Gå til innhold

Urettferdig mye kritikk av Whitebox?


Anbefalte innlegg

Whitebox har fått et veldig dårlig rykte på dette forumet. Er det berettiget? Hva er din erfaring?

 

 

Jeg har selv handla to bærbare PCer hos Whitebox, en til meg og en til mamma, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med både tilbud og service. Dette er mine erfaringer:

 

Når det gjelder pris, er det ingen som slår dem. Prisene de oppgir på nettsidene er lave, men hvis du spørr, får du enda bedre tilbud. Hvis du skulle finne bedre priser andre steder, er det bare å sende en mail, så får du garantert et mye bedre tilbud enn det andre du fant. Dette er er min erfaring. Noen som er uenige?

 

Nå er det vel først og fremst servicen det klages på. Den første maskinen jeg kjøpte, min CL50, fungerte ikke helt som den skulle. Og ja, det tok litt tid før alt var i orden, men jeg fikk kompansasjon i form av oppgraderinger og ytterligere prisavslag. Jeg synes dette veide opp, men så er også pris veldig viktig for meg som student. Ellers er min erfaring at de svarer raskt på mail, og jeg har ikke opplevd at de ikke tar telefonen i arbeidstida.

 

 

Det jeg lurer på er hvor mange det egentlig er som er missfornøyde og hvor mange som er fornøyde.

 

Til dere som angrer på å ha handla hos Whitebox: Hvorfor angrer dere? Hvis dere veier fordelene og ulempene opp mot hverandre, er dere fortsatt missfornøyde?

Til dere som er fornøyde: Si det. Hadde vært interessant å vite hvor mange som er fornøyde og hvor mange som ikke er det.

Til dere som fraråder folk å handle hos Whitebox: Har dere handla der selv? Har dere noen erfaring med Whitebox?

 

 

Til slutt må jeg si at jeg ikke tviler på at endel har hatt problemer med Whitebox. Jeg har lest noen hårreisende erfaringer her på forumet. Og det har vært diverse problemer som har gått igjen hos mange. Selv tok det en stund før jeg fikk norsk tastatur f.eks. Men har de forbedret seg tru?

Til alle: når handla dere hos Whitebox?

Endret av ral
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handla whitebox CL50 høst/vinter 2003 var det vel.

 

+Lav pris på basiskonfig.

 

-Treeeeeg levering

-fikk 2 stk 256Mb minnebrikker, ble lovet 1x 512Mb ved bestilling for å kunne oppgradere minnet mer senere.

-Ikke norsk tastatur som lovet, ble ettersendt lenge etter og krøll med å få drivere osv til å virke med norsk tastatur.

-Ekstremt dyre på oppgraderinger, oppgraderingsdeler koster langt mindre hos andre nettbutikker. Derfor er det kun basiskonfig som er rimelig.

-Svarer sjelden på mail.

 

Sendte mail med forespørsel om tilbud på whitebox CL25 i april da de var over 4000,- dyrere (itbutikken rett under 14000, whiteboks med oppgraderinger tilsvarende itbutikken sin modell ca 18500,-) enn itbutikken på omtrent samme maskin (faktisk litt dårligere specs). Men fikk aldri svar - så de ville ikke selge til meg tydeligvis. Synd for dem.

 

Jeg anser dem som useriøse. Men har vært fornøyd med den maskinen jeg har hatt så langt.

Lenke til kommentar
Whitebox har fått et veldig dårlig rykte på dette forumet. Er det berettiget? Hva er din erfaring?

 

 

Jeg har selv handla to bærbare PCer hos Whitebox, en til meg og en til mamma, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med både tilbud og service. Dette er mine erfaringer:

Jeg har aldri kjøpt hos Whitebox, og kjenner ikke til noen erfaringer med dem heller. Uansett vil jeg informere om at ikke kan ha fått særlig inntrykk ved å bare handlet hos noen ved 2 anledninger. De fleste kjøp bruker jo natruligvis å gå bra, og det er blant unntakene der noen ikke går i henhold til "kakeoppskriften".

 

For alt jeg vet kan Whitebox være en svært god nettbutikk, har rett og slett ikke anelse. Men om det virker å være utbredt med negative erfaringer ville jeg prøvd og være forsiktig, spørsmålet er bare om det er mange som har negative erfaringer, eller om det bare er en 4-5 misfornøyde kunder som "dominerer debatten uansett".

Lenke til kommentar
4-5 misfornøyde kunder som "dominerer debatten uansett".

Har inntrykk av det heller er 40-50 som er misfornøyd her på forumet.

 

Mitt inntrykk er at de lover og lyger om leveringstid, og når de først leverer er det ofte med feil konfigurasjon eller med andre mangler.

 

Kundeservicen er også ganske tvilsom, etter som de sier vidt forskjellige ting på service- og salgavdelingen alt etter hvem som ringer (ny eller tidligere kunde).

 

Jeg har ikke handlet der selv, men to av mine nærmeste venner har handlet hos dem. Begge var misfornøyd med selve handleopplevelsen, men maskinene har fungert tilfredsstillende så fort alt var i orden. I et av tilfellene krevde det at maskinen ble sendt frem og tilbake tre ganger før alt var som det skulle være, og den kunne brukes. Det kan være at Whitebox har bedret seg nå, siden begge disse kjøpene ble gjort for nærmere to år siden.

 

På den positive siden skal de ihvertfall ha skryt for gode priser.

Lenke til kommentar
4-5 misfornøyde kunder som "dominerer debatten uansett".

Har inntrykk av det heller er 40-50 som er misfornøyd her på forumet.

Det er akkurat dette jeg lurer på. På dette forumet får man inntrykk av at alle er missfornøyde. Jeg lurer på om det dårlige ryktet er rettferdig eller ikke.

 

Uansett vil jeg informere om at ikke kan ha fått særlig inntrykk ved å bare handlet hos noen ved 2 anledninger. De fleste kjøp bruker jo natruligvis å gå bra, og det er blant unntakene der noen ikke går i henhold til "kakeoppskriften".

Selvsagt har jeg ikke noe grunnlag for å konkludere med noe som helst. Det gjør jeg heller ikke. Jeg lurer bare på om de som sier sånt som "for all del ikke kjøp hos Whitebox!!!!" til enhver som er på jakt etter bærbar har grunnlag for å si det.

Lenke til kommentar
4-5 misfornøyde kunder som "dominerer debatten uansett".

Har inntrykk av det heller er 40-50 som er misfornøyd her på forumet.

Det er akkurat dette jeg lurer på. På dette forumet får man inntrykk av at alle er missfornøyde. Jeg lurer på om det dårlige ryktet er rettferdig eller ikke.

 

Uansett vil jeg informere om at ikke kan ha fått særlig inntrykk ved å bare handlet hos noen ved 2 anledninger. De fleste kjøp bruker jo natruligvis å gå bra, og det er blant unntakene der noen ikke går i henhold til "kakeoppskriften".

Selvsagt har jeg ikke noe grunnlag for å konkludere med noe som helst. Det gjør jeg heller ikke. Jeg lurer bare på om de som sier sånt som "for all del ikke kjøp hos Whitebox!!!!" til enhver som er på jakt etter bærbar har grunnlag for å si det.

Det har vel også noe med at alle de som er misfornøyde skal klage og sutre for alt det er verdt, mens de som er fornøyde oppretter ikke haugevis med poster bare for å skryte uhemmet av en nokså normal service som du kan få overalt i landet...

 

Derfor vil man nesten bare legge merke til de som er missfornøyde, men, hadde Whitebox vært en rett igjennom useriøs bedrift, ville den ikke levd så lenge som det den har gjort hittil. Jeg og mange andre som jeg kjenner er faktisk fornøyd med whitebox, ikke noe dårlig, men heller ikke noe ekstra...

Du får det du betaler for - ferdig med det....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg er nok en av de som har dårlig erfaring med Whitebox.

 

På denne tiden i fjor så forsøkte jeg å kjøpe en CL56, som jeg skulle bruke til studier i utlandet. Denne klarte de ikke å levere til meg i tide før jeg skulle dra, så de tilbød meg en CL1556 som jeg måtte hente selv på Hønefoss (hvor Whitebox driver bedriften sin fra) hvis jeg ville ha den før jeg dro til utlandet.

Denne maskinen var det masse problemer med i fra dag en, og jeg valgte etter mye frustrasjon og håpløs korrespondanse med Whitebox å klage dem inn for forbrukerrådet.

 

Dette var i November i fjor. Forbrukerrådet gav meg medhold og rett til å heve kjøpet, men siden deres kjennelse kun er veiledende valgte Whitebox og ikke rette seg etter denne kjennelsen. Jeg klaget da saken inn for Forbrukertvist utvalget, som er neste instans etter forbrukerrådet. De gav meg også medhold.

Deres kjennelse har samme myndighet som en dom avsagt i en offentlig domstol, og blir stående med mindre en av partene klager saken inn for tingretten.

 

Whitebox har nå stevnet meg for tingretten, og jeg må møte de i retten over saken.

 

 

Dette innlegget er sterkt forkortet pga at det har skjedd veldig mye i saken.

Ut i fra min erfaring vil jeg på ingen måte anbefale Whitebox, da jeg ser på de som en ytterst useriøs bedrift som ikke tar kundene sine på alvor.

 

Jeg har nå kjempet i snart et år for å få denne saken ut av verden, og det har kostet meg masse energi, bekymringer og gjort skolearbeidet mitt mye vanskeligere da jeg er komplett avhengig av en velfungerende PC siden jeg studerer film & video og foto.

Jeg unner ingen andre min erfaring, og vil pga av det jeg har opplevd råde folk til å styre unna Whitebox.

Lenke til kommentar

Det var ikke bra selv om vi bare har hørt din versjon av saken :hmm:

 

I alle fall er det en kraftig advarsel til folk som vi handle med Whitebox. Kanskje du skulle ringe forbrukerinspektørene eller noe slikt, da pleier det å ordne seg. Mange som klager på Elkjøp, men der går det relativt greit å reklamere og returnere produkter.

Lenke til kommentar

Kjøpte en cl4.5 for ca 2 år siden...

 

+pris

+rask levering /problemfritt

 

- ekstremt dårlig service!!!!!

- innebygde trådløse kortet fungerte ikke

- etter noen uker kjørte alle viftene alltid på maks

- skjermkortet 99% defekt

- tv kortet defekt

 

jeg sendte pcen til retur og fikk den tilbake med 99% defekt skjermkort som ikke klarte og vise noe form for 3d i det hele tatt. Uansett hvilket spill eller 3dmark man startet så ble det en milliard artifacts før den låste seg....HVORDAN klarte de og ikke legge merke til den feilen før de sendte den tilbake til meg, tester de ikke pcene?

 

Så da sendte jeg inn igjen laptopen, fikk den tilbake...alt virker greit. Helt til jeg testet innebygde tvkortet som ikke fungerte, det var defekt. Jeg har ikke giddi og sendt laptopen tilbake igjen...klarer meg uten tvkort istedenfor. Jeg har vel brukt en 300kr på og sende dem laptopen...

 

Jeg vet at dette ikke dreier seg om software feil eller lignende...om du bruker søk knappen så finner du sikkert innleggene mine jeg lagde da jeg hadde disse problemene.

 

Jeg er ganske enkelt misfornøyd med de siden de er inkompetente. Når en kunde kjøper en vare av de for nærmere 20k kr så burde de klare og kjøre maskinen gjenom et enkelt testprogram ellerno. Om ikke det lar seg gjøre burde de klare og teste maskinen når de har den på service FØR de sender den tilbake til kunden.

 

Ganske enkelt: De gidder ikke/klarer ikke og teste maskinene sine før de sender de ut til kunde...

Lenke til kommentar
Whitebox har nå stevnet meg for tingretten, og jeg må møte de i retten over saken.

Enten må de ha en god sak ellers så håper de at du skal gi opp, har du en god sak vil jo dette koste dem fryktelig masse penger til ingen nytte og det ville vel være billig for dem og oppheve kjøpet kontra sak.

Lenke til kommentar
Tror ikke FTU legger ut saker som enda er under behandling, og det er nok derfor du ikke finner den der.

 

Hvis du vil ha bevis på at jeg ikke snakker tull, ta kontakt på mail [email protected], så kan jeg sende deg deler av saksdokumentet.

Nah. Jeg tviler ekentlig ikke på at de kunne finne på noe slikt. Det var mere generell jussinteresse som gjorde at saksgangen virket interessant. Altså mere hvorfor de skulle ha valgt dette enn at de evt. gjorde det, siden du ikke nevnte noe om hva din påstand ovenfor FTU var. Etter 'støvelettavgjørelsen' burde tross alt forbrukerens rett til å kreve omlevering, subsidiært heving, foran utbedring stå rimelig sterkt. Hva enn det er som er unikt med din sak kunne derfor ha prinsipielle aspekter som var av interesse for resten av oss avhengig av hva det var uenigheten ligger i.

 

Jeg var av den oppfatning at FTU, etter §7 - siste ledd i Lov om behandling av forbrukertvister la ut avgjørelse i sakene fortløpende, uavhengig av om oppfyllelsesfristen var gått ut eller ikke. Ordlyden i §11 om at stevning/prosesskrift først skal fremlegges FTU for videresendelse til tingretten gjør det dog noe ullent hva som betraktes som "endelig avgjort av utvalget", så jeg har sikkert bare tatt feil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Siden forrige innlegg har jeg måtte ansette advokat for å gi tilsvar til stevningen som Whitebox har tatt ut mot meg. Tilsvaret er sendt til tingretten, og saken skal etterhvert behandles av dem for å komme fram til en kjennelse.

 

Jeg er usikker på hvor mye av saksdetaljene jeg kan, og bør, legge ut med tanke på at saken fortsatt er under behandling. Har ikke lyst til å stikke kjepper i mine egne hjul hvis du skjønner. Men som nevnt i mitt tidligere innlegg unner jeg ingen min erfaring med Whitebox, så jeg skal rådføre meg med min advokat om hvorvidt jeg kan legge ut saken så andre kan lese den, evt etter at saken er avgjort.

 

Mitt syn på saken vil naturligvis bli farget, og kan ikke ses på som 100% objektivt, selv om jeg ila hele saken har strebet etter å være så saklig og objektiv som mulig. Det ville ikke gagne meg på noen måte å bli usaklig og useriøs. Jeg ville heller ikke tatt saken så langt som jeg har gjort hvis jeg ikke hadde vært sikker på at jeg har en sterk sak.

 

Ved en eventuell utleggelse av saken her, kan folk lese begge siders utsagn.

 

Kan informere om videre hendelser i saken hvis det er interesse for det.

 

mvh

 

Fredrik Otterstad

Lenke til kommentar

Jeg kunne hvertfall tenkt meg å vite hva som skjer videre. Etter at saken er ferdigbehandlet blir den uansett offentlig, så da burde det hvertfall ikke være noen fare i å legge ut ting.

 

Har aldri vært direkte involvert i rettssaker selv, så om det er noe hemmelig med det mens saken er under behandling vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Siden forrige innlegg har jeg måtte ansette advokat for å gi tilsvar til stevningen som Whitebox har tatt ut mot meg. Tilsvaret er sendt til tingretten, og saken skal etterhvert behandles av dem for å komme fram til en kjennelse.

 

Jeg er usikker på hvor mye av saksdetaljene jeg kan, og bør, legge ut med tanke på at saken fortsatt er under behandling. Har ikke lyst til å stikke kjepper i mine egne hjul hvis du skjønner. Men som nevnt i mitt tidligere innlegg unner jeg ingen min erfaring med Whitebox, så jeg skal rådføre meg med min advokat om hvorvidt jeg kan legge ut saken så andre kan lese den, evt etter at saken er avgjort.

 

Mitt syn på saken vil naturligvis bli farget, og kan ikke ses på som 100% objektivt, selv om jeg ila hele saken har strebet etter å være så saklig og objektiv som mulig. Det ville ikke gagne meg på noen måte å bli usaklig og useriøs. Jeg ville heller ikke tatt saken så langt som jeg har gjort hvis jeg ikke hadde vært sikker på at jeg har en sterk sak.

 

Ved en eventuell utleggelse av saken her, kan folk lese begge siders utsagn.

 

Kan informere om videre hendelser i saken hvis det er interesse for det.

 

mvh

 

Fredrik Otterstad

Anbefaler deg ikke å legge ut noe om saken i tingretten, du vet aldri hvem som leser dette forumet. Dessuten er det vel i din interesse at det ikke offentliggjøres noe om tingretten før saken er behandlet ferdig der.

 

Slik jeg ser det så har du en veldig god sak. P.S Leste saken din hos Forbrukertvistutvalget, måtte le litt av Whitebox sin påstand.

 

Du kan sikkert legge ut avgjørelsen fra FTU, den er offentlig uansett. Det gjør ingen skade .

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

For en fantastisk historie!! Håper du kommer tilbake med fullt referat når saken er avgjort. Er vel i liten tvil om hva utfallet blir men alltid morsomt å se et møkkaselskap drite seg ut i retten. Håper saksomkostningene blir gigantiske :w00t:

 

Jeg vedder en flaske god Whisky på at WhiteBox taper i tingretten, hvis saken står likt som i FTU. Anyone...? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...