Gå til innhold

Postoppkrav? Hva er det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Postoppkrav er en ganske grei forsikring ved privatsalg, f.eks fra QXL eller bruktmarkedet. Man må betale på postkontoret for å få pakken.

 

Selger gir da ikke fra seg noe uten å få betaling for det.

Kjøper får ingen pakke uten å betale for det, og har muligheten til å sjekke på postkontoret om pakken inneholder noe annet enn grus.

 

Postoppkrav har vel et gebyr på 4-50,- så om du har VISA og skal handle fra en stor (og trygg) nettbutikk som f.eks Komplett, sparer du litt på frakten der, dersom du betaler med VISA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det lureste er å sjekke om innholdet er det det skal være og om det er uskadet FØR man signerer som mottatt/godkjent.

Er ikke slik det skal bli/blir gjort fra Postens side. Diskusjonen om hvorvidt postoppkrav egentlig er noe tryggere enn forhåndsbetaling har gått i uante tider. Konklusjonen bruker vel bli at postoppkrav er tryggere, så fremt du er kjent med de ansatte på postkontoret (ala venner, nesten). Plus, at det er greiere å få vite der og da (når du mottar/åpner pakken) at du er blitt svindlet, istedet for å vite det 1-2 uker etter at du har overført pengene og ingen pakke enda er kommet.

Endret av ponke
Lenke til kommentar
Det lureste er å sjekke om innholdet er det det skal være og om det er uskadet FØR man signerer som mottatt/godkjent.

Er ikke slik det skal bli/blir gjort fra Postens side. Diskusjonen om hvorvidt postoppkrav egentlig er noe tryggere enn forhåndsbetaling har gått i uante tider. Konklusjonen bruker vel bli at postoppkrav er tryggere, så fremt du er kjent med de ansatte på postkontoret (ala venner, nesten). Plus, at det er greiere å få vite der og da (når du mottar/åpner pakken) at du er blitt svindlet, istedet for å vite det 1-2 uker etter at du har overført pengene og ingen pakke enda er kommet.

Dersom man er ekstra "paranoid", kan man jo ta med et foto- eller videokamera og ta bilder/film av at man åpner pakken i påsyn av personalet, eventuellt droppe kamera og få personalet til å vitne for deg dersom det viser seg å være svindel når man åpner pakka. Så det kan være en del tryggere.

 

Sist jeg skulle hente en pakke, ved et privat bruktkjøp til ca. 7000,- tok jeg med kamera, men 'feiget ut' når jeg tok imot pakka, bl.a. fordi det sto en del folk i kø.

 

Heldigvis viste det seg at han jeg handlet med var ærlig. Men jeg ville nok angret som en hund hvis det hadde vist seg å være et par mursteiner da jeg kom hjem...

Endret av John P.
Lenke til kommentar
Det lureste er å sjekke om innholdet er det det skal være og om det er uskadet FØR man signerer som mottatt/godkjent.

Dersom postfunksjonæren lar deg åpne pakken før du signerer, er det tett opp til oppsigelsesgrunn. Så ikke regn med at du får gjøre det..... Jeg kjøper aldri med postoppkrav, siden det er dyrere enn alternativene og ikke særlig mye sikrere. Dersom jeg handler for store beløp, handler jeg i seriøse butikker med kredittkort, dersom de ikke godtar å sende faktura. Mindre beløp, på f.eks auksjoner, (max ca 500) sjanser jeg på. Bruker kredittkort der også. Eller Payex, om det er mulig. Risikoen reduseres ved å lese andres erfaringer med selgeren (ex: eBay).

Lenke til kommentar
Før du bekrefter ordren på komplett får du beskjed om sum ink frakt.

 

Det er umulig å beregne frakt utifra pris på varer, det må være basert på tyngde og volum.

Forsendelsesmåter uten postoppkrav med postoppkrav

Servicepakke 120 inkl. mva. 165 inkl. mva.

Bedriftspakke Dør-dør 121.13 inkl. mva. 283.63 inkl. mva.

Budbil Vestfold 143.75 inkl. mva. 187.5 inkl. mva.

Hjem på kvelden 147.5 inkl. mva. 192.5 inkl. mva.

Budbil Oslo 175 inkl. mva.

Bedriftspakke Express over natt (ingen utlev. lør.) 255 inkl. mva.

Ekspress (utenfor Postens kjerneområde) 255 inkl. mva.

 

 

Inkl.mva?

Lenke til kommentar
EDIT: Tok feil priser (Bedrift kontra privat) Sorry:

 

Sitat posten: Kr 56,- (inklusiv merverdiavgift) i postoppkravsavgift pr. pakke. Bare Norgespakke Egenemballert kan sendes i postoppkrav.

 

Priser postoppkrav

Sitat min lokale PiB: "Det blir 116kr takk" (eller var det 166? :hmm:)

Jeg skulle selge noe, sende det som oppkrav, andre part hadde gått med på å betale oppgitte 56kr i frakt. Men når jeg kom på Pib`en var prisen en helt annen.

Heldigvis ble kunden med på å betale de ekstra pengene, men det er ikke alle som hadde gått med på det :no:

Endret av sigen
Lenke til kommentar
EDIT: Tok feil priser (Bedrift kontra privat) Sorry:

 

Sitat posten: Kr 56,- (inklusiv merverdiavgift) i postoppkravsavgift pr. pakke. Bare Norgespakke Egenemballert kan sendes i postoppkrav.

 

Priser postoppkrav

Sitat min lokale PiB: "Det blir 116kr takk" (eller var det 166? :hmm:)

Jeg skulle selge noe, sende det som oppkrav, andre part hadde gått med på å betale oppgitte 56kr i frakt. Men når jeg kom på Pib`en var prisen en helt annen.

Heldigvis ble kunden med på å betale de ekstra pengene, men det er ikke alle som hadde gått med på det :no:

Selfølgelig kommer jo frakten/prisen på en norgespakke i tillegg til oppkravsgebyret. Oppkravsgebyret på 56 kroner er hva det koster EKSTRA for oppkrav.

Lenke til kommentar
Før du bekrefter ordren på komplett får du beskjed om sum ink frakt.

 

Det er umulig å beregne frakt utifra pris på varer, det må være basert på tyngde og volum.

Forsendelsesmåter uten postoppkrav med postoppkrav

Servicepakke 120 inkl. mva. 165 inkl. mva.

Bedriftspakke Dør-dør 121.13 inkl. mva. 283.63 inkl. mva.

Budbil Vestfold 143.75 inkl. mva. 187.5 inkl. mva.

Hjem på kvelden 147.5 inkl. mva. 192.5 inkl. mva.

Budbil Oslo 175 inkl. mva.

Bedriftspakke Express over natt (ingen utlev. lør.) 255 inkl. mva.

Ekspress (utenfor Postens kjerneområde) 255 inkl. mva.

 

 

Inkl.mva?

Det kan være en grei indikasjon å bruke www.posten.no for å finne Postens priser. Men det sier ikke nødvendigvis alt om hva komplett.no og andre nettbutikker tar i frakt. Noen tar kun Postens priser, andre legger på et ekspedisjonsgebyr, andre igjen tar en fast pris. Men alle jeg har sett tar ekstra dersom du velger oppkrav og ikke betaler på nettet. Du må legge varene i handlekurven først, så får du (i seriøse butikker) vite hva fraktprisen blir - før du bekrefter bestillingen. Den norske nettbutikken som jeg synes har den mest elegante løsningen, er Elkjøp. Her kan du simulere og få fram fraktprisen før du bestiller. Ellers synes jeg det er et poeng at nettbutikken lar meg, som kunde, bestemme hvordan jeg vil ha varen levert: Om jeg vil ha det billigst mulig med levering via postkontoret, om jeg vil ha et dyrere alternativ, som f.eks. ekspresslevering på jobb dagen etter, etc etc. Jeg har etterhvert sluttet å handle i butikker som ikke lar meg velge det leveringsalternativet som passer meg best. Der det aktuelt, naturligvis. Bøker skal i postkassa med A-post, der trenger jeg ikke flere valg. Mens en hel PC, f.eks., vil jeg gjerne ha levert på døra.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...