Gå til innhold

Itanium-lansering neste uke


Anbefalte innlegg

I mangel på en bedre tråd:

http://www.dqchannels.com/content/topstories/105081801.asp

 

"IDC estimates X86 server shipments in India grew an impressive 26% year-on-year basis, while non-x86 grew by 50%."

 

Mer spesifikt for HP og IPF:

"HP: According to published data, in 2004, HP shipped two broad genres of servers, which are different types of processors namely, Itanium and PA-RISC. Approximately 1,400 servers were shipped during FY 04-05 in India.

 

While an estimated 65% of servers were PA-RISC based servers, what is interesting to note is that Itanium as a processing architecture is finding wider acceptance and is being increasingly used to run mission-critical applications. As per published numbers of the last quarter ending March 2005, of the total estimated 500 servers shipped in India, nearly 50% was Itanium."

 

India er et land i stor fremgang og med relativt liten IT arv. Det kan se ut som om vinden har snudd litt allerede for non-x86 alternativene. Skal ikke legge skul på at det fryder meg, som teknologi freak, å se ny og bedre teknologi få fotfeste i markedet. :thumbup:

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyheten om at HP kommer til å kutte ut Itanium etterhvert lå vel i kortene og bør ikke komme som noen overraskelse ettersom David Mosberger (en Itanium-evangelist) nå har sluttet i selskapet og siden salget og ytelsen aldri har stått i stil med forventningene. HP har likevel en avtale med Intel om utvikling av nye Itanium-løsninger som strekker seg til 2007, så plattformen går nok en sakte død i møte (samme sjebne som for Alpha forøvrig).

 

Det store spørsmålet er hvilken arkitektur HP kommer til å velge for sine fremtidige høyendetjener- og Superdome-løsninger. 2007 ser ut til å sammenfalle bra med neste generasjon Opteron som får enda mer RAS-funksjonalitet og Alpha-lignende topologi (32P+ muligheter).

 

Dette lover uansett ikke bra for fremtiden til IPF siden to av de største OEM-produsentene, IBM og HP, nå kutter den ut. Ettersom disse leverandørene alene stod for 86% av salget av Itanium-løsninger i fjor så er det lite trolig at de gjenværende OEM-produsentene vil være i stand til å fylle hullet som de etterlater seg med det aller første. Mye tyder derfor på at dette blir tidenes Intel-flopp, og kommer til å føye seg pent inn i rekken etter floppene i860 og i432.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Hm, siden vi først er inne på Itanium. Når vil Montecito komme? Eller når vil vi se første eksemplar? Leste også at Montecito vil støtte Hyper-Threading, vil det da si at dersom du har 4 Montecito prosessorer, så blir det "egentlig" 16 prosessorer? (4 Montecito --> 8 kjerner med HT?) Eller? :whistle:

Montecito har 2 kjerner per chip og hver kjerne støtter to tråder. dvs den blir detektert som 4 logiske og 2 fysiske kjerner per chip. med 4 sokler får du dermed 16 logiske prosessorer, men bare 8 fysiske.

 

Lanseringen er nok ikke langt unna. Tviler på at det skjer på IDF som vel begynner i morgen, men før årsskiftet kommer den nok. Tapeout var for ca et halvt år siden om jeg husker riktig. Det tar imidlertid lang tid mellom tapeout og lansering for slike mainframe-grade prosessorer. Februar 2006 er forventet å bli lanseringstidspunktet for HP chipsettene ZX2 og SX2000 som vil gi Montecito en verdig platform å opperere i. De støtter også DDR2 og sannsynligvis kommer FB-DIMM oppdatering ut mot 2007.

Lenke til kommentar

Jada, Charlie har hatt mange negative spaadommer mot Itanium. Ofte er han ogsaa paalitelig, men vi faar vel vente og se.

 

Samtidig som det fryder meg at Intel ikke har maktet aa utkonkurrere x86 med sin beskyttede Itanium, synes jeg naa det gaar litt for langt i negativ retning. Med bortfall av HP, i tillegg til IBM som allerede er bekreftet, gaar Itanium mot en trist fremtid. Jeg tror det skal mye foer Intel vaager aa spytte inn de pengene som trengs for aa bli en komplett leverandoer, og paa den maaten faa opp Itaniums markedsandel. Dermed kan vi ende opp med IBM og SGI alene paa toppen for de virkelig dyre systemene, som krever mer enn hva x86 kan dekke. Hvorvidt SGI klarer den kampen alene er jeg meget usikker paa. Dette svekker konkuransen, og dermed er min mening klar.

 

Jeg har liten tro paa fremtiden for IBMs konsept med hele verdikjeden i en bedrift. Itanium sitt konsept, hvor hver leverandoer gjoer det de er best paa tror jeg er mye bedre, selv om dette ikke har gitt de oenskede resultatene, hovedsaklig tror jeg dette skyldes at Itanium arkitekturen har skuffet i ytelse (fram til na ihvertfall), ikke at forretningsmodellen har vaert uheldig. Jeg er klar over at mange mener IBMs forretningsmodell har vaert fordelaktig, jeg er uenig og tror kanskje det primaert skyldes investeringsvilje fra IBM, i tillegg til at OoO prosessorer saa langt har gitt veldig god ytelse, og god IPC.

 

SGI har tradisjonelt vaert som IBM, hatt hele verdikjeden, kanskje med unntak av OS, men la ned egen CPU (og skjermkort for den saks skyld) produksjon til fordel for Itanium. HP derimot har lange tradisjoner fra PC-markedet som ren skru sammen leverandoer, og er derfor mer tilboeyelig til aa bruke de beste produktene paa markedet til enhver tid i maskinene sine. Hadde markedet for Itanium vaert stoerre, hadde vi kanskje ogsaa sett noen resultater fra dette.

Lenke til kommentar

Enig i at det er dårlig for konkurransen i topskjiktet HVIS HP trekker seg fra IPF prosjektet. Må si jeg tror det ikke for form flate øre, det er nok mer snakk om at Intel tar over en større del av kjerne teknologien i maskinene ved den varslede overgangen til CSI. Det gjør at HP kun behøver å utvikle felles IO chipset til Xeon/IPF asmt glue logic for større maskiner.

 

At IBM trakk seg fra IPF er forståelig og også bra for konkurransen. De så nok at IPF kunne bli en sterk konkurrent til deres egen Power arkitektur. En kan jo også lure på hvorfor i granskogen IBM hadde IPF fra starten av. Det er jo bare helt feil når de har sin egen arkitektur i samme segment.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Den nye sokkelen som blir både Xeon og IPF kompatibel er beskrevet på side 20 til 23 her:

 

ITRS004: "Optimization of Package Power Delivery & Power

Removal Solutions to Meet Platform Level Challenges"

 

https://www28.cplan.com/cv82/sessions_catal...=english&ip=yes

 

user:idf

passw:fall2005

 

 

Edit: her er bildet av prosessorene. power kommer inn på toppen. Signaler kobles til på undersiden som i dag på en LGA lignende sokkel.

post-107-1124793596_thumb.jpg

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Wow! Spennende løsning de har laget der. Gleder meg til diskusjonen om styrker og svakheter ved å gjøre det på den måten. :D

For meg virker det som et kompromiss mellom de løsningene vi ser for IPF og Xeon i dag. Dette er nok billigere å produsere enn dagens IPF løsninger sammtidig er det en teknisk bedre løsning enn de Xeon løsningene vi har i dag. Fordelene med å fjerne VRM fra hovedkortet er jo mange. Å feste VRM til CPU modulen hadde jo vært vel så greit som å ha den løs synes jeg. Det hadde gitt bedre elektriske karakteristikker også. Antagelig er det økonomiske motiver bak å ha den løs. Å benytte LGA basert sokkel fremfor pinnbasert var vel rimelig opplagt. LGA har mye bedre elektrisk karakteristikk og begynner nå å bli godt utprøvd både i Intel og IBM systemer.

Lenke til kommentar

Nathan Brookwood kommenterer ryktene om at HP kommer til å fase ut Itanium her:

http://www.tomshardware.com/hardnews/20050822_173500.html

Oftentimes, smart companies publish bad news on the heels of an otherwise good-news day. So if rumors put forth in the Inquirer this afternoon are correct that HP plans to cancel its planned orders for Itanium-based systems--in the wake of HP's already having cancelled its collaboration with Intel on Itanium's design--then this news could conceivably come during IDF.

 

While unable to confirm such rumors himself, Insight 64's Nathan Brookwood speculated, "If HP were to turn down Montecito...that would, I think, cause a great deal of reassessment in almost all parts of the industry that touch Itanium."

Lenke til kommentar

Det ville uten tvil vært katastrofalt for IPF og konkurransen i servermarkedet generelt om HP lagde mer usikkerhet for IPF frem mot konvergeringen i 2007. etter denne konvergeringen med Xeon så kan HP fortsette å vingle dit de vill. Selv Dell vil jo være kapable til å levere høykvalitets IPF maskiner fra da av. Foreløpig er dette imidlertid bare et helt vilt rykte fremsatt av en skribent med middels frynsete rykte i ei blekke uten troverdighet...

Lenke til kommentar
Nyheten om at HP kommer til å kutte ut Itanium etterhvert lå vel i kortene og bør ikke komme som noen overraskelse ettersom David Mosberger (en Itanium-evangelist) nå har sluttet i selskapet og siden salget og ytelsen aldri har stått i stil med forventningene.

http://www.realworldtech.com/forums/index....55458&roomID=11

 

So, let's see: Inq says: Mosberger leaving HP surely bad for IPF, but will be good for wherever he ends up. Well, I'm doing consulting work for IPF. All they ever had to do was ask...

 

--david

 

Charlie er som vanlig en morroklump men farer skjelden med troverdige data *host*

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fujitsu vil lansere en ny HPC maskin basert på IPF i 1Q06

http://www.isc2005.org/download/fujitsu.pdf

Fullt av bilder inni for de som liker den slags best. S12 for hovedkort med 4 Itanium dualcores montert og en haug med RAM. DIB chipset med 2x667FSB. 21GB/s båndbredde totalt på FSB.

 

De utvikler også en ny kompilator for IPF/HPC. Noen har tydeligvis en oppfatning av at spillet er i ferd med å starte, ikke slutte. ;)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...