Gå til innhold

Pakkeliste - førstegangstjeneste 2005.


dimiles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Troms. Har en kamerat som å skal inn den 25. juli. Vet ikke hvordan system de har, men både jeg og han skal jobbe som lærlinger, men tviler på at det har noe med saken å gjøre.

 

Vet ingenting om hvordan hverdagen blir fysisk, men det varierer alt etter hvor man havner på rekrutten. Jeg vet at det stilles en del krav til det fysiske med tanke på 3 km, sittups, pushups og armhev. Skal sjekke dette opp med en jeg kjenner som har vært der, så poster jeg det her.

Lenke til kommentar
Noen som har vært på Madla? Som kan fortelle hvordan hverdagen blir fysisk? Ganske detaljert, isåfall.  :)

 

Bare 7 dager igjen nå.. :O  Bor du i Stavanger, ^Th0mas^ ?

Moi..? :D

Joda Mavva. :)

 

Du har vært på Madla, men tippet ikke du visste noe om det ettersom du var inne i 16 (17?) timer. :p

 

Edit: Gjør det, Thomas. Sjekk det opp! :)

Endret av dimiles
Lenke til kommentar

Her er svaret jeg fikk:

 

Ikke så mye trening nei. Når det gjelder skikkelige treningsøkter så er det noen få av dem, som regel mest mulig lystbetont (fotball f.eks).

 

Ellers blir det et par omganger med push-ups og sit-ups ute på asfalten når man har tid til overs, men da holder man bare på noen få minutter. Dette har dessuten tillitsmannapparatet sett seg lei på, så det er mindre av det nå enn da jeg var inne.

 

Dessuten vil dere også bli testet i 3000 meter (to runder rundt den bebygde delen av leiren), ha en liten rotur i store robåter, samt en liten styrketest. For meg som hadde en kroppsform preget av mye tid foran en dataskjerm var det helt uproblematisk å delta fullt i treningen. Enkelte hadde problemer, men disse var gjerne grovt overvektige eller hadde skader fra tidligere.

 

Mange bruker treningsrommet frivillig om kvelden, så stort sett er man ikke akkurat utslitt fysisk på slutten av dagen.

 

5. kompani vet jeg kjører litt hardere på fysisk trening enn 4. kompani, men som lærling er det garantert 4. kp du skal på (hvis de ikke har endret det siden jeg var inne).

 

Ingenting å være redd for - husk at opplegget er laget slik at all slags sløve og halvskadde folk skal kunne delta :-)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke.

 

Jeg skal jobbe som vekterlærling i forsvaret samtidig som jeg avtjener 1. gangstjensten, men vil ikke få opplæring før jeg er ferdig med rekrutten. Hvis ingenting er endret siden før, vil alle lærlinger bli satt i 4. tropp. Grunnen til dette er fordi mange av lærlingene fremdeles er 17 år gamle, og må skyte med sallongrifle istede for AG3 (tror det er det alle over 18 år får skyte med).

 

Du får legge inn en beskjed i denne tråden om hvor du har havnet når du er der. Blir morsomt å vite. Det er biblotek med Internett-tilgang, men ikke forvent deg all verdens. Vi er ikke de eneste som vil benytte oss av det. ;)

 

En annen bekjent fortalte meg at Madla oppererer med trådløst nettverk, så da er det kanskje kjekt å ta med seg bærbar PC allikevel. Det står under vurdering. :)

 

De fysiske testene er ikke harde, men jeg anbefaler at du/dere øver hangups på fritiden. Det var veldig få som klarte mer enn 2-3 under lærlingintervjuet i forsvaret.

Lenke til kommentar
Hehe, ok. Så alle vi som er vanlige rekrutter blir plassert i 4. komp.? Har hørt om de testene og jeg tror hang-upsene blir det vanskeligste. Løpingen og push-ups'ene går nok greit. :)

Nei, lærlinger er ikke vanlige rekrutter. Lærlinger skal jobbe i forsvaret i minst 2 år, men bortsett fra at de muligens havner i 4. tropp er det ingen forskjell fra det jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Grunnen til dette er fordi mange av lærlingene fremdeles er 17 år gamle, og må skyte med sallongrifle istede for AG3 (tror det er det alle over 18 år får skyte med).

Brodern gikk inn i militæret da han var sytten, og han hadde full våpentrening i likhet med de over atten år.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...