Gå til innhold

Mac - Ikke fornøyd ?


Anbefalte innlegg

Eneste jeg har å klage på er at Finderen (Samme som Windows Explorer i Windows...) er at den kunne vært noe mer oversiktelig og kunne blant annet hatt funksjonen et nivå opp som Windows Explorer har... Som dere skjønner er det fint lite å klage over, bortsett fra at man kan Whine så mye man vil om at det er alt for dyrt med Apple hardware generelt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter på en Powerbook 1,64ghz, G4 15" SuperDrive.

Ikke noe behagelig å sitte på egentlig.

Det harde aluminiumschassiet gir tresmak og ømme rumpemuskler... :cry:

Godt å høre at den er solid, da :!:

 

Om problemet skulle vedvare, kunnne du kanskje tenke på å kle den i et slags stoff, slik at den blir mykere å sitte på ?

 

Fant denne guiden på nettet som kanskje vil være til hjelp :

 

http://www.malaran.com/2.0/ibook/furbook.html

Lenke til kommentar
Fant denne guiden på nettet som kanskje vil være til hjelp :

 

http://www.malaran.com/2.0/ibook/furbook.html

Tenk å ødelegge macen sin sånn! :cry:

 

hvordan er mac på lyd? sånn støy liksom?

tenkte på og kjøpe en ibook g4 når jeg begynner på skolen. men litt av det jeg er så dritt lei er at dataen bråker så jæveli. vifter og sånt.

Mener nå å ha hørt at den er vifteløs.. :hmm: Selv har jeg aldri hørt en iBook lage en eneste lyd (om man ser bort i fra cd-rom osv). Har selv bestillt en iBook, så jeg håper da den ikke bråker siden den skal brukes først og fremst på skolen.

Lenke til kommentar

Vifteløs er den iallefall ikke, men det er mange faktorer som spiller inn på hvor mye den støyer. Hvor mye prosessoren blir belastet er nok kanskje det viktigste. Om maskinen brukes til lett tekstbehandlig og slikt på skole burde ikke støy være noe problem i det hele tatt, er iallefall ikke det på min PowerBook.

Lenke til kommentar

PB ihvertfall er så og si helt lydløs helt til vifta må innkobles. Når det skjer er det gjerne (hos meg i alle fall) hvis jeg sitter med maskina på fanget over lengre tid da luftstrømmen sikkert blokkeres av klærne. Det fine er at viftestyringa er ganske smart, så den gir seg som regel veldig raskt da, gjerne etter et minutt...

 

Vifta er forøvrig ganske stillegående og lydbildet i seg selv ganske behagelig til vifte å være - så det er egentlig ikke noe problem. Legger ikke merke til det i vanlig romstøy. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har ett irritasjonsmoment med min G4 PowerBook, og det er at CPUen i denne rett og slett er i svakeste laget. Tunge websider med mye flash og dill gjør at den går på 100% CPU hele tiden.

 

Hva er vitsen med å lage en tabbed browser hvis du kan bruke bare to eller tre tabs for å unngå at CPU står i 100% hele tiden?

Det egentlige problemet er at macromedia sin flash-plugin suger kuk. Unnskyld, suger balle.

Lenke til kommentar

Har en iBook G4 1,2 GHz 768 MBRAM. Er veldig fornøyd med den, er også veldig fornøyd med Tiger. Har ikke (siden den første uka) opplevd noe stabilitetsproblemer.

 

Men når det gjelder ting som kunne vært bedre så produserer iBooken veldig mye varme. Noe som er litt slitsomt i lengden ettersom det blir klamt og varmt.

 

En annen ting er driverstøtte. Det hadde vært fint om produsenter som 3Com kunne følge med på utviklingen og ikke lage drivere som forårsaker "kernel panic" når man unplugger USB WLAN pennen sin.

Lenke til kommentar
Har en iBook G4 1,2 GHz 768 MBRAM. Er veldig fornøyd med den, er også veldig fornøyd med Tiger. Har ikke (siden den første uka) opplevd noe stabilitetsproblemer.

 

Men når det gjelder ting som kunne vært bedre så produserer iBooken veldig mye varme. Noe som er litt slitsomt i lengden ettersom det blir klamt og varmt.

 

En annen ting er driverstøtte. Det hadde vært fint om produsenter som 3Com kunne følge med på utviklingen og ikke lage drivere som forårsaker "kernel panic" når man unplugger USB WLAN pennen sin.

Har du ikke AirPort på iBooken din?

Lenke til kommentar
Jeg har ett irritasjonsmoment med min G4 PowerBook, og det er at CPUen i denne rett og slett er i svakeste laget. Tunge websider med mye flash og dill gjør at den går på 100% CPU hele tiden.

 

Hva er vitsen med å lage en tabbed browser hvis du kan bruke bare to eller tre tabs for å unngå at CPU står i 100% hele tiden?

Det egentlige problemet er at macromedia sin flash-plugin suger kuk. Unnskyld, suger balle.

vel hvis jeg ikke husker helt feil så er det en plug inn i firefox som tar og stenger ut all flash. På godt å vont. Men jeg har da en 14" ibook på 1,33Ghz 512mb minne, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i den beskrivelsen når det gjelder at cpuen går i 100.

 

Har vanlig vis ca 20-30 vinduer åpen og når jeg så tar og trykker F9 eller F8 da pleier ting å ta litt tid les 3 sek før noe skjer. Andre ting jeg savner er at det ikke finnes en maskin som kan ha 6 hd +. Noe jeg savner dypt.

 

Hm eller så er den maksimer minimer vindu knappen noe jeg savner. Andre ting er webcam støtte i msn, vet at amsn sin nyeste beta støtter det, men den er så buggy.

 

Men ikke misforstå jeg er utrolig fornøyd med alle mine macer. Jeg har heldig vis aldri hatt noen problemer med noen av mine macer untatt et hd crach for noen år siden. Selv om jeg vet at det finnes feil på mange macer, så er forsatt apple den forhandleren som har færest feil på sine maskiner. Selv om det ikke er til hjelp for de som har feil på sine maskiner så er det sanheten.

 

jeg må også si at jeg føler meg mye mer hjemme i mac os x enn på min win 2000 pro maskin. Men siden jeg liker å tutle rundt i maskinen min så trenger jeg en win maskin for å bygge på, og reparer feil ( som oftest selv produsert). :blush:

 

Mac os x synes jeg rett og slett hand down tar rotta på alt annet. Sef det er nok MANGE som mener det motsatte, og det skal de selfølgelig få lov til. Og jeg mener også at mac gir ufattelig mye for penga. eks imac 20" en alt i et maskin med en så nydelig 20" til den kongeprisen så er det et under at det er så få folk som har kjøpt den. Den er jo billig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Min PB G4 12" er så godt som lydløs, til viften skrur seg på, som sagt tidligere. Viften skrus på enten ved kjøring av tunge applikasjoner, eller om mac'en har stått på lenge, ihvertfall hos meg.

Lenke til kommentar

...men man har da muligheten til å vise "hvor" man er i Finder? Neste gang du er inne i Finder høyreklikker du på toppen, velger "Tilpass verktøylinje" så dragger du "Bane" inn på toppen av Finder vinduet. Eller så finnes det en utrolig bra "plug-in" til Finder (må bare finne den) som har mange fete funksjoner, inkl "vanlig" adressebar.

Lenke til kommentar
...men man har da muligheten til å vise "hvor" man er i Finder? Neste gang du er inne i Finder høyreklikker du på toppen, velger "Tilpass verktøylinje" så dragger du "Bane" inn på toppen av Finder vinduet. Eller så finnes det en utrolig bra "plug-in" til Finder (må bare finne den) som har mange fete funksjoner, inkl "vanlig" adressebar.

Funnet noen plugin? Bane-re jo ganske meningsløst. Kan uansett eple-trykke på vindunavnet for å få frem "banen".

Lenke til kommentar
...men man har da muligheten til å vise "hvor" man er i Finder? Neste gang du er inne i Finder høyreklikker du på toppen, velger "Tilpass verktøylinje" så dragger du "Bane" inn på toppen av Finder vinduet. Eller så finnes det en utrolig bra "plug-in" til Finder (må bare finne den) som har mange fete funksjoner, inkl "vanlig" adressebar.

Funnet noen plugin? Bane-re jo ganske meningsløst. Kan uansett eple-trykke på vindunavnet for å få frem "banen".

Skal sjekke når jeg kommer hjem - stod om det i Macformat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
...men man har da muligheten til å vise "hvor" man er i Finder? Neste gang du er inne i Finder høyreklikker du på toppen, velger "Tilpass verktøylinje" så dragger du "Bane" inn på toppen av Finder vinduet. Eller så finnes det en utrolig bra "plug-in" til Finder (må bare finne den) som har mange fete funksjoner, inkl "vanlig" adressebar.
Funnet noen plugin? Bane-re jo ganske meningsløst. Kan uansett eple-trykke på vindunavnet for å få frem "banen".
Beklager sent svar! Programmet heter Path Finder og kan hentes ned fra Cocoa Tech.

 

...og slik ser det altså ut:

pf44.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...