Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP spoofing, Nextgentel, Speedtouch


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har ADSL fra Nextgentel med Speedtouch 510 routermodem. Jeg har også en Linksys WRT54G trådløsrouter som jeg vil henge på nettet.

 

Nå, jeg har allerede en routerfunksjon i Speedtouchen, men denne vil jeg ikke bruke, da Linksysen har bedre funsjonalitet. Har sett litt rundt på nettet at det skal være mulig å få Linksys-modemet til å levere ekstern IP-adresse på LAN-porten vha. såkalt "DHCP spoofing". Hos Telenor kan man velge dette i routeren (samme router). Har noen fått dette til å fungere hos Nextgentel?

 

Siden NGT bruker PPPoA og ikke PPPoE må man nødvendigvis ha en routerfunksjon i modemet, da det ellers ikke er noe ethernet å koble seg til. Men det må da gå ann å slippe NAT?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Netopia ruterene finnes det en bridge-funksjon som sansynligvis er det du hadde hatt bruk for. jeg tror ikke det eksisterer på Thompson ruterene, så her er jeg mer usikker hva du kunne gjort med den. Thompson og netopia rutere støttes dog av det samme sentral-ustryret, så mulig du kan få skiftet til en netiopia dersom du godsnakker litt med supporten =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har hatt en Netopia router, men NGT klarte ikke å få hastigheten opp til 4200kb/s med den, så de sendte en Speedtouch-router istedet. Ikke at det ble noe bedre...

 

Jeg har ikke prøvd å fjerne NAT fra Netopiaen, men noen påstår det går. Andre sier det skal gå på Speedtouchen også. Slik som her

Lenke til kommentar
Har hatt en Netopia router, men NGT klarte ikke å få hastigheten opp til 4200kb/s med den, så de sendte en Speedtouch-router istedet. Ikke at det ble noe bedre...

 

Jeg har ikke prøvd å fjerne NAT fra Netopiaen, men noen påstår det går. Andre sier det skal gå på Speedtouchen også. Slik som her

Jeg vet det finnes en bridge-modus i netopiaen. både den nye cayman og den gamle. Har dog hørt en del om at de har en tendens til å bli ustabile i den modusen i noen tilfeller.

 

Det ser jo ut som du allerede har funnet deg en guide til å fikse thompsonen (satt meg ikke inn i artikkelen, men det så ut som du hadde funnet noe). Om alt feiler så kan du sikkert kontakte produsenten av ruteren for svar, eller evt. forumene deres. jeg sendte noen spørsmål til Netopia produsenten en gang, og jeg fikk faktisk gfreie svar tilbake, og innen ok tid.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Er det den samme Thompson routeren som Telenor bruker er det bare å sette den til bridge. For å få kontakt med den for konfigurering etter at du har gjor det må den resettes til fabrikkinnstilling.

Nei, det hjelper ikke fordi NGT bruker PPPoA.

Finnes det ikke en half bridge mode på Speedtouch boksene? Ie at man terminerer PPPoE/A på boksen, men bridger resten ut på LAN siden?

Lenke til kommentar

Har kommet et skritt videre. Lastet ned original firmware fra sidene til Speedtouch. Da fikk jeg tilgang til å legge inn templates. Valgte PPPoA med VCI/VPI = 1.32, og smokk, på nett. Men med samme oppkobling som Nextgentel har lagt inn.

 

Valgte PPPoA_s (spoofed), og fikk logget meg på nettet, modemet leverte public-IP via DHCP, men jeg fikk ikke tilgang ut på nettet. Ingen IP-adresser lot seg pinge. Dette selv om linjen har status oppkoblet. Tror det er noe med routingen som ikke er rett satt opp. Får forske mer på dette.

Lenke til kommentar
deaktiver snat i routeren og slå på en funksjon som heter "ip passthrough". Da vil den første datamaskinen/routeren som spør etter ip adresse via dhcp få ip addressen til internett.

dette høres spennende ut, tror jaggu jeg vil prøve det.

 

Men det store spørsmålet er jo, er dette stabilt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...