Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er krysset kabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

med en vanlig nettverkskabel, så må du ha en enhet mellom kablene (HUB/switch)

 

Med en krysset kabel kan du koble 2 PC'er sammen uten å gå mellom en HUB/switch. Dette er en fin og billig løsning så lenge du bare skal koble sammen 2 PC'er, men med en gang du skal ha flere, og eller internet via Ethernet (som de fleste ADSL løsninger er i dag), så er en hub/switch (eller en router med switch funksjonalitet for den saks skyld) "nødvendig".

 

Tror forresten det er hubber og switcher som automatisk oppdager om du bruker en kryssa kabel slik at den omkobler automatisk uten at du merker noen forskjell. Vet ikke om det er tilsvarende funksjonalitet som lar deg bruke en vanlig kabel mellom 2 PC'er da (denne funksjonaliteten må isåfall ligge i nettverkskortet...)

Lenke til kommentar

TP-kabel kommer av at betegnelsen på nettverkskabel som vi vanligvis bruker idag heter UTP (finnes også STP). TP står for twisted pair. Så man kan ha krysset TP-kabel, eller vanlig(rett) TP-kabel.

 

Edit. Elgvenn2 kom meg i forkjøpet ja :p

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

en PC er strengt tatt nettverksutstyr den og.

 

Man ynder å snakke om "typer" nettverksutstyr.

 

mellom like typer har man krysset, dvs PC til PC, switch til switch

 

mellom ulike har man ukrysset kabel, dvs PC til switch.

 

tar man denne sjargongen i bruk, må man dog være klar over at en ruter er lik en PC hva "nettverksaktivitet" angår. dvs krysset mellom ruter og PC, og ukrysset mellom ruter og switch.

 

og selvfølgelig må man vite at de "boksene" som man kaller "ruter", men som har 4 porter bak, i virkeligheten er en kombinert ruter+switch, og koble de forskjellige portene deretter.

 

for å forvirre, men samtidig forenkle, har moderne switcher ofte auto-sense, de vil koble rett internt så du får forbindelse uansett hva du har i av kabler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg?

 

det jeg sa var da et poeng i seg selv som ingen andre har kommet med enda?

 

Nettverksdelen av forumet blør fra det faktum at veldig mange har brukt "internettmodem med rutere og sånn" og lirer av seg råd i hytt og gevær utfra sine egne selvlærte erfaringer og unoter. Når dette så korrigeres virker det pirkete muligens, men se nå tingene for hva de er!

Lenke til kommentar

Jeg har en CNet Wireless-G Router 54 Mbps ( http://www.hardwareshop.no/p/301836/ ) og sliter litt med å få ting til å funke helt 100 på nettverket.

Det jeg har gjort er å koble 2 pc'er med ukrysset kabel til denne ruteren og så en ukrysset kabel fra 1 av de 4 portene på routeren til adsl modemet som også er en kombinert ruter. Er det noen feil her?? Forøvrig noen som har hatt problemer med å få to maskiner til å virke på internett samtidig? Ja, bruker many to many på NAT innnstillingene på modemet men funker fremdeles ikke! :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...