Gå til innhold

Islam: Den ellevte landeplage


Anbefalte innlegg

De hadde jo bombefly, som kunne drepe langt flere. I tillegg til selv sprengingen kunne de starte store branner som forårsaket mer skade. Dagens terror er småtterier sammenlignet med det vi hadde før.

Så britene slapp ikke bomber over berlin altså?

 

du kan uansett ikke sammenligne å bombe en by, mot å sprenge seg selv i en folkemasse på et torg i Irak. krig er land vs land, terrorisme er terrorister(oftest muslimer) vs alle andre. dermed kan de slå til hvorsomhelst nårsomhelst. det er i mitt syn en feigere og farligere, hør: for civile, enn krigføringen som ble ført under 2.verdenskrig. i tillegg var bombingen tyskerne gjorde under 2.verdenskrig ikke 3-4ganger om dagen. skru på tv2 kl.9 så vil du se at terrorhandlinger blir begått ofte, og mot uskyldige. dette er værre!

 

edit: leif

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så britene slapp ikke bomber over berlin altså?

Det var tyskerne som begynte med terrorbombing av bl.a. London. I forkant av okkupasjonen av Tsjekkia truet nazistene med å bombe Praha. Ikke pga. militær verdi, men for å ødelegge og for å drepe. Enhver person som har besøkt denne byen skjønner alvoret i trusselen, og noe inni meg er glad for at tsjekkia gav etter for Tysklands krav.

 

De allierte konsentrerte seg mest om militære mål. Men bombingen av f.eks. Dresden anser jeg som kriminell. Seierherrens justis gjorde at de skyldige gikk fri.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om religion idag, ikke får tusen år siden. Islam er vel den religionen som i MODERNE tid har skapt mest  terror og frykt blant folk?

For ca. 60 år siden gikk det en gjeng kristne rundt i Europa med ordene "Gud er med oss" på beltespennet. Det klarte å kverke ca. 50 millioner mennesker hvis jeg ikke tar feil, og var spesielt ute etter et religiøs folkeslag som de mente hadde skadet kristne.

Ahh, som de mente hadde skadet de kristne? Tror ikke du har fulgt skikkelig med i historie timene på skolen..

Lenke til kommentar
Jeg snakker om religion idag, ikke får tusen år siden. Islam er vel den religionen som i MODERNE tid har skapt mest  terror og frykt blant folk?

For ca. 60 år siden gikk det en gjeng kristne rundt i Europa med ordene "Gud er med oss" på beltespennet. Det klarte å kverke ca. 50 millioner mennesker hvis jeg ikke tar feil, og var spesielt ute etter et religiøs folkeslag som de mente hadde skadet kristne.

Ahh, som de mente hadde skadet de kristne? Tror ikke du har fulgt skikkelig med i historie timene på skolen..

Og du særdeles dårlig i dine. Om du nedvurderer betydningen av det teologisk begrunnede jødehatet tror jeg du burde friske opp dine historiekunnskaper, gjerne med fokus på jødesynet til meget innflytelsesrike teologer som Martin Luther.

Lenke til kommentar

jeg omformulerer meg litt: de sendte ikke folk inn i butikker med bomber i sekken, for så å sprenge seg selv, og andre i luften - så de drev ikke terror på samme måte som terroren blir drevet i dag.

Åja så det er verre å løpe inn i en butikk og sprenge et titalls personer maks, enn å teppebombe en hel by sønder og sammen? hvor er logikken din?

 

Terror er og blir det samme uansett om du bruker selvmordsbombere eller laserstyrte missiler..

Endret av sull
Lenke til kommentar
Jeg snakker om religion idag, ikke får tusen år siden. Islam er vel den religionen som i MODERNE tid har skapt mest  terror og frykt blant folk?

For ca. 60 år siden gikk det en gjeng kristne rundt i Europa med ordene "Gud er med oss" på beltespennet. Det klarte å kverke ca. 50 millioner mennesker hvis jeg ikke tar feil, og var spesielt ute etter et religiøs folkeslag som de mente hadde skadet kristne.

Ahh, som de mente hadde skadet de kristne? Tror ikke du har fulgt skikkelig med i historie timene på skolen..

Og du særdeles dårlig i dine. Om du nedvurderer betydningen av det teologisk begrunnede jødehatet tror jeg du burde friske opp dine historiekunnskaper, gjerne med fokus på jødesynet til meget innflytelsesrike teologer som Martin Luther.

Hvordan i all verden kan du påstå at hitler å flokken hans var kristne? Og at de drepte jødene fordi jødene liksom hadde plaget de kristne?

Du har heller ikke fulgt ordentlig med ser jeg...

Lenke til kommentar
Du har heller ikke fulgt ordentlig med ser jeg...

er mest enig med raveneyes her.

så det er verre å løpe inn i en butikk og sprenge et titalls personer maks, enn å teppebombe en hel by sønder og sammen?

1. eneste by som ble "teppebombet sønder og sammen" under 2.verdenskrig var berlin.

2. i irak er det minst et terrorangrep på civile hvor mellom 10, og 20 mennesker dør hver dag. når dette skjer hver dag 365dager i året, blir det til slutt veldig mange døde. ja, fortsetter det slikt som dette vil tallene døde pga terroren til terroristene overgå drapstallene fra bombingen av f.eks london.

Kristne er da ikke noe bedre enn muslimer, dette her er jo bare bullshit

eks Ku Klux Klan. De er jo kristne som bare det! Ekstremister(ekskremister?) finner vi over alt.

helt riktig. som jeg skrev finnes det ekstreme innen alle religioner, men akkurat nå er det islamittene som er uten tvil værst. kkk er en gjeng bondeidioter som oftest ikke skader noe annet enn sitt egent idiotiske sinn.

 

edit:

Om du nedvurderer betydningen av det teologisk begrunnede jødehatet tror jeg du burde friske opp dine historiekunnskaper

hvis du hadde spurt hitler hvorfor han hatet jødene, ville han ikke svart noe om jødedommen som religion. det har han aldri gjort, hvertfall ikke som bøkene mine har fått med seg. så du burde nok friske opp kunnskapene selv.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Hvordan i all verden kan du påstå at hitler å flokken hans var kristne?

Slagord som:

  • Kinder, Kirsche, Kuche
  • Gott mit uns

Poenget med påstanden min var egentlig et spørsmål om hvordan folk kan hevde at al-Qaida er muslimer. Den eneste grunnen jeg ser til at de skal være det er at de selv sier de er det.

1. eneste by som ble "teppebombet sønder og sammen" under 2.verdenskrig var berlin.
Nok en person som sov i hisorietimen? Dresden og Hamburg er byene som ble hardest rammet av bombing.
Lenke til kommentar
Dresden og Hamburg er byene som ble hardest rammet av bombing.

nei. Berlin ble bombet sønder og sammen før styrker fra amerika og russland inntok byen, og grunnen til dette var for å tillintetgjøre så mange fientlinge så mulig. noe slik grunn hadde de ikke for å bombe andre større tyske byer, og gjorde det heller ikke.

 

poenget mitt er at under bombingene under 2.verdenskrig var ikke tyskerne de værste, slik som du/dere prøver å si.

Den eneste grunnen jeg ser til at de skal være det er at de selv sier de er det
og når noen sier de er muslimer er sjansen for at de faktisk er muslimer veldig stor... de tillkaller folk via religionen og sier at de skal sloss for allah. tror du en kristen vil slåss for allah? eller en hinduist? neppe.

 

@ det om hitler og co var kristene:

som jeg skrev før brukte hitler alle mulige metoder for å alliere seg med folk, og en av disse var gjennom religion. altså var disse slagordene bare virkemidler hitler brukte for å få tillit hos den kristene befolkningen i europa. han brukte også andre religioner som f.esk norrøn gudelære.

Lenke til kommentar
som jeg skrev før brukte hitler alle mulige metoder for å alliere seg med folk, og en av disse var gjennom religion. altså var disse slagordene bare virkemidler hitler brukte for å få tillit hos den kristene befolkningen i europa. han brukte også andre religioner som f.esk norrøn gudelære.

Men at en velkjent terroristgruppe bruker samme taktikk den dag i dag er altså helt usannsynlig. :nei:

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden kan du påstå at hitler å flokken hans var kristne? Og at de drepte jødene fordi jødene liksom hadde plaget de kristne?

Du har heller ikke fulgt ordentlig med ser jeg...

Mange av dem var selvsagt kristne, men det var uansett ikke poenget mitt. Poenget var at jødehatet i Europa (og det har historisk sett vært langt mer fremtredende i kristne, europeiske land enn i muslimske) har en klar kristen side ved seg, med dype røtter i teologisk materie. Du kan selvsagt benekte at kristendommen har stått for en stor del av antisemittismen som har preget Europa i århundrer, men det gjør det ikke mindre sant av den grunn. Antisemittismen som var med på å hjelpe Hitler til makten har klare kristne sider ved seg.

 

hvis du hadde spurt hitler hvorfor han hatet jødene, ville han ikke svart noe om jødedommen som religion. det har han aldri gjort, hvertfall ikke som bøkene mine har fått med seg. så du burde nok friske opp kunnskapene selv.

Jeg kan ikke hevde å ha samme mentale forbindelse som det du har til Hitlers indre tanker, så det får stå for din regning. Uansett så forandrer det ikke det faktum at den kristne antisemittismen har satt sitt preg på Europa i århundrer, og at dette hatet nådde sin topp under andre verdenskrig. Kristendommen har vært med på å fremme jødehat i Europa, med teologer som allerede nevnte Martin Luther i spissen.

Lenke til kommentar

Det er fullstending forkastelig å forsvare terror begått av gruppe A (her muslimer) med å påpeke at gruppe B (her kristne) også har begått terror. Dessuten er terror begått i islams navn hjemlet i koranen, hadith og sunna; noen slik hjemmel finnes ikke i bibelen. Skal man kunne skylde på en ideologi for de handlinger dens tilhengere utfører bør man forsikre seg om at ideologien faktisk foreskriver slike handlinger.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Det er fullstending forkastelig å forsvare terror begått av gruppe A (her muslimer) med å påpeke at gruppe B (her kristne) også har begått terror.

Det har du rett i. Forøvrig mener jeg at feilen ligger i å hevde at terroren er begått av muslimer. Og den kan ikke på noen måte forsvares.

Lenke til kommentar
Dresden og Hamburg er byene som ble hardest rammet av bombing.

nei. Berlin ble bombet sønder og sammen før styrker fra amerika og russland inntok byen, og grunnen til dette var for å tillintetgjøre så mange fientlinge så mulig. noe slik grunn hadde de ikke for å bombe andre større tyske byer, og gjorde det heller ikke.

Unge headcleaver bes ta en titt på sine oppslagsverk. Bombingen av Dresden er beryktet, var det i hvert fall for oss som har levd en stund, og Dresden var nok definitivt en av byene som ble "bombet sønder og sammen":

 

200px-Dresd_4.jpg

350px-Dresden1945.jpg

300px-Dresden.jpg

Større bilder her: Link og Link.

 

Flere detaljer på Wikipedia: Link. Sitater:

 

Sir Norman Bottomley, the Deputy Chief of the Air Staff requested Arthur "Bomber" Harris, C-in-C of RAF Bomber Command and an ardent supporter of carpet bombing, to undertake attacks on Berlin, Dresden, Leipzig, Chemnitz as soon as moon and weather conditions allowed, "with the particular object of exploiting the confused conditions which are likely to exist in the above mentioned cities during the successful Russian advance"[3].
Out of 28,410 houses in the inner city of Dresden, 24,866 were destroyed. An area of 15 square kilometers was totally destroyed, among that: 14,000 homes, 72 schools, 22 hospitals, 19 churches, 5 theaters, 50 bank and insurance companies, 31 department stores, 31 large hotels, 62 administration buildings as well as factories such as the Ihagee camera works. In total there were 222,000 apartments in the city. 75,000 of them were totally destroyed, 11,000 severely damaged, 7,000 damaged, 81,000 slightly damaged. The city was around 300 square kilometres in area in those days. Although the main railway station was destroyed completely, the railway was working again within a few days.

 

The precise number of dead is difficult to ascertain and is not known. Estimates are made difficult by the fact that the city and surrounding suburbs which had a population of 642,000 in 1939[17] was crowded at that time with up to 200,000 refugees[18], and some thousands of wounded soldiers. The fate of some of the refugees is not known as they may have been killed and incinerated beyond recognition in the fire-storm, or they may have left Dresden for other places without informing the authorities. Earlier reputable estimates varied from 25,000 to more than 60,000, but historians now view around 25,000-35,000 as the likely range[19][20] with the latest (1994) research by the Dresden historian Friedrich Reichert pointing toward the lower part of this range[21]. It would appear from such estimates that the casualties suffered in the Dresden bombings were not disproportionate to those suffered by other German cities which were subject to fire raids during area attacks[22].

Churchill, who approved of the targeting of Dresden and supported the bombing prior to the event, distanced himself from it[37][38]. On March 28, in a memo sent by telegram to General Ismay for the British Chiefs of Staff and the Chief of the Air Staff he wrote:

 

"It seems to me that the moment has come when the question of bombing of German cities simply for the sake of increasing the terror, though under other pretexts, should be reviewed. Otherwise we shall come into control of an utterly ruined land … The destruction of Dresden remains a serious query against the conduct of Allied bombing. I am of the opinion that military objectives must henceforward be more strictly studied in our own interests than that of the enemy.

The Foreign Secretary has spoken to me on this subject, and I feel the need for more precise concentration upon military objectives such as oil and communications behind the immediate battle-zone, rather than on mere acts of terror and wanton destruction, however impressive."[39][40]

En av øyevitnene til bombinger var forfatteren Kurt Vonnegut, og hans roman "Slakterhus 5" beskriver infernoet. Link. Les den hvis dere ikke har det allerede.

 

Beklager, det var off topic dette. Men det er vel kanskje greit å få fakta på bordet...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen trnger en definisjon på terror.

Google kaster frem blant annet denne:gooogle

 

Jeg synes den er dekkende, og den viser også at terrorisme IKKE er begrenset til enkeltpersoner som sprenger seg selv i luften.

 

Denne definisjonen dekker også enkeltstaters eller sammenslutninger og ikke minst "allianser" sine militære grep og overgrep ovenfor andre folk, land, og enkeltpersoner.

 

når et brudefølge i irak blir utradert av en amerikansk krysserrakett, så faller dette under definisjonen "terrorisme".

 

Tygg litt på den alle dere som synes selvmordsbombere er så mye verre enn all annaen jævelskap.

Lenke til kommentar

tom waits for alice kan du ikke stenge tråen. Dette er ikke en god debatt, men skittkasting. Det blir jo for dumt at flere her som aldri har lest verken koranen eller bibelen skal debatere om hva som har blitt begått i de forskejllige religionenes navn.

 

 

Jeg ønsker egentlig ikke å delta i denne debatten, men hvis noen er interesert i å lære noe dere kanskje ikke viste så var ikke Hitler en religiøs mann. Han likte ikke religioner fordi de ga makt til grupper og samlet dem noe som selvsagt hemmet han i åstye menneskene. Han ga faktisk Gøring beskjed om å lage en ny religion for det germanske riket og Gøring fikk faktisk startet med prosjektet Hal leste seg igjennom religiøse bøker for å blandedem sammen til en religion som passet Hitler. Jeg tror ikke prosjektet ble offetliggjort, men han fortalte i vertfall sine nærmeste om dette.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker egentlig ikke å delta i denne debatten, men hvis noen er interesert i å lære noe dere kanskje ikke viste så var ikke Hitler en religiøs mann.

Hvis det er innleggene mine du peker til så er det ikke min mening at nazistene var spesielt religiøse. Tyskerne var stort sett kristne og religionen stod sterkere da enn nå, mer var det ikke. Jeg ville bare ha fram det at folk reagerer ganske sterkt når nazisme og kristendom kobles sammen. Jeg vil anta at det er like ille for muslimer å bli koblet til den terroren som div. vestlige byer har opplevd. Men noen syns visst det er helt greit å gjøre akkurat det.

Lenke til kommentar

Anmodninger om stenging skal taes via rapporteringer eller PM, med dokumentasjon på de påståtte overtramp.

 

Men siden du bringer emnet på bane, la meg si noen ord om det:

 

Jeg er personlig ikke tilhenger av slike tråder, jeg ser vanskelig at det kan komme noe godt ut av dem. Og jeg er helt enig, det er nok mange her på PRS generelt som argumenterer uten å ha gjort hjemmeleksen...

 

Men dette er ikke mitt forum, og jeg er ikke moderator for å drive sensur, men for å passe på at folk følger retningslinjene. Så lenge de gjør det stenger jeg nødig aktive diskusjoner. Skittkasting er ikke bra, men så lenge debattantene ikke kaster den på hverandre må hensynet til en levende debatt veies mot kravet til argumentasjon. Brukerne her på forumet representerer et tverrsnitt av befolkningen (i hvert fall den yngre del av den), og høyere utdannelse eller debatterfaring er ikke kriterium for å poste her, kun alminnelig folkeskikk og respekt for retningslinjer (og moderatorer.) Om noen poster av uvitenhet eller mot bedre vitende er det kjedelig, men ikke nødvendigvis i strid med retningslinjene, så lenge det ikke er gjort med vondt forsett og argumentene ikke er støtende eller lignende. Er de det, så fortell oss om det.

 

Denne tråden kunne kanskje vært stengt for å gå off topic, men vi får se. Hvis noen har synspunkter på dette så send meg en PM.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jødene er, ved siden av å være et folk, et trosfellesskap, så jo.

han drepte ikke jødene pga jødedommen, men pga at han misslikte folkeslaget folkeslaget.

?!?!??!?!

jeg omformulerer meg litt: de sendte ikke folk inn i butikker med bomber i sekken, for så å sprenge seg selv, og andre i luften - så de drev ikke terror på samme måte som terroren blir drevet i dag.

 

edit:

fjernet folkeslaget

Krystallnatten?

 

Uansett..få adressen din. Jeg sender en historiebok fra åttende klasse til deg.

 

 

Edit:

 

 

Har ved flere anledninger vært i Dresden og er imponert over hvor flott byen er gjennoppbygd. Gamlebyen er jo heilt fantastisk.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...