Gå til innhold

Om Skjermkortet mitt tar for mye strøm?


Marcelo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvordan du får vite om skjermkortet ditt tar mer strøm en det pc`en/psu`en har å gi?

Jeg har et Ati Radeon 9600xt men får et 6600gt senere idag. Jeg har hatt mange problemer med mitt radeon 9600xt i det siste itte eg fikk nytt hk og cpu,så jeg lurer på om det kan skyldes at pc`en/psu`en ikke leverer nok strøm, jeg har en 400watts NorthQ psu.

 

Takker for alle svar

 

Mvh: Marcelo

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kunne vert greit å bruke noe sånt, men jeg vett heller ikke navnet på forskjellige volt målere, noen andre som vett?

 

EDIT: Noen så eventuelt kunne legge ut en link, hadde og vert greit hvis programet var brukervennlig, men det trengs ikke hvis programet dere vett om ikke er det

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Nei, nei, nei!

Du har mer enn nok strøm til de skjermkorta der. Det kan jeg garantere.

Selv har jeg GeForce 6800GT "golden sample", det har 16 pipes' og 256bit og kjører på 400-1100mhz. Jeg har 2 hardisker 1 P-ATA og 1 S-ATA, og 2 pci kort. Jeg har en Athlon 64 på 2,4 ghz, og masse minne + mye annet div.

Jeg kan overklokke både systembuss, ram og skjermkort høyt uten at jeg merker noe på strømforsyningen.

 

JEG HAR EN AOPEN 350W "low noise".

 

 

 

Så 400W burde være nok til å kjøre et 7800GTX og vel så det. :dribble:

Lenke til kommentar
Nei, nei, nei!

Du har mer enn nok strøm til de skjermkorta der. Det kan jeg garantere.

Selv har jeg GeForce 6800GT "golden sample", det har 16 pipes' og 256bit og kjører på 400-1100mhz. Jeg har 2 hardisker 1 P-ATA og 1 S-ATA, og 2 pci kort. Jeg har en Athlon 64 på 2,4 ghz, og masse minne + mye annet div.

Jeg kan overklokke både systembuss, ram og skjermkort høyt uten at jeg merker noe på strømforsyningen.

 

JEG HAR EN AOPEN 350W "low noise".

 

 

 

Så 400W burde være nok til å kjøre et 7800GTX  og vel så det.  :dribble:

Bra :D Får jeg har og veldig mange ting på pc`en feks: usb wecam, usb mic, usb hub, tv kort, masse minne, 1sata hdd og en pata hdd, osv osv osv. Jeg skal faktisk kjøpe meg nytt skjermkort med pcie i august, tenkte på 7800Gt, så hvis strømforsynningen min klarer det, då slipper jeg å kjøpe nytt :w00t:

 

 

EDIT: Men hva er då vitsen med, strømforsynninger med mer watt?

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

7800gtx krever 400W.

Men har noen en link til et program som kunne måle om alt får nok strøm?

Sitter med 7800gtx og fikk advarsel første dagen om at det ikke fikk nok strøm. (strømledning som hadde hoppet av) Tenkte det kunne vært greit å ha og sjekke, siden jeg får så lite i 3dmark. (utweaka system med masse skrot på:p)

Lenke til kommentar

Oswald : Ikke se deg blind på Watt som blir levert av en strømforsyning og Ampere som den greier å levere over de forskjellige Railene.

 

Har du problemer med strømforsyningen og den er defekt så vil den nok ikke greie å levere nok strøm. Det finnes et par overvåkningsverktøy hovedsakelig fra Hovedkort produsenten din eller gamle gode MBM5 men det er trolig det ikke støtter hovedkortet ditt.

 

Speedfan kan være et alternativ, bruker det ikke selv, men det skal være et veldig greit program.

 

Sjekk at alt er som det skal med disse verktøyene, ser du at Voltene står og hopper mye og synker kraftig under last så har du for liten Psu, hvis du har fryktelig mye stasj så må du kanskje opp et hakk til en 500W psu.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Prøv denne linken. Den gir en røff beregning av hvor kraftig strømforsyningen din trenger å være. Den tar derimot ikke hensyn til hvor mange ampere som leveres for de forskjellige spenningene (3.3, 5.0 og 12.0V).

 

Enkelte PSU'er kan foreksempel levere mange Watt til sammen, men veldig lite ampere for 12.0V spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...