home.no.net/mralien/oc/38low.JPG) betyr ikke at alle XP-m klarer det.

 

Mitt tips er ihvertfall å kjøpe en XP-M2400+ og kjøre den på 333MHz effektivt med en så høy MP som mulig. Da vil ikke hovedkortet ditt tulle til AGP og PCI-frekvensene.

Lenke til kommentar
Å blande inn overklokking er bare tåpelig.

En A64 vil alltid kunne overklokkes tilsvarende som en XP2500+ osv.

 

Det at jeg har en XP-m som ligger på 38s i superpi (http://home.no.net/mralien/oc/38low.JPG) betyr ikke at alle XP-m klarer det.

 

Mitt tips er ihvertfall å kjøpe en XP-M2400+ og kjøre den på 333MHz effektivt med en så høy MP som mulig. Da vil ikke hovedkortet ditt tulle til AGP og PCI-frekvensene.

Er skeptisk til XP-M på VIA-baserte kort. :hmm:

Har riktignok bare testa den på et MSI kort med VIA KT6 chipset, og ikke KT333 som det er snakk om her, men på dette kortet ble prosessoren låst til MP 13,5!

Og da er jo mye av poenget med XP-M borte... :ermm:

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Vet ikke om det gjorde saken noe enklere...

 

Denne maskinen kjører SuSE, har ikke så lyst til å legge penger i ny hardware samt reinstallere alt i 64-bits versjoner etterpå.

 

Problemet er at KDE føles så alt for treg - tar meg 4-5 sekunder å åpne en ny konsole f.eks. Dette er altså operasjoner som ikke bruker disk (bruker ikke noe swap heller).

Jeg har også en P4 2.4GHz / 1MB cache med 512MB RAM (Epox 4SGM8I) som kjører CentOS 4.0. Denne kjører Gnome, så jeg kan ikke helt sammenlikne farten, men den føles generelt mye kjappere - viser seg kanskje også i forskjellen i BogoMIPS: 3031 for Athlon XP 1800+, 4734 for P4 2.4GHz.

hdparm -tT gir litt bedre resultater på AMD'en mot Intel'en.

 

Har også en Athlon64 3000+ / 512MB RAM reservert for billedbehandling/videoredigering som derfor kjører WinXP Pro. Fikk en BogoMIPS på rundt 3900 fra Knoppix på den.

 

Så spørsmålet blir: er det noen vits i å gå opp til Athlon XP 3000+ på den gamle maskinen før jeg pensjonerer den som filtjener, eller kan det rett og slett være noe galt med ytelsen på den?

Vil jeg føle noen bedring om jeg setter inn en ny CPU?

 

Kommer nok til å vente med nytt HK+CPU til jeg gjør en større oppgradering med litt SATA-RAID m.m. en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

KDE er litt tregt generelt synes jeg. Lenge siden jeg brukte det sist nå da, husker ikke versjon heller, men det var rimelig tungdrevet iallfall. Har ikke lest mye Linux benchmarks de siste årene men synes det er tendenser til at intel yter generelt bra der.

 

Disse nummerne til AMD er det ikke mye system over, men hvis det var det kunne vi kanskje sagt at ytelsesøkningen på ren CPU-kraft er ca 3000/1800, og så slå av litt for gamle kjente siden AMD har oppjustert tallene i takt med Intels utvikling i høyere grad enn sin egen, så burde det fortsatt bli oppimot 40% økning. Kanskje mer også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...