Gå til innhold

Spise rett før man legger seg - Sundt?

Håvard

Anbefalte innlegg

Skrevet
For det nytter jo å si at man ikke skal spise etter klokken 20 når enkelte her legger seg først 12 timer senere, er nok ikke helt korrekt...:)

Nei, men generelt da vet du. Normale folk legger seg 23-24.

Dette gjelder selvsagt ikke i ferier.

Uansett, aldri brydd meg om å ikke ete etter klokken 20. Sover godt for det ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok smart å spise ihvertfall proteiner før manlegger seg. Når man sover produserer kroppen rekordhøye mengder med anabole hormoner som bedrer proteinsyntesen, muskeloppbygningen og annen kroppslig restitusjon. I denne sammenhengen kan det være greit med noe karbohydrater, slik at kroppen lettere kan ta opp proteinene, samt at insulinnivåene vil gi bedre inntak av dem. Lav Glykemisk verdi er å anbefale. Fett, derimot, vil veldig lett lagres når insulinnivåene er på et litt høyere nivå, og iogmed at man bare ligger, vil det nok lagres mer enn vanlig.

Mitt råd er derfor å spise moderat med proteiner (MEd mindre man har trent hardt) og litt trege karbs.

Skrevet
Man bør ikke spise etter klokken 20.

Ikke bra å sove med en mage som jobber villt med maten.

Kan ikke si meg enig med deg der. Spiser meg helt mett ca.2 timer før jeg legger meg og sover som en stein om nettene :p

• 1 måned senere...
  • 5 år senere...
Skrevet

Jeg er jo tydeligvis helt ute og kjører her ettersom jeg liker å spise det jeg nesten vil kalle en middag nummer to rett før jeg legger meg. Blir jo så døsig når en er skikkelig mett :) Jeg rettferdiggjør det overfor meg selv ved at jeg ikke spiser frokost...

Skrevet

Kan noen finne en artikkel som henviser til en vitenskapelig studie angående dette emnet? At tretti stykker sier sin mening om emnet betyr lite. Etter litt søking på internett finner jeg bare slankesider og helseforumer.

• 2 uker senere...
Skrevet

På grunn av jobbsituasjonen min, så må jeg spise i elleve-tiden hver kveld, altså en times tid før jeg legger meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...