Gå til innhold

Formatering av windows xp pro


Anbefalte innlegg

Hei! Eg skulle formatere ein venn sin data, han hadde 2 partisjonar(c: og d:).

Eg fekk formatert d: i windows, men c: fekk eg ikkje formatert frå windows og ikkje frå windows cd'n. Korleis skal eg formatere maskina da? dos? i så fall korleis kjem eg meg i dos?

 

Prøvde å formatere ein diskett til ms-dos oppstartsdiskett, men når eg kom inn i dos så sto det at det var feil på diskett elle noko! skreiv format c: så kom det opp ukjent kommando.

 

Kva skal eg gjere?

 

Unnskyld visst dette er feil forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan formatere fra Windows, så lenge det ikke ligger noen systemfiler på den aktuelle partisjonen: Høyreklikk på Min datamaskin på skrivebordet, så velger du "Behandle". I vinduet som kommer opp velger du "Diskbehandling". Her kan du bare høyreklikke på den partisjonen du skal formatere og velge "formater"

post-104-1121642085_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sikker på at det går med behandle --> diskbehandling --> formater på den partisjonen som windows ligger på?

 

Eg testa på min, å der gjekk det ikkje an å trykke på formater. Eg har berre ein partisjon foresten.

 

Du som sa at eg berre kunne gjere det i bios, korleis gjer eg det?

Lenke til kommentar

Faen trur dere at eg er heilt? Var det eg trudde, at det ikkje gjekk an å formatere i windows!

Eg har ikkje prøvd å instalere windows på nytt i windows! :mad:

Eg setter cd'n i så restarter eg data og booter frå cd.

Det ser noko slik ut som det hårek viste: http://www.windowsreinstall.com/install/wi...llw2k/page1.htm

 

Men eg kjem meg berre til første meny.

 

*To set up windows -- now, press Enter.

*To repair a windows -- installation, press R.

*To quit Setup without installing --, press F3

 

-- = windows type

 

Der trykte eg ENTER, då tok det 5 sek så kom det opp at ei windows fil ikkje kunne oppnast.

Så restartar dataen seg, visst eg testar igjen skjer det samme gang på gang.

 

Eg testa å boote frå cd med både xp pro cd og xp home.

 

Kva skal eg gjere? :dontgetit:

Endret av Hjelp!!!
Lenke til kommentar
Sikker på at det går med behandle --> diskbehandling --> formater på den partisjonen som windows ligger på?

 

Eg testa på min, å der gjekk det ikkje an å trykke på formater. Eg har berre ein partisjon foresten.

 

Du som sa at eg berre kunne gjere det i bios, korleis gjer eg det?

Ikke så rart at det ikke går an å formatere Windows-partisjonen når du er i Windows. Som jeg sa: Man kan ikke formatere en systempartisjon når man er i Windows. Dette er fordi formatering også medfører sletting, og sletter man et program mens det holder på med noe så........

 

Men slik jeg forsto det, så hadde du installert Windows på den ene av to partisjoner på en maskin, mens partisjon nr. 2 ikke var i bruk til noe. Hvis det hadde vært tilfelle, så hadde du kunnet formatere den partisjonen fra Windows sin DiskBehandling...

Lenke til kommentar

prøv å starte maskinen i ms-dos modus og formater. gikk iallefall før.

men det kan jo virke som du har noe feil på windows cd'en din, i og med at du får den feilmeldingen. prøvd med en annen cd? når jeg har er-innstalert har jeg bare boota fra cd'en og fjerna partisjonene og lagt alt på nytt, ganske enkelt og greit...

Lenke til kommentar

Slett partisjonene og lag en ny for C:\ som du formaterer i NTFS. Når windows er ferdig innstalert oppretter du D:\ i diskbehandling.

 

Om du har lesefeil fra cd´n prøv en annen cd. Eller prøv en annen cdspiller. Jeg har opplevd store problemer med å sette opp win2000 med en billig cdspiller. Gjentatte (mange) trykk på gjentaknappen (om den er der) løste problemet og maskinenen er stabil etter flere år...

Lenke til kommentar

Når jeg skal formatere og det ikke funker fra xp-cden,

bruker jeg alltid win98-oppstartsdiskett, noe som aldri har feilet.

 

Link til et program som lager oppstartsdiskett

 

Last ned det jeg linker til, lag en oppstartsdiskett, putt den inn, skriv fdisk når du er inne i DOS, fjern alle partisjoner som er der. Ikke lag noen nye, det kan xp-cden ta seg av.

 

Sett i xp-cden, restart og (forhåpentligvis) installér.

Endret av reallars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...