Gå til innhold

verste filmen(e) du har sett


LIRS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
chills Skrevet: 19/07/2005 : 22:50 

 

 

Fantastic Four er noe dritt... fatter ikke at folk syntes den er bra! 

 

Har du sett den? Har jo ikke kommet på kino enda, utlandet eller no?

Jeg har sett den på kino i Norge. :shrug:

 

Starship Troopers 2 er forresten en KONGEfilm. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har lurt litt på disse som hyller slike filmer.

Lurt på om de er "gode i hodet" liksom? Eller rent nysgjerrig mer hva det er som fascinerer?

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som fascinerer. Jeg er snill, og pleier ikke å mistro folk.
Filosofi?? Da setter jeg heller en knapp på "eller noe".

Som sagt, jeg har til gode til å ha lest/hørt nok om hva de greiene der går i nøyaktig. Du kan jo sjekke det opp selv.

Jeg så filmen tilendes. Jeg har lest endel cyberpunk-litteratur, sett endel cyberpunk-filmer, gjort et forsøk på finne ut av dette. Når det gjelder Tetsuo har jeg ikke kommet langt.
Når en film er så grøtete i plottet at ingen ser ut til å vite hva meningen er, så mener jeg den har feilet som et medium.

Hvorfor det?

Har ikke artisten bak et verk lov til å bestemme selv hvordan han vil gjøre en film?

Artisten skal bestemme selv. Poenget er at film er et medium, noe som skal formidle noe, f.eks. et poeng. Når kunsten ikke er til å forstå, da fungerer ikke mediet til kommunikasjon.

 

Jeg er enig med Andre Bjerke i at klarhet er en fordel når en skal formidle.

Tetsuo er jo en dekonstruksjon av mediet. Den fungerer på helt egne premisser.

Fortell gjerne mer om dekonstruksjonen.
Dette er nytt for meg. Blade Runner (1982) er ofte krediert for å ha definert stemningen i Cyberpunk-genren, og den filmen kom før Tetsuo brakk seg over lerretet. Japans cyberpunk, muligens, men ikke cyberpunk i sin alminnelighet. Ellers er vel William GIbson den som brakte Cyberpunk-begrepet opp i dagslyset.

 

Blade Runner var nok den første når man ser det i retrospektiv ja. Jeg er ikke ekspert på cyberpunk, men Tetsuo regnes for å være banebrytende innenfor sjangeren.

Men jo, cyberpunk eksisterte både i tegneserie og bokform en stund før Tetsuo jo.

Den var vel også en av de første filmene som satt fart på Extreme Asia-bølgen.

Googling på "Extreme Asia wave" ga lite med resultater, kan du fortelle mer? Joda, det er kommet endel japanske filmer til Europa, men Akira Kurosawa leverte varene i mange år før dette, virker ikke spesielt nytt for meg. Forøvrig lurer jeg på når Korea vil bli oppdaget av filmimportørene.
Mulig du likte den, men da er jeg interessert i å vite hvorfor du likte den.

 

Vel, smak og behag er det ikke?

Derom kan vi være enige. I tillegg har jeg endel mer objektive ting jeg gjerne ser i en film, f.eks, et originalt plot, god klipping, bra behandling av et tema osv.

Er det så utrolig rart da egentlig? Filmen er jo totalt unik på mange plan.

Jeg gleder meg over at den er unik; da slipper jeg flere uhell som da jeg så den filmen.
Som sagt har den jo dekonstruert hele filmmediet og bygd det opp igjen. Både tempomessig, grafisk og lydmessig spiller den helt på egne premisser. Den er en original film rett og slett. Den bygger dessuten opp forstyrrende fremtidsdystopia som veldig få filmer klarer ellers. Samt at subjektet fascinerer.

Klart, den er ikke noe for alle likevel. Har ikke noe problemer med å forstå at du ikke likte den.

At du tydeligvis ser det som helt totalt usannsynlig å forstå at andre gjør det derimot stusser meg litt da.

 

S,

Her legger du ord i min munn som ikke er mine. Jeg er fullt ut klar over at jeg ikke forstår denne filmen. Derimot kan jeg gjerne akseptere at folk tror de forstår den, også at noen faktisk forstår den. Da vil jeg gjerne høre litt om hvorfor og hvilke kvaliteter som en mener å finne.

 

Når jeg diskuterer ting er det ikke for å triumfere over andre; det er for å utvide mine horisonter.

 

Forøvrig, de som likte Testuo-filmen(e) vil kanskje også like "Red and Rosy".

Lenke til kommentar
Jeg så filmen tilendes. Jeg har lest endel cyberpunk-litteratur, sett endel cyberpunk-filmer, gjort et forsøk på finne ut av dette. Når det gjelder Tetsuo har jeg ikke kommet langt.

 

Jeg snakket altså om denne fremtidsdysotopien her. At mennesker en dag vil blande maskineri inn i sin kropp. Tetsuo er både skrekkelig og ganske morsom her. Når han fyren står med den borremaskin-greia til penis er det satt veldig på spissen.

 

Artisten skal bestemme selv. Poenget er at film er et medium, noe som skal formidle noe, f.eks. et poeng. Når kunsten ikke er til å forstå, da fungerer ikke mediet til kommunikasjon.

 

Hva hvis en film er åpen for tolkning da?

Har du noe forhold til David Lynch for eksempel? Han bygger vidt på at seeren skal legge til sin egen oppfatning av det som skjer. Ellers synes jeg filmen formidler veldig mye her. Den utfordrer jo hele filmmediet f.eks. Den formidler også en veldig drømmeaktig stemning. Du kan jo også knytte den litt til surrealismen(som jeg vil gjette du ikke kan være sælig begeistret for?).

 

Her er nå forøvrig en tråd fra dfilm, om den:

Tetsuo-tråd

 

Jeg er enig med Andre Bjerke i at klarhet er en fordel når en skal formidle.

 

Right. Kjenner til de meningene hans faktisk. De var vel mest ment som et spark i den modernistiske kunstretningen som kom. Tetsuo er modernisme i aller høyeste grad.

Personlig får mye mer ut av modernismen enn Bjerke, bare så det er sagt.

En annen mann du er enig i her er Adolf Hitler, forøvrig. Også en tilhenger av å holde ting enkelt, og hatet modernistisk kunst som pesten. Satt opp gallerier over modernistisk kunst og kalte det "entartete kunst". Han forsto det ikke og det provoserte han. Mange av disse kunstnerne ble nektet å drive med kunst, og noen ble sogar drept. Alt de hadde gjort ble brent.

 

Fortell gjerne mer om dekonstruksjonen.

 

De fleste filmskapere som skal lage en film går ut ifra enkelte "sannheter" når de lager en film. Enkelte "selvfølgeligheter". Man skal skrive et manus sånn og sånn, screenplay sånn og sånn, skuespillere skal være sånn og sånn, lyden sånn og sånn.. belysning sånn og sånn. Fokus skal være sånn og sånn, filmen skal aldri være lengre eller kortere enn sånn og sånn, klippingen skal være sånn og sånn.. osv.. Det er en ferdig-mal ofte de starter med og derfra lager filmen.

 

Med å dekonstruere hele måten å lage film på og bygge opp på igjen får filmen et helt annet ansikt. Ta en film som Eraserhead f.eks. Den fungerer etter helt eget lovverk. Lydene er erstattet fra vanlige lyder til mer spesielle lyder som ofte symboliserer mye mer det filmen ønsker å få seeren til å føle, slik som industrielle intense lyder. Man viser symboler mye mer enn logikk, og tilogmed skuespillet gjør ting på sin særegne måte.

Tetsuo er også en slik film. Den fungerer på sin egne måte. Den har brutt ned filmen og blitt noe annet, men fortsatt en film.. fortsatt noe som gir uttrykk, fortsatt prøver å få noe overbord til seerene.

 

Googling på "Extreme Asia wave" ga lite med resultater, kan du fortelle mer? Joda, det er kommet endel japanske filmer til Europa, men Akira Kurosawa leverte varene i mange år før dette, virker ikke spesielt nytt for meg. Forøvrig lurer jeg på når Korea vil bli oppdaget av filmimportørene.

 

Kurosawa har ingenting med Asia Extreme å gjøre.

http://www.asiaextreme.co.uk

Kjøper du f.eks Sympathy For Mr. Venegance(koreansk forøvrig) får du med en liten bok om Extreme Asia, som selskapet Tartan står for det meste i. Det er vel mest basert på det de er flinke til der borte, å lage forstyrrende og ekstreme filmer. De har slått bra an på verdensbasis. Regissører som Takashi Miike, C.W. Park etc etc.. og selvsagt Shinya Tsukamuto.

På mer kommersielt nivå slo f.eks Battle Royale an. Det er mer disse filmene jeg tenker på.

Uansett; Tetsuo var en forløper for disse filmene.

 

Jeg gleder meg over at den er unik; da slipper jeg flere uhell som da jeg så den filmen.

 

Kan godt gi den en lang liste over filmer du burde holde deg unna likevel, om du ikke liker Tetsuo. Du kan begynne med å holde deg unna Begotten og Eraserhead. ;)

 

Derimot kan jeg gjerne akseptere at folk tror de forstår den, også at noen faktisk forstår den. Da vil jeg gjerne høre litt om hvorfor og hvilke kvaliteter som en mener å finne.

 

Når jeg diskuterer ting er det ikke for å triumfere over andre; det er for å utvide mine horisonter.

 

Flott! Jeg har vel sagt mitt stort sett.

 

S,

Lenke til kommentar

Sett mye dårlig film i fortiden men de fleste har jeg glemt tittelen på.

Sett såvidt på starwars og det er ikke noe å se på etter min smak.

Så på en film ved navn Thirteen det var ikke akuratt noen bra film.

Svidd neger var heller ikke noe stas.

Men sikkert mye mer og men glemt navnet på dem.

Lenke til kommentar
Godrick & K9: Skjerpings, enten så har dere forumets verste filmsmak - eller så har dere sett 2 filmer, hvorav den andre er Gudfaren eller Goodfellas.

Herregud, hvis du ikke liker at andre har annerledes smak enn deg så er det noe feil med deg.

Det der har jeg hørt mange ganger før. Men, i dette tilfellet er det noe galt med dere to. Jeg er som regel åpen for at folk skal få ha egne meninger angående film, men i dette tilfellet fratar jeg dere retten til akkurat det. Makan til tullball.

Lenke til kommentar
chills Skrevet: 19/07/2005 : 22:50  

 

 

Fantastic Four er noe dritt... fatter ikke at folk syntes den er bra! 

 

Har du sett den? Har jo ikke kommet på kino enda, utlandet eller no?

Jeg har sett den på kino i Norge. :shrug:

 

Starship Troopers 2 er forresten en KONGEfilm. :thumbup:

Starship Troopers 2 er så dårlig at den ikke er "bra = dårlig" engang.

Lenke til kommentar
Starship Troopers 2 er så dårlig at den ikke er "bra = dårlig" engang.

Den er fantastisk. Cheesy kommentarer, heltemusikk, tidenes BESTE plot, dårlig CGI, skuespillerprestasjoner av de sjeldne, seksuell undertone osv osv osv

Starship Troopers 2 har jeg ikke sett, men Starship Troopers syntes jeg var vanvittig dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...