Gå til innhold

Ubuntu eller Fedora?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skjønner ingenting, sliter som et helvete, har prøvd i hele dag og fikse dette, men får bare error 18 hele tiden!!!!!!

:nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei::nei:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

YES nå fikke jeg error 17 isteden for error 18, det ser lyst ut, det går i vært fall nedover, JEG er en milimeter unna av å kaste pcen ut av vinduet. Hva kan error 17 være?????+

Skrevet
jeg sliter med å instalere ubuntu. Først så vet jeg ikke hvilket fil system jeg skal bruke, altså Etx 2, fat 32 etc. Når jeg da har installert ubuntu så klarer ikke systemet å loade grub, det står bare error 14, Er det noen som vet hva jeg kan gjøre, har prøvd å reinstalere det flere ganger, men ser ikke ut til å funke

kan ikke huske at jeg fikk noe valgmulighet av filsystem når jeg installerte Ubuntu, men tror det er FAT32. Skal prøve å installere Ubuntu igjen når jeg kommer hjem.

FAT32-filsystemet er for windows og støtter ikke mye som et GNU/Linux behøver, til trådstarter: velg ext3.

Skrevet
YES nå fikke jeg error 17 isteden for error 18, det ser lyst ut, det går i vært fall nedover, JEG er en milimeter unna av å kaste pcen ut av vinduet. Hva kan error 17 være?????+

Hvis GRUB ikke virker og gir deg en kryptisk feil så kan du prøve å reinstallere (siden det går raskt) og velge LILO som oppstartlaster.

Skrevet
det skjønte jeg ikke så mye av!!!! hva må jeg gjøre??? er ekstrem newbie når det kommer til linux og pc generelt

hvordan lager jeg en liten bios partisjon??? kommer meg ikke inn på windows så detr blir litt vannskelig

er det nok med 50mb for å legge ubuntu på????

Og som xeon sa, du må lage en bootpartisjon som inneholder Linux (første partisjon, denne trenger ikke å være større enn 50MB), selve Ubuntu legges på en annen og større partisjon

Skrevet (endret)

Trodde Windows brukte NTFS... sorry.

Partisjonsprogrammet i Ubuntu var vanskeligere å bruke enn det i Suse, Mandrive og Xandros, det funker sikkert hvis du velger å slette alle partisjoner... men da mister du også Windows...

Endret av blablabla21
Skrevet
Trodde Windows brukte NTFS... sorry.

Partisjonsprogrammet i Ubuntu var vanskeligere å bruke enn det i Suse, Mandrive og Xandros, det funker sikkert hvis du velger å slette alle partisjoner... men da mister du også Windows...

Eller bare lese hvordan man bruker det, jeg synes det er relativt lett å bruke.

Skrevet

Filsystemet du skal bruke er ext 3

..Men viss du har lyst å gjøre det kjapt og enkelt, bare følg det som står under...

Velg basic installasjon.

Sett opp tastatur,språk, nettverk, datamaskin navn, osv..

Når du kommer til partisjoneringen, så lager du 3 partisjoner. Den første skal vere "/" (Hvor selve Ubuntu skal installeres)

Den andre skal vere "/home" (hvor personlige filer skal lagres)

Og den siste partisjonen skal vere "Bruk som -> Mellomlager område"

Størrelsene på disse partisjonene bestemmer du selv, etter hvor mye plass du har osv...

Men et lite tips er:

/  = 3-10 GB  (innenfor dette er du "trygg"
/home  = alt over 2-3 gb funker fint (Dette er som en slags mine dokumenter mappe, anbefaler minst 10GB viss du har planer om å installere Dedikert Counter-Strike Server.
Mellomlager område bør vere dobbelt så mye som mengden ram du har på maskinen  

Når du har gjort dette, gått gjennom de selvforklarte "still inn klokken på datamaskinen din menyene" osv. Kommer du til installasjonen av grub.

Grub skal installeres på MRB (hovedstartssporet til den harddisken som botes først) ...somoftest den med Windows på.

For at du skal vere helt sikker på å gjøre d riktig, trykker du nei når installasjons programmet spør om du vil installere grub på MRB.

Da vil det komme opp et nytt vindu hvor du skal oppgi plasseringen for hvor du har lyst å installere Grub.

Har du en IDE disk som bootes først skriver du

/dev/hda

Har du en S-ATA eller en SCSI disk som bootes først skriver du

/dev/sda

Når du har gjort dette, kan du starte maskinen på nytt.

Kommer menyen over operativsystem opp, har du gjort det riktig.

Men viss du likevel ikke greier å boote, skyldes det sikkert at maskinen har byttet om på diskene (bare viss du har to eller flere disker)

..i så fall må du trykke på "e" (edit) og så "e" enda en gang, viske ut der hvor det står

eks:

hda 1,4
og skrive 
hda 0,4

eller omvendt..

...hvis noen ser noe jeg har glemt å forklare, eller gjort feil... hjelp meg å rette;)

Skrevet
...
/home  = alt over 2-3 gb funker fint (Dette er som en slags mine dokumenter mappe, anbefaler minst 10GB viss du har planer om å installere Dedikert Counter-Strike Server.
Mellomlager område bør vere dobbelt så mye som mengden ram du har på maskinen
...

....... O_o

Counter-Strike server har da ikke noe med saken å gjøre, dessuten trenger ikke dens data å ligge i hjemmeområdet.

Swap er nyttig hvis man driver med ting som trenger RAM langt over det man har og er ikke nødvendig for de fleste med relativt nye maskiner (Jeg f.eks har 512MiB RAM og ikke noe swap, selv om jeg bruker gimp til bildebehandling og spiller spill så bruker jeg aldri mer enn 380MiB RAM).

Skrevet (endret)

hvilkene partisjoner skal være logical og hvilkene skal være primary????

jeg har 53GB tilgjengelig, hvor skal jeg fordele alt??

Endret av beaver
Skrevet
hvilkene partisjoner skal være logical og hvilkene skal være primary????

jeg har 53GB tilgjengelig, hvor skal jeg fordele alt??

Hvis du vil ha flere enn 4 partisjoner så må fjerde partisjon være et logisk skillepunkt og 5,6,osv. være logiske partisjoner.

Du kan partisjonere slik (sett at første disk er hda og at du har en windowspartisjon som du vil beholde):

hda1 FAT32/NTFS /mnt/windows xxGB
hda2 ext2/ext3 /boot 50MB
hda3 ext3/reiserfs / 5-10GB
hda4 ext3/reiserfs (/mnt/ting eller /usr/ting) 10-XXGB (denne kan inneholde alt som krever mye plass og ikke har noe med operativsystem eller brukerinstillinger/bilder/dokumenter å gjøre som f.eks filmer eller musikk)

Skrevet

Jeg gidder ikke mer, får det ikke til, har gitt opp, takker alle for hjelpen, nå har jeg brukt 2 dager på det og ikke kommet et steg videre, ja, jeg er en idiot, men nå gidder jeg ikke mer!!!!!!!! hadet bra

Skrevet

sånn nå har jeg kommet tilbake fra ferie og er klar for å instalere Ubuntu, sånn ser det ut nå på partisjons programmet:

#1 primær 137.4GB ntfs (her har jeg windows)

pri/log 49.4MB LEDIG OMRÅDE

#5 logisk 1.0GB mellomlager mellomlager

#6 logisk 98.7MB ext3 (boot)

#2 primær 61.5GB ext3 (root)

denne konfigurasjonen funket ikke, men hva kan fungere da?????

Skrevet
Sånn nå har jeg kommet tilbake fra ferie og er klar for å instalere Ubuntu, sånn ser det ut nå på partisjons programmet:

#1 primær 137.4GB ntfs (her har jeg windows)

pri/log 49.4MB LEDIG OMRÅDE

#5 logisk 1.0GB mellomlager mellomlager

#6 logisk 98.7MB ext3 (boot)

#2 primær 61.5GB ext3 (root)

denne konfigurasjonen funket ikke, men hva kan fungere da?

Hva er poenget med å ha en egen partisjon for /boot? :dontgetit: Så lenge du ikke har tenkt å ha først installere Ubuntu, så fjerne den og installere en ny distribusjon og har et svært ønske om å beholde akkurat den samme oppstartslasteren trenger du ikke /boot på egen partisjon. Selv har jeg alt på en partisjon. Men uansett bør du aldri lage Linux-partisjoner med et partisjoneringsprogram - det kan gjøres i Ubuntus installasjonsprogram.

Skrevet

ja da mener jeg partisjons programmet i ubuntu, jeg har en egen partisjon for boot fordi jeg fikk opp Error 18 etter hver gang jeg loadet grub og løsningen på det er å ha en egen boot partisjon, men når jeg gjorde det fikk jeg error 17, og det gikk å instalere ubuntu bare på en partisjon så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...