Gå til innhold

Tråden for 1557*-brukere!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kan noen forklare meg hvorfor min 1557 er så _ekstremt_ treg? Har kommet til et punkt der jeg nesten vil si at pc'en er ubrukelig. Jeg har nylig renset vifta for støv, reinstallert windows, defragmentert hdd. Ingenting hjelper.

F.eks. tar det ca. 2(to) timer og brenne en DVD. Det kan virke som det er harddisken som er treg, for når jeg bruker en ekstern harddisk, så utføres oppgaver med normal hastighet på denne(testet med rar-ekstrahering).

 

Noen som har peiling her? Mangler jeg noen spesielle drivere eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Kan noen forklare meg hvorfor min 1557 er så _ekstremt_ treg? Har kommet til et punkt der jeg nesten vil si at pc'en er ubrukelig. Jeg har nylig renset vifta for støv, reinstallert windows, defragmentert hdd. Ingenting hjelper.

F.eks. tar det ca. 2(to) timer og brenne en DVD. Det kan virke som det er harddisken som er treg, for når jeg bruker en ekstern harddisk, så utføres oppgaver med normal hastighet på denne(testet med rar-ekstrahering).

 

Noen som har peiling her? Mangler jeg noen spesielle drivere eller noe?

6577550[/snapback]

 

Last ned notebook hardware control å sjekk at CPU faktisk går på riktig frekvens. Dersom den viser at alt er ok, så kan du prøve deg på et hdd utility program (anyone?), og sjekke. Min harddisk begynte å fuske, slik at all lesing/skriving gikk møkk sakte, husker den brukte ca en time på å pakke ut en divx-cd fra rar. Dersom dusken er problemet, så send den inn å få en ny.

Lenke til kommentar

Hallois

 

Jeg hadde også et slikt problem i lange tider før jeg fant ut hva som var galt hos meg - nå sitter den på reperasjonsbenken hos netshop..

 

Høyreklikk på min datamaskin og velg egenskaper

Velg maskinvare fanen og klikk enhetsbehandling / device manager

Utvid IDE ATA/ATAPI-kontrollere og gå på egenskaper på primær IDE kanal

Avanserte innstillinger fanen og se hva det står på "Gjeldende overføringsmodus:"

 

Det skal stå Ultra DMA-modus 5, men står det PIO-modus så har den slått seg over på en gammel overføringsmetode som gjør at cpu overbelastes og harddisken jobber ca 1/10 av farten..

 

Du kan prøve å fjerne/avinstallere Primær IDE-kanal, restarte windows og la den finne den fram igjen på ny av seg selv.. Jeg gjorde det et par ganger, men min disk var nok så fucked, siden den bare slo seg tilbake etter noen timer med hardt arbeid..

 

Grunnen til at den skrus til PIO-modus er vanligvis på grunn av at disken har hatt mye lese/skrivefeil e.l...

 

Sjekk og gi beskjed om d var problemet ditt også ;)

 

 

lykke til

Lenke til kommentar

Noen som har solgt 1557 maskinen sin i det siste?

 

Vurderer salg av min kjære 1557, standard med 1,7ghz og 512MB ram. Hva er rimelig pris i dag? Følger lite med på bruktmarkedet og fant ingen til salgs i bruktforumet. Dersom du har solgt en lignende PC i det siste, kan du oppgi salgsprisen? Er 5000 for mye å håpe på? 4000?

 

Dette er IKKE en salgsannonse, og jeg besvarer ikke kjøpshenvendelser da jeg ikke har fått min nye PC enda (gjennom jobben)

Lenke til kommentar
Hallois

 

Jeg hadde også et slikt problem i lange tider før jeg fant ut hva som var galt hos meg - nå sitter den på reperasjonsbenken hos netshop..

 

Høyreklikk på min datamaskin og velg egenskaper

Velg maskinvare fanen og klikk enhetsbehandling / device manager

Utvid IDE ATA/ATAPI-kontrollere og gå på egenskaper på primær IDE kanal

Avanserte innstillinger fanen og se hva det står på "Gjeldende overføringsmodus:"

 

Det skal stå Ultra DMA-modus 5, men står det PIO-modus så har den slått seg over på en gammel overføringsmetode som gjør at cpu overbelastes og harddisken jobber ca 1/10 av farten..

 

Du kan prøve å fjerne/avinstallere Primær IDE-kanal, restarte windows og la den finne den fram igjen på ny av seg selv.. Jeg gjorde det et par ganger, men min disk var nok så fucked, siden den bare slo seg tilbake etter noen timer med hardt arbeid..

 

Grunnen til at den skrus til PIO-modus er vanligvis på grunn av at disken har hatt mye lese/skrivefeil e.l...

 

Sjekk og gi beskjed om d var problemet ditt også ;)

 

 

lykke til

6578706[/snapback]

 

Jepp, disken sto i PIO-modus den. Fikk den over på DMA, og nå er alt mye raskere her. Som å ha en ny PC!

Men det funker ikke å bare forandre til DMA i 'device manager'. Man må også inn i regedit. Jeg fulgte denne guiden: link

 

Nå er det bare et problem igjen. Hvordan brenne cd'er? Det funker bare å brenne DVD her hos meg, med QSI SDW-042. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Hallois

 

Hvis du hadde lest hele tråden, så hadde du sett flere (meg inkludert) som har hatt problemer med QSI'n.. Skjønner derimot godt at du ikke har så lyst å pløye gjennom 54 sider ;) (men d finnes søkefunksjoner..)

 

Uansett, det er et kjent problem at QSI ikke behandler enkelte DVD-merker og det meste av CD-R.. både lesing og skriving.

 

Jeg sendte inn min nå i sommer og fikk en aopen i retur - fikk riktignok feil formfaktor på den, slik at jeg nå venter på den avrundede modellen - så vil anbefale deg å sende en liten mail eller ringe til support og forhøre deg om det bare er å sende inn - m/skjema sef.

 

 

Angående PIO-modus så ordner windows den over til DMA modus 5 hvis du avinstallerer og starter på nytt.. Når jeg snakte med support fikk jeg beskjed om å åpne hdd-luken under laptopen og presse den godt på plass da problemet kunne komme av at den stod dårlig i der.. Så det kan du jo prøve om problemet returnerer..

 

Hos meg fortsatte pio å komme på ny etter bare noen timer med litt hardt arbeid (kopiering osv), så jeg endte opp med å sende inn hele maskinen (support sa det var like greit å sende inn hele slik at de kunne oppgradere bios osv også om det skulle bli nødvendig, samt se at alt fungerte før de sender tilbake..).. Så da fikk de hele sulamitten + DVD-brenneren med feil formfakto ;)

 

 

..noen som vet noe om ventetidene på reparasjon hos netshop for tiden? i morgen begynner uke 2 siden de fikk den og jeg har enda ikke hørt en lyd :(

 

 

 

Viel Gluck

 

 

edit: ventetiden er visst ca 2 uker, så håper å få på fredag/lørdag :)

 

Noen som kan sjekke om bioset vårt støttet booting fra compact flash? ;)

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar

Hei.

 

Folket her sier at det ikke er noen problemer med AOPEN dvd rw isu8424e, men min vil ikke lese alle cd-r skiver. Finnes det noe sted å oppdatere driver til dvd-romen? Jeg har lett på Aopen sine sider, googla og tråla denne tråden... Det står at min driver er fra 01/07-2001..(!) Hadde satt stor pris på et svar.

Lenke til kommentar

Hva mener dere en Tundra 1557E med 1gb RAM er verdt i dag? (både ny og brukt) Kosta ca 9200 kr hos PSDATA for 1 år siden inkl 1gb RAM. 8595 kr for selve tilbudet med 512mb.

 

Vurderer å selge den til min bror grunnet tilbud gjennom NTNU (Thinkpad Z61t til 8800 kr)

Endret av Ivan Drago
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd nye versjonen av Notebook hardware control?

Nå er det kommet muligheter for å kontrollere ACPI i NHC. Dette betyr bedre kontroll over vifter etc. Regner med at det også betyr at man kan slå av og på det trådløse kortet via NHC.

 

Vel, poenget er at man må lage en egen klassefil for 1557, men det ser ut som at NHC ikke identifiserer navnet på produktet eller noen annen slik informasjon. Dette gjør det umulig å lage slike klasser siden de er avhengig av å ha navnet på modellen og produktet.

 

Noen som i hele tatt har prøvd seg på dette?

Eller er det noen som vet hvordan man kan plante slik informasjon eller manipulere eksisterende tomrom? (Ble kanskje abstrakt, men) Dette er vel kanskje BIOS-info?

 

Oppdatering: Fant programvare for å oppdatere DMI-data i BIOS. Eneste ulempen var at dette ikke lagret seg. Aner ikke hvorfor, er vel snakk om dårlig støtte for skrive-funksjonen.

 

 

Takk på forhånd

Endret av defzon
Lenke til kommentar

Laptopen min har nå vært på "service" hos netshop i nærmere 5 uker..

 

Tok først 2 uker fra de fikk den til de begynte å se på den.. greit nok, de har vel hatt en travel periode i sommer som har ført til en litt lang kø..

 

Jeg snakte med dem på tlf og han konkluderte med det samme som meg - at harddisken var ødelagt og at den skulle byttes ut. Det ble lagt opp en bestilling på ny hdd og dvd-brenner (brenneren hadde jeg fått feil formfaktor på - se tidligere innlegg)..

 

Etter 2 dager var den nye hdd'n på lager og jeg regnet med at de da snart ville hive den i og sende av gårde. Da jeg snakte med support på mandagen snakte spurte han til og med om han bare skulle sende meg det med en gang uten noe installering og styr - sånn at jeg fikk den fortere - noe jeg sa var flott, for jeg trengte den så fort som mulig.

 

Jeg ventet vel ca 1 uke til uten å høre en lyd fra netshop og bestillingen stod fremdeles som godkjent leveringsdato med dagens dato hver dag, men ble aldri sent.

 

Så jeg ringte å høre hva som var problemet. Hver gang jeg ringer får jeg bare beskjed om at de jobber med den, men at han ikke vet hvorfor det har tatt så lang tid osv. I dag fikk jeg beskjed om at han vertfall hadde sett dem jobbe med pc'n i går, så han antok at de drev med noe mer sjekking av laptopen..

 

Nå har de snart hatt laptopen i 5 uker, dvs d er mer enn 5 uker siden jeg sendte den av gårde.. Finnes det noen regler om hvor lang tid de kan bruke på noe slikt som dette? Har jeg ingen "rettigheter" av noe slag?

 

Jeg valgte å sende den inn i sommer fordi jeg da ville ha den tilbake innen skolestart igjen - jeg går ingeniørutdanning og bruker laptopen veldig aktivt i undervisningen og skolearbeid.. så er ganske fucked akkurat nå..

 

Jeg skrev riktignok på returlappen at det hadde vært flott hvis de kunne stramme hengslene til skjermen samtidig, men det kan vel ikke være så utrolig omfattende oppgave når de har utstyr, erfaring og vet hvordan det skal gjøres?

 

Andre som har lignende erfaring? Peiling på hvorfor det tar så ulidelig lang tid? Hva er det lengste dere har ventet på å få en laptop fikset?

 

 

- Fortvilet student

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har lest svar på dette tidligere i tråden, men nå begynner det å bli såpass mange sider at jeg ikke orker å sitte å bla meg gjennom alle sammen...

 

Nå nylig har lydinngangen på min 1557E begynt å tulle, lyden fra høytalerne kobler seg ikke ut når jeg setter noe i lydinngangen. Noen som har en smart løsning på dette, eller er jeg nødt til å sende den inn for å få det reparert?

 

Med hilsen

Marius

Lenke til kommentar
Jeg har lest svar på dette tidligere i tråden, men nå begynner det å bli såpass mange sider at jeg ikke orker å sitte å bla meg gjennom alle sammen...

 

Nå nylig har lydinngangen på min 1557E begynt å tulle, lyden fra høytalerne kobler seg ikke ut når jeg setter noe i lydinngangen. Noen som har en smart løsning på dette, eller er jeg nødt til å sende den inn for å få det reparert?

 

Med hilsen

Marius

6895625[/snapback]

 

 

 

Samme her, bortsett fra at lyd forsvant fra høytaller, OG lydutgang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Andre enn meg som har håpløs wlan dekning?

Noen som vet om dette kan fikses.

 

Prøver med en dell og denne maskinen. Min 1557 finner bare 2 nettverk og greier ikke koble seg til noen utenom den som er 3 meter i fra.

Men dell kan koble seg til alle nettverkene og ha en myyyye lengre rekkevidde fra routeren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen andre som har problemer med at tastatur-snarveien ( FN-F3 ) for skifte av skjermer ikke fungerer med nyere Catalyst/Omegadrivere?

 

Er det noen som har koblet bærbaren til en LCD-Tv via VGA med suksess?

Har skikkelige problemer med å få til å bruke 1360x768 @ 60Hz, dog funker derimot 1024x768. (Tv'ens native oppløsning er 1360x768 )

Lenke til kommentar
Andre enn meg som har håpløs wlan dekning?

Noen som vet om dette kan fikses.

 

Prøver med en dell og denne maskinen. Min 1557 finner bare 2 nettverk og greier ikke koble seg til noen utenom den som er 3 meter i fra.

Men dell kan koble seg til alle nettverkene og ha en myyyye lengre rekkevidde fra routeren.

6993698[/snapback]

jeg har ikke problem med det. Har kommer v9 av driverne til 2200BG hvis det er det du har, og dem er MYE bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...